dekalog- ponadgomn..pdf

(102 KB) Pobierz
Microsoft Word - Dekalog jako dar popr..doc
Konspekt katechezy do klasy IV technikum
TEMAT: DEKALOG JAKO DAR
Cel ogólny: Ukazanie Dekalogu jako daru Boga dla ludzi, który pozwala odczytać i realizować prawo naturalne.
Cele szczegółowe: Uczeń:
wymienia ponadczasowe normy moralne wynikające z prawa naturalnego;
definiuje pojęcie prawa naturalnego (KKK 1954- 1960);
analizuje KKK 2070- 2071;
określa na straży jakich wartości stoją poszczególne przykazania.
Metody i formy pracy: opowiadanie, dyskusja, praca w grupach, refleksja, analiza tekstu.
Pomoce i środki dydaktyczne: teksty z KKK 1954 - 1960 i KKK 2070 - 2071.
Czynności katechety, czynności ucznia, przebieg katechezy
Metody i formy
pracy
Modlitwa
I. WPROWADZENIE
Katecheta opowiada krótką historię: „Na bezludnej wyspie znajduje się 30 osób (10 mężczyzn, 10
kobiet, 10 dzieci). Każdy pochodzi z innej części świata, z innej kultury, z innej epoki i rozmawia w
innym języku. Wszyscy za wszelką cenę chcą przeżyć 30 dni dopóki nie przybędzie pomoc. Statek
ratunkowy zabierze ich pod warunkiem, że nikt nikogo nie skrzywdzi i wszyscy będą cali i zdrowi”.
Katecheta podpowiada, że każdy człowiek ma zakodowane w głębi swego serca prawo naturalne,
które pozwala tworzyć ponadczasowe normy moralne.
Zadaniem młodzieży jest przedyskutować różne możliwości wyjścia rozbitków z trudnej sytuacji i
sformułować uniwersalną zasadę moralną, która pomoże im porozumieć się i w konsekwencji
przetrwać.
Młodzież zapisuje na tablicy zasadę, która może brzmieć:NIE CZYŃ DRUGIEMU, CO TOBIE
NIE MIŁE!
Katecheta podkreśla, że normy wynikające z zapisanego prawa to np.: szacunek do własnego życia,
szacunek do życie drugiego człowieka,” nie kopie się leżącego„ itd.
II. ROZWINIĘCIE
Katecheta dzieli klasę na 5 grup . Uczniowie na podstawie tekstów z KKK odpowiadają na pytanie:
Czym jest prawo naturalne?
Grupa I: KKK 1954;
Grupa II: KKK 1955;
Grupa III: KKK 1956-57;
Grupa IV: KKK 1958-59;
Grupa V: KKK 1960.
Odpowiedzi zapisują do zeszytów.
Następnie, uczniowie w tych samych grupach zastanawiają się czy człowiek potrafi interpretować
prawo zakodowane w głębi swego serca i według niego żyć. Chętni wypowiadają się na forum klasy.
Na koniec wszystkie grupy otrzymują KKK 2070-2071 i poddają krótkiej analizie.
III. PODSUMOWANIE
Katecheta poleca uczniom, aby każdy indywidualnie napisał, na straży jakich wartości stoją
poszczególne przykazania?
Jeśli na lekcji nie wystarczy czasu na prace indywidualną, katecheta może zadać jako pracę domową
Modlitwa
modlitwa
opowiadanie
dyskusja
praca w grupach
refleksja
analiza tekstu
modlitwa
Opr. Maria Brańska
35347254.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin