3 pyt. dyplomowe-opracowanie.pdf

(230 KB) Pobierz
6
SCHEMAT OCENIANIA ARKUSZ III
Temat 1
Scharakteryzuj malarstwo holenderskie i flamandzkie epoki baroku na wybranych przykładach.
Uwzględnij uwarunkowania historyczne, religijne i kulturowe, różnice formalne oraz analizę i
interpretację dzieł.
Kryterium
Problematyka
Punkty
Treść
1. Rys historyczny
• podział Niderlandów (1609) na protestancką Holandię (Republika
Zjednoczonych Prowincji) i katolicką Flandrię i Brabancję
• rozkwit gospodarczy Holandii, bogacenie się mieszczan. Mecenat
mieszczański
• Zależność Flandrii od Habsburgów w Hiszpanii. Mecenat dworski
i kościelny
0 - 3
2. Temat dzieła
Holandia - rozwój pejzażu i martwej natury jako samodzielnych gatunków,
popularność malarstwa rodzajowego, portretu
Flandria – rozkwit sztuki o tematyce dworskiej, sakralnej, mitologicznej
0 - 3
3. Nazwiska i dzieła
artystów
(przykładowe)
Holandia – Rembrandt van Rijn ( Wymarsz strzelców, Lekcja anatomii dra
Tulpa, Autoportret z Saskią, Portret Jana Sixa, Powrót Syna Marnotrawnego,
Danae) , Jan Vermeer van Delft (Alegoria malarstwa, Dziewczyna z perłą,
Scena u kuplerki, Widok Delft , Koronczarka, Dziewczyna z dzbanem mleka,
Kobieta ważąca perłę) , Jacob van Ruisdael (Pejzaż z wiatrakiem) , Frans Hals
(Błazen z gitarą, Admirał, Wiedźma), Claesz Heda.
Flandria – Pieter Paul Rubens (Autoportret z Izabelą Brandt , Podniesienie
Krzyża, Porwanie córek Leukippa, cykl malowideł o Marii Medici, Betsabe
w kąpieli, Helena Fourment w futrze) Anton van Dyck (Portret króla Karola
I angielskiego, Paolina Adorno), Jacob Jordaens (Król pije)
0 - 8
4. Forma
i symbolika
Holandia
• realizm ujęcia tematu
• metaforyczność malarstwa ujęta w realnych formach martwej natury (np.
martwe natury vanitatywne, emblematyka w martwych naturach),
portretu, portretu grupowego (zbiorowego), pejzażu
• wąska gama kolorystyczna
• pejzaż jako zwierciadło natury i życia
Flandria
• dynamika kompozycji i formy malarskiej
• bogata gama kolorystyczna
• zmysłowość
0 - 3
0 - 2
5. Poprawne użycie
terminów np.:
• emblematyka
• portret grupowy (zbiorowy)
• martwa natura vanitatywna
• nastrojowość, kameralność malarstwa holenderskiego
• dynamiczny charakter, monumentalność, patos malarstwa flamandzkiego
• caravaggionizm w sztuce niderlandzkiej
• sztafaż
0 - 5
Kompozycja
Spójna, logiczna wypowiedź, zachowanie ciągłości logiki wywodu oraz
spójnych przejść między kolejnymi częściami pracy. Właściwa struktura i
proporcje między poszczególnymi częściami pracy, przemyślana konstrukcja
z zakończeniem uwzględniającym wnioski.
0 - 2
Estetyka
Układ graficzny i czytelność pisma
0 - 1
Język
Poprawność gramatyczna (fleksja, składnia)
0 - 2
Styl
Jednorodność i poprawność stylistyczna
0 - 1
93207500.003.png
Temat 2
Scharakteryzuj przemiany w antycznej rzeźbie greckiej uwzględniając uwarunkowania historyczno –
polityczne. Omów formę wybranych przez siebie dzieł, zwracając uwagę na cechy charakterystyczne
kolejnych etapów rozwoju rzeźby.
Kryterium
Problematyka
Punkty
Treść
Okres archaiczny – XI – VII w. p.n.e: przejście od monarchii plemiennej
do rządów arystokracji, powstanie miast – państw (polis), VII w. p.n.e.
znaczenie doryckiej Sparty, VI w.- znaczenie jońskich Aten
• V wiek p.n.e. – wczesny okres klasyczny (panowanie Peryklesa, rozwój
demokracji Ateńskiej)
• IV wiek p.n.e. – późny okres klasyczny (podboje Aleksandra Wielkiego)
• od III wieku p.n.e.: okres hellenistyczny . Podział terytoriów podbitych
przez Aleksandra Wielkiego pomiędzy jego dowódców
1. Rys historyczny
0-3
2. Forma dzieła
Ewolucja rzeźby:
rzeźba archaiczna: sztywność, frontalność ujęcia, hieratyczność,
widoczne wpływy sztuki egipskiej,
rzeźba wczesnoklasyczna: symetria, rytm, idealizacja, kanon Polikleta,
rzeźba późnoklasyczna : miękki modelunek postaci, odejście od
frontalizmu, styl mokrych szat, rozwój formy w kierunku zwiększenia
ekspresji gestu i patosu uczuć, nowy (uwysmuklony) kanon Lizypa,
początek rzeźby portretowej o tendencjach realistycznych,
rzeźba hellenistyczna : orientalizacja formy, przejaskrawienie form, silna
ekspresja, przesadny kontrapost, obfite drapowanie szat,
tendencje naturalistyczne, tendencje do kompozycji odśrodkowych
i diagonalnych.
• Techniki rzeźbiarskie: rzeźba grecka była zwykle polichromowana,
oryginalna - najczęściej z brązu lub marmuru, stosowano także technikę
chryzelefantyny
0-10
3. Artyści i ich
dzieła (przykłady
do wyboru)
Okres archaiczny - kory i kurosi
Okres klasyczny - Fidiasz (Atena Partenos, Zeus Olimpijski, Amazonka
na konkurs dla Efezu), Poliklet (Doryforos, Amazonka na konkurs dla
Efezu), Myron (Dyskobol), Kariatydy Erechtejonu, fryz Partenonu.
IV wiek p.n.e .: Skopas (Bachantka), Praksyteles (Afrodyta Knidyjska,
Hermes z małym Dionizosem, Apollo łapiący jaszczurkę, Odpoczywający
satyr, Eros), Lizyp (Odpoczywający Herakles, Apoksyomenos-
młodzieniec wycierający oliwę skrobaczką)
Okres hellenistyczny - Wenus z Milo, Nike z Samotraki, grupa Laokoona,
ołtarz Zeusa z Pergamonu, Gall umierający
• lub inne
0-4
4. Tematyka
i funkcja rzeźby
Okres archaiczny - postaci atletów
Okres wczesnoklasyczny
− postaci atletów (próby oddania ruchu),
− postaci bogów (rzeźba kultowa),
− rzeźba architektoniczna (fryzy, tympanony),
Okres późnoklasyczny
− laicyzacja tematów religijnych (bogowie przedstawiani jak zwykli ludzie),
− akt kobiecy,
Okres hellenistyczny
− rozwój rzeźby architektonicznej,
− grupy rzeźbiarskie,
− tematy świeckie (sceny rodzajowe i historyczne),
− portret i portret charakterystyczny.
0 - 4
5. Terminologia
hieratyczność, sztywność, kanon, rytm, harmonia, symetria, idealizacja,
kontrapost, naturalizm, patos, dynamika, chryzelefantyna, kompozycja
odśrodkowa,
0 – 3
Kompozycja
Spójna, logiczna wypowiedź, zachowanie ciągłości i logiki wywodu. Właściwy
układ i proporcje poszczególnych części pracy, przemyślana argumentacja
z zakończeniem uwzględniającym wnioski.
0 – 2
Estetyka
Układ graficzny i czytelność pisma.
0 - 1
Język
Poprawność gramatyczna (fleksja, składnia), ortograficzna i interpunkcyjna.
0 – 2
Styl
Jednorodność i poprawność stylistyczna.
0 – 1
93207500.004.png 93207500.005.png 93207500.006.png
Temat 3
Secesja na terenie Europy.
Scharakteryzuj cechy formalne i symbolikę, uwzględniając wszystkie dziedziny sztuk plastycznych.
Kryterium
Problematyka
Punkty
Treść
1. Rys historyczny
Secesja
• kierunek w sztuce przełomu wieków (1892 – 1907) o wielu nazwach:
Modern Style, Jugendstil, Art. Noveau, Młoda Polska, związany z
nastrojami fin-de-siecle`u, filozofią F. Nietschego, A. Schopenhauera i
H. Bergsona, wyrosły ze sprzeciwu wobec eklektyzmu, akademizmu,
naturalizmu, czyli bezstylowości w sztuce końca XIXw
• Prekursorski charakter wobec secesji miały tendencje w sztuce angielskiej
XIXw: Ruch Sztuki i Rzemiosła W. Morrisa (ideologicznie przygotowany
przez J. Ruskina), twórczość W. Blake`a
• Secesja związana była z symbolizmem, syntetyzmem zrodzonym w kręgu
Gaugina
0 – 3
2. Charakterystyka
kierunku
• Styl obejmujący różne dziedziny sztuk plastycznych
• Przejawia się we wszystkich działach sztuki i rzemiosła (odrodzenie
rzemiosła, które osiąga rangę równą malarstwu, architekturze, rzeźbie).
• Główne dziedziny rzemiosł to np.: kowalstwo, witrażownictwo, szkło,
stolarka artystyczna, tkanina
Zbliżenie sztuki do odbiorcy/ użytkownika.
0 – 3
3. Forma dzieła,
główne cechy i
motywy
Główne cechy np.:
• płaskie plamy delikatnych barw, czarny, płynny, precyzyjny kontur,
kontrast dużych plam nie zabudowanego tła i silne zgrupowanie licznych,
drobnych form, dekoratywność dzieł i miękkość kształtów, integralność
napisu i płaszczyzny obrazu, (inspiracje japońszczyzną)
• upodobanie do pionowych kształtów, wydłużania postaci
(inspiracje gotykiem)
• organiczność form, częsty motyw miękkiego, linearnego kształtu,
asymetria, delikatna tonacja barw, (elegancja, wytworność zestawień
barwnych), wyrafinowane przetwarzanie form zainspirowanych naturą
(inspiracje rokokiem)
• lub inne: przetwarzanie rzeczywistości zgodnie z subiektywnym
widzeniem, monumentalizacja, rytmizacja, syntetyzm, ekspresja,
dekoracyjność, niezwykłość form, dynamizm, zastosowanie nowych
materiałów, zespolenie ornamentu i przedmiotu prowadzące
do dekoracyjności
motywy: płomień, woda, rośliny np.: trzciny, lilie, powoje, irysy,
nenufary, motywy zwierzęce: łabędzie, ważki, motyle, fantastyczno-
baśniowe np.: chimery, smoki, smukła postać kobieca o długich
rozwianych włosach
0 – 8
4. Dziedziny sztuki
i nazwiska artystów
Architektura np.: A. Gaudi, V. Horta, H. Guimard, M. Olbrich;
Malarstwo np. : P. Gaugin, Nabiści, G. Klimt, J. Toorop, F. Hodler,
A. Beardsley, H. de Toulouse-Lautrec, A. Mucha, G. Vigeland, H. Obrist,
G. Minne, S. Wyspiański, J. Mehoffer, E. Okuń, W. Wojtkiewicz,
Rzeźba np .: W. Szymanowski, K. Laszczka,
Sztuki użytkowe np. : L.C. Tiffany, E. Gallé, R. Lalique
0 – 6
5. Terminologia asymetria, dekoracyjność, dekoratywność, mikroświat, fantastyka, linia falista,
niespokojny rytm, motywy organiczne, roślinne, sztuczność, nowy uniwersalny
styl, indywidualizm, subiektywizm, symbolizm, nowe tworzywa, symbolika
akwatyczna symbolika wzrastania, kwitnięcia
0 – 3
Kompozycja Spójna, logiczna wypowiedź, zachowanie ciągłości i logiki wywodu oraz
spójność przejść między kolejnymi częściami pracy. Właściwa struktura i
proporcje między poszczególnymi częściami pracy, przemyślana konstrukcja z
zakończeniem uwzględniającym wnioski
0 – 2
Estetyka
Układ graficzny i czytelność pisma
0-2
Język
Poprawność gramatyczna (fleksja, składnia), ortograficzna, interpunkcyjna
0 – 2
Styl
Jednorodność i poprawność stylistyczna
0 – 1
93207500.001.png 93207500.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin