18 Scenariusze jesienne.pdf

(1084 KB) Pobierz
212140442 UNPDF
Nasza przyjaciółka Pani Jesień
Zabawa na rozpoczęcie jesiennego dnia
Jesienny wierszyk
1. Cele: rozwijanie aparatu mowy, ćwiczenie pamięci;
2. Czas trwania: 10 minut;
3. Opis: nauczyciel zaprasza wszystkie dzieci do wspólnej nauki jesiennego
wierszyka, którym przedszkolaki rozpoczynać będą jesienne poranki:
Pani Jesień rano wstała,
Wszystkie dzieci przywitała.
W darze nam ofiarowała,
Skarby lasu, które miała.
Liście, kasztany, żołędzie,
I teraz pełno ich wszędzie!
www.haribo.com
212140442.002.png
Zabawy rozwijające zdolności manualne
Leśny przyjaciel
1. Cele: rozwijanie sprawności manualnej i zdolności konstrukcyjnych, nauka
rozpoznawania gatunków drzew i ich owoców, integracja grypy;
2. Czas trwania: 2 godziny;
3. Rekwizyty: jesienne liście i owoce (żołędzie, kasztany, jarzębina), plastelina,
bibuła, klej, brystol;
4. Opis: nauczyciel zabiera dzieci na spacer do pobliskiego lasu lub parku, gdzie
wszyscy wspólnie zbierają żołędzie, kasztany oraz jesienne liście, przy okazji
ucząc się rozpoznawania rozmaitych gatunków drzew. Po powrocie z wycieczki
nauczyciel prosi dzieci, żeby wyobraziły sobie postać „leśnego przyjaciela”
– dobrego duszka zamieszkującego między drzewami. Przedszkolaki przy
użyciu zebranych rekwizytów tworzą postać, którą wymyśliły. Mogą do tego użyć
dowolnej kombinacji jesiennych liści i owoców oraz plasteliny, bibuły czy brystolu.
Następnie każde z dzieci przedstawia grupie swoje dzieło. Innym wariantem
zabawy, wykorzystującym zebrane podczas spaceru rekwizyty, jest wykonanie
przez przedszkolaki jesiennej wyklejanki. Jej przygotowanie dzieci zaczynają od
narysowania konturów drzewa lub liścia na brystolu, by później wykleić wnętrze
konturu kawałkami liści i leśnymi owocami.
Jesienny talizman na szczęście
1. Cele: rozwijanie sprawności manualnej oraz umiejętności pracy w grupie;
2. Czas trwania: 45 minut;
3. Rekwizyty: jesienne liście i przedziurawione przez nauczyciela owoce lasu
(żołędzie, kasztany, jarzębina), klej, sznurek, farby plakatowe;
4. Opis: Przed rozpoczęciem zabawy nauczyciel pyta dzieci, czy wiedzą, czym
jest talizman. Prosi żeby powiedziały, czy one lub ich rodzice mają coś,
co przynosi im szczęście. Następnie zaprasza przedszkolaki, by stworzyły
jesienne talizmany używając do tego żołędzi, kasztanów, jarzębiny i liści.
Dowolnie, według własnego pomysłu, dzieci kolorują farbami dostępne
owoce leśne i liście, a następnie nawlekają je na sznurek. Po skończonej
pracy, każde dziecko wręcza jesienny talizman przedszkolakowi siedzącemu
po jego prawej stronie.
www.haribo.com
212140442.003.png
Zabawy rozwijające zdolności manualne
Kolorowe latawce
1. Cele: rozwijanie sprawności manualnej oraz umiejętności rozpoznawania
kolorów;
2. Czas trwania: 45 minut;
3. Rekwizyty: kartki z brystolu w kolorach jesieni (brązowy, żółty, czerwony,
pomarańczowy, zielony), nożyczki;
4. Opis: przed rozpoczęciem zabawy nauczyciel mówi dzieciom, że jesień jest
porą roku, w której wiatr wieje częściej i intensywniej niż np. latem, unosząc przy
tym spadające, kolorowe liście. Wietrzna pogoda to również doskonała okazja do
puszczania latawców, dlatego też zaprasza dzieci do ich wspólnego wykonania.
Z kolorowych kartek, z pomocą nauczyciela przedszkolaki wycinają kształt
latawca (w przypadku młodszych grup dzieci mogą otrzymać gotowy szablon),
a następnie ozdabiają go według własnej inwencji twórczej. Kiedy latawce są
już gotowe, wychowawca prosi dzieci, aby ustawiły się w kole i zaprasza, by
każde z nich opisało kolory swojego latawca.
Jesienne zgadywanki
1. Cele: rozwijanie sprawności manualnej i umiejętności wyrażania myśli poprzez
ilustracje, stymulowanie wyobraźni;
2. Czas trwania: 30 minut;
3. Rekwizyty: duża kartka papieru, kolorowe kredki lub flamastry;
4. Opis: nauczyciel zaprasza dzieci do wspólnej zabawy w jesienne zgadywanki.
Grę rozpoczyna ochotnik, którego zadaniem jest narysowanie tego, co na ucho
powie mu nauczyciel, tak by inne przedszkolaki odgadły, jaki element przedstawia
obrazek, np. liść, kasztan, żołądź, jarzębina itp. Gra może toczyć się z podziałem
na drużyny – wtedy zadaniem nauczyciela jest zapisywanie punktów zdobytych
przez poszczególne zespoły za udzielenie prawidłowej odpowiedzi.
www.haribo.com
212140442.004.png
BUK
www.haribo.com
212140442.005.png
DĄB
www.haribo.com
212140442.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin