logopedyczne.doc

(614 KB) Pobierz
Węgierska Górka, dnia 13



 

 

 

Zestaw  ćwiczeń  logopedycznych usprawniających mowę dzieci.

I.                   ĆWICZENIA   ARTYKULACYJNE:

 

ü     Ćwiczenia języka:

-  "Pychotka" - oblizywanie warg posmarowanych smakołykiem – dżem, czekolada, miód (usta szeroko otwarte).

- Lizanie zębów górnych i dolnych, oblizywanie zębów (ruch okrężny).

-  "Wahadełko" - kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania nim warg i zębów.

-  "Cukierek" - udawanie ssania cukierka.

-  "Stukanie konika" - otwieranie i zamykanie zębów bez odrywania języka od podniebienia.

-  "Ślimaczek" - wysuwanie języka do przodu, a następnie chowanie go w jamie ustnej                 (usta szeroko otwarte).

-  "Koci grzbiet" - czubek języka opieramy o dolne zęby i unosimy środkową część języka             do podniebienia.

-  "Wesoła piosenka" - wymawianie sylab: la la la, lo lo lo, le le le .

-  "Rurka" - zwijanie bocznych krawędzi języka do wewnątrz i dmuchanie przez "rurkę".

-  Kierowanie języka w kąciki ust (w prawo, w lewo) i do warg (do góry, na dół).

-  "Liczenie zębów" - dotykanie czubkiem języka po kolei górnych i dolnych zębów                   (buzia szeroko otwarta).

-  "Masaż" - wysuwanie i cofanie języka przez zwarte zęby (język przeciska się między nimi - masuje zęby).

-  Unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia.

- „Kobra” - przyssanie języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach.

 

 

ü     Ćwiczenia warg:

 

-  Szerokie otwieranie i zamykanie ust.

-  Wysuwanie warg do przodu (samogłoska - u), rozchylanie warg – szeroki uśmiech (samogłoska - e).

-  Przesadne wymawianie samogłosek.

-  "Całuski" - przesyłanie buziaczków.

-  Trzymanie ołówka między nosem a wargą górną.

-  "Grzebyk" - czesanie dolnymi zębami wargi górnej i górnymi zębami wargi dolnej.

-  "Dmuchanie balonika" - nadymanie policzków i powolne wypuszczanie powietrza.

-  Oblizywanie  dolnej wargi górną i górnej dolną.

-  "Masaż" - przygryzanie górnymi zębami wargi dolnej i dolnymi zębami wargi górnej (masaż warg zębami).

-  Dziubek”- dmuchanie przez złączone wargi, lekko wysunięte do przodu; gwizdanie, parskanie, cmokanie.

-  Wymawianie samogłosek: iii - uuu, aaa ooo – z przesadną artykulacją i z normalna artykulacją.
 

ü     Ćwiczenia usprawniające  podniebienia miękkiego:

-  ziewanie – z opuszczoną nisko szczęką dolną,

- kaszlenie z wysuniętym na zewnątrz językiem,

-  "Gulgotanie" - płukanie gardła ciepłą wodą.

- chrapanie na wdechu i wydechu.

- wymawianie głosek – k, g- z samogłoskami, np. ka, ko, ke, ga, go, ge, …,

- oddychanie wyłącznie przez usta lub  wyłącznie przez nos,

- ssanie smoczka,

- głębokie oddychanie – wdech nosem, wydech ustami – usta cały czas otwarte,

-  "Siłacz" - przenoszenie skrawków papieru za pomocą słomki (wciąganie powietrza),

- „Bańki mydlane” – dmuchanie przez słomką zanurzoną w wodzie mydlanej,

-  "Dzióbek" - wciąganie policzków.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.                ĆWICZENIA  ODDECHOWE:

 

ü     Ćwiczenia oddechowe:

-  Dmuchanie na wiatraczek, na papierowe zabawki umieszczone na nitce.

-  Zdmuchiwanie świecy z coraz większej odległości.

-  Puszczanie baniek mydlanych.

-  Poruszanie wydmuchiwanym  powietrzem  lekkich przedmiotów (piórko, watka, listek).

-  Wymawianie na wydechu  samogłosek (jak najdłużej).

-  "Mróz" - chuchanie na zmarznięte dłonie.

  "Chłodzenie zupy" - dmuchanie na gorącą zupę.

-  "Balonik" - naśladowanie nadmuchiwania balona.

-  "Wąż" - wypuszczanie powietrza z ust (długie sss).

-  "Gwizdek" - gwizdanie na jednym wydechu.

-  "Śpiewak" - śpiewanie na jednym wydechu  samogłosek, spółgłosek: s, sz, f, oraz sylab: ma, me, mo, mu, my, na, no, nu, ni, ny (cicho, głośno, nisko, wysoko).

-  "Śpiące lale" - oddychanie nosem (wdech i wydech nosem). Lale budzą się i ziewają (wdech i wydech ustami).

-  "Zbieranie jagód" - przenoszenie papierowych jagód  za pomocą słomki do koszyka (wdech przez słomkę, co powoduje zassanie się papierka do słomki, następnie wydech,              co powoduje jego opuszczenie).

-  "Wietrzyk" - dmuchanie na własną grzywkę.

-  "Czarodziejski obrazek" - dmuchanie przez słomkę na kroplę tuszu umieszczoną na kartce papieru.

-  " Wyliczanka" - liczenie na jednym wydechu.

ü     Ćwiczenia na rozruszanie przepony:

Śmiech - wesoły, beztroski, gwałtowny, cichy, lekki, tłumiony.

Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:

-  staruszki - he, he, he

-  kobiety - ha, ha ha (wysoki)

-  mężczyzny - ho, ho, ho (niski)

-  dziewczynki - hi, hi, hi (piskliwy)

-  chłopca - ha, ha, ha (wesoły, hałaśliwy).
 

III.             ĆWICZENIA SŁUCHOWE:

 

-  "Co słyszę" - rozpoznawanie odgłosów z otoczenia, np. z ulicy, sąsiedniego pokoju.

-  Uderzamy drewnianą pałeczką np. w szkło, żelazo, kamień, drewno. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie w jaki przedmiot stukamy.

-  "Co się toczy?" - toczenie po podłodze piłki, kasztana, kamyka itp. Dziecko odgaduje,              co toczymy.

-  Rozpoznawanie różnych  rzeczy w zamkniętym pudełku  przez  potrząsanie pudełkiem (groch, kamyki, gwoździe, guziki, cukier, kasza itp.)

-  "Co ja robię?" - uderzanie o siebie: klockami, łyżeczkami, kamykami, łyżeczką w pustą szklankę; klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru.

-  "Kto mnie woła?" - rozpoznawanie głosu mamy, taty, babci...

-  Klaskanie w ręce - dziecko pokazuje na palcach  ile było klaśnięć lub robi tyle kroków            do przodu, układa tyle obrazków, itd.

-  Wyklaskiwanie rytmu piosenek, wierszyków.

-  Rozpoznawanie głosów zwierząt, pojazdów, urządzeń itp.

-  "Zabawa w chowanego" - szukanie ukrytego zegarka, dzwoniącego budzika, grającego radia itp.

-  "Co słyszysz?" - wyróżnianie głosek i sylab na początku wyrazów (w nagłosie).

-  "Co powiedziałam?" - odgadywanie słów wypowiadanych głoskami i sylabami,                 np. o-s-a (osa), d-o-m-e-k (domek), te-le-fon (telefon).

-  "Zabawa w wyrazy" - mówienie wyrazów  na daną głoskę, sylabę; np. o - oko, obraz,           ba - balon, banan

-  "Poszukaj obrazka" - wyszukiwanie wśród innych obrazków obrazka na daną głoskę, sylabę.

-  Układanie wyrazów z liter alfabetu  ruchomego.

-  Ile wyrazów w zdaniu; ile sylab w wyrazach; ile głosek w wyrazach - tyle razy dziecko klaszcze, podskakuje, na tyle części dziecko przerywa pasek papieru, itp.

-  "Czy dobrze powiedziałam?" - dziecko ma określić, kiedy mówimy dobrze, a kiedy źle np.: sanki - szanki; rak - lak; kawa - tawa
 

 

IV.             ĆWICZENIA  ORTOFONICZNE:

 

1. "Wiosna budzi zwierzęta"

pszczoły - zzz ... zzz ... zzz ...

muchy - bzzz ... bzzz ... bzzz ...

komary - sss ... sss ... sss ...

pasikoniki - pst ... pst ... pst ...

chrabąszcze - żżż ... żżż ... żżż ...


2. "Pociąg"

sz - sz - sz /sz - sz - sz /sz - sz -sz sz - sz / sz - sz / sz - sz

3. "Rolnicy odstawiają ziemniaki do punktu skupu"

ładują na wóz (bach, bach, bach)
konie ruszają (wio, wio, wio)
pełne wozy ciężko jadą (tur, tur, tur)
konie zatrzymują się (stop, stop, stop)
zrzucają ziemniaki (szszu, szszu, szszu)
konie ruszają (wio, wio, wio)
puste wozy lekko jadą (der, der, der)
konie zatrzymują się (pyr, pyr, pyr)
4. Sposób poruszania się zwierząt, odgłosy wydawane przez zwierzęta
miś - człap, człap, człap
wąż - szur, szur, szur
zając - kic, kic, kic
królik - hop, hop, hop
żaby - ru, ru, ru.......re, re, re
ptaki - czyr, czyr, czyr
sowa - hu, hu, hu
kaczka - kwa, kwa, kwa
owca - meee, meee, meee
krowa - muuu, muuu, muuu
bocian – kle, kle, kle,

kukułka – kuku, kuku, kuku,

żaba – kum, kum, kum,


5. "Co robi moja ręka?"
Głaszcze miękko, tak, tak, tak.
Puka - puk, puk, puk.
Drapie - drap, drap, drap.
Szczypie - aj, aj, aj.
Tańczy - hop, hop, hop.
Klaszcze - brawo! Klap, klap, klap.
Dobranoc - pa, pa, pa.

6. "Zegary"

budzik - tik-tak, tik- tak, tik- tak, drrr..., drrr...
zegar  z wahadłem - bim- bam, bim- bam, bim- bam...
zegar  z kukułką - ku-ku, ku-ku, ku-ku...
 


7. Nieocenione w nauce prawidłowej wymowy są rymowanki, proste wierszyki i wyliczanki:

Buzia robi: am, am, am                                                Do re mi mi mi
oczy patrzą tu i tam.                                                     mały ptaszek śpi,
Tutaj swoje uszy mam,                                                mi re do do do
a na nosie sobie gram.                                                  kotek szuka go.
                                                                              
Tup, tup, tup                                                                 Wujek Franek, ciotka Laura
kysz, kysz, kysz                                                            zobaczyli dinozaura.                                                                                                                                                                                           czy to żaba                                                                    Jak podnieśli krzyk,

czy to mysz.                                                                  to   dinozaur znikł.

Czary mary, czary mary,                                             Tańczy małpa na drucie,
mam niebieskie okulary.                                              ma czerwone papucie
Okulary mi się zbiły,                                                    i zieloną sukienkę
wszystkie czary się skończyły.                                    z małpiszonem pod rękę.
 

 

 

 

CHRZĄSZCZ
Trzynastego, w Szczebrzeszynie chrząszcz się zaczął tarzać w trzcinie.
Wszczęli wrzask Szczebrzeszynianie: - Cóż ma znaczyć to tarzanie?!                                                     

Wezwać trzeba by lekarza, zamiast brzmieć, ten chrząszcz się tarza!                                                        

Wszak Szczebrzeszyn z tego słynie, że w nim zawsze chrząszcz brzmi w trzcinie!
A chrząszcz odrzekł nie zmieszany:
- Przyszedł wreszcie czas na zmiany!

Drzewiej chrząszcze w trzcinie brzmiały, teraz będą się tarzały.

CZYŻYK

Siadł czyżyk na krzyżyk i...

czesał czyżyk czarny koczek, czyszcząc w koczku każdy loczek,

po czym przykrył koczek toczkiem, lecz część loczków wyszła boczkiem.

DESZCZYK
Deszczyk głaszcze czcze przylaszczki.

Trzmiel zatrzeszczy w trzcinie czasem.

Cznadel czkając częścią paszczki,

Patrzy jak chrząszcz brzmi pod lasem


 

KROPELKA DŻDŻU

W mieście Burza kropelka dżdżu nieduża

spadła tuż obok róży prosto do kałuży.

Lecąc myślała sobie, że może jest to nieduże morze.

A to była duża kałuża.

 

ŻABA
Warzy żaba smar, pełen smaru gar,

z wnętrza gara bucha para, z pieca bucha żar,

smar jest w garze, gar na żarze, wrze na żarze smar.

 

 

 

MUSZKA
Mała muszka spod Łopuszki chciała mieć różowe nóżki.

Różdżką nóżki czarowała, lecz wciąż nóżki czarne miała.
- Po cóż czary, moja muszko? Ruszże móżdżkiem, a nie różdżką!

Wyrzuć wreszcie różdżkę wróżki i unurzaj w różu nóżki!

PCHŁA
Na koncercie w Poroninie, pchła pląsała po pianinie.

Przytupnęła, podsko...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin