wycieczki_szkolne.doc

(30 KB) Pobierz
Instrukcja przebiegu ewakuacji w razie zagrożenia na terenie szkoły

Regulamin organizacji wycieczek szkolnych

 

1. Szkoła jest niejednokrotnie jednostką inicjująca i organizującą działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki. Działania te mogą być realizowane w różnych formach, i tak mogą to być:

a. wycieczki przedmiotowe- służące jako uzupełnienie obowiązującego programu nauczania,

b. wycieczki krajoznawczo- turystyczne,

c. imprezy krajoznawczo turystyczne i turystyka kwalifikowana jak:

1. rajdy,

2. biwaki,

3. zloty, itp.

2. O organizacji i programie wycieczki powinny decydować różnorakie kryteria w tym:

a. wiek uczestników,

b. zainteresowania i potrzeby uczniów,

c. sprawność fizyczna, stan zdrowia,

d. stopień przygotowania do pokonywania trudności,

e. ewentualne potrzebne umiejętności specjalistyczne.

 

Do obowiązków organizatora należy sprawdzenie stanu zdrowia i umiejętności uczniów . Służy temu m.in. zapewnienie zgody (na piśmie) rodziców lub opiekunów prawnych na uczestniczenie dziecka w organizowanej wycieczce. Rodzice powinni być zapytani o ewentualne schorzenia dziecka , sposób i formę podawania lekarstw, które dziecko zażywa stale, ewentualne postępowanie w sytuacjach zwiększonego zagrożenia zdrowotnego. Zaleca się, by odpowiedż udzielona została na piśmie.

1. W wycieczkach turystyczno-krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie, w stosunku do których istnieją przeciwwskazania lekarskie

2. Uczniowie niepełnosprawni mogą brać udział w wycieczkach o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych. Organizator powinien zapewnić warunki dla zaspokojenia potrzeb wynikających z racji niepełnosprawności ucznia.

3. Ze względu na wiek uczestników zaleca się następujące formy wyjazdów:

a. dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej; wycieczki  przedmiotowe i krajoznawczo-turystyczne organizowane na terenie najbliższej okolicy , macierzystego województwa i regionu geograficznego,

b. dla uczniów  klas  IV-VI szkoły podstawowej i uczniów gimnazjum zaleca się organizowanie wycieczek przedmiotowych, krajoznawczo-turystycznych na terenie macierzystego województwa, regionu geograficzno-turystycznego i kraju.

4. Metodykę organizacji wycieczek regulują odrębne przepisy.

5. Organizator wycieczki zobowiązany jest do zapewnienia właściwej opieki i bezpieczeństwa uczestnikom.

6. Uczestnicy wycieczki  powinni być objęci ubezpieczeniem od następstw nieszczęśliwych wypadków.

7. Kierownikiem wycieczki krajoznawczo-turystycznej może być wyłącznie nauczyciel zatrudniony w danej placówce szkolnej.

8. Kierownikiem imprez krajoznawczo-turystycznych kwalifikowanych typu rajdy, biwaki oraz tych, które wymagają od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych (np. rajdy rowerowe, spływy kajakowe itp.) może być nauczyciel legitymujący się uprawnieniami do kierowania tego typu formami działalności krajoznawczo-turystycznej.

9. Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo uczniów podczas wycieczek są kierownik wycieczki oraz opiekunowie grup. Zasada ta dotyczy także rodziców wspomagających organizatora w zapewnieniu opieki.

 

W szkołach specjalnych liczba opiekunów powinna być zwiększona odpowiednio do stopnia upośledzenia uczniów

10. Miejscem zbiórki uczniów (rozpoczynającym i kończącym), jest plac szkolny. Po godzinie 21,00 uczniowie udają się do domu wyłącznie pod opieką rodziców.

11. W trakcie przygotowań do wycieczki jej kierownik powinien zapoznać uczestników (w tym także pozostałych opiekunów uczniów) z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas wyjazdu i warunkami ich przestrzegania.

12. Kierownik zobowiązany jest też do nadzoru nad zaopatrzeniem uczestników wycieczki w sprawny sprzęt i ekwipunek potrzebny w trakcie realizowania zadań. To on także dba, by zabrana została właściwie zaopatrzona apteczka pierwszej pomocy.

13. Opiekun wycieczki zobowiązany jest sprawdzać stan liczbowy uczniów przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, przejazdu oraz po przybyciu do punktu docelowego.

 

Uwaga:

14. Zabronione jest prowadzenie wycieczek z młodzieżą podczas burzy, śnieżycy i gołoledzi.

15. Urządzanie dla uczniów ślizgawek i lodowisk na rzekach, stawach i jeziorach jest zabronione.

16. Nauka pływania powinna odbywać się w miejscach specjalnie do tego wyznaczonych i przystosowanych, w grupach liczących nie więcej niż 15 osób na jednego opiekuna.

a. miejsce wykorzystywane do kąpieli powinno być sprawdzone na całej przestrzeni przeznaczonej do nauki pływania pod kątem bezpieczeństwa tzn. m.in. jego głębokość, ew. czystość itp.

b. miejsce to powinno być wyposażone w sprzęt zapewniający uczniom bezpieczeństwo (koła ratunkowe, liny itp.),

c. podczas pływania uczniowie powinni pozostawać pod stałym nadzorem i obserwacją nauczyciela i ratownika,

d. szczegółowe warunki organizowania kąpieli uczniów regulują odrębne przepisy.

17. Używane na wycieczkach wodnych kajaki i łodzie powinny być wyposażone w odpowiednią ilość sprzętu ratowniczego. Uczniowie powinni być przeszkoleni pod kątem umiejętności posługiwania się tym sprzętem oraz znajomości  zasad obowiązujących na wycieczkach wodnych.

18. nie wolno zezwalać uczniom na używanie łodzi i kajaków podczas silnych wiatrów.

 

Na wycieczce turystyki kwalifikowanej opiekę sprawować powinna jedna osoba dorosła nad grupą 10 uczniów, jeśli przepisy szczegółowe nie stanowią inaczej

 

 

Opracował                                                                                                                                            Zatwierdził

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin