Teoria wychowania wykład 6, 11 październik 2008
temat : PROCES – CYKL WYCHOWANIA
IDEAŁY WYCHOWAWCZE
ZADANIA WYCHOWAWCZE
WARTOŚCI
CELE WYCHOWANIA
TREŚCI, KTÓRE CHCEMY PRZEKAZAĆ
METODY WYCHOWAWCZE ZE
TECHNIKI ODDZIAŁYWAŃ
ŚRODKI
FORMY ORGANIZACYJNE
ANTROPOLOGIA
STRUKTURA = PODAJ ELEMENTY + ICH WZAJEMNE POWIĄZANIE + POKAŻ CZY TO FUNKCJONUJE
Cele to inaczej teleologia (teleologia=nauka o celach)
Wartości to inaczej aksjologia
Techniki, metody, środki to inaczej technologia wychowania (=wiedza o metodach, technikach, środkach)
Antropologia = teoria bytu ludzkiego
Antropologia oddziaływuje na wszystkie elementy struktury wychowania
Teoria wychowania wykład 7 i 8, 12 październik 2008
temat : MODEL PROCESU TRANSFORMACJI BODŹCA W ZACHOWANIU
WYOBRAŻENIEBODŹCA
WRAŻENIE BODŹCA
BODZIEC
REFLEKSJE
REAKCJA
DECYZJA
WYOBRAŻENIE DECYZJI
EMOCJE
WYOBRAŻENIE BODŹCA
Podstawowym mechanizmem sterującym zachowaniem jest osobowość złożona z: wyobrażenia bodźca, emocji, refleksji, wyobrażenia decyzji i decyzji
bodziec – to jakakolwiek zmiana
wrażenie bodźca – to odbiór bodźca przez receptor
emocje – pozytywne lub negatywne
refleksje – czyli różne myśli
Wyobrażenia awersyjne (awersja) powodują powstrzymanie decyzji, atrakcja zaś ją przyspiesza
Wyobraźnię wzbogacamy dostarczając obrazów (wyobrażeń)
Obraz oddziaływuje lepiej niż słowo mówione.
Oglądanie fragmentów filmów (kara śmierci i więzienie)
temat : CZŁOWIEK JAKO BYT DOSKONALĄCY SIĘ
Systemowa wizja człowieka
Człowiek jest całością (osobowość, teraźniejszość, przyszłość, przeszłość)
ANTROPOGOGIKA definicja autorska W.W.Szczęsnego
Antropogogika jest to teoria doskonalenia charakteru człowieka w drodze edukacji ustawicznej (doskonalenie-charakter-edukacja ustawiczna)
Inaczej
Antropogogika to ogólna teoria wychowania człowieka (od dziecka do starości, przez całe życie)
Człowiek jako system autonomiczny
Człowieka można rozpatrywać jako system dynamiczny, zmieniający się i mogący się doskonalić ustawicznie
Człowiek jako byt doskonalący się
· człowiek jako system autonomiczny tj. zdolny do sterowania swoim rozwojem
· jest bytem doskonalącym się
· doskonalenie odbywa się poprzez ustawiczną wymianę informacji i energii z otoczeniem społecznym, kulturowym i fizyko sferą
· autonomia człowieka (jego podmiotowość) jest wynikiem całej sieci sprzężeń zwrotnych z jego środowiskiem
Stanem pożądanym dla człowieka jest dążenie do stanu równowagi funkcjonalnej (harmonii wewnętrznej)
Czynniki zakłócające równowagę funkcjonalną odbierane są przez człowieka jako czynniki niepożądane i oceniane jako złe, zaś czynniki przywracające równowagę funkcjonalną odbierane są jako cenne i oceniane jako dobre.
Podsumowanie
Człowiek funkcjonuje dobrze, gdy może się doskonalić
Oglądanie fragmentów filmu „Szkoła dla łobuzów”
Oblicza zła, człowiek ma wiele możliwości wyboru
1
agamora1