Product placement w kształtowaniu wizerunku Sopotu jako kurortu.pdf

(1570 KB) Pobierz
praca_mgr_paulina_zurek
UNIWERSYTET GDA
Ń
SKI
Wydział Zarz
ą
dzania
Paulina
ś
urek
Nr albumu 126170
Product placement w kształtowaniu wizerunku
Sopotu jako kurortu
Praca magisterska napisana
pod kierunkiem dr Marzeny Lechickiej - Kostuch
w roku akademickim 2005/2006
Sopot 2006
Spis tre
ci
Wst
ę
p...........................................................................................................................4
Rozdział I.
Miasto i uzdrowisko Sopot jako produkt turystyczny...............................................6
1.1. Istota produktu turystycznego..............................................................................6
1.1.1. Poj
ę
cie produktu w turystyce........................................................................6
1.1.2. Zło
Ŝ
ono
ść
produktu turystycznego................................................................8
1.1.3. Elementy produktu turystycznego...............................................................11
1.1.4. Klasyfikacja i struktura produktu turystycznego..........................................17
1.2. Charakterystyka elementów produktu turystycznego Sopotu..........................19
1.2.1. Walory turystyczne Sopotu, naturalne i antropogeniczne............................19
1.2.2. Infrastruktura i usługi turystyczne Sopotu....................................................26
Rozdział II.
Miasto i uzdrowisko wczoraj i dzisiaj.................................................................33
2.1. Z dziejów Sopotu..................................................................................................33
2.2. Wizerunek Sopotu na przestrzeni wieków.........................................................39
2.2.1. Sopot do I wojny
ś
wiatowej..........................................................................39
2.2.2. Sopot jako „Perła Bałtyku” w okresie mi
ę
dzywojennym.............................. 4
2.2.3.Uzdrowisko Sopot – czasy współczesne........................................................47
2.3. Sławni go
ś
cie kurortu...........................................................................................53
Rozdział III.
Promocja miasta jako element budowania jego atrakcyjno
ś
ci turystycznej............57
3.1. Znaczenie marketingu terytorialnego.................................................................57
3.1.1. Koncepcje marketingu terytorialnego...........................................................57
3.1.2. Marketing terytorialny i jego podmioty........................................................60
2
ś
3.2. Promowanie produktu turystycznego................................................................ 62
3.2.1. Tradycyjne sposoby promocji ......................................................................62
3.2.2. Instrumenty promocji produktu turystycznego..............................................66
3.3. Rola Samorz
ą
du w promocji miasta....................................................................72
Rozdział IV.
Product placement, jako nowoczesna forma promocji............................................78
4.1. Istota i mechanizm oddziaływania product placement......................................78
4.1.1. Zalety i wady product placement jako instrumentu komunikacji
marketingowej...............................................................................................82
4.1.2. Rodzaje i no
ś
niki product placement oraz sposoby ich wykorzystania...........84
4.2. Product placement, jako instrument budowania wizerunku marki.................. 90
4.3. Przykłady Sopotu w filmach i telewizji..............................................................96
Rozdział V.
Analiza product placement z elementami scenerii Sopotu......................................105
5.1. Cel i metoda bada
ń
..............................................................................................105
5.2. Analiza zastosowania product placement, jako narz
ę
dzia kreowania
wizerunku Sopotu w wybranych produkcjach filmowych.......................................106
5.2.1. Sopot w filmie pt.: „Reich”..........................................................................106
5.2.2. Sopot w filmie pt.: „Sztos”...........................................................................112
5.2.3. Sopot w serialu pt.: „Pełn
ą
par
ą
”..................................................................117
Zako
ń
czenie..............................................................................................................123
Bibliografia...............................................................................................................125
Spis tabel....................................................................................................................130
Spis
rysunków....................................................................................................................131
Spis zał
ą
czników........................................................................................................131
3
Wst
ę
p
Sopot ju
Ŝ
od czasów J.G. Haffnera systematycznie zyskiwał na popularno
ś
ci.
Z czasem nazwany został „Riwier
ą
Północy”. Nawet czasy komunizmu nie zdołały
pozbawi
ć
go szlachetno
ś
ci.
Sopot stał si
ę
rozpoznawaln
ą
mark
ą
, b
ę
d
ą
c
ą
synonimem sukcesu, zadowolenia
z
Ŝ
ycia, rozrywki, wypoczynku. Jednak o dobry wizerunek trzeba dba
ć
ci
ą
gle.
Pozytywny obraz marki mo
Ŝ
na łatwo straci
ć
, natomiast bardzo trudno go odzyska
ć
.
Image miasta, regionu nale
Ŝ
y budowa
ć
opieraj
ą
c si
ę
nie tylko na mocnych stronach
poszczególnych komponentów produktu turystycznego, tzn. atrakcji turystycznych
(naturalnych, antropogenicznych, kulturowych i społecznych), infrastruktury
turystycznej i paraturystycznej, dost
ę
pno
ś
ci komunikacyjnej. Powinien on eksponowa
ć
równie
Ŝ
Ŝ
norodne doznania, przynosz
ą
ce przyjemne wspomnienia, którymi powinien
by
ć
wypełniony czas wolny turysty.
Jednak posiadanie wszystkich atrybutów atrakcyjno
ś
ci nie wystarczy, gdy nie s
ą
one odpowiednio zaprezentowane. Tradycyjna forma promocji jest zbyt powszechna
i pospolita. Marki wyj
ą
tkowe powinny by
ć
reklamowane w nietypowy sposób, który ze
swoim przesłaniem dotrze do okre
ś
lonego adresata. Rozwi
ą
zaniem spełniaj
ą
cym te
warunki jest nowoczesna forma reklamy, jak np. product placement.
Product placement, czyli lokowanie produktów w filmie, programie
telewizyjnym, grze komputerowej i innych
ś
rodkach masowego przekazu, wzbudza
coraz wi
ę
ksze zainteresowanie. Na tle innych elementów promocji jest on form
ą
bardziej wyrafinowan
ą
i subteln
ą
, łatwiej akceptowan
ą
przez odbiorc
ę
i bardziej
odpowiadaj
ą
c
ą
jego oczekiwaniom ni
Ŝ
zwykła, cz
ę
sto nachalna, reklama bezpo
ś
rednia.
Celem niniejszej pracy jest ukazanie mo
Ŝ
liwo
ś
ci wykorzystania nowego,
rozwijaj
ą
cego si
ę
instrumentu promocji, jakim jest product placement, w kształtowaniu
wizerunku produktu turystycznego Sopotu, jako kurortu o wysokiej randze.
Rozdział pierwszy i drugi przedstawia diagnoz
ę
podstawowych czynników
kształtuj
ą
cych produkt turystyczny Sopotu. Na pocz
ą
tku scharakteryzowano
podstawowe elementy zło
Ŝ
onego produktu turystycznego. Nast
ę
pnie przedstawiono
walory i atrakcje turystyczne Sopotu, infrastruktur
ę
oraz wizerunek miasta kształtuj
ą
cy
si
ę
na przestrzeni prawie dwustu lat.
4
Rozdział trzeci zwi
ą
zany jest z promocj
ą
produktu turystycznego obszaru.
Rozwa
Ŝ
ania wst
ę
pne dotycz
ą
znaczenia marketingu terytorialnego. Nast
ę
pnie
przedstawiono tradycyjne sposoby promocji produktu turystycznego obszaru oraz
znaczenie lokalnego samorz
ą
du w promocji miasta.
Rozdział czwarty przedstawia wyja
ś
nienie i analiz
ę
poj
ę
cia product placement.
Ponadto ukazano wady i zalety jego stosowania oraz klasyfikacj
ę
w zale
Ŝ
no
ś
ci od
przyj
ę
tych kryteriów. Dodatkowo przedstawiono rol
ę
i wpływ tego instrumentu
w budowaniu wizerunku marki. Na ko
ń
cu rozdziału umieszczone zostały przykłady
filmów, w których product placement jest realizowany w stosunku do Sopotu.
Rozdział pi
ą
ty po
wi
ę
cony został analizie wybranych przykładów zastosowania
product placement w promocji produktu turystycznego Sopotu, w trzech produkcjach
filmowych: „Reich”, „Sztos” oraz serialu telewizyjnym „Pełn
ą
par
ą
”. Przedstawiono
wyniki bada
ń
, których celem było porównanie poszczególnych produkt placement, by
okre
ś
li
ć
najbardziej trafny sposób ich zastosowania.
Do opracowania pracy wykorzystano: wiele pozycji ksi
ąŜ
kowych, czasopisma,
materiały opracowane przez Urz
ą
d Miejski w Sopocie, materiały prasowe, zarówno
krajowe jak i zagraniczne, roczniki statystyczne oraz informacje pochodz
ą
ce
z Internetu. Umieszczone w pracy wyniki bada
ń
dotycz
ą
spostrze
Ŝ
e
ń
bior
ą
cych w nich
udział osób, odnosz
ą
cych si
ę
do elementów charakterystycznych dla Sopotu, zawartych
w trzech produkcjach filmowych. Do bada
ń
wykorzystano formularz ankietowy.
5
ś
Zgłoś jeśli naruszono regulamin