CA 2008-03.pdf

(3111 KB) Pobierz
61941329 UNPDF
COMMODORE & AMIGA
3/08
&
listopad
fan
Muzyka stereo
DB 25 obok user port
LHA
HISTORIA AMIGI cz. 4
61941329.045.png 61941329.052.png 61941329.062.png 61941329.069.png
newS
17 września 2008 irmy Hype-
rion Entertainment i ACube Systems
poinformowały o podpisaniu poro-
zumienia, dzięki któremu druga z
wymienionych irm będzie mogła
sprzedawać płyty główne serii SAM
440 ze specjalną wersją OEM sys-
temu operacyjnego AmigaOS 4.1.
To bardzo dobra wiadomość dla fa-
nów Amigi – wreszcie będzie można
cieszyć się najnowszą wersją OS dla
Amigi na sprzęcie kosztującym przy-
zwoite pieniądze.
Wybrane cechy płyty SAM 440:
• formatMiniITX(17x17cm)
• procesorAMCCAMCC
440ep/667 MHz
• pamięć512MBDDRRAMna
płycie
• układgraicznyATIRadeonM9
z64MBRAM
• układdźwiękowyCirrusLogic
CS4281
• kontrolerSATA
• USB2.0
• Ethernet100Mb
Recenzję systemu AmigaOS 4.1
autorstwaRafałaChyłymożnaprze-
czytaćnastroniewww.exec.pl–gorą-
co zachęcamy do tej lektury.
Uwaga,poszukujemyosóbchęt-
nych do wzięcia udziału w otwartym
projekcie testowania programów
kompresującychdlaCommodore64.
Jeżeli masz chęci, żeby nam w tym
pomóc,akomputerCommodorenie
jest Ci obcy, wyślij swoje zgłoszenie
na adres magazyn@ilety.net. Zależy
nam na osobach sumiennych i do-
kładnych, które mogą poświęcić jakąś
część czasu i rzetelnie zbiorą wyniki
swoich testów. Brak doświadczenia
nie jest przeszkodą, w razie potrzeby
wszystko wytłumaczymy i doszkoli-
my. Możesz przekonać się. że nie jest
totrudne.Powięcejszczegółówpisz-
cie pod wspomniany adres email lub
odwiedźcie stronę projektu www.te-
sty.ilety.net.Czekamynazgłoszenia.
łodzi podwodnych i musisz ratować
nurków.Maszdoprzejścia25pozio-
mów.DogrymuzykęnapisałDraxz
grupy Maniac of Noise. Wersja gry
została wydana na kasetę i jej cena to
3.99funtów.Więcejogrzeznajdzie-
cie na jej stronie:
http://www.binaryzone.org/retrosto-
re/index.php?main_page=product_
info&products_id=430
C64scene.pl
Od jakiegoś czasu działa forum po-
święconescenieC64.Forumzałożył
iprowadziNitro/BlackSun.Zapra-
szamy do rejestracji i udzielania się na
tym forum. http://c64scene.pl/
Quick eyes
Jakiś czas temu ukazała Quick Eyes
w wersji na C128 stworzona przez
Iceout.
http://members.aol.com/iceout0...es_128.zip
Hyper64
To nowy emulator Commodore 64.
Na razie nie ma on dużych możliwo-
ści, ale prezentuje się całkiem fajnie.
Zapraszamy do testów:
http://www.zophar.net/c64/hyper64.html
Forever X / Forever 2009
Ustalonojużterminkolejnegoparty
na Słowacji. Tak jak co roku odbędzie
sięwdniach13–15marca2009jak
zwykle w mieście Trencin w klubie
SOMER - MERINA. Wszystkich
miłośników komputerów 8bit zapra-
szamy na impreze.
Jak można przeczytać na forum
strony Natami (www.natami.net),
autorzy projektu dokonali zmiany
jego specyikacji. Zrezygnowali oni
z wbudowanego na płycie procesora
68060 na rzecz procesora monto-
wanego w slocie CPU. Umożliwi to
redukcję kosztów, ale także łatwiejszą
rozbudowę komputera w przyszło-
ści (projektanci myślą o SoftCore
N070). Ponadto w Natami znajdzie
siępamięćtypuDDR2(zamiastpla-
nowanejpamięciSRAM),portUSB
1.1 z przeznaczeniem na myszkę lub
klawiaturęorazwyjścieDVI.Todo-
bre wiadomości, ale są i złe. W związ-
ku z powyższymi zmianami, termin
wypuszczenia deweloperskiej wersji
płyty przesunięty został z września na
listopad.
Sub Hunter
Sub Hunter – nowa gra już w sprzedaży
Firma Psytronik Software
sprzedająca gry stworzone na C64
wydała długo zapowiadaną nową grę
Sub Hunter. W grze sterujesz łodzią
podwodną, a twoim zdaniem jest
strzelanie do wrogich ryb, innych
Kto jeszcze nie był w Toruniu, będzie miał
okazję i pretekst odwiedzić. Stowarzyszenie
lekających się pustych przestrzeni i wy-
pełniających je własną działalnością oko-
łoartystyczną „Horror Vacui” organizuje
spotkaniezludźmidemosceny.Tytułtego
wydarzenia brzmi Demoscena – sztuka
prostozkomputera.Imprezaodbędziesię
w pięknym mieście Toruniu, 28-30 listo-
pada 2008 roku.
WspółorganizatoremjestkolegaBar-
tłomiej„vOyager”Dramczyk.
Klub „ENeRDe”
ul. Browarna
Toruń, Polska
61941329.001.png 61941329.008.png 61941329.010.png 61941329.011.png 61941329.012.png 61941329.013.png 61941329.014.png 61941329.015.png
Witam wszystkich!
Na trzeci numer naszego magazynu kazali-
śmyWamczekaćwyjątkowodługo.Cóż,każdy
z nas ma swoje życie, a jak wiadomo – nie samą
pasjążyjeczłowiek.Dom,praca,nauka–torze-
czy, które pochłaniają mnóstwo czasu i niewiele
zostaje go na takie przyjemności, jak tworzenie
C&AFan:)
Wszyscy w redakcji mamy jednak nadzie-
ję, że tak długie oczekiwanie zostanie zrekom-
pensowane zawartością pisma. A co znajdziecie
wbieżącymnumerze?Jużnapierwszyrzutoka
widać, że został on zdominowany przez ludzi
związanychzcommodorowskąsceną.Dwawy-
wiady, dwa raporty z party, kilka artykułów…
Nie ma w tym nic dziwnego – jeśli można mó-
wić o jakichś nowościach związanych ze świa-
temretrowkomputerach,tow90%będąone
dotyczyć właśnie sceny.
Nie samą sceną jednak nasze pismo stoi.
DlaAmigowcówprzygotowaliśmykolejnączęść
historii tego wspaniałego komputera, artykuł o
LhaoraznowespojrzenienaNatami.Zdajemy
sobie sprawę, że to trochę mniej artykułów, niż
zazwyczaj, mamy jednak nadzieję, że w kolej-
nych numerach właściwe proporcje między
KomciemaAmiudasięzachować;)Komodo-
rowcy mogą przeczytać co nieco na temat mu-
zyki w swojej maszynce, a także recenzje wielu
nowych gier. Wszystkich Czytelników zachę-
camy także do lektury kolejnej części artykułu
PanaKlaudiuszaDybowskiego.
W bieżącym numerze pisma nie znajdzie-
cie działów z listami. Nie chodzi o to, że nikt do
nas nie pisze, bo maile od Was otrzymujemy i
zawsze wnikliwie analizujemy. Tym razem więk-
szość listów dotyczyła pochwał, próśb i życzeń
(któreniezawszemogąbyćspełnione–np.jako
pismo niekomercyjne NIE będziemy zamiesz-
czaćreklam)orazzachętydodalszejpracy.Za
wszystkie opinie jesteśmy oczywiście bardzo
wdzięczniiprosimyowięcej:)
Do poruszenia pozostały mi jeszcze dwie
kwestie. Po pierwsze: z dumą informuję tych,
którzy jeszcze nie wiedzieli, że nasze pismo znala-
złosięnapłyciedołączonejdomagazynuCHIP
08/2008.StałosiętozasprawąPanaBartłomieja
Dramczyka,osobyznanejwświecieamigowców
i commodorowców, a jednocześnie związanej z
papierowymC&A.Dziękujemy!Drugakwestia
dotyczy strony internetowej. Spieszę donieść, że
ruszyły prace nad jej stworzeniem i gdy tylko po-
jawi się w Sieci, zostaniecie o tym poinformowa-
ni na łamach pisma i na forach internetowych,
związanychzC64izAmigą:)
Nodobra.Ponieważwstępniakówpodob-
no i tak nikt nie czyta, to już na zakończenie
tradycyjnie zachęcam wszystkich do współpracy.
Każdy artykuł ma spore szanse ukazać się naszym
piśmie, o ile oczywiście będzie dotyczył Komcia
albo Ami. Jeśli więc masz ochotę zobaczyć swoje
nazwisko w stopce redakcyjnej, przysyłaj swoją
twórczość na adres redakcji.
Z harcerskim pozdrowieniem,
Naczelnik KOCA ;]
W NUMERZE
fan 3/2008
COMMODORE & AMIGA
&
AMIGA
C64
4
Historia Amigi - odcinek 4
Pograjmy jak za dawnych lat
27
12
NotAmi: drugie spojrzenie
Muzyka Stereo
30
14
LHA
DB25 obok USER PORTu
34
GRY
A jednak się kręci polska
scena
36
Sen..tester
40
22
Blockill, LaserHawk
23
Netracer, Stacker
24
Hyperduel, Imaginator
25
Nyaaah
26
1024 Bytes game compo #2
Commodore & Amiga
Magazyn użytkowników
komputerów Commodore
oraz
Redakcja Komitetu Odrodzenia C&A:
Redaktor naczelny: Arti
Artykuły: Arti, Ramos, Raf, Milek, Mr.
Mat, Korodzik, V-12, Lobo
Skład i graika: Scarab
Kontakt: at77@op.pl
www: http://www.c_a_fan.ad2.pl
Jak zainteresowałem się
komputerami...
10
Wywiad z COBRĄ
16
Wywiad z DAF`em
19
Opisane programy z tego
numeru i gra znajdują się
na pliku d64 dołączanym
od tego numeru do maga.
Silesia Party 2 - raport
41
RiverWash 2 - raport
45
Po co to nam...
47
Galeria
48
61941329.016.png 61941329.017.png 61941329.018.png 61941329.019.png 61941329.020.png 61941329.021.png 61941329.022.png 61941329.023.png 61941329.024.png 61941329.025.png
Commodore
Firma,którauratowałaAmigęw1984rokubyłatwo-
remjednegoczłowieka.UrodzonywPolscew1928roku
jakoIdekTramielski,pozaatakowaniujegokrajupodczas
IIWojnyŚwiatowejzostałwięźniemwnazistowskimobo-
ziepracy**.Uwolnionyprzezarmięamerykańską,poślu-
bił inną więźniarkę – ocaloną z obozu koncentracyjne-
go Helenę Goldgrub – i oboje wyemigrowali do Stanów
Zjednoczonych. Gdy przybył na miejsce, zmienił nazwi-
sko na Jack Tramiel.
kalkulatorów. Wtedy jednak tanie kalkulatory z Japonii i
zUSA(produkowanenp.przez Texas Instruments )zagro-
ziły przejęciem i tego segmentu rynku. Jack zrozumiał,
że aby przetrwać wojny cenowe, musi kontrolować chipy
montowanewkalkulatorach.W1976rokukupiłirmę
MOS Technologies – tę samą, która została wydzielona z
Motoroli, by zająć się produkcją legendarnego procesora
6502, który ostatecznie znalazł się w Apple II, różnych
konsolach do gier i w Atari 400/800.
Nabycie MOS wprowadziłoCommodoredobranży
komputerowej–zaczęłosięodPET,późniejbyłtaniVIC
20, a w końcu w 1982 roku irma wypuściła na rynek
najlepiej sprzedający się model komputera osobistego
wszechczasów:Commodore64.
64 był wielkim hitem, sprzedając się w 22 milionach
sztuk w trakcie swojej produkcji i mocno cementując po-
zycjęCommodorejakojednegoznajwiększychgraczyw
rozrastającym się przemyśle komputerów osobistych. Jed-
nakże nie wszystko w irmie wyglądało tak różowo.
Jack był zdeterminowany, aby nie tylko konkurować z
innymi irmami komputerowymi, lecz żeby je wręcz nisz-
czyć.„Biznestowojna”–otojegomotto.Kiedyrozpoczę-
ta przez niego wojna cenowa doprowadziła do zniszczenia
kilku konkurentów – wliczając w to zemstę na irmie TI ,
która wycofała się z rynku komputerowego w paździer-
niku1983–ograniczonezostałyrównieżzyskiCommo-
dore. Tramiel często kłócił się z Gouldem o pieniądze: i-
nansista chciał, by Jack rozwijał interes bez dodatkowego
kapitału, lecz ten domagał się więcej pieniędzy, by móc
obniżyć koszty, co pozwoliłoby mu wykończyć pozosta-
łych konkurentów. „Sprzedajemy komputery masom, a
nieklasom”–powiedziałkiedyś,nawiązującdoróżnicyw
ceniepomiędzyCommodore64za199dolarów,amaszy-
namiAppleiIBM,którychcenysięgałytysięcy.
Jack Tramiel
Jack zaciągnął się do armii amerykańskiej w 1948
i służył w wydziale ds. naprawy wyposażenia. Odsłużył
dwie kolejki w Korei, po czym opuścił armię na rzecz pra-
cy w niewielkiej irmie, zajmującej się naprawą maszyn do
pisania.W1955wyjechałwrazzżonądoKanady,gdzie
założył własną irmę produkującą maszyny do pisania.
Jackowi zależało na nazwie przedsiębiorstwa, która będzie
kojarzyła się z wojskiem, ale ponieważ General i Admiral
(ang. generał i admirał) były już zajęte, zdecydował się
na Commodore (ang.komandor)–zrobiłtopotym,jak
zobaczył na ulicy samochód o tej właśnie nazwie.
Niewielka irma szybko się rozrastała, emitując akcje w
1962roku;nastąpiłotojednakwatmosferzeinansowe-
go skandalu, grożącego zniszczeniem spółki. Jack przeżył
już niejedno i nie poddawał się łatwo. Znalazł inansistę
nazwiskiemIrvingGould,którynabyłsporączęśćCom-
modore i skierował przedsiębiorstwo na nowe tory. Nie-
drogie maszyny do pisania produkcji japońskiej pożerały
zyskiCommodore,więcirmaprzerzuciłasięnasprzedaż
4
HISTORIA AMIGI cz. 4: Wejscie Commodore
Deus ex machina *
61941329.026.png 61941329.027.png 61941329.028.png 61941329.029.png 61941329.030.png
 
 
 
 
 
61941329.031.png 61941329.032.png 61941329.033.png 61941329.034.png
 
61941329.035.png
 
61941329.036.png 61941329.037.png
 
 
 
 
 
61941329.038.png 61941329.039.png
 
61941329.040.png 61941329.041.png 61941329.042.png 61941329.043.png 61941329.044.png 61941329.046.png 61941329.047.png
 
 
 
 
61941329.048.png 61941329.049.png 61941329.050.png 61941329.051.png
W końcu – jak to często bywa, kiedy walczysz z wła-
snym sponsorem – ludzie z kasą wygrali. Jack Tramiel zo-
stał zmuszony przez radę nadzorczą do opuszczenia swojej
własnejirmypodkoniec1983roku.
To odsunięcie miało wielki wpływ na raczkującą ir-
mę Amiga, ponieważ Tramiel nie odszedł po cichu.
Jack Tramiel – jak każdy człowiek, tylko w więk-
szym stopniu – pełen był konliktów i sprzeczności. Jego
twardogłowy styl zarządzania przysporzył mu wrogów,
lecz także niezawodnych przyjaciół – wielu kluczowych
pracownikówopuściłoCommodorepojegoodejściu,by
dołączyć do niego w nowych przedsięwzięciach. Jego ten-
dencja, by przeskakiwać z projektu na projekt przyniosła
olbrzymiezyski,gdyirmaprzeszłazPETnaVIC20,a
następnienaCommodore64,aletensamsposóbmyśle-
niaspowodowałmnóstwoszkód,gdyźlezaprojektowani
następcy wspomnianych komputerów w rodzaju Plus/4
nie zdołali podbić rynku.
Nie powinno więc dziwić, że wydalenie Tramiela z
Commodorewrównymstopniuuratowało,jakipogrą-
żyło Amigę.
Jeszczeprzedjegoodejściem,Commodoreprowadził
już – choć bez przekonania – jakieś rozmowy w sprawie
wykupienia borykającej się z problemami irmy Amiga,
Inc.,lecznicznichniewynikło.TymczasemAtaripra-
cowało nad nowym komputerem osobistym oraz nad
konsolą do gier i bardzo chciało mieć dostęp do chipsetu
Amigi. Wstępna oferta tej irmy wynosiła 3 dolary za ak-
cjęinieustanniemalała.Kiedycenadoszłado98centów,
obie strony odeszły od stołu. To był właśnie ten moment,
kiedyAtari„pożyczyło”Amidze500000dolarównakon-
tynuację działań przez kilka kolejnych miesięcy.
Ta toksyczna umowa nie
została zmontowana przez ni-
kogo innego, jak właśnie przez
Jacka Tramiela, który zdołał
kupić pion komputerowy Ata-
ri po tym, jak wyrzucono go z
Commodore. Z powodu zała-
maniarynkugiervideow1983,
właścicielAtari–WarnerCom-
munications – planował pozbyć
się części irmy związanych z komputerami i konsolami
(zostawiłby sobie dział arcade , który wciąż dobrze sobie
radził).Tramielowiudałosięprzeprowadzićspektakular-
ną transakcję, dającą mu w posiadanie komputerowy pion
Atari i to bez żadnego wkładu inansowego z jego strony.
Kiedy Jack przeszedł z Commodore do Atari, akcje
pierwszej z tych irm spadły, drugiej zaś wzrosły – stało
siętakdlatego,żeopiniapublicznawciążuważała(isłusz-
nie), że to Jack był siłą, która zbudowała sukces Com-
modore. Nieprzerwany strumień inżynierów kierował się
zaTramielemdoAtari,codoprowadziłoCommodoredo
pozwania Atari za kradzież tajemnic handlowych. (Tra-
miel, w swoim niepowtarzalnym stylu, sam złożył póź-
niej kontr-pozew; ostatecznie oba powództwa zostały
rozstrzygnięte poza salą sądową.) Aby móc konkurować
z Tramielem i odzyskać utracony inżynierski talent, irma
CommodorezdecydowałasięwykupićAmigęwcałości.
Pozostawienie oryginalnego zespołu Amigi nietkniętym
zdołało zachować komputer takim, jakim pierwotnie wy-
obrażali go sobie Jay Miner i inni.
To tylko jeszcze bardziej zdeterminowało Tramiela do
zemstynaCommodore.Tazemstamiałanadejśćwpostaci
Atari ST – zwanego czasem Jackintosh’em – które zostało
oddane do produkcji w pośpiechu, by móc konkurować z
Amigą.GdybyJackniezostałwyrzuconyzCommodore,
linia komputerów Atari mogłaby odejść w zapomnienie po
tym, jak Warner pozbył się irmy. Współzawodnictwo po-
między Amigą i Atari skończyło się osłabieniem obu plat-
form, ponieważ skupiły one swoje zasoby na zwalczaniu
siebie nawzajem, zamiast na zapewnieniu sobie miejsca w
świeciecorazbardziejzdominowanymprzezIBMPC.
Jednak to wszystko zdarzyło się dopiero w przyszło-
ści, a tymczasem zespół Amigi, obecnie irma zależna
odCommodore,miałwgłowachtylkojedno:skończyć
komputer.
Finalizowanie projektu
Jedną z największych korzyści, płynących z bycia czę-
ścią dużej irmy komputerowej był fakt, że zespół Amigi nie
musiałjuż(przynajmniejw tamtymmomencie)martwić
się o pieniądze. Ludzi z zespołu przeniesiono do oddalo-
nego o 10 mil przestronnego wynajętego obiektu w Los
Gatos w stanie Kalifornia. Mogli pozwolić sobie na zatrud-
nienie większej liczby inżynierów, a zespół odpowiedzialny
za rozwój oprogramowania został rozbudowany, od 10 lu-
dzi dzielących jedną stację roboczą Sage, do momentu, w
którymkażdymiałSUN-anaswoimbiurku.
Taki przypływ zasobów umożliwił wypuszczenie
komputera Amiga, lecz w dalszym ciągu był to wyścig z
czasem – by ukończyć prace nad komputerem zanim kon-
kurencja zagarnie rynek.
Kiedy sprzęt był już prawie gotowy, a Jay i jego zespół
mieli wprowadzić jeszcze tylko kilka poprawek, opro-
gramowanie (jak to zazwyczaj ma miejsce w przypadku
nowoczesnychtechnologii)nienadążałozaharmonogra-
mem.DziękigenialnejpracyCarlaSassenratha,mikroją-
dro,znanejakoExec,byłowwiększościukończone,po-
dobniejakGUI,tworzonenamocnymframeworkuRJ
Micala(przezkrótkiczasnajegowizytówcezCommodo-
rewidniałnapis„Dyrektords.Intuicji”).
Jednakże do uzupełnienia całości brakowało jeszcze trze-
ciejwarstwy.Exec,podobniejaknowoczesnemikrojądra,
zarządzał pamięcią podstawową i zadaniami, lecz ciągle
potrzebny był dodatkowy komponent, który zająłby się
tak prozaicznymi sprawami, jak system plików i inne obo-
wiązki systemu operacyjnego.
listopad 2008
COMMODORE & AMIGA
fan
5
&
61941329.053.png 61941329.054.png
 
61941329.055.png 61941329.056.png 61941329.057.png 61941329.058.png 61941329.059.png 61941329.060.png 61941329.061.png 61941329.063.png
 
 
 
 
61941329.064.png 61941329.065.png 61941329.066.png 61941329.067.png 61941329.068.png 61941329.070.png 61941329.071.png 61941329.072.png 61941329.073.png 61941329.074.png 61941329.075.png
 
61941329.076.png 61941329.077.png 61941329.078.png 61941329.002.png 61941329.003.png 61941329.004.png 61941329.005.png
 
 
 
 
61941329.006.png 61941329.007.png 61941329.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin