materiały montessori - konspekty.pdf

(5946 KB) Pobierz
291955879 UNPDF
Istota pedagogiki M. Montessori,
- wykorzystywane w niej materiały i ich
znaczenie dla ogólnego rozwoju dziecka
(opracowała Edyta Le ń czowska)
Maria Montessori wierzyła w ogromne mo Ŝ liwo ś ci dziecka, jego wielk ą potrzeb ę
odkrywania i poznawania ś wiata. Podkre ś lała, Ŝ e pierwsze 6 lat to najwa Ŝ niejszy okres w jego
Ŝ yciu, w którym potrzebuje praktycznego kontaktu z rzeczywisto ś ci ą by odkry ć jej tajemnice.
Aby umo Ŝ liwi ć dzieciom prawidłowy rozwój konieczne było specjalne przygotowanie
otoczenia, w którym miałyby swobod ę wyboru materiałów, działa ń oraz odkry ć . Z tej oto
idei powstały przedszkola, wyposa Ŝ one w specjalne materiały montessoria ń skie, wzbudzaj ą ce
u dzieci ciekawo ść ś wiata oraz ch ęć do działania. Aby materiały te przynosiły oczekiwane
rezultaty musz ą posiada ć odpowiednie wła ś ciwo ś ci i by ć zaprezentowane w okre ś lony
sposób.
Wła ś ciwo ś ci materiału Montessori:
• materiał musi by ć rzeczywisty, oryginalny, nie mog ą to by ć zabawki, (je Ŝ eli jest to mo Ŝ liwe
dost ę pne w zestawach przedmioty powinny by ć szklane, porcelanowe; wyj ą tek stanowi ą
dzieci niepełnosprawne ruchowo, dla których takich materiałów si ę nie stosuje)
• materiał musi by ć atrakcyjny, mie ć „zaproszeniowy" charakter
• materiał musi by ć czysty — zarówno z powodów higienicznych jak i grzeczno ś ciowych
• materiał musi by ć pełnowarto ś ciowy i kompletny
• materiał musi by ć kolorystycznie dopasowany - jego elementy tworz ą cało ść
• materiał musi wielko ś ci ą odpowiada ć mo Ŝ liwo ś ciom dzieci
• materiał musi by ć dostosowany do stopnia rozwoju dzieci
• materiał musi by ć ograniczony - nauczyciel udost ę pnia okre ś lon ą ilo ść materiału - zbyt
wiele elementów w jednym zestawie dekoncentruje dziecko
• ka Ŝ dy zestaw dost ę pny jest tylko w jednym egzemplarzu – aspekt społeczny
• materiał odpowiada kulturze, w jakiej wychowuje si ę dziecko
Prowadz ą c prac ę z tym materiałem trzeba zwróci ć uwag ę na nast ę puj ą ce elementy:
• decyduj ą c ą rol ę odgrywa osobisty kontakt z dzieckiem i panuj ą ca atmosfera,
• na stole lub na dywanie mo Ŝ e le Ŝ e ć tylko materiał, z którym pracujemy w danej chwili,
• prezentacja materiału musi by ć przejrzysta i jednoznaczna; powolne i zrozumiałe ruchy
maj ą tu decyduj ą ce znaczenie, nale Ŝ y ograniczy ć informacje słowne,
• wychowawca prezentuje dziecku pełen przebieg ć wiczenia, dzi ę ki czemu dziecko ma okazj ę
zapozna ć si ę z pewnym niezmiennym wzorcem pracy z tym materiałem,
w ka Ŝ dym ć wiczeniu znajduje si ę punkt, na który nale Ŝ y zwróci ć szczególn ą uwag ę .
ka Ŝ de ć wiczenie posiada cel bezpo ś redni (poznanie okre ś lonej techniki, sposobu
post ę powania) oraz cel po ś redni (przygotowanie do kolejnych, bardziej skomplikowanych
ć wicze ń , czynno ś ci)
• je Ŝ eli dziecko po prezentacji nadal popełnia bł ę dy, nie nale Ŝ y go poprawia ć , aby nie doszło
do zniech ę cenia dziecka, jednak w korzystnym momencie nale Ŝ y prezentacj ę powtórzy ć ,
je Ŝ eli dziecko wykonuje zadanie perfekcyjnie, jest to sygnał dla nauczyciela, i Ŝ pokazał mu je
za pó ź no
• po przeprowadzeniu prezentacji dziecko pracuje samodzielnie, dzieci nie ś miałe nale Ŝ y
zach ę ca ć do pracy, ale w Ŝ adnym wypadku nic wolno ich zmusza ć do powtarzania ć wiczenia,
• po pewnym czasie dziecko samo odkrywa dalsze mo Ŝ liwo ś ci pracy na materiale
• zazwyczaj prezentacje udzielane s ą indywidualnie dzieciom, ale czasem w trakcie lekcji
bierze udział ich wi ę ksza ilo ść . Nale Ŝ y jednak pami ę ta ć , ze lekcja indywidualna ma wi ę ksz ą
warto ść poniewa Ŝ osobisty kontakt oraz intensywno ść po ś wi ę conej dziecku uwagi maj ą
decyduj ą ce znaczenie. Po ć wiczeniach z nowo wprowadzonym materiałem nast ę puje faza, w
której wychowawca obja ś nia dziecku nazwy i poj ę cia dotycz ą ce danego ć wiczenia. Lekcje te
nazywane s ą lekcjami słownymi i przeprowadzane s ą w formie lekcji trójstopniowej.
Istotne znaczenie ma tak Ŝ e przebieg pracy z materiałem
Ka Ŝ de ć wiczenie musi by ć przez nauczyciela dobrze znane. Powinien on przeanalizowa ć
ć wiczenia pod k ą tem ekonomii ruchu, czasu trwania i stopnia trudno ś ci. Powinien sprawdzi ć ,
czy materiał jest kompletny. Dziecko powinno siedzie ć po lewej stronie nauczyciela, aby móc
dokładnie obserwowa ć jego ruchy. Nauczyciel powinien zwróci ć uwag ę czy dziecko posiada
niezb ę dne umiej ę tno ś ci do wykonania ć wiczenia.
Ć wiczenie musi zosta ć przedstawione w sposób atrakcyjny gdy Ŝ zainteresowanie dziecka jest
warunkiem osi ą gni ę cia koncentracji. Dlatego nauczyciel powinien zach ę ci ć je do pracy. W
trakcie pracy z konkretnym dzieckiem nauczyciel musi zaj ąć tak ą pozycj ę , aby móc
obserwowa ć pozostałe dzieci z grupy.
Przebieg pracy z materiałem przebiega wg nast ę puj ą cych etapów:
· Wst ę p
Nauczyciel podchodzi z dzieckiem do regału, wybiera materiał, pokazuje, sposób w jaki
nale Ŝ y przenie ść materiał i gdzie go odło Ŝ y ć po zako ń czonej pracy. Dziecko samodzielnie
przenosi materiał na miejsce pracy. Nauczyciel wraz z dzieckiem siada w wybranym miejscu.
· Cze ść główna
Ć wiczenie zostaje nazwane.
W czasie pracy nauczyciel nie rozmawia z dzieckiem, dzi ę ki czemu dziecko koncentruje si ę
na przebiegu czynno ś ci. Zadaniem nauczyciela jest pokazanie przebiegu pracy.
·
Podczas pracy z materiałem powinny by ć przestrzegane nast ę puj ą ce zasady :
· Od najprostszego do trudniejszego materiału
· Od wyuczonego porz ą dku do budowania porz ą dku
·
Materiał Montessori dzieli si ę na nast ę puj ą ce grupy:
- materiał do ć wicze ń praktycznego Ŝ ycia
- materiał zmysłowy
- materiał j ę zykowy
- materiał matematyczny
-materiał do wychowania kosmicznego
Zako ń czenie
Po prezentacji materiału nast ę puje pokazanie kontroli bł ę du i poprawa bł ę du. Nast ę pnie
nauczyciel prosi dziecko o powtórzenie pokazanej pracy. Dziecko mo Ŝ e powtarza ć ć wiczenie
tak długo i tyle razy ile chce, a po zako ń czonej pracy materiał zostaje uporz ą dkowany i
odniesiony na miejsce.
Izolacja trudno ś ci - w pracy z danym zestawem mo Ŝ e pojawi ć si ę tylko jedna trudno ść .
Ć WICZENIA PRAKTYCZNEGO ś YCIA
1. Definicja
Ć wiczenia praktycznego Ŝ ycia to opis czynno ś ci nale Ŝą cych do codziennego Ŝ ycia
człowieka. Zalicza si ę do nich te czynno ś ci, które zwi ą zane s ą z trosk ą o samego siebie, o
innych, o otoczenie, na przykład jego upi ę kszenie. Tak Ŝ e te, które wi ąŜą si ę z
piel ę gnowaniem kontaktów społecznych, wpajaniem i stosowaniem form grzeczno ś ciowych,
wspieraj ą cych kontakty w grupie. Do ć wicze ń praktycznego Ŝ ycia wł ą cza si ę równie Ŝ
ć wiczenia ruchu tj. chodzenie po linii i ć wiczenia ciszy.
2.Znaczenie tre ś ci
a) Znaczenie dla kontaktów społecznych
- Pomoc w zrozumieniu i opanowaniu czynno ś ci
- Aktywno ść dziecka - udział w ś wiecie dorosłych
- Wprowadzenie w okre ś lony kr ą g kulturowy
b) Znaczenie dla kształtowania osobowo ś ci
- Rozwijanie samodzielno ś ci
- Rozwijanie woli - do podj ę cia działania, motywacji, wytrwało ś ci
- Umiej ę tno ść samokontroli - opanowania reakcji
- Rozwijanie zaufania i wiary we własne siły
- Rozwijanie poczucia bezpiecze ń stwa
c) Znaczenie dla rozwoju procesów psychicznych
- Rozwój koncentracji, wytrwało ś ci, uwagi
- Rozwój my ś lenia - logiczny przebieg czynno ś ci
- Poszerzanie zasobu słownictwa i rozwój mowy
d) Znaczenie dla rozwoju ruchowego
- Rozwój du Ŝ ej i małej motoryki
- Rozwój koordynacji i kontroli ruchowej
- Rozwój koordynacji wzrokowo — ruchowej
- Analiza ruchu
e) Wszystkie ć wiczenia praktycznego Ŝ ycia s ą po ś rednim przygotowaniem do nast ę puj ą cych
obszarów:
Rozwój zmysłowy - czasie ć wicze ń pobudzane s ą wszystkie zmysły
Rozwój mowy - ć wiczenia wzbogacaj ą słownictwo, pomagaj ą opanowa ć poj ę cie
uporz ą dkowa ć wyrazy. Dzieci poznaj ą poj ę cia nadrz ę dne i podrz ę dne poprawnie formułuj ą
wypowiedzi. Przebieg czynno ś ci jest uporz ą dkowany co wi ąŜ e si ę z wewn ę trznym
porz ą dkiem i „uporz ą dkowaniem" wypowiedzi. Porz ą dek wyra Ŝ a si ę poprzez czuwanie nad
utrzymywaniem prawidłowego kierunku - od lewej do prawej, utrzymywaniem prawidłowej
pozycji ciała, poprawnym trzymaniem ołówka, ć wiczenie chwytu p ę setkowego i
ograniczenie miejsca powierzchni pracy.
Kształtowania poj ęć matematycznych- ć wiczenia praktycznego Ŝ ycia s ą przygotowaniem do
nauki poj ęć matematycznych. Dzieci ucz ą si ę rozpoznawania powierzchni, nabywaj ą
umiej ę tno ś ci dokonywania podziału, przeliczaj ą , poznaj ą poj ę cia, np.: pełny, pusty.
Wychowania kosmicznego - dzieci maj ą mo Ŝ liwo ść poznania wła ś ciwo ś ci ró Ŝ norodnych
materiałów tj. drewna, papieru, metalu. Poznaj ą kultur ę własnego i innych krajów. Ucz ą si ę
od ogółu do szczegółu.
Obszary ć wicze ń praktycznego Ŝ ycia
Ć wiczenia wst ę pne – koordynacji i kontroli ruchów
1. chodzenie - poruszanie si ę po sali zaj ęć / przedszkolu
2. przenoszenie krzesła
3. przenoszenie stolika
4. przynoszenie/ odnoszenie dywanika i rozkładanie go
5. otwieranie i zamykanie drzwi
6. otwieranie i zamykanie ró Ŝ nych przedmiotów
7. składanie chusteczek
8. zaplatanie warkocza
9. ć wiczenia z ły Ŝ k ą
10. przesypywanie
11. przelewanie
Ć wiczenia zwi ą zane z samoobsług ą
1. Zapinanie i dopinanie – ramka Zapinanie i dopinanie – ramka z:
Û guzikami
Û zatrzaskami
Û haftkami
Û zamkiem błyskawicznym
Û sprz ą czkami
Û wst ąŜ kami
Û sznurówk ą i dziurkami
Û sznurówk ą i haczykami
Û agrafkami
Û rzepami
2. mycie r ą k
3. czyszczenie i pastowanie butów
Ć wiczenia zwi ą zane z trosk ą o najbli Ŝ sze otoczenie
A. Prace domowe
1. ś cieranie kurzu
2. zamiatanie
3. zmywanie stołu
4. polerowanie metalu
5. ozdabianie otoczenia – układanie kwiatów
B. Prace na zewn ą trz domu
1. piel ę gnacja ogrodu
2. piel ę gnacja zwierz ą t
Ć wiczenia dotycz ą ce zwyczajów i form grzeczno ś ciowych
1. zapraszanie i przedstawianie go ś ci
2. pomaganie i proszenie o pomoc (nauka zwrotów grzeczno ś ciowych)
3. składanie Ŝ ycze ń
4. czyszczenie nosa
Ć wiczenia ruchowo – przestrzenne
1. chodzenie po linii
2. ć wiczenia ciszy
Przykładowe konspekty:
KONSPEKT
Ć wiczenia wst ę pne – kontroli i koordynacji ruchów
Tytuł: Otwieranie i zamykanie drzwi
Materiał: drzwi z klamk ą , do których dziecko potrafi dosi ę gn ąć
Cel bezpo ś redni: nauka otwierania i zamykania drzwi
Cel po ś redni:
- nauka kulturalnego i cichego zachowywania si ę
- kształcenie koncentracji uwagi
- rozwijanie małej motoryki i koordynacji ruchowej
- doskonalenie samodzielno ś ci
Na co zwracamy szczególn ą uwag ę :
- uło Ŝ enie dłoni
- szerokie otwarcie drzwi aby mo Ŝ na było przej ść
- ciche otwieranie i zamykanie drzwi
- odgłos mechanizmu klamki
Kontrola bł ę du: drzwi niezamkni ę te, trza ś ni ę cie drzwiami
Wiek: od ok. 2,5 roku (lub momentu rozpocz ę cia ucz ę szczania do przedszkola)
Słownictwo:
- poj ę cia (drzwi, klamka, zamek, futryna, próg, zatrzask)
- czasowniki (chwyta ć , otwiera ć , zamyka ć , przytrzyma ć )
- wła ś ciwo ś ci (cicho, gło ś no, w dół, do góry)
- przyimki (przed, za, przez)
Ć wiczenia:
- otwieranie i zamykanie ró Ŝ nych drzwi (przesuwane, z gałk ą )
- otwieranie i zamykanie szuflad, pudełek
Wskazówki dla dzieci niepełnosprawnych: w zale Ŝ no ś ci od niepełnosprawno ś ci mo Ŝ na na
klamce zawiesi ć sznurek, za który dziecko b ę dzie mogło poci ą gn ąć
Przebieg:
Zapraszam dziecko do siebie aby zademonstrowa ć mu jak nale Ŝ y poprawnie otwiera ć i
zamyka ć drzwi. W zale Ŝ no ś ci od tego, w któr ą stron ę drzwi si ę otwieraj ą staj ę po prawej lub
lewej stronie. Chwytam klamk ę praw ą (lew ą ) r ę k ą i naciskam j ą w kierunku do dołu.
Otwieram drzwi tylko troch ę i wskazuj ą cym palcem lewej (prawej) dłoni pokazuj ę dziecku
zatrzask zamka. Poruszam klamk ą kilka razy, aby dziecko zobaczyło jak zatrzask wysuwa si ę
i cofa. Nast ę pnie otwieram drzwi na odpowiedni ą szeroko ść i przechodz ę z dzieckiem przez
otwarte drzwi. Lew ą (praw ą ) r ę k ą znowu naciskam klamk ę pokazuj ą c ruch zatrzasku a
nast ę pnie zamykam drzwi.
291955879.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin