abc_warsztat_samochodowy(1).pdf

(751 KB) Pobierz
272120586 UNPDF
272120586.003.png
272120586.004.png
Spis treści
2
Pomysł na firmę / 3
1. Klienci warsztatu samochodowego / 4
2. Cele i zasoby osobiste / 4
3. Produkt/usługa / 5
3.1. Analiza potencjału firmy i otoczenia / 7
3.2. Potrzeby klientów – jakie są i czy produkt/usługa je zaspokoi / 7
3.3. Kształtowanie ceny produktu/usługi / 8
4. Rynek / 8
4.1. Konkurencja / 8
4.2. Źródła informacji o rynku / 9
4.3. Rynek docelowy, klienci/odbiorcy usług / 10
4.4. Sprzedaż i marketing / 11
5. Formalności związane z założeniem firmy /13
5.1. Wybór formy prawnej działalności gospodarczej / 13
5.2. Rejestracja firmy / 14
5.3. Wybór formy opodatkowania / 18
6. Inne obowiązki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej / 21
6.1. Kodeks pracy, przepisy sanitarne, ochrona przeciwpożarowa,
bezpieczeństwo pracy / 21
6.2. Środowiskowe uwarunkowania przedsięwzięcia inwestycyjnego / 22
7. Koszty prowadzenia warsztatu samochodowego / 23
7.1. Budżet początkowy / 23
7.2. Budżet operacyjny / 24
8. Źródła finansowania działalności gospodarczej / 25
8.1. Kredyty / 25
8.2. Pożyczki / 26
8.3. Venture capital / 27
8.4. Aniołowie biznesu / 27
8.5. Leasing / 28
8.6. Franchising / 28
8.7. Dotacje / 29
9. Biznes plan przedsięwzięcia / 30
Literatura, źródła /31
272120586.005.png
3
Pomysł na firmę
Warsztat samochodowy jest bar-
dzo dobrym pomysłem na własny biznes.
Dynamiczny rozwój świata motoryzacji wywiera
coraz większy nacisk na rozwój usług serwisowych i na-
prawczych. Obecnie produkowanych samochodów nie da się
naprawić za pomocą kilku podstawowych kluczy. Dobry warsztat powi-
nien posiadać nowoczesne urządzenia, ale również przyciągać klienta fachową
obsługą oraz schludnym wnętrzem.
W Polsce wciąż dobrze rozwija się sprzedaż używanych aut – zazwyczaj są to auta kilku-
letnie, wśród nich także samochody powypadkowe. Trzeba w nich cyklicznie wymieniać
wiele elementów. Konieczne są systematyczne przeglądy techniczne i wymiany płynów,
filtrów, części zamiennych.
W najbliższej przyszłości rynek napraw samochodów w Polsce kształtował się będzie pod
wpływem trzech grup czynników:
— liczebności i struktury samochodów na naszym rynku,
— regulacji prawnych dotyczących napraw (np. przedłużenie po 2010 r. przez Komisję
Europejską rozporządzenia GVO – dotyczącego możliwości wykonywania napraw
samochodów będących jeszcze na gwarancji, przy wykorzystaniu części niezależnych
producentów),
— obrotu częściami zamiennymi oraz kształtu zaplecza warsztatowego.
By jednak utrzymać się na dynamicznie rozwijającym się, coraz nowocześniejszym rynku
warsztatów samochodowych, za główną zasadę naszej firmy należy przyjąć – zapew-
nienie satysfakcji klientom poprzez trafną diagnozę potrzeb naprawczych oraz solidne,
niezawodne, wykonywanie usług naprawczych i sprawną realizację przeglądów technicz-
nych powierzonych samochodów.
272120586.006.png
Jak założyć warsztat samochodowy
Jak założyć warsztat samochodowy
1. Klienci warsztatu samochodowego
Klientami naszego warsztatu samochodowego będą przede wszystkim właściciele
i użytkownicy samochodów osobowych. W zależności od naszym umiejętności oraz
możliwości lokalowych, klientami mogą być również użytkownicy samochodów
dostawczych i ciężarowych. Dominować jednak będą klienci indywidualni.
Jeżeli chodzi o liczbę potencjalnych klientów możemy być spokojni – według
danych statystycznych, w Polsce kierowcy odwiedzają zakłady mechaniczne 23
mln razy w ciągu roku:
— 50% z nich odwiedza warsztat w celu naprawy zepsutego auta,
— ok. 30% korzysta z zakładu mechanicznego w celu kontroli i utrzymania
dobrego stanu technicznego swojego samochodu,
— pozostałą część stanowi grupa okazjonalnych bywalców. Serwisują oni
swoje pojazdy wyłącznie wtedy, kiedy muszą – najczęściej dochodzi do tego
przed obowiązkowym badaniem technicznym.
Realistyczna liczba klientów powinna uwzględniać posiadane przez nas moce
przerobowe oraz istniejący na naszym terenie popyt na dane usługi. Łączna
liczba potencjalnych klientów małego warsztatu naprawczego to ok. 2000 osób
rocznie.
3. Produkt/usługa
Myśląc o prowadzeniu warsztatu samochodowego mamy do wyboru cztery opcje:
1. Samodzielne prowadzenie warsztatu samochodowego.
2. Otwarcie punktu autoryzowanego wybranego producenta samochodów.
Prowadząc taki warsztat, zyskujemy na prestiżu, ale musimy dostosować
się do określonych wymogów (duży warsztat – ok. 1000 m², z miejscami
parkingowymi, w dobrej lokalizacji, z dogodnym dojazdem, minimum trzy
stanowiska z podnośnikami, blacharnia, lakiernia, stanowiska diagnostycz-
ne, kanały, duży magazyn na części zamienne). Koszt wyposażenia takiego
warsztatu to ok. 500.000 zł. Kwota jest uzależniona od parametrów i ja-
kości urządzeń i może być znacznie wyższa w przypadku zakupu urządzeń
o bardzo dobrych parametrach.
3. Nawiązanie współpracy na zasadzie franszyzy z siecią warsztatów działają-
cą pod znanym szyldem, np. Shell, Goodyear czy Premio. Stacje tego typu
zajmują się zazwyczaj usługami związanymi z bieżącą eksploatacją: oferują
wymianę olejów, klocków hamulcowych, tłumików, przeglądy klimatyzacji.
4. Nawiązanie współpracy z towarzystwem ubezpieczeniowym. Jak wykazują
badania marketingowe, przy wyborze firmy ubezpieczeniowej, kierujemy się
głównie szybkością likwidacji szkody i jakością obsługi – w tym między in-
nymi możliwością korzystania z napraw powypadkowych. Wszelkie rozlicze-
nia związane z usunięciem szkody załatwiane są pomiędzy towarzystwem
i naprawiającym. Głównymi warunkami, jakie ubezpieczyciel stawia warsz-
tatom pragnącym przystąpić do sieci są: spełnianie wysokich standardów
technicznych i jakościowych, przestrzeganie przy naprawie wszelkich wyma-
ganych procedur oraz właściwych technologii, korzystanie z części zamien-
nych wysokiej jakości, w tym pochodzących z hurtowni współpracujących.
Proponujemy by nasz warsztat samochodowy był samodzielnym warsztatem,
świadczącym usługi z zakresu mechaniki pojazdowej, oferującym usługi związane
z naprawą samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych.
Samodzielne prowadzenie warsztatu daje nam pełną swobodę w wyborze dostaw-
ców części zamiennych i urządzeń specjalistycznych. We własnym warsztacie to
my decydujemy o tym, ile potrzebujemy części w danym miesiącu i ile gotówki
możemy na nie przeznaczyć. Nie jesteśmy również zobowiązani do zakupu za-
awansowanych technicznie urządzeń. Możemy powoli, każdego roku doposażyć
warsztat samochodowy w kolejne profesjonalne urządzenia, zamiast ponosić
znaczne koszty na wstępie działalności i kupować wszystkie przyrządy wymagane
na przykład przez daną sieć warsztatową. Obecnie usługi w nieautoryzowanych
warsztatach są o 50% tańsze niż w zakładach autoryzowanych.
Jeżeli zdecydujemy się na samodzielnie prowadzenie warsztatu samochodowe-
go, problem mogą stanowić producenci samochodów, którzy blokują dostęp do
danych technicznych. Brak dostępu do nich może prowadzić do upadku małych
warsztatów lub podniesienia w nich ceny za usługi. Kupno płyty z danymi tech-
nicznymi to wydatek kilku tysięcy euro oraz koszt kolejnych aktualizacji.
Ułatwione zadanie przy zakupie profesjonalnego sprzętu do warsztatu będą mieć
te osoby, które zdecydują się przystąpić do jednej z sieci warsztatowych, które
4
2. Cele i zasoby osobiste
Chcąc założyć warsztat samochodowy oprócz podstawowej wiedzy o wszystkich
procesach związanych z prowadzeniem własnej firmy, powinniśmy również posia-
dać odpowiednie wykształcenie np. w zawodzie technika mechanika oraz szeroką
wiedzę i umiejętności z zakresu mechaniki samochodowej.
Znając swoje umiejętności i doświadczenie powinniśmy zdecydować się, jakie
naprawy chcemy wykonywać. Warto rozważyć możliwość specjalizacji naszego
warsztatu samochodowego w kierunku kompleksowej obsługi jednej marki sa-
mochodowej. Mimo to należy jednak być na tyle wszechstronnym, aby sprostać
naprawie każdego samochodu.
By mieć perspektywy rozwoju w przyszłości, za najważniejsze cele w prowadzeniu
naszej działalności powinniśmy przyjąć:
— systematyczne działania w kierunku podnoszenia standardów oferowanych
usług, sprzyjające pozyskiwaniu nowych klientów,
— stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników,
— stałe modernizowanie warsztatu naprawczego i inwestowanie w nowocze-
sny sprzęt.
5
272120586.001.png 272120586.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin