Tabliczka mnożenia - 28.docx

(22 KB) Pobierz

TABLICZKA MNOŻENIA NIECO INACZEJ

   W programie nauczania matematyki w klasach I-III szkoły podstawowej, uczeń w toku nauki ma opanować tabliczkę mnożenia. Opisane niżej algorytmy mogą wywołać w dobie komputerów lekki uśmiech. Z własnej praktyki pedagogicznej dodam, że nauka tabliczki mnożenia m. in. Z zastosowaniem opisanej metody przynosi więcej korzyści, przy stosunkowo małej pracochłonności, niż inne dotąd stosowane metody. W naturalny sposób utrwala się prawo przemienności mnożenia, uczniowie w sposób zabawowy uczą się tego, o co nam chodzi.

     Nie należy jednak traktować opisanych algorytmów jako coś uniwersalnego. Obok różnych metod nauki tabliczki mnożenia warto i o tej metodzie pamiętać. Zastosowanie jej może okazać się w niejednym zespole uczniowskim ciekawą zabawą dydaktyczną.

     Opisana niżej metoda tabliczki mnożenia to: „tabliczka mnożenia na palcach”. Za pomocą tej metody można uczyć tabliczki mnożenia dla iloczynów większych, bądź równych 36. Uczniowie manipulując palcami szybko opanowują algorytm i chętnie bawią się, przekazując swoje umiejętności koleżankom i kolegom. Należy dodać, że metoda ta nie jest czasochłonna.

Opis tej metody:

Palce obu rąk numerujemy następująco:

kciuk – 6

wskazujący-7

środkowy- 8

serdeczny- 9

mały- 10

Następnym etapem jest zapisywanie i odczytywanie iloczynu dwóch liczb. Stykając palce, np. wskazujący jednej ręki z serdecznym drugiej ręki zapisujemy iloczyn 7x8 lub 8x7, w zależności którym palcem wskazaliśmy liczbę 7. Sytuację tę pokazuje rys.1

 

http://eduseek.interklasa.pl/pictures/artykuly/a_2411/rys1.gif

rys.1

 

Algorytm jest prosty. Wskazano palcami iloczyn 7x8.

Otóż palce wyprostowane, to pełne dziesiątki – jest ich 5,

a więc odczytujemy 5x10 to liczba 50.

Palce zgięte, to jedności.

Jest ich: ręka lewa -2, a prawa-3. Mnożymy te liczby przez siebie: 2x3=6 i wynik ten dodajemy do 50.

Tak więc 7x8 = 50 + 6 = 56

 

   Ten etap opanowania algorytmu nie jest trudny, ale dla uczniów ciekawy. Kilkuminutowe ćwiczenia prowadzą do szybkiego opanowania tej sztuki. Poniżej podane są zapisy niektórych iloczynów:

http://eduseek.interklasa.pl/pictures/artykuly/a_2411/rys2.gif

rys.2

Rys.2 wskazuje iloczyn 6x8

Otóż palce wyprostowane, to pełne dziesiątki – jest ich 4,

a więc odczytujemy 4x10 to liczba 40.

Palce zgięte, to jedności.

Jest ich: ręka lewa -4, a prawa-2. Mnożymy te liczby przez siebie: 4x2=8 i wynik ten dodajemy do 40.

Tak więc 6x8 = 40 + 8 = 48

http://eduseek.interklasa.pl/pictures/artykuly/a_2411/rys5b.gif

rys.3

Rys.3 wskazuje iloczyn 6x9

Otóż palce wyprostowane, to pełne dziesiątki – jest ich 5,

a więc odczytujemy 5x10 to liczba 50.

Palce zgięte, to jedności.

Jest ich: ręka lewa -4, a prawa-1. Mnożymy te liczby przez siebie: 4x1=4 i wynik ten dodajemy do 50.

Tak więc 6x9 = 50 + 4 = 54

Opracowała: ADELA PAŁYGA

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin