Teoria wychowania wykład 9 i 10 i 11, 25-26 październik 2008
temat : PATOLOGIA WYCHOWANIA
Na przykładzie filmu „Eksperyment Stanfordzki”
Niezgodność interesu własnego z interesem większej grupy społecznej.
Opieranie się na powinnościach, a nie na realności jest to patologia myślenia
Wychowanie - proces, oddziaływanie
Teoria - zdanie, założenie, twierdzenie, hipoteza
Cele - stany rzeczy wewnętrzne i zewnętrzne
Wartości – oceny, odczucia
Treści - informacja, wiedza
E. Kubiak-Szymborska, D. Zając „Wokół podstawowych zagadnień teorii wychowania” Bydgoszcz, 2002
Dysfunkcje wychowania
Dysfunkcje wychowania – są to nieprawidłowości wychowania
Dewiacje negatywne
Pseudowychowanie
alienacja
nieadekwatne wyobcowanie
totalitaryzm
izolacja
schizoidalność
fikcyjne
wychowanie / kariera przestępcza
zawiadujące / uległość
Alienacja – wyobcowanie (Camus „Obcy”)
Totalitaryzm – absolutny, jednostka ma pełnię władzy (Korea Płd), wychowanie „ja tu rządzę i tylko ja!”
Schizoidalność – „co innego mówię, a co innego robię”
Wychowanie / kariera przestępcza – zachowań przestępczych uczymy się od innych, decyzja zależy też i od nas
Pseudowychowanie – jest to patologia wychowania
· nieadekwatne nieuwzględnianie aktualnych okoliczności i sytuacji
· tworzenie władzy wychowawczej
· tworzenie charakteru pozornego
· realizuje cele/stany „zawładniające”: dominacja, manipulacja psychologiczna
Depersonalizacja
· nadanie numerów osobom
· pozbawienie kogoś godności osobistej, wartości i pewności siebie
· czasem nagrodą jest brak kary
· wściekłość jest objawem umierającej nadziei
Wychowanie realizuje się między dobrem a złem – nie jest dobrze jeśli wszystko jest źle, ale jest bardzo źle jak jest tylko dobrze
Raj był sceną pierwszego dramatu.
W jaki sposób zwykli ludzie w pewnych okolicznościach stają się oprawcami?
· eksperyment miał pokazać znaczenie wpływu sytuacji społecznej na zachowanie jednostki
· Zimbardo udowodnił, że ludzie zdrowi psychicznie w specyficznych warunkach wcielają się w role oprawców i ofiar.
· Powodów takich zachowań upatruje on nie w zaburzeniach ludzkiej psychiki lecz we wpływie otoczenia na jednostkę.
· Jednym z wniosków było też spostrzeżenie, że odgrywanie ról społecznych może wpływać na kształtowanie się osobowości jednostki, w szczególności w sytuacji, gdy nie ma ona możliwości zrzucenia schematu roli, lub gdy rola społeczna nie pozwala jej na margines swobody postępowania.
1
agamora1