Plan tygodniowy w grupie VI na miesiąc wrzesień od………… do……………2007
Temat: „Wspomnienia wakacji” – polska moja ojczyzna – Kraków moje miasto , Unia Europejska jest mi bliska.
Cel ogólny: Kształtowanie u dzieci uczucia patriotyzmu wobec ojczyzny i innych krajów. Wdrażanie do poprawnego wypowiadania się na dany temat. Wzbogacanie słownictwa dzieci.
Podstawa programowa: Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań i dostarczanie radości odkrywania. Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach. Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości: - społeczno - kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia społecznego, tradycji rodzinnej, regionalnej, narodowej oraz poznanie dzieł kultury,
Mowa i myślenie
Metody, formy, środki
Cele operacyjne
1 „ Wesołe przedszkole „- wiersz do słuchania poprzedzone rozmową
2 Ćwiczenia dramowe- symulacja podanych czynności( szum morza, wiosłowanie, kołysanie, gwizdanie)
3 Praca z obrazkiem „ Co przedstawiał wakacyjny obrazek”.
- rozmowa „ Gdzie byłam na wakacjach” – co widziałam, słyszałam, itp.
- oglądanie mapy Polski
- słuchanie opowiadania-„ I co dalej”.
- rozumie treść wiersza,
- wypowiada się formułując wypowiedzi zdaniowe
- uczestniczy w rozmowie na temat własnych doświadczeń i treści utworu literackiego,
- potrafi odpowiadać na zadane pytania,
- wie co to jest Polska,
- naśladuje ruchem lub gestem czynności wynikające z utworu,
Edukacja matematyczna
1 „ Powtórz ten rytm”
- rytmy i organizacja czasu ( 5- latki – wierszyki, rymowanki, wyliczanki)
a) rysowanie szlaczków według wystukanego rytmu – 6- latki
b) rytmiczna organizacja czasu; pory miesiące roku, dni tygodnia,
- określenie pojęć : wczoraj, jutro , pojutrze, przedwczoraj- 6- latki,
- układanie klocków w szeregu, dostrzeganie rytmu w ćwiczeniach ruchowych, układanie rytmów
- kontynuuje rytm według podanej treści,
- układa rytm z klocków lub z figur geometrycznych,
- wystukuje rytm na instrumentach i pokazuje ruchem ciała- stopniowanie trudności u dzieci 5, 6 – letnich,
-5- latki – pokazuje ruchem rytm serca,
- śpiewa i układa rytm z klocków,
- potrafi skupić uwagę na rytmach,
- prawidłowo wykonuje zadanie,
- potrafi sam ułożyć melodię i rytm do niej,
- 5- latki wysłucha rytm swojego serca i pokaże go ruchem.
Działalność plastyczno-techniczna
1 „ Moje wspomnienia z wakacji” – rysowanie kredką lub wykonanie barwnej mapy Polski z widokówek
2 Lepienie z plasteliny na temat dowolny
3 Ćwiczenia graficzne-„ Kontury Polski”
- rysuje i zaznacza w swojej pracy krajobrazy ziemi polskiej,
- właściwie rozplanowuje pracę na powierzchni kartki,
- kształtuje koordynację wzrokową, sprawność manualną i wyobraźnię przestrzenną,
- doprowadza pracę do końca,
-wierzy we własne możliwości,
- wypowiada się w różnych formach plastycznych,
Edukacja muzyczna
1 Zabawy słuchowe z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych- liczenie i odwzorowywanie dźwięków – klaskanie, podskok,
a) zabawy ruchowe przy muzyce
2 Słuchanie piosenki „ Wspomnienia z wakacji”
- wypowiada zdania i wyklaskuje rytm,
- zapamiętuje i rozpoznaje dźwięki,
- odwzorowuje wzory dźwięków,
- organizuje własną aktywność zabawową,
- słucha piosenki próbuje wraz z nauczycielką zaśpiewać I zwrotkę
Edukacja zdrowotna
1 Zestaw ćwiczeń- wprowadzenie utrudnień, wykorzystanie elementów Kniessów
2 Ćwiczenia poranne, zabawy ruchowe( oddechowe, relaksacyjne)
a) korygowanie postawy
- prawidłowo wykonuje polecenia i podporządkowuje się nim,
- prawidłowo bierze oddech podczas ćwiczeń,
- rozwija poszczególne części ciała,
- potrafi korzystać z przyborów,
- zachowuje prawidłową postawę ciała w czasie ćwiczeń,
- potrafi pokonać trudności
Przygotowanie do nauki czytania
1 Czytanie globalne- wprowadzenie symboli graficznych takich jak: umowne znaki dla oznaczenia pogody, miejsca przechowywania zabawek itp.
- umie globalnie odczytać wyrazy o liczbie liter 2-5 np.; ul, dom, osa, las, lala, burek, cebula,
- utrwala wygląd zapamiętanego wyrazu; dobieranie obrazka do napisów lub odwrotnie,
- wyszukuje wyrazy wśród wielu innych,
- wskazuje wyraz wypowiedziany przez nauczyciela lub dziecko,
- zabawa z kostką obrazkową – wyszukuje podpis do odpowiedniego obrazka
Przygotowanie do nauki pisania
1 Odgadywanie rodzaju czynności na podstawie ruchowej ilustracji np. zabawa w króla – lila i inne.
2 Nawlekanie koralików ,pociętych rurek plastikowych, jarzębiny według własnych pomysłów i wzoru.
3 Gry zręcznościowe/ duża motoryka/ - kto rzuci dalej piłkę, woreczek itp.
4 Porównywanie dwóch obrazków różniących się kilkoma szczegółami.
5 Składanie całości obrazka z części.
- poprawnie odgaduje zagadki ruchowe,
- rozwija wyobraźnię twórczą,
- rozwija sprawność manualną palców,
- nabywa umiejętność nawlekania koralików na nitkę,
- poprawnie toczy piłkę , rzuca do celu,
- rozwija dużą motorykę,
- dostrzega różnicę między dwoma obrazkami,
- umie złożyć obrazek z części w całość
Praca indywidualna i wyrównawcza
martys1708