CZĘŚĆ SKRYPTU Z EGZEKUCYJNEGO
III. Podmioty postępowania egzekucyjnego1. Organ egzekucyjny W literaturze proponowana jest definicja organu egzekucyjnego jako organu uprawnionego do rozstrzygania w sprawach dotyczących interesów wierzyciela, jak i zobowiązanego. Wydaje się, że położenie nacisku na proces orzekania powoduje przesunięcie na dalszy plan istoty postępowania egzekucyjnego, którą jest ciąg czynności służących wykonaniu określonego obowiązku. To, że w toku tego procesu adresat czynności egzekucyjnych może mieć pozycję strony, nie zmienia tej zasady. Posłużenie się analogiami z postępowaniem administracyjnym ogólnym, niewątpliwie zasadne choćby ze względu na to, że w toku czynności egzekucyjnych wydawane są rozstrzygnięcia, którym nadać trzeba określony reżim procesowy, nie zmienia tego, że przedmiotem postępowania jest wykonanie obowiązku w drodze czynności egzekucyjnych (materialno-technicznych). To, że w toku tego rodzaju czynności zapadają rozstrzygnięcia regulujące postępowanie służące ich wykonaniu, zasady tej nie zmienia. Można zatem zaproponować określenie organu egzekucyjnego, jako organu wydającego akty procesowe oraz dokonującego czynności faktycznych w postępowaniu służącym osiągnięciu celu egzekucji.Por. w tej sprawie Z. Leoński, Istota administracyjnych czynności egzekucyjnych w świetle przepisów ustawy z 17.6.1966 r., RPEiS 1969, kwartał IV, s. 65. Należy jednak odnotować, że Z. Leoński omawiając kompetencje organu egzekucyjnego wylicza wydawanie rozstrzygnięć w toku postępowania egzekucyjnego, kontrolę czynności egzekucyjnych, a dopiero następnie same czynności egzekucyjne, por. też R. Hauser, Z. Leoński, Komentarz, s. 60. Organem egzekucji obowiązków pieniężnych jest zgodnie z art. 19 EgzAdmU naczelnik urzędu skarbowego oraz właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli odrębne przepisy tak stanowią.Zgodnie z postanowieniami § 8-9 powołanego rozporządzenia z 23.12.1996 r. niektóre organy administracji rządowej i niektórzy wierzyciele będący państwowymi jednostkami organizacyjnymi zostali upoważnieni do prowadzenia postępowania egzekucyjnego i zabezpieczającego w określonym zakresie. Do podmiotów tych przepisy zaliczają:1) organy sprawujące obsługę komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny budżetowej,2) jednostki świadczące usługi w zakresie pomocy społecznej,3) jednostki organizacyjne Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz inne organy emerytalne i rentowe,4) dyrektorów urzędów celnych,5) terenowe oddziały Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.W myśl art. 21 § 1 EgzAdmU Rada Ministrów może w drodze rozporządzenia upoważnić także inne organy administracji publicznej "do prowadzenia jako organy egzekucyjne egzekucji administracyjnej w zakresie oznaczonych rodzajów spraw albo niektórych czynności egzekucyjnych, a także postępowania zabezpieczającego".Zgodnie z art. 21 § 2 EgzAdmU, Rada Ministrów może w drodze rozpo-rządzenia upoważnić niektórych wierzycieli będących państwowymi jednostkami organizacyjnymi, do prowadzenia (jako organy egzekucyjne), w określonym zakresie egzekucji administracyjnej dotyczącej obowiązków w sprawach objętych zakresem ich właściwości. W wykonaniu tego upoważnienia Rada Ministrów na mocy § 7 powołanego rozporządzenia z 23.12.1996 r., upoważniła dyrektorów urzędów celnych do egzekwowania należności celnych wraz z odsetkami oraz należności z tytułu grzywien, kar pieniężnych, kosztów postępowania i innych należności pieniężnych w postępowaniu karnym skarbowym w zakresie spraw należących do właściwości organów administracji celnej.Przykład: Przykładem wykonania upoważnienia zawartego w art. 21 § 2 EgzAdmU może być zawarte w § 8 rozporządzenia upoważnienie terenowych oddziałów Wojskowej Agencji Mieszkaniowej do egzekwowania należności z tytułu czynszów, opłat i innych świadczeń, związanych z zajmowaniem kwater i lokali mieszkalnych, stanowiących zasób mieszkaniowy Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.Przepisy szczególne ustanawiają inne podmioty niż naczelnicy urzędów skarbowych i organy jednostek samorządu terytorialnego czy podmioty upoważnione do prowadzenia egzekucji na podstawie powołanego rozporządzenia.Przykład: Na mocy art. 12 ustawy z 8.1.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), organami egzekucyjnymi w rozumieniu przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, w zakresie należności z tytułu tych podatków, są urzędy celne.Bardziej złożona jest sprawa właściwości organu egzekucyjnego w zakresie egzekucji należności niepieniężnych. Organami tymi w zakresie zadań administracji rządowej są przede wszystkim zgodnie z art. 20 § 1 pkt 1 EgzAdmU rzeczowo właściwe terenowe organy administracji rządowej pierwszej instancji.Jeżeli przedmiotem egzekucji jest obowiązek o charakterze niepieniężnym wynikający z decyzji wydanej w zakresie funkcji zleconych przedsiębiorstwom, innym państwowym jednostkom organizacyjnym, stowarzyszeniom, organizacjom zawodowym, związkom zawodowym, samorządowym, spółdzielczym i innym organizacjom społecznym, organem egzekucyjnym jest organ administracji rządowej pierwszej instancji, z którego właściwością związana jest sprawa. Jeżeli istnieją wątpliwości co do właściwości takiego organu lub ze względu na przedmiot sprawy takiego organu nie ma, organ właściwy wyznacza wojewoda (art. 20 § 3 EgzAdmU).Właściwy organ jednostki samorządu terytorialnego będzie organem egze-kucyjnym obowiązków o charakterze niepieniężnym w zakresie zadań własnych, zadań zleconych i zadań z zakresu administracji rządowej oraz obowiązków wynikających z decyzji i postanowień z zakresu administracji publicznej wydanych przez samorządowe jednostki organizacyjne (art. 20 § 1 pkt 2 EgzAdmU).Stosownie do rodzaju zobowiązania oraz organu prowadzącego postępo-wanie egzekucyjne, organami rozpatrującymi zażalenia na działania organów egzekucyjnych lub pełniącymi funkcje nadzorcze będą właściwe organy wyższego stopnia, gdy wynika to z przepisów szczególnych, lub samorządowe kolegia odwoławcze. Ustalenie organu wyższego stopnia nastąpi na podstawie normy art. 17 KPA, który ma w postępowaniu egzekucyjnym zastosowanie zgodnie z art. 18 EgzAdmU.W przypadkach określonych przepisami szczególnymi organami egzeku-cyjnymi obowiązków niepieniężnych są również organy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej lub Straży Pożarnej kierujące akcją ratowniczą, a także inne organy powołane do ochrony spokoju bezpieczeństwa i porządku, zdrowia publicznego lub mienia społecznego (art. 20 § 2 EgzAdmU).W wypadku należności niepieniężnych czynności egzekucyjne są wykonywane przez organ egzekucyjny lub wyznaczonego pracownika zwanego egzekutorem. W zakresie egzekucji należności pieniężnych czynności prowadzone są przez urząd skarbowy lub działającego w jego imieniu poborcę skarbowego.Właściwość miejscową organu egzekucyjnego ustala się zgodnie z art. 22 EgzAdmU według miejsca zamieszkania (siedziby) zobowiązanego w kraju, a w braku zamieszkania w kraju - według miejsca pobytu. W sprawach o odebranie rzeczy lub opróżnienie budynków i pomieszczeń właściwość miejscową określa się według miejsca wykonania obowiązku lub według miejsca położenia rzeczy, a przy egzekucji należności pieniężnych również według miejsca położenia mienia zobowiązanego.Na podstawie normy art. 18 EgzAdmU w sprawach nieuregulowanych w ustawie odpowiednie zastosowanie mają przepisy KPA. Zatem w wypadku potrzeby rozstrzygnięcia sporu o właściwość będą miały zastosowanie art. 22 KPA, a także przepisy o wyłączeniu pracownika i organu (art. 24 i 25 KPA). W postępowaniu egzekucyjnym znajdują też zastosowanie przepisy działu V KPA normujące postępowanie przed Kolegium Kompetencyjnym przy Sądzie Najwyższym.W postępowaniu egzekucyjnym ważną rolę mogą pełnić organy Policji, Straży Granicznej i Urzędu Ochrony Państwa. Organy te biorą udział w czynnościach egzekucyjnych na wezwanie organu egzekucyjnego, które w wypadkach pilnych może też mieć formę ustną. Przesłanką wystąpienia o udział tych organów jest natrafienie na opór przy wykonywaniu czynności egzekucyjnych, który utrudnia lub uniemożliwia wykonywanie czynności, a także gdy istnieje uzasadnione przypuszczenie, że taki opór wystąpi. Zgodnie z art. 46 § 2 EgzAdmU wezwane organy nie mogą odmówić udzielenia egzekutorowi pomocy.Czynności egzekucyjnych w obrębie budynków wojskowych i zajmowanych przez Policję, Urząd Ochrony Państwa lub Straż Graniczną oraz na okrętach wojennych można dokonywać tylko po uprzednim zawiadomieniu właściwego komendanta i w asyście wyznaczonych organów tych służb (art. 50 § 2 EgzAdmU).Zarządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 18.6.1994 r. w sprawie obowiązków organów Policji, Urzędu Ochrony Państwa i Straży Granicznej przy udzielaniu pomocy bądź asysty organom egzekucyjnym, M.P. Nr 37, poz. 321 oraz zarządzenie Ministra Obrony Narodowej z 31.8.1994 r., w sprawie obowiązków wojskowych organów porządkowych udzielających pomocy i asystujących przy czynnościach egzekucyjnych, M.P. Nr S2, poz. 441.2. WierzycielPodmiotem uprawnionym do żądania wykonania w drodze egzekucji administracyjnej obowiązku poddanego tej egzekucji, czyli wierzycielem (art. 5 EgzAdmU) może być w odniesieniu do obowiązków wynikających z decyzjilub postanowień organów administracji rządowej i organów samorządu tery-torialnego właściwy do orzekania organ pierwszej instancjiDla obowiązków wynikających z orzeczeń sądów lub innych organów albo bezpośrednio z przepisów prawa, organem egzekucyjnym jest organ lub instytucja bezpośrednio zainteresowana w wykonaniu obowiązku, a w braku takiej jednostki lub jej bezczynności - podmiot, na którego rzecz wydane zostało orzeczenie lub którego interesy prawne zostały naruszone w wyniku niewykonania obowiązku.Wierzycielem mogą zatem być organy egzekucyjne lub inny podmiot. Jeżeli wierzyciel nie jest organem egzekucyjnym, będą mu służyć uprawnienia przysługujące organowi państwowemu pełniącemu funkcję publiczną, np. wysłanie upomnienia, (art. 15 EgzAdmU), wystawienie tytułu wykonawczego, (art. 26 § 1 EgzAdmU), składanie zażaleń (art. 59 § 4 EgzAdmU), wnioski o zawieszenie postępowania (art. 56 § 1 pkt 4 EgzAdmU) lub jego umorzenie (art. 59 § 1 pkt 10 EgzAdmU). Ma także obowiązek zawiadamiania o okolicznościach uzasadniających zaniechanie prowadzenia egzekucji (art. 55 § 1 EgzAdmU). W przypadku wniesienia powództwa do sądu wierzyciel egzekucyjny powinien zawiadomić o tym organ egzekucyjny pod rygorem określonym w art. 55 EgzAdmU i wstrzymać postępowanie egzekucyjne do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez sąd. Uwzględnienie przez sąd powództwa o ustalenie spowoduje w rezultacie na mocy art. 59 § 1 pkt 1 lub 2 EgzAdmU umorzenie postępowania egzekucyjnego.Artykuł 6 nakłada na wierzyciela obowiązek podjęcia czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych. Przepis ten pozostaje w związku z art. 16 EgzAdmU statuującym pierwszeństwo stosowania środków egzekucyjnych przed represyjnymi, co służyć ma realizacji obowiązku, nie zaś karaniu w miejsce stosowania egzekucji.Drugi paragraf art. 6 zobowiązuje Ministra Finansów do określenia sposobu postępowania wierzycieli należności pieniężnych przy podejmowaniu czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych.Rozporządzenie Ministra Finansów z 21.5.1999 r. w sprawie sposobu postępowania wierzycieli należności pieniężnych przy podejmowaniu czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych (Dz.U. Nr 50, poz. 510).3. ZobowiązanyZobowiązanym - w starszej literaturze zwanym też egzekutem - jest podmiot, na którym ciąży obowiązek wykonania określonego świadczenia, którego realizacja może nastąpić w trybie egzekucji. Ustawa nie definiuje zobowiązanego. W literaturze uznaje się, że zobowiązanym jest podmiot, do którego kierowane są czynności organu egzekueyjnego. Zobowiązanymi mogą być osoby fizyczne, prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.Do podmiotu wykonującego akt administracyjny można odnieść trzy pojęcia: 1) zobowiązany do wykonania aktu,2) odpowiedzialny za wykonanie aktu, 3) wykonujący akt.Pojęcia te mogą dotyczyć tej samej osoby, np. gdy jest to osoba fizyczna, lub różnych podmiotów, np. w wypadku gdy zobowiązanym będzie osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej. Ze względu na ten podział ustawa zawiera przepisy dostosowujące tryb i charakter czynności do ich adresata.Przykład: Art. 76 czy art. 120 EgzAdmU.4. Prokurator, Rzecznik Praw Obywatelskich, organizacja społeczna Podmioty te mogą brać udział w postępowaniu egzekucyjnym zgodnie z regulacją KPA. Z tego względu funkcja organizacji społecznej polega na dążeniu do zapewnienia przebiegu i wyniku postępowania zgodnie z wymogami interesu społecznego. Przesłanki udziału tego podmiotu w postępowaniu określone są w art. 31 KPA.Podstawą udziału prokuratora jest regulacja art. 182-l 89 KPA. Zgodnie z tymi przepisami, prokurator może brać udział w postępowaniu w celu zapewnienia zgodności przebiegu i wyniku postępowania z prawem. Prokuratorowi służą te same środki prawne, którymi posługiwać się może zobowiązany.Rzecznik Praw Obywatelskich, może brać udział w postępowaniu na takich samych zasadach jak prokurator. Może też posługiwać się tymi samymi środkami prawnymi. Przesłanką jego udziału w postępowaniu jest zapewnienie przestrzegania praw obywateli w zakresie określonym ustawą o urzędzie Rzecznika Praw Obywatelskich.5. Uczestnicy postępowaniaW postępowaniu egzekucyjnym występuje grupa uczestników, którzy nie są wierzycielem, zobowiązanym ani też nie działają na prawach strony, jaknp. prokurator czy organizacja społeczna.Uczestnikami postępowania egzekucyjnego o takim statusie są:1) Osoby trzecie, czyli podmioty, które np, kwestionują czynności dokonane w toku postępowania i żądają wyłączenia spod egzekucji rzeczy lub innych praw majątkowych (art. 38 § 1 EgzAdmU).2) Świadkowie, którzy winni być obecni przy czynnościach egzekucyjnych w przypadkach przewidzianych ustawą. Ustawa stanowi, że za obecność przy czynnościach egzekucyjnych nie należy się wynagrodzenie (art. 51 EgzAdmU), dopuszcza też udział w tym charakterze pełnoletnich członków rodziny i domowników zobowiązanego.3) Biegli biorą udział postępowaniu w postępowaniu egzekucyjnym w wyniku powołania ich przez organ egzekucyjny. Na podstawie art. 18 EgzAdmU do uregulowania pozycji prawnej biegłego stosuje się przepisy KPA. Ustawa egzekucyjna wprowadza jednak pewne odrębności, które wynikają z dwóch źródeł. Po pierwsze, powołanie biegłego jest w pewnych wypadkach obo-wiązkowe. Po drugie, przepisy przewidują udział biegłych sądowych.Zgodnie z art. 99 § 1 EgzAdmU, jeżeli zobowiązany w terminie 5 dni od daty zajęcia ruchomości złoży zażalenie na oszacowanie dokonane przez poborcę skarbowego, to organ skarbowy jest obowiązany powołać biegłego dla oszacowania wartości zajętej ruchomości.Poza tym postępowanie egzekucyjne zna dwa wypadki, w których powołanie biegłego jest obowiązkowe (art. 99 § 2 EgzAdmU):a) zajęcie wyrobów użytkowych ze złota, platyny, srebra i innych kruszców, b) zajęcie maszyn i innych urządzeń produkcyjnych oraz pojazdów samochodowych i ciągników.W celu oszacowania kosztowności organ egzekucyjny powołuje rzeczoznawcę z listy biegłych sądowych. Z oszacowania sporządza się protokół na zasadach określonych w § 24 i § 25 rozporządzenia Ministra Finansów (rozporządzenie Ministra Finansów z 4.7.1990 r. w sprawie opłat za czynności egzekucyjne oraz sposobu przeprowadzania publicznej licytacji i trybu postępowania przy przechowywaniu i egzekucyjnej sprzedaży niektórych rodzajów nieruchomości - Dz.U. Nr 47, poz. 281 ze zm.).Oszacowania maszyn i urządzeń produkcyjnych oraz pojazdów samo-chodowych i ciągników dokonuje biegły spoza listy biegłych sądowych, również zgodnie z powołanym rozporządzeniem.Niezależnie od zarysowanej regulacji organ egzekucyjny może też zwrócić się do biegłego o wydanie opinii, jeżeli uzna to za potrzebne w innych sytuacjach. 4) Dozorca jest osobą zobowiązaną do zapewnienia prawidłowego przechowywania i nie usuwania rzeczy zajętych w toku egzekucji przez egzekutora, jeżeli rzeczy ruchome nie zostają zabrane z miejsca prowadzenia egzekucji. Ze względu na zapewnienie skuteczności egzekucji ustanowienie dozorcy jest obowiązkiem prowadzącego egzekucję'. Ewentualne wydatki poniesione w związku z przechowaniem rzeczy podlegają zwrotowi, o czym organ egzekucyjny orzeka w formie zaskarżalnego postanowienia (art. 100-102 EgzAdmU).§ 64. Środki egzekucyjneI. Założenia ogólneŚrodkiem egzekucyjnym jest przewidziany w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym środek przymusu, za pomocą którego organ egzekucyjny bądź skłania zobowiązanego do wykonania ciążącego na nim obowiązku (środek przymu-szający), bądź wykonuje ten obowiązek (środek egzekucyjny realizujący).Ustawa dzieli środki egzekucyjne na:I. Środki administracyjnej egzekucji należności pieniężnych, które obejmują: 1) egzekucję z pieniędzy,2) egzekucję z wynagrodzenia za pracę,3) egzekucję ze świadczeń z zaopatrzenia emerytalnego oraz z ubezpieczenia społecznego,4) egzekucję z rachunków bankowych i wkładów oszczędnościowych,5) egzekucję z innych wierzytelności pieniężnych i innych praw majątkowych, 6) egzekucję z ruchomości.II. Środki egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym, którymi są:1) grzywna w celu przymuszenia, 2) wykonanie zastępcze,3) odebranie rzeczy ruchomej,4) odebranie nieruchomości, opróżnienie lokali i innych pomieszczeń, 5) przymus bezpośredni.II. Środki egzekucyjne obowiązków o charakterze pieniężnymZespół środków służących egzekucji należności pieniężnych jest katalogiem instrumentów prawnych związanych z określonym przedmiotem postę-powania i jedynie tymi środkami posługiwać się może organ egzekucyjny. Regulacja przewiduje jednak w tym zakresie pewne odstępstwa.1. Egzekucja z pieniędzyEgzekucja z pieniędzy jest najprostszym środkiem egzekucyjnym, a jednocześnie środkiem najmniej dolegliwym dla zobowiązanego. Choć ujęty w re-latywnie lakoniczną regulację prawną jest to środek skuteczny i wymagający niewielkich nakładów.Czynności egzekucyjne polegają na tym, że poborca skarbowy wzywa zobo-wiązanego do zapłacenia objętej egzekucją sumy należności pieniężnej. Jeżeli zobowiązany wyda egzekutorowi żądaną sumę stanowi to wypełnienie objętego egzekucją obowiązku. Zakończenie czynności stanowi wystawienie przez egze-kutora pokwitowania, które jest równorzędne pokwitowaniu wierzyciela.Czynności tego rodzaju mogą jednak mieć charakter bardziej złożony. Zo-bowiązany może twierdzić, że nie dysponuje środkami na pokrycie wymaganej kwoty. W takim wypadku egzekutor przystąpi do czynności służących ustaleniu rzeczywistego stanu w tym zakresie, co oznacza przeszukanie rzeczy zobowiązanego, pomieszczeń, schowków, i innych miejsc w celu znalezienia ukrytych przez zobowiązanego środków. W wypadku podjęcia takich czynności (art. 47 EgzAdmU) okazać się może, że poszukiwane środki zostały ukryte w odzieży zobowiązanego lub innych osób. Przeszukanie może też objąć wymienione przedmioty poza mieszkaniem, zakładem lub przedsiębiorstwem zobowiązanego. Tryb takich czynności unormowany jest w art. 48 EgzAdmU z zastrzeżeniem dotyczącym dokonywania przeszukania przez osoby tej samej płci.2. Egzekucja z wynagrodzenia za pracęJeżeli zastosowanie najprostszego środka egzekucyjnego nie da wyniku lub, według wiedzy organu egzekucyjnego, zobowiązany nie dysponuje środkami pieniężnymi na pokrycie należności, egzekucja może być skierowana do wynagrodzenia za pracę. Ustawa rozumie przez pojęcie "wynagrodzenie za pracę" każde wynagrodzenie, tj. pochodzące ze stosunku pracy, zlecenia czy umowy o dzieło.Zastosowanie tego środka polega na skierowaniu do zakładu pracy zobo-wiązanego zawiadomienia o zajęciu części wynagrodzenia za pracę, która nie jest zwolniona spod egzekucji stosownie do art. 8, 9 i 11 EgzAdmU (art. 72 § 1 pkt 1 EgzAdmU), wraz z kosztami egzekucyjnymi. Jednocześnie organ egzekucyjny wzywa zakład pracy do wpłacania zajętej części wynagrodzenia na rzecz egzekwowanej należności pieniężnej, do organu egzekucyjnego lub bezpośrednio do wierzyciela zawiadamiając o tym każdorazowo organ egzekucyjny.Równolegle organ egzekucyjny zawiadamia zobowiązanego o zajęciu jego wynagrodzenia za pracę i doręcza mu odpis tytułu wykonawczego wraz z odpisem wezwania przesłanego do zakładu pracy (art. 72 § 1 pkt 2 EgzAdmU). Zawiadomienie informuje, że zobowiązanemu nie wolno pobierać ani w inny sposób rozporządzać wynagrodzeniem poza częścią wolną.Zajęcie wynagrodzenia za pracę jest dokonane z chwilą doręczenia zakładowi pracy zawiadomienia o zajęciu i zachowuje moc do czasu pobrania całości kwoty poddanej egzekucji, niezależnie od zmiany stanowiska pracy, a także zmiany pracodawcy. Zmiana zakładu pracy powoduje obowiązek zawiadomienia o tym fakcie organu egzekucyjnego. Zakład pracy, który zna nowego pracodawcę, przesyła mu w terminie siedmiu dni dokumenty dotyczące zajęcia wynagrodzenia, co powoduje ten sam skutek w zakresie zajęcia wynagrodzenia w nowym zakładzie pracy.Naruszenie obowiązków w zakresie zawiadomienia organu, lub przekazania dokumentów nowemu zakładowi pracy, a także wypłacenie zajętej części wynagrodzenia jest podstawą do ukarania osoby ponoszącej za to odpowiedzialność grzywną w wysokości trzykrotnego najniższego wynagrodzenia określonego przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej. Na postanowienie w sprawie ukarania służy zażalenie. W razie niezapłacenia grzywny podlega ona ściągnięciu w trybie egzekucji administracyjnej.Ustawa przewiduje też możliwość ściągnięcia należności pieniężnej od zakładu pracy, jeżeli bezpodstawnie uchyla się od wypłacenia zajętej części wynagrodzenia. Przed wszczęciem egzekucji w tym zakresie organ egzekucyjny jest zobowiązany doręczyć zakładowi pracy upomnienie z zagrożeniem egzekucją, jeżeli zajęta część wynagrodzenia nie zostanie wpłacona w terminie siedmiu dni.Egzekucja może być prowadzona dla wyegzekwowania należności pienięż-nych kilku wierzycieli. W takim wypadku organ egzekucyjny wraz z zawiadomieniem o zajęciu wynagrodzenia zawiadamia zakład pracy, aby wpłacał potrącone kwoty bezpośrednio tym wierzycielom. Organ określa też, z zachowaniem pierwszeństwa zaspokojenia, jaki procent każdej pobranej sumy należy przekazać poszczególnym wierzycielom.3. Egzekucja ze świadczeń z zaopatrzenia emerytalnego oraz z ubezpieczenia społecznegoEgzekucja tego rodzaju, uregulowana w artykule 79, jest oparta na tych samych zasadach co egzekucja z wynagrodzenia za pracę (por. art. 72 § 1 i 2oraz art. 79 § 1 i 2 EgzAdmU). Pierwszym elementem czynności egzekucyjnych jest zawiadomienie właściwego organu ubezpieczeń społecznych o zajęciu części świadczenia, która zgodnie z art. 10 § 1 EgzAdmU nie jest wolna od egzekucji i wezwanie do wpłacania zajętej części na rachunek organu egzekucyjnego lub bezpośrednio wierzycielowi, zawiadamiając organ o każdorazowej wpłacie. Zajęcie świadczenia jest skuteczne z chwilą doręczenia organowi ubezpieczeniowemu zawiadomienia o zajęciu.Organ egzekucyjny wraz z zawiadomieniem o zajęciu zwraca się do organu dokonującego wypłat, aby w terminie siedmiu dni poinformował go o wysokości przysługujących zobowiązanemu świadczeń i zawiadamiał o każdej zmianie w tym zakresie. Organ ubezpieczeń społecznych winien też poinformować organ egzekucyjny o istnieniu przeszkód do wypłaty świadczenia oraz o roszczeniach w stosunku do zajętych świadczeń.4. Egzekucja z rachunków bankowych i wkładów oszczędnościowychPrzedmiotem egzekucji administracyjnej mogą być pieniądze złożone na rachunkach bankowych oraz wkłady oszczędnościowe zobowiązanego.Egzekucja jest oparta na tych samych zasadach, co w wypadku omawianych już konstrukcji. Składa się z dwu podstawowych czynności.Pierwszą, jest przesłanie do jednostki organizacyjnej banku zawiadomienia o zajęciu wierzytelności pieniężnej zobowiązanego, do wysokości posiadanej kwoty wraz z kosztami egzekucyjnymi i wezwanie banku, aby nie dokonywał bez zgody organu egzekucyjnego wypłat z zajętego rachunku do wysokości objętej egzekucją kwoty. Zajęcie wierzytelności jest dokonane z chwilą doręczenia zawiadomienia o zajęciu. Doręczenie zawiadomienia oznacza obowiązek dokonywania wpłat zgromadzonych na rachunku środków na rachunek organu egzekucyjnego lub bezpośrednio wierzyciela.Drugą czynnością, jest zawiadomienie zobowiązanego o dokonanym zajęciu wierzytelności z jego rachunku bankowego. Wraz z tymi czynnościami organ egzekucyjny doręcza zobowiązanemu odpis tytułu wykonawczego i odpis skierowanego do banku zawiadomienia o zakazie wypłaty zajętej kwoty.Zasadą egzekucji z rachunku bankowego jest, że egzekucja nie obejmuje jedynie środków znajdujących się na koncie w chwili dokonania zajęcia. Kolejne wpłaty wpływające na zajęte konto są zaliczane na rzecz poddanej egzekucji należności aż do pokrycia egzekwowanej kwoty.Wyjątkiem od tej zasady jest wyłączenie spod wymogu uzyskania zgody organu wypłat na wynagrodzenia za pracę oraz na alimenty i renty o charakterze alimentacyjnym zasądzone z tytułu odszkodowania.Egzekucja z rachunku bankowego lub wkładu oszczędnościowego może być związana z koniecznością odebrania dokumentu niezbędnego do dokonywania określonych czynności w obrocie bankowym (np. książeczki oszczędnościowej lub inn...
Minnie_