Analiza stanu bezpieczeństwa i higieny pracy.doc

(44 KB) Pobierz
Analiza stanu bezpieczeństwa i higieny pracy

ANALIZA STANU

bezpieczeństwa i higieny pracy

za okres

 

w


 

 

 

 

1.     Postanowienia ogólne1

 

2.     Profilaktyczna opieka zdrowotna2

 

3.     Szkolenia pracowników z zakresu BHP3

 

4.     Wypadki przy pracy4

 

5.     Komisja BHP5

 

6.     Służba BHP6

 

7.     Badania środowiska pracy7

 

8.     Choroby zawodowe8

 

9.     Kontrole zewnętrzne9

 

10. Posiłki profilaktyczne i napoje10

 

11. Ochrona pracy kobiet i młodocianych11

 

12. Prace szczególnie niebezpieczne12

 

13. Ocena zagrożeń ryzyka zawodowego13

 

14. Pomieszczenia, maszyny i procesy technologiczne14

 

15. Uwagi końcowe15

 

 

____________________________________________

1 Podać stan zatrudnienia w zakładzie pracy na dzień 31 grudnia, z podziałem na: ogółem, w tym liczba kobiet, liczba pracowników młodocianych.

Podać stan zatrudnienia pracowników wykonujących pracę w warunkach szkodliwych i uciążliwych.

2 Czy zakład ma podpisaną umowę na świadczenie badań profilaktycznych dla pracowników?

Z kim ta umowa jest podpisana?

Jak układa się współpraca z lekarzem medycyny pracy?

Czy opracowano druk skierowania na badania profilaktyczne?

Kto kieruje i wysyła pracowników na badania?

Kto nadzoruje terminowość wysyłania pracowników na badania?

Podać liczbę pracowników przebadanych w roku minionym, z podziałem na poszczególne rodzaje badań lekarskich.

Podać średni koszt badania na pracownika oraz łączną kwotę za badania w minionym roku.

Podać liczbę i rodzaj zaleceń lekarskich wpisanych w zaświadczenia.

Określić, czy były przestrzegane zalecenia lekarskie.

Przedstawić harmonogram kierowania pracowników na badania w roku bieżącym, z podaniem miesiąca i liczby osób kierowanych na badania w poszczególnych miesiącach.

Podać nieprawidłowości stwierdzone w trakcie kontroli wewnętrznych w roku minionym, związane z badaniami.

Czy zakład prowadził akcję szczepień przeciwko grypie w roku minionym albo innych szczepień ochronnych?

Czy pracownicy chętnie brali w nich udział?

Liczba osób poddanych szczepieniom ochronnym.

Łączny koszt szczepień.

Podać liczbę pracowników, którym lekarz zalecił stosowanie okularów korygujących wzrok przy pracy z komputerem.

Liczba pracowników, którym zakład zakupił bądź refundował zakup okularów.

Łączna kwota za zakup okularów w roku minionym.

Wszystkie dane można ująć w tabelach, podać na wykresach, porównując je z danymi z lat poprzednich.

3 Podać liczbę szkolonych w roku minionym pracowników z zakresu BHP, z podziałem na rodzaje szkoleń.

Podać formy prowadzenia szkoleń oraz ośrodki, które prowadziły szkolenia.

Podać formę dokumentowania i przechowywania dokumentacji szkoleniowej.

Scharakteryzować terminowość prowadzenia szkoleń.

Podać plan szkoleń na rok bieżący.

Określić prognozowane koszty szkoleń na rok bieżący.

Podać rodzaje szkoleń specjalistycznych przeprowadzonych w roku minionym, np. energetycznych, na wózki widłowe itp.

Określić plan szkoleń specjalistycznych na rok bieżący i prognozowane koszty.

Wymienić stwierdzone nieprawidłowości w zakresie prowadzenia i organizacji szkoleń.

4 Podać liczbę zaistniałych wypadków przy pracy w roku minionym, z wyszczególnieniem: działów, przyczyn, skutków, rodzajów wypadków.

Określić najczęściej występujące przyczyny wypadków.

Podać liczbę i rodzaje świadczeń wypłaconych pracownikom z tytułu wypadków zaistniałych w minionym roku.

Przedstawić wskaźniki wypadkowe: częstotliwość i ciężkość wypadków.

Porównać trend obu wskaźników w stosunku do ich wartości z lat poprzednich.

5 Czy zakład ma obowiązek powołania komisji BHP?

Czy powołano taką komisję?

Czy skład komisji jest zgodny z obowiązującymi przepisami?
Podać liczbę spotkań komisji w minionym roku?

Podać liczbę skierowanych do pracodawcy wniosków dla pracodawcy.

Podać liczbę wniosków zrealizowanych, w trakcie realizacji, odrzuconych.

Realizacja wydawanych przez komisję wniosków.

Czy w ramach swojej działalności komisja korzystała w minionym roku z ekspertyz i opinii specjalistów spoza zakładu pracy?

Uwagi odnośnie do pracy komisji.

6 Czy zakład spełnia wymogi zatrudnienia pracowników służby BHP zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami?

Czy pracownicy tej służby spełniają wymogi kwalifikacyjne określone w odrębnych przepisach?

Czy zatrudnieni są na stanowiskach przewidzianych dla pracowników tej służby?

Potrzeby szkoleniowe w zakresie szkolenia okresowego dla pracowników tej służby w roku bieżącym?

Koszty potrzebne na zapewnienie szkolenia pracowników tej służby w roku bieżącym?

Uwagi dotyczące warunków pracy, wyposażenia stanowisk pracy.

Podać liczbę przeprowadzonych kontroli wewnętrznych.

Podać liczbę wydanych poleceń i sformułowanych wniosków dotyczących poprawy stanu BHP w zakładzie.

Podać liczbę poleceń niewykonanych.

Określić rodzaje i liczbę wydanych wniosków dotyczących wstrzymania pracy lub odsunięcia od pracy pracowników zatrudnionych przy pracy wzbronionej.

Podać liczbę i rodzaj złożonych wniosków o ukaranie lub nagrodzenie pracowników z uwagi na przepisy BHP.

7 Czy zakład prowadzi badania i pomiary czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami?

Czy badania prowadzone są terminowo?

Podać rodzaje prowadzonych badań środowiskowych i terminy ich wykonywania.

Rodzaje czynników szkodliwych i uciążliwych występujących w zakładzie pracy.

Liczba, nazwa i stan zatrudnienia stanowisk, na których występują szkodliwe warunki pracy oraz rodzaj czynnika.

Czy są prowadzone na bieżąco rejestry czynników szkodliwych dla zdrowia?

Czy są prowadzone karty?

8 Czy odnotowano w minionym roku jakieś choroby zawodowe?

Jeśli tak, podać nazwę choroby, datę jej stwierdzenia, miejsce wystąpienia, stanowisko, którego dotyczy.

Podać wypłaconą kwotę odszkodowania z tytułu uznania choroby zawodowej.

Podać, jakie środki podjęto w celu wyeliminowania wystąpienia choroby na tym stanowisku w przyszłości lub ograniczenia możliwości jej wystąpienia.

9 Wymienić instytucje zewnętrzne kontrolujące stan BHP w firmie w roku minionym.

Podać rodzaje i liczbę wydanych decyzji, nakazów, wystąpień przez te instytucje.

Podać liczbę wykonanych decyzji, nakazów, wystąpień.

Podać liczbę i rodzaje realizowanych w bieżącym roku.

10 Czy pracownikom przysługują w zakładzie posiłki profilaktyczne?

Podać liczbę pracowników, którym w minionym roku wydawano posiłki profilaktyczne.

Stanowiska pracy, na których przydzielano posiłki profilaktyczne.

Łączna kwota wydana na posiłki profilaktyczne w minionym roku.

Czy przydzielane posiłki spełniały wymagania określone w przepisach?

Czy pracownikom w minionym roku przydzielano napoje?

Podać liczbę i nazwy stanowisk, na których je przydzielano.

Łączna kwota wydatkowana na napoje w roku minionym.

Prognozy i propozycje przydziału posiłków i napoi w roku bieżącym.

11 Czy zakład zatrudniał w minionym roku kobiety i pracowników młodocianych?

Na jakich stanowiskach zatrudniani byli ww. pracownicy?

Czy w zakładzie przestrzega się przepisów zawartych w wykazach prac wzbronionych kobietom i pracownikom młodocianym?

Czy opracowano w zakładzie oraz zamieszczono w regulaminie pracy zakładowe wykazy prac wzbronionych kobietom i pracownikom młodocianym?

Czy w zakładzie opracowano wykaz prac dozwolonych pracownikom młodocianym?

Czy w minionym roku służba BHP stwierdziła nieprzestrzeganie ww. wykazów, jeśli tak to gdzie?

Czy odsunięto od pracy kobiety lub pracowników młodocianych, jeśli stwierdzono ich zatrudnianie przy pracach im wzbronionych?

12 Czy w zakładzie wykonywane są prace szczególnie niebezpieczne?

Rodzaje tych prac, stanowiska i liczba zatrudnionych na nich osób.

Czy pracownicy wykonujący te prace są należycie wyposażeni w środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze?

Czy w zakładzie występują prace wymagające ich wykonywania przez co najmniej dwie osoby?

Podać stanowiska, rodzaje takich  prac oraz liczbę wykonujących je pracowników.

Czy w związku z wykonywaniem ww. prac wystąpiły w minionym roku wypadki przy pracy?

Zalecenia na rok bieżący.

13 Czy w zakładzie dokonano oceny ryzyka zawodowego oraz zidentyfikowano występujące na stanowiskach pracy zagrożenia?

Czy opracowano dokumentację w zakresie oceny ryzyka zawodowego?

Stanowiska pracy, na których oszacowane ryzyko zawodowe jest największe.

Czy pracownicy są zapoznawani z ryzykiem zawodowym i potwierdzają ten fakt własnoręcznym podpisem?

Wskazania dotyczące oceny ryzyka zawodowego w roku bieżącym.

14 Czy spełnione są określone w odrębnych przepisach wymogi BHP dla pomieszczeń pracy, maszyn, urządzeń i procesów technologicznych?

Jeśli nie, to gdzie?

Wnioski do realizacji w roku bieżącym w związku z niespełnieniem przepisów BHP, terminy ich realizacji oraz osoby odpowiedzialne za ich wykonanie.

15 Wskazania, zalecenia, wyjaśnienia autora analizy.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin