PSO NAUCZANIA WCZESNOSZKOLNEGO
Rok szkolny 2009 / 2010
W klasach I-III oceny klasyfikacyjne semestralne i końcoworoczne są oceną opisową.
Na podstawie bieżącej obserwacji nauczyciel systematycznie odnotowuje w dzienniku zajęć, dzienniczku informacyjnym ucznia , kartach pracy, ćwiczeniach i zeszycie ucznia osiągnięcia edukacyjne uczniów, stosując oceny cząstkowe, plusy i minusy.
Przy ustalaniu ocen muzyki bierzemy pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia.
II. Formy aktywności
Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów, uczestnictwo i aktywność podczas zajęć. Osiągnięcia uczniów klas I -III są oceniane na bieżąco przez nauczyciela. Do nich należy zaliczyć:
LP.
FORMA AKTYWNOŚCI
OPIS
1.
Wiedza o muzyce (ustne wypowiedzi)
Umiejętność wypowiadania się na temat muzyki
2.
śpiewanie
Śpiewanie piosenek przynajmniej jedna w miesiącu
3.
ruch do muzyki
Improwizacje ruchowe do muzyki ;
dokładność i estetyka wykonania
zadań ruchowych
4.
tworzenie muzyki i do muzyki
Tworzenie obrazów plastycznych literackich, do słuchanej muzyki, tworzenie własnych akompaniamentów rytmicznych do muzyki i piosenek, tworzenie melodii własnych na zadany temat
5.
gra na instrumentach perkusyjnych
Tworzenie i odtwarzanie akompaniamentów rytmicznych do muzyki i piosenek
6.
słuchanie muzyki
Interpretacja (analiza) słuchanych utworów muzycznych – wypowiedzi własne
7.
czytanie i zapisywanie nut
Wykonywanie ćwiczeń zapisu nutowego, odczytywanie nut piosenek
8.
praca w zespole
Wspolne wykonywanie prac twórczych
9.
aktywność na lekcji
Celem edukacji muzycznej jest przede wszystkim zaszczepienie dzieciom upodobania do śpiewu, gry na instrumentach i odbioru muzyki. Wszystko co czyni nauczyciel w tym zakresie, jest jedynie środkiem do osiągnięcia tego celu. Dlatego czasami warto zrezygnować z oceny tych umiejętności, jeżeli mamy do czynienia z dzieckiem pozbawionym zdolności muzycznych.
KRYTERIA OCENYOcenę celującą otrzymuje uczeń, który:
Uczeń chętnie bieże udział w zajęciach i jest bardzo aktywny. Śpiewa z pamięci piosenki adekwatne do wieku, spontanicznie improwizuje ruchem do muzyki i śpiewanych piosenek, samodzielnie gra na instrumentach perkusyjnych melodycznych i niemelodycznych.Pomysłowo i estetycznie wykonuje wszelkie zadania muzyczno-plastycznko-ruchowe. Posiada bogatą wyobraźnię muzyczną.
Poza tym
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
Chętnie uczestniczy w zajeciach muzycznych, tzn. śpiewa piosenki przewidziane dla danej klasy indywidualnie i w zespole, wykonuje swobodne ruchy do piosenki, dość dobrze radzi sobie w grze na instrumentach perkusyjnych. Opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania. Potrafi bezbłędnie akompaniować do piosenek i zabaw ruchowych poprzez: tupanie, klaskanie rytmów, układa melodie do wierszy itp. Bezbłędnie rozpoznaje głosy ludzkie.Pomysłowo wykonuje zadania muzyczne i plastyczne. Lubi występować w grupie
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
Chętnie śpiewa w grupie oraz uczestniczy w zajęciach muzyczno-ruchowych. Poprawnie śpiewa piosenki w skali przewidzianej dla danej klasy zbiorowo i indywidualnie, wyraża ruchem muzykę. Poprawnie recytuje rytmicznie teksty. Potrafi plastycznie izinterpretować muzykę. Rozpoznaje dwa rodzaje głosu: sopran i bas.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
· Niechętnie śpiewa indywidualnie i zespole, uczestniczy w zajęciach ruchowych. Do współpracy z grupą wymaga zachety i dokładnego wyjaśnienia sposobu wykonania pracy. Teksty rytmizuje z pomocą nauczyciela, a także potrzebuje pomocy i wskazówek do gry na instrumentach. Rozpoznaje głosy z otoczenia i potrafi określić nastrój w prostym wysłuchanym utworze . Ma trudności z wyrażaniem odczuć podczas słuchania muzyki. Podstawowe treści programowe opanował w zakresie umożliwiającym osiąganie postępów w dalszym uczeniu się.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
· Niechętnie śpiewa indywidualnie i zespole, uczestniczy w zajęciach ruchowych. Do współpracy z grupą wymaga zachety i dokładnego wyjaśnienia sposobu wykonania pracy. Teksty rytmizuje z pomocą nauczyciela, a także potrzebuje pomocy i wskazówek do gry na instrumentach. Rozpoznaje głosy z otoczenia i potrafi określić nastrój w prostym wysłuchanym utworze. Ma trudności z wyrażaniem odczuć podczas słuchania muzyki. Podstawowe treści programowe opanował w zakresie umożliwiającym osiąganie postępów w dalszym uczeniu się.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
· pieknie spiewa piosenki z zachowaniem odpowiedniego rytmu, tempa i melodii,
· posiada zdolnosci muzyczne
· tworzy i zapisuje różne takty
· gra na instrumencie proste melodie
· uczestniczy w szkolnych i pozaszkolnych formach działalności muzycznej;
· wykazuje umiejętność spontanicznej i swobodnej improwizacji muzycznej oraz szczególną wrażliwość muzyczna;
· wykazuje aktywną postawę twórcza oraz szczególne umiejętności muzyczne.
· zaśpiewa z pamięci piosenki,
· umie wyklaskac rytm,
· zna wartosci nutowe
· czysto i melodyjnie śpiewa piosenki
· układa melodię do wiersza
· układa i zapisuje takty w różnym metrum
· potrafi ułożyć akompaniament rytmiczny do podanej melodii
· potrafi bezbłędnie akompaniować do piosenek i zabaw ruchowych poprzez: tupanie, klaskanie itp.
· bezbłędnie rozpoznaje głosy ludzkie.
· umie zaspiewac poznane piosenki,
· popełnia nieliczne błedy wyklaskujac podany rytm,
· zazwyczaj zna wartosci nutowe
· nazywa nuty, rozpoznaje położenie dźwięków na pięciolinii
· poprawnie śpiewa piosenki
· samodzielnie układa akompaniament rytmiczny
· czyta rytmicznie zdania
· chętnie podejmuje działalność muzyczną
· potrafi recytować rytmicznie słowa;
· rozpoznaje głosy ludzkie
· umie zaspiewac niektóre z poznanych piosenek,
· z pomoca potrafi wyklaskac podany rytm,
· ma trudności z odtwarzaniem melodii
· myli się przy rozpoznawaniu dźwięków na pięciolinii
· ma trudności w zapamiętywaniu treści piosenek
· ma trudności w rozpoznawaniu wartości rytmicznych
· potrafi określić nastrój w prostym wysłuchanym utworze
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który :
· ma trudnosci z zapamietaniem tresci piosenki,
· nie zna wartosci nut
· nie potrafi odtworzyć melodii
· ma trudności z rozpoznawaniem dźwięków
· ma trudności z rozpoznawaniem i odtwarzaniem rytmów
· nie potrafi wykorzystywać w praktyce posiadanych wiadomości
· prace są mało estetyczne i pomysłowe
· ma kłopoty z samodzielnym wykonaniem prac
· często powiela pomysły kolegów
...
mala_gosia1