PSO NAUCZANIA WCZESNOSZKOLNEGO.doc

(66 KB) Pobierz
PSO NAUCZANIA WCZESNOSZKOLNEGO

 

 

 

PSO NAUCZANIA WCZESNOSZKOLNEGO

EDUKACJA MUZYCZNA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SZKOLA PODSATWOWA

 

 

Rok szkolny 2009 / 2010

 

I.                   Zasady ogólne

 

W klasach I-III oceny klasyfikacyjne semestralne i końcoworoczne są oceną opisową.

Na podstawie bieżącej obserwacji nauczyciel systematycznie odnotowuje w dzienniku zajęć, dzienniczku informacyjnym ucznia , kartach pracy, ćwiczeniach i zeszycie ucznia osiągnięcia edukacyjne uczniów, stosując oceny cząstkowe, plusy i minusy.

Przy ustalaniu ocen muzyki bierzemy pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia.

 

II. Formy aktywności

Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów, uczestnictwo i aktywność podczas zajęć. Osiągnięcia uczniów klas I -III są oceniane na bieżąco przez nauczyciela. Do nich należy zaliczyć:

 

LP.

FORMA AKTYWNOŚCI

OPIS

1.     

Wiedza o muzyce (ustne wypowiedzi)

Umiejętność wypowiadania się na temat muzyki

2.     

śpiewanie

Śpiewanie piosenek przynajmniej jedna 
w miesiącu

3.     

ruch do muzyki

Improwizacje ruchowe do muzyki ;

dokładność i estetyka wykonania

zadań ruchowych

4.     

tworzenie muzyki i do muzyki

Tworzenie obrazów plastycznych literackich, do słuchanej muzyki, tworzenie własnych akompaniamentów rytmicznych do muzyki i piosenek, tworzenie melodii własnych na zadany temat

5.     

gra na instrumentach perkusyjnych

Tworzenie i odtwarzanie akompaniamentów rytmicznych do muzyki i piosenek

6.     

słuchanie muzyki

Interpretacja (analiza) słuchanych utworów muzycznych – wypowiedzi własne

7.     

czytanie i zapisywanie nut

Wykonywanie ćwiczeń zapisu nutowego, odczytywanie nut piosenek

8.     

praca w zespole

Wspolne wykonywanie prac twórczych

9.     

aktywność na lekcji

 

 

Celem edukacji muzycznej jest przede wszystkim zaszczepienie dzieciom upodobania do śpiewu, gry na instrumentach i odbioru muzyki. Wszystko co czyni nauczyciel w tym zakresie, jest jedynie środkiem do osiągnięcia tego celu. Dlatego czasami warto zrezygnować z oceny tych umiejętności, jeżeli mamy do czynienia z dzieckiem pozbawionym zdolności muzycznych.

 

KRYTERIA OCENY

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

 

Uczeń chętnie bieże udział w zajęciach i jest bardzo aktywny. Śpiewa z pamięci piosenki adekwatne do wieku, spontanicznie improwizuje ruchem do muzyki i śpiewanych piosenek, samodzielnie gra na instrumentach perkusyjnych melodycznych i niemelodycznych.Pomysłowo i estetycznie wykonuje wszelkie zadania muzyczno-plastycznko-ruchowe. Posiada bogatą wyobraźnię muzyczną.

Poza tym

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

Chętnie uczestniczy w zajeciach muzycznych, tzn. śpiewa piosenki przewidziane dla danej klasy indywidualnie i w zespole, wykonuje swobodne ruchy do piosenki, dość dobrze radzi sobie w grze na instrumentach perkusyjnych. Opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania. Potrafi bezbłędnie akompaniować do piosenek i zabaw ruchowych poprzez: tupanie, klaskanie rytmów, układa melodie do wierszy itp. Bezbłędnie rozpoznaje głosy ludzkie.Pomysłowo wykonuje zadania muzyczne i plastyczne. Lubi występować w grupie

 Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

 

Chętnie śpiewa w grupie oraz uczestniczy w zajęciach muzyczno-ruchowych. Poprawnie śpiewa piosenki w skali przewidzianej dla danej klasy zbiorowo i indywidualnie, wyraża ruchem muzykę. Poprawnie recytuje rytmicznie teksty. Potrafi plastycznie izinterpretować muzykę. Rozpoznaje dwa rodzaje głosu: sopran i bas.

 

 Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

·         Niechętnie śpiewa indywidualnie i zespole, uczestniczy w zajęciach ruchowych. Do współpracy z grupą wymaga zachety i dokładnego wyjaśnienia sposobu wykonania pracy. Teksty rytmizuje z pomocą nauczyciela, a także potrzebuje pomocy i wskazówek do gry na instrumentach. Rozpoznaje głosy z otoczenia i potrafi określić nastrój w prostym wysłuchanym utworze . Ma trudności z wyrażaniem odczuć podczas słuchania muzyki. Podstawowe treści programowe opanował w zakresie umożliwiającym osiąganie postępów w dalszym uczeniu się. 

 Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

 

·         Niechętnie śpiewa indywidualnie i zespole, uczestniczy w zajęciach ruchowych. Do współpracy z grupą wymaga zachety i dokładnego wyjaśnienia sposobu wykonania pracy. Teksty rytmizuje z pomocą nauczyciela, a także potrzebuje pomocy i wskazówek do gry na instrumentach. Rozpoznaje głosy z otoczenia i potrafi określić nastrój w prostym wysłuchanym utworze. Ma trudności z wyrażaniem odczuć podczas słuchania muzyki. Podstawowe treści programowe opanował w zakresie umożliwiającym osiąganie postępów w dalszym uczeniu się.  

Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny w klasie II

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

·         pieknie spiewa piosenki z zachowaniem odpowiedniego rytmu, tempa i melodii,

·         posiada zdolnosci muzyczne

·         tworzy i zapisuje różne takty

·         gra na instrumencie proste melodie

·         uczestniczy w szkolnych i pozaszkolnych formach działalności muzycznej;

·         wykazuje umiejętność spontanicznej i swobodnej improwizacji muzycznej oraz szczególną wrażliwość muzyczna;

·         wykazuje aktywną postawę twórcza oraz szczególne umiejętności muzyczne.

 

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

 

·         zaśpiewa z pamięci piosenki,

·         umie wyklaskac rytm,

·         zna wartosci nutowe

·         czysto i melodyjnie śpiewa piosenki

·         układa melodię do wiersza

·         układa i zapisuje takty w różnym metrum

·         potrafi ułożyć akompaniament rytmiczny do podanej melodii

·          potrafi bezbłędnie akompaniować do piosenek i zabaw ruchowych poprzez: tupanie, klaskanie itp.

·         bezbłędnie rozpoznaje głosy ludzkie.

 

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

 

·         umie zaspiewac poznane piosenki,

·         popełnia nieliczne błedy wyklaskujac podany rytm,

·         zazwyczaj zna wartosci nutowe

·         nazywa nuty, rozpoznaje położenie dźwięków na pięciolinii

·         poprawnie śpiewa piosenki

·         samodzielnie układa akompaniament rytmiczny

·         czyta rytmicznie zdania

·         chętnie podejmuje działalność muzyczną 

·         potrafi recytować rytmicznie słowa;

·         rozpoznaje głosy ludzkie

 

 

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

·         umie zaspiewac niektóre z poznanych piosenek,

·         z pomoca potrafi wyklaskac podany rytm,

·         ma trudności z odtwarzaniem melodii

·         myli się przy rozpoznawaniu dźwięków na pięciolinii

·         ma trudności w zapamiętywaniu treści piosenek

·         ma trudności w rozpoznawaniu wartości rytmicznych

·         potrafi określić nastrój w prostym wysłuchanym utworze

 

 

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który :

·         ma trudnosci z zapamietaniem tresci piosenki,

·         nie zna wartosci nut

·         nie potrafi odtworzyć melodii

·         ma trudności z rozpoznawaniem dźwięków

·         ma trudności z rozpoznawaniem i odtwarzaniem rytmów

·         nie potrafi wykorzystywać w praktyce posiadanych wiadomości

·         prace są mało estetyczne i pomysłowe

·         ma kłopoty z samodzielnym wykonaniem prac

·         często powiela pomysły kolegów

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin