Analizowanie zjawisk występujących w polu elektrycznym i magnetycznym.pdf

(571 KB) Pobierz
Microsoft Word - Technik_elektryk_311[08]_O1.03_u.doc
MINISTERSTWO EDUKACJI
i NAUKI
Elżbieta Murlikiewicz
Analizowanie zjawisk występujących w polu elektrycznym
i magnetycznym 311[08].O1.03
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2005
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
135879879.001.png 135879879.002.png 135879879.003.png
Recenzenci:
mgr inż. Maria Pierzchała
mgr inż. Jerzy Chiciński
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Katarzyna Maćkowska
Konsultacja:
dr Bożena Zając
Korekta:
mgr inż. Jarosław Sitek
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej „Analizowanie
zjawisk występujących w polu elektrycznym i magnetycznym” 311[08].O1.03, zawartego
w modułowym programie nauczania dla zawodu technik elektryk.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2005
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
3
2. Wymagania wstępne
4
3. Cele kształcenia
5
4. Materiał nauczania
6
4.1. Pole elektryczne
6
4.1.1. Materiał nauczania
4.1.2. Pytania sprawdzające
4.1.3. Ćwiczenia
4.1.4. Sprawdzian postępów
6
12
13
16
4.2. Pole magnetyczne
17
4.2.1. Materiał nauczania
4.2.2. Pytania sprawdzające
4.2.3. Ćwiczenia
4.2.4. Sprawdzian postępów
17
23
24
26
4.3. Obwody magnetyczne
27
4.3.1. Materiał nauczania
4.3.2. Pytania sprawdzające
4.3.3. Ćwiczenia
4.3.4. Sprawdzian postępów
27
32
33
34
4.4. Zjawisko indukcji elektromagnetycznej
35
4.4.1. Materiał nauczania
4.4.2. Pytania sprawdzające
4.4.3. Ćwiczenia
4.4.4. Sprawdzian postępów
35
38
38
42
5. Sprawdzian osiągnięć
43
6. Literatura
48
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy (kształtowaniu umiejętności)
z zakresu analizy zjawisk występujących w polu elektrycznym i magnetycznym.
W poradniku zamieszczono:
materiał nauczania,
pytania sprawdzające,
ćwiczenia,
sprawdzian postępów,
zestaw pytań testowych.
Szczególną uwagę zwróć na:
cechy charakterystyczne pola elektrycznego i pola magnetycznego,
definicje natężenia pola elektrycznego, potencjału elektrycznego i napięcia oraz zależności
między tymi wielkościami,
cechę charakterystyczną połączenia szeregowego i równoległego kondensatorów,
zależności między strumieniem magnetycznym, indukcją magnetyczną i natężeniem pola
magnetycznego,
zjawiska elektrodynamiczne występujące w polu magnetycznym,
własności i rodzaje ferromagnetyków,
zjawisko indukcji elektromagnetycznej z uwzględnieniem przypadków.
Korzystając z poradnika nie ucz się pamięciowo, ale staraj się kojarzyć fakty. Analizując
zjawiska pamiętaj o cechach charakterystycznych pola, w którym te zjawiska występują,
a okażą się one bardzo oczywiste. Staraj się samodzielnie wyciągać wnioski.
Z polem elektrycznym i magnetycznym spotykamy się na co dzień. Zjawiska występujące
w polu magnetycznym, które poznasz w tym module są podstawą działania maszyn
elektrycznych, dlatego też zrozumienie ich pozwoli Ci analizować pracę, na przykład:
silników elektrycznych stosowanych między innymi w sprzęcie gospodarstwa domowego,
elektronarzędziach, w pojazdach samochodowych,
transformatorów znajdujących zastosowanie między innymi w sprzęcie elektronicznym,
zasilaczach, ładowarkach akumulatorów,
prądnic będących elektromechanicznym źródłem napięcia w każdym pojeździe
samochodowym.
Pojawiający się w tekście i w opisie rysunków zapis [1], [2], itp. wskazuje pozycję
literatury z wykazu, z której pochodzi fragment tekstu lub rysunek.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
korzystać z literatury, słowników i leksykonów naukowo-technicznych,
wykonywać działania na wielomianach,
posługiwać się funkcjami trygonometrycznymi a szczególnie analizować ich przebieg,
analizować przebieg funkcji liniowej,
rozwiązywać równania pierwszego i drugiego stopnia,
na podstawie przebiegu funkcji opisywać jej właściwości,
wykonywać działania na wektorach,
interpretować podstawowe prawa z zakresu elektrostatyki, prądu elektrycznego,
magnetyzmu i elektromagnetyzmu,
interpretować budowę materii,
analizować budowę atomu,
łączyć układy na podstawie schematów i odczytywać wskazania mierników,
obsługiwać komputer w podstawowym zakresie,
określać wpływ działalności człowieka na środowisko naturalne.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin