Zaświaty i krainy mityczne.txt

(771 KB) Pobierz
ZA�WIATY I KRAINY MITYCZNE@@@
Leksykon
Za�wiaty i krainy mityczne
Redakcja
Ma�gorzata Sacha �Piek�o
Wydawnictwo ZNAK
Krak�w 1999@@@Projekt ok�adki Studio nr 11 Piotr Suchodolski
Na ok�adce
Piekielne budowle, fragment tryptyku Hieronima Boscha W�z siana
Adiustacja Urszula Horecka
Korekta
Ma�gorzata Dudkowa
Barbara G�siorowska
Opracowanie typograficzne i �amanie Piotr Poniedzia�ek
Has�a opracowali:
Kazimierz Banek - staro�ytna Grecja, Rzym, Anatolia 
Wies�aw Bator - staro�ytny Egipt, W�gry, ezoteryka
Stanis�aw Cinal - staro�ytny Bliski Wsch�d, judaizm
Henryk Hoffmann - Japonia, gnoza
Bo�ena Gierek - Celtowie
Kazimiera Miko� - Germanie, ludy fi�skie (Finowie i Maryjczycy), Mezoameryka i 
Inkowie, Korea 
Zbigniew Pasek - chrze�cija�stwo 
Przemys�aw Piekarski - d�inizm, hinduizm, judaizm 
El�bieta Przyby� - chrze�cija�stwo
Ma�gorzata Sacha-Piek�o - bon, buddyzm, hinduizm, ezoteryka 
Andrzej Szyjewski - Afryka, Ameryka, Australia,
El�bieta Wnuk^Row Anna W�jcik - Chiny
 Copyright by Wydawnictwo Znak, Krak�w 1999
ISBN 83-7006-854-5
Druk i oprawa ��dzkie Zak�ady Graficzne@@@

WST�P
Za�wiaty i krainy mityczne
Przekonanie o istnieniu �wiat�w ukrytych przed oczami przeci�tnego cz�owieka, 
�wiat�w o radykalnie odmiennym statusie, a jednocze�nie w jaki� spos�b przenikaj�cych 
si� ze znan� rzeczywisto�ci� jest jedn� z cech charakterystycznych religijnej wyobra�ni. 
Jaka jest funkcja tego tak powszechnego mitologemu �innego �wiata"? W r�nych religiach 
r�norako opisuje si� ow� odmienno�� czy inno��. Za�wiaty pojmowane s� na og� jako 
wszelkie �wiaty lub stany odmienne od tych, kt�re znamy z codziennego do�wiadczenia. 
Je�eli wspomina si� o jakiejkolwiek lokalizacji, na og� pr�buje si� umieszcza� owe �inne 
�wiaty" w przestrzeni wyznaczonej przez konkretny model -> kosmosu. Zdarza si� jednak, 
�e niekt�re z nich si�gaj� w dziedzin� -> chaosu - do obszaru i czas�w sprzed stworzenia 
�wiata- i trwaj� po katastrofie kosmicznej (-> buddakszetra). Chaos istnieje nadal na 
obrze�ach kosmosu, w formie szcz�tkowej, i wzmaga si� przy ko�cu �wiata, dezintegruj�c 
jego struktury. Niekt�re z za�wiat�w s� odwieczne i wieczne, niezniszczalne (s� w stanie 
przetrwa� nawet koniec �wiata, np. -> Niflheim), podczas gdy inne, kt�re zosta�y 
stworzone, mog� ulec zag�adzie (-> Asgard).
Odmienno�� za�wiat�w przejawia si� zatem albo w wy��czeniu ich spod w�adania 
czasu (wieczno��, np. -> raj), albo w r�nym - od ziemskiego - rytmie up�ywu czasu (np. w 
mitologii indyjskiej tzw. lata boskie w zestawieniu z �latami ludzkimi"). Niezwykle 
ciekawym zagadnieniem jest r�wnie� pojmowanie przestrzeni za�wiat�w. Wszystkie 
�wiaty, istniej�ce w �onie lub na pograniczu kosmosu, traktuje si� jako rzeczywisto�ci o 
konkretnych cechach, kt�re da si� opisa�. Nale�y przy tym pami�ta�, �e do ich opisu 
stosuje si� j�zyk symboliczny, wraz z charakterystycznymi dla niego

@@@______________________Wst�p_______________________
zasadami (ekwiwalencji, zag�szczania itp.). Ciekaw� prawid�owo�ci� opisu owych 
za�wiat�w jest po�o�enie nacisku albo na mo�liwie dok�adne okre�lenie topografii, albo 
funkcji opisywanego obszaru. W pierwszym przypadku narzuca si� traktowanie 
konkretnego za�wiata raczej jako pewnego miejsca b�d� obszaru opisywanego na wz�r 
realnego obszaru geograficznego, a wtedy najcz�ciej okre�la si� go jako mityczn� krain�. 
Zwykle topografia mityczna miesza si� w opisie z topografi� naturaln�; krainy mityczne 
(czasami okre�lane jako kr�lestwa, miasta, grody, osady) przenikaj� si� w przestrzeni z ich 
ziemskimi odpowiednikami (-� ziemskie krainy i obszary mityczne) b�d� umiejscawiane s� 
bezpo�rednio na obszarze ziemi (wyspy, rejony g�rskie, doliny, dorzecza itp.) bez 
precyzyjnego wskazania konkretnego miejsca (�za g�rami", �daleko na wschodzie"). Je�eli 
w opisie k�adzie si� nacisk na funkcjonalny charakter za�wiat�w, wtedy ich charakterystyka 
sugeruje pojmowanie ich bardziej jako stan ni� miejsce.
Jakkolwiek pojmowane - za�wiaty funkcjonuj� w relacji do konkretnego modelu 
kosmosu, a ten ostatni, najog�lniej m�wi�c, jest uporz�dkowanym systemem wszelkich 
�wiat�w. W r�norodnych modelach kosmosu zwykle, w jaki� spos�b, wyr�nione jest 
centrum (�p�pek �wiata", omphalos) stanowi�ce o�rodek ca�ej struktury wszech�wiata. 
Przez centrum przechodz� osie orientuj�ce wszech�wiat w wymiarze wertykalnym i 
horyzontalnym (-> o� kosmiczna). W my�leniu symbolicznym, w kt�rym d��y si� do 
budowania maksymalnej liczby analogii, sta�� zasad� jest zasada substytucji; st�d w 
odniesieniu do przestrzeni pojawiaj� si� cz�ste uto�samienia, np. p�nocy z doln� cz�ci� 
kosmosu. R�na natomiast w r�nych tradycjach religijnych jest waloryzacja przestrzeni. 
Na og� �d�" postrzegany jest jako z�owieszczy (-> dolny �wiat), ale bywa, �e tu 
umieszczane s� krainy o cechach -� raju (-> kraina podziemna, -> kraina podwodna). Ana-
logicznie - �g�ra" czasami ma ambiwalentny charakter (-� Walhalla). Poszukuj�c symbolu 
przedstawiaj�cego totalno�� i organiczn� jedno�� kosmosu, cz�sto przywo�uje si� obraz 
kosmicznego jaj a (-� Brahmanda), kosmicznego zarodka (-� Rangi, -� Sigi Tolo), 
praolbrzyma (kosmicznego cz�owieka: -� Adam Kadmon), pi�trowej -� g�ry kosmicznej 
lub -� drzewa kosmicznego (czasami jako arbor inversa przedstawianego w pozycji 
odwrotnej; dzi�ki takiemu zabiegowi �korzenie" i �r�d�o kosmosu kojarzone s� z subtelnym 
g�rnym �wiatem). G�ra i drzewo kosmiczne s� niezwykle wa�nym elementem w topografii 
za�wiat�w. Wyznaczaj� pionow� o� kosmiczn�, wzd�u� i wok� kt�rej rozpi�te s� �wiaty. 
W podstawowych modelach kosmosu znajdujemy podzia� na trzy, siedem b�d� dziewi�� 
pi�ter (-> dolny �wiat, -� g�rny �wiat, -� triloka, -� saptaloka, -�Olmolungring). Pochodne 
modele pos�uguj� si� na og� zwielokrotnieniem tego podzia�u.
@@@Wst�p
Horyzontalne uporz�dkowanie przestrzeni wyra�ane jest wyr�nieniem czterech 
stron g�ry kosmicznej czy drzewa kosmicznego (a tak�e symboli analogicznych: -� o� 
kosmiczna), kojarzonych z czterema kardynalnymi stronami �wiata. Niemal ka�dy szczeg� 
topografii naturalnej ma sw�j mityczny analogem, odpowiednio niesamowity w swej 
�za�wiatowo�ci" (np. piekielny Las Brzytew, rajskie Drzewo Spe�niaj�ce Wszelkie 
�yczenia, Ocean Mleka itp.) Obco�� i groz� za�wiat�w podkre�la cz�sto stosowana w 
opisie zasada odwrotno�ci: np. podziemie jest o�wietlane przez podziemne Czarne S�o�ce (-
� Kaksat) lub S�o�ce �szczerbate" (-> dolny �wiat), daj�ce efekt wiecznego p�mroku.
W opisach b�ogos�awionych krain przewa�aj� obrazy, kt�re podkre�laj� ich trwa�o��, 
statyczno�� oraz panuj�c� tu szcz�liwo�� i dobrobyt. W przeciwie�stwie do tego, w 
opisach krain waloryzowanych negatywnie znajdujemy obrazy bezmiaru ohydy, nieszcz��, 
cierpienia, niedostatku i ci�g�ego ruchu. W niekt�rych tradycjach nawet szcz�liwe rajskie 
krainy, pomimo pozoru trwa�o�ci, nie s� wieczne. Piekielne m�ki te� maj� sw�j koniec, a 
wi�c -> piek�o spe�nia tu funkcj� podobn� do -> czy��ca.
Trwa�o�� i doskona�o�� oraz zasada niezmienno�ci cz�sto wyra�ane s� poprzez 
symbol kamienia, a w szczeg�lno�ci - kamieni szlachetnych (-�raj niebia�ski w r�nych 
tradycjach religijnych); np. -�niebo w Iranie jest kamienne (-> Asman), a niekt�re 
niebia�skie miasta zbudowane s� ze szlachetnych kamieni (-� Jerozolima niebia�ska i in.). 
W wielu tradycjach szczeg�ln� warto�� przypisywano diamentowi, kryszta�owi b�d� 
kwarcowi. Te kamienie idealnie symbolizuj � trwa�o�� i �transparentno��" tego co wysokie, 
niedosi�ne, niebia�skie (-> g�rny �wiat, -� Bullimach). Kryszta�owa bywa g�ra kosmiczna 
(-� Olmolungring), a diament stanowi cz�sty motyw opisu centralnego miejsca wszystkich 
�wiat�w - miasta i tronu b�stwa (np. �diamentowy py�" pokrywaj�cy niebia�skie miasto: -� 
Siwapura). Centralne b�stwo zasiada na tronie lub rydwanie, kt�rych opis cz�sto przywodzi 
na my�l kosmiczn� g�r� (-� Bullimach, -� czakrawala, -> Merkaba). Tu, podobnie jak w 
przypadku g�ry kosmicznej, spod tronu Najwy�szej Istoty wyp�ywa Woda �ycia (-� 
Jerozolima niebia�ska), cz�sto opisywana jako rzeka ciek�ego diamentu lub ciek�ego 
kryszta�u. Czasami Woda �ycia znajduje si� w naczyniu spoczywaj�cym u st�p tronu lub w 
pobli�u Drzewa �ycia, rodz�cego cudowne owoce. Napicie si� cho�by niewielkiej ilo�ci tej 
cudownej wody daje na zawsze nie�miertelno��, m�dro�� i przekszta�ca doczesne cia�o w 
�cia�o chwalebne" (np. �cia�o diamentowe": -> �ripura). Podobn� rol� w opisie 
szcz�liwych krain pe�ni� metale szlachetne (z�oto i srebro), czasami przedstawiane w 
postaci ciek�ej (�rzeka p�ynnego z�ota": -� Patala), oraz rt��. Cz�sto stanowi� one g��wny 
sk�adnik magicznych 

@@@_____________________Wst�p________________________
napoj�w (lub napoju nie�miertelno�ci), dzi�ki kt�rym mo�liwa jest podr� w 
za�wiaty. Bywa, �e zdobycie takiego napoju jest celem podr�y. Podobn� funkcj� spe�niaj� 
cudowne owoce, np. darz�ce nie�miertelno�ci� owoce brzoskwini (-� Kunlun, -� 
Sondosan).
W krainach waloryzowanych negatywnie te same symbole pe�ni� odmienn� funkcj�. 
Napicie si� z w�d �r�d�a Zapomnienia (Lete: -� Hades) powoduje radykalne zerwanie 
kontaktu ze �wiatem �ywych (utrata poprzedniej to�samo�ci) i otwiera drog� do krainy 
zmar�ych (czasami tak� sam� funkcj� pe�ni zjedzenie owocu zwi�zanego z t� krain�). Na 
wody rzek podziemnej krainy �mierci sk�ada si� przysi�g� (Styks: -� Hades, Leipt: -� Hel), 
kt�rej z�amanie poci�ga za sob� straszliwe konsekwencje. Przekroczenie licznych 
zbiornik�w w�d tej krainy jest trudne i niebezpieczne. Rzeki krwi i ropy, cuchn�ce i truj�ce 
(np. Waitarani: -� Jamy kr�lestwo), cz�sto te� przedstawiane jako wrz�ce rzeki 
roztopionego �elaza lub rzeki ognia (np. Pyriflegeton; -> Hades), nios� w sobie zagro�enie 
ca�kowitym unicestwieniem. Podobn� funkcj� pe�ni� z�owieszcze g�ry, kt�re - znajduj�c si� 
w ci�g�ym ruchu - gro��, na ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin