POWSTRZYMUJĄCA MOC I TAJEMNICA NIEPRAWOŚCI 2TES 2,6-7.doc

(41 KB) Pobierz

 

 

POWSTRZYMUJĄCA MOC I TAJEMNICA NIEPRAWOŚCI 2TES 2,6-7

 

2Tes 2,6-7

Wiece co go teraz powstrzymuje, aby objawił się w swoim czasie.

Albowiem już działa tajemnica bezbożności. Niech tylko ten, co teraz powstrzymuje ustąpi        

      miejsca.

 

Przeczytawszy ten artykuł, jedyne co mi pozostało w głowie to stwierdzenie, że tekst 2Tes 2 jest poprostu bardzo…tajemniczy. I na tym można by zakończyć refleksję na ten temat, jednak przypuszczając, że dla ks. Załęskiego będzie ona niewystarczająca, spróbuję bardziej ją rozwinąć .

 

 

Mamy do czynienia z jednym z najtrudniejszych do interpretacji tekstów NT.

Św Augustyn „ ja przyznaję, że zupełnie nic nie rozumiem, co Apostoł chciał tu powiedzieć” J

2Tes 2,6-7 stanowi centrum rozważań autora na temat eschatologii przedstawionej w 2 rozdziale 2Tes

Podstawowe pytanie to

co lub kto stoi na przeszkodzie objawieniu się Chrystusa we właściwym czasie?

 

 

Uczeni (nasi kochani J ) twierdzą, że w.6 rozpoczynający się od wyrażenia kai nyn jest  kontynuacją w.5

„Czyż nie pamiętacie, jak mówiłem wam o tym, gdy wśród was przebywałem?” pyt. retor.

Można przypuszczać, że autor odwołuje się do znanej adresatom nauki przekazywanej ustnie, świadczy o tym czas imperfektum.

Tego rodzaju nauka nie znajduje się w żadnym innym liście św. Pawła.

Uderza też zmiana l. mn. na l. poj. 1os J  czyli „mówiłem” , może to oznaczać

a)      dowód pseudografii

b)      przejście od apostolskiej tradycji do nauki Pawła

 

w.6

Kluczowe słówka sprawiające trudność

Kai nyn – tłumaczy się jeko tak więc, zatem , ale tu ozn. ono najprwdopodobniej teraz

                nie jest łatwo rozstrzygnąć o co chodzi ze względu na wiele możliwości interpretacji

Katechoktoś lub coś powstrzymującego, o czym Tesaloniczanie wiedzą! a my nie wiemy do dziś… 

To milutkie słowo, które z przyjemnością zapamiętamy J jest użyte w w.6 2x i za każdym razem towarzyszy my inny rodzajnik J prawda, że to urocze? Otóż za pierwszym razem jest to rodzaj neutrum, a za drugi maskulinum! Użycie tego rodzajnika wskazuje na coś lub kogoś Tesaloniczanom dobrze znanego (jak ja im zazdroszczę)

Co miał autor natchniony na myśli, posługując się tym tajemniczym wyrażeniem?

Na przestrzeni wieków interpretatorzy różnie to interpretowali, a oto interpretacje znamienitych interpretatorów:

Tertulian mówił że chodzi o imperium rzymskie …hmmm

Hipolit Rzymski – czwarta bestia z Dn czyli tak samo jak poprzedni  …interpretator zinterpretował J

Chryzostom- to samo co poprzednicy lub ŁASKA DUCHA ŚWIĘTEGO

szatan (to jest interpretacja, a nie interpretator) raczej nie, bo tajemnicza postać ukazana jest w 

  pozytywnym świetle, a tego szatanowi zawsze brakowało…no może nie zawsze ;) miał chłopak   

  swoją „chwilę”

istoty niebieskie np. Michał Archanioł, Eliasz…

powstrzymująca moc to sam Bóg lub Jego zbawczy plan

 

w.7

kontynuacja w.6, ale można dostrzec coś nowego i równie tajemniczego

w poprzednim wersecie mowa jest  o możliwym objawieniu się niegodziwca, a tu w w.7

owa wstrzymująca paruzję moc już działa! <:O w dodatku autor nadaje mu znaczenie osobowe ważne wyrażenie

mysterion anomias – tajemnica nieprawości

mysterion termin niejednoznaczny używany w żydowskiej apokaliptyce, qumrańskiej wspólnocie, hellenistycznych misteriach… często w ST

NT 28razy z czego aż 23 u Pawła oznacza ujawnienie odwiecznego planu Bożego…

Czyli:

Tajemnica już działa, a to działanie polega na czynieniu nieprawości.

Choć tajemnicza moc działa tajemniczo, łatwiej może być dostrzeżona(w sposób tajemniczyJ) przez ludzi wierzących, niż będących z dala od Boga.

 

Pojawia się też tajemniczy zwrot, który jest nieprzetłumaczalny, ale ks. Załęski jednak tajemniczo go przetłumaczył J

„wyjść z , wyjść ze środka”

1.       jako zniknięcie czegoś w tym miejscu, gdzie do tej pory to było jak np. notatki Bogusi, które są teraz… wszędzie

2.       jako zapowiedź ukazania się czegoś gdzie indziej hmmmm z czym to skojarzyć?

 

Podsumowanie

Niełatwo o jednoznaczną interpretację, ale nie ulega że

poruszamy się w kontekście eschatologicznym

przedmiot zainteresowania paruzja

autor przestrzega Tesaloniczan przed łatwowiernością wobec głoszących inną naukę o paruzji

paruzję poprzedzą znaki: odstępstwo, pojawienie się syna zatracenia

na pewno chodzi o jakąś osobę

Tesaloniczanie coś o niej wiedzą i Paweł też skoro już o tym mówił, tylko my nie wiemy

wiedzą też co takiego powstrzymuje go przed ujawnieniem swojej tożsamości, ale nic nie mówią

powstrzymująca moc to ciągle jeszcze nie zrealizowane odstępstwo, a powstrzymujący to 

  człowiek nieprawości- niegodziwiec.

 

2Tes 2,6-7 naprawdę tajemniczy tekst…

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin