Języki Obce w Szkole nr. 2001-01.pdf

(5433 KB) Pobierz
SPIS
angielski
francuski
hiszpañski
niemiecki
Nr 1/2001
styczeñ
Rok XLV1(223)
ISSN 0446-7965
rosyjski
w³oski
Spis treści
Od Redakcji ................................... 3
Od Ministra Edukacji Narodowej ..... 4
Barbara Czarnecka-Cicha – Nowa matura
w ró¿nych typach szkó³ .......... 45
Iwona Strachanowska – Czy p³eæ dziecka
wp³ywa na zainteresowanie jêzykiem
obcym? . . . . . ............. 47
EUROPEJSKI ROK JE˛ZYK ´ W 2001
Od Dyrektora Oœrodka Informacji Rady
Europy . . . . . ............... 5
Europejski Rok Jêzyków 2001 . . . .... 6
Magdalena Mazińska – Europejski Rok
Jêzyków 2001 w Polsce .......... 9
Podkreœlenie ró¿norodnoœci jêzykowej Europy.
Raport Rady Europy . ........... 10
KOMPUTERY, INTERNET, MULTIMEDIA
Elżbieta Gajek – Poczta elektroniczna – e-mail
– jako narzêdzie w nauczaniu jêzyka
angielskiego i francuskiego – trzy sposoby
wykorzystania . . . . . . ......... 51
Helena Nita – Korespondencja e-mail . 57
JE˛ZYK I KULTURA
Magdalena Pawłyk – Stereotypy kulturowe
w procesie nauczania jêzyka obcego . . 14
Monika Dziuba-Wolting – Europa
stereotypów . ............... 18
SZKOŁA PODSTAWOWA, GIMNAZJUM
Krystyna Klemens – Saint Valentine’s Day 59
Krystyna Andruszkiewicz – Krzy¿ówki
w nauczaniu jêzyka niemieckiego .... 61
METODYKA
Agnieszka Szplit – Bariery psychiczne
uczniów . . ................ 22
Agnieszka Szplit – Prze³amywanie barier
utrudniaj¹cych uczenie siê jêzyków obcych.
Burza mózgów. .............. 25
Wioletta Piegzik – Stylizowaæ czas.
O kszta³towaniu ekspresywnej mowy . . 30
Danuta Rydzak,Małgorzata Adams-
Tukiendorf – Po co i dla kogo piszê? Wp³yw
celu i odbiorcy na jakoϾ pracy pisemnej
uczniów . . ................ 34
Joanna Kapica-Curzytek – Korespondencja
zagraniczna dzieci i m³odzie¿y . ..... 39
Z DO ´ WIADCZE ´ NAUCZYCIELI
Elżbieta Kowalska – O koniecznoœci uczenia
siê i nauczania gramatyki raz jeszcze . . 64
Dorota Wołowiec – Gramatyka
walencyjno-dependencjalna . . . . . . . 68
Janina Skrzypczyńska – Bezokolicznik czy
konstrukcja gerundialna? ......... 74
Ewa Afteni-Zdrzalik – Passe simple
– prezentacja i æwiczenia na podstawie lektury
,,La momie’’ B. Doyle .......... 78
Marian Chomoncik – Imies³owy ³aciñskie.
Problem formy i funkcji, u¿ycia
i t³umaczenia . . . . ........... 79
Z PRAC INSTYTUT ´ W
MATERIAŁY PRAKTYCZNE
Andrzej Wierus – Tego nie znajdziesz
w podrêczniku. Czêœæ III. ,,Jeszcze 100
zdañ’’ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Agnieszka Dybowska – Nauczanie jêzyków
obcych w szko³ach ............ 43
1
³aciñski
21503524.002.png
EwaBińczak – Æwiczenia leksykalne
w nauczaniu jêzyka angielskiego . . . . . . 86
KatarzynaKuczborska-Przybylska –Apropos
de la correspondance franc , aise . . . . . . . 87
PiotrWietrzykowski – Æwiczenia z jêzyka
³aciñskiego i kultury antycznej. Czêœæ V . 92
SPRAWOZDANIA
IwonaStrachanowska – Refleksje na temat
konferencji ,,Unifikacja czy to¿samoœæ edukacyjna
w kszta³ceniu pedagogicznym nauczycieli
u progu zjednoczenia z Europ¹’’ . . . . . 111
MarekJanas – Bolkowianie u prezydenta
Niemiec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
PiotrJankowiak – Sprawozdanie z XXIII
Olimpiady Jêzyka Niemieckiego . . . . . . . 116
JacekWasilewski – Distance education
– kszta³cenie na odleg³oœæ jako alternatywny
sposób szkolenia jêzykowego . . . . . . . 118
AnnaLeszczyńska – Konkurs Le Mot d’Or
2000 ........................ 119
AnnaEwert – Matura a egzamin wstêpny
na filologiê angielsk¹ . . . . . . . . . . . . . . 121
KONKURS
Anna Leszczyńska – Konkurs Le Mot d’Or
2000 – Coupe du franc , ais des affaires Le
Mot d’Or 2000 . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
CZYTELNICY PISZA˛
UrszulaZalasińska-Curyło – Korespondencja
w jêzyku obcym . . . . . . . . . . . . . . . . 100
LeszekPawelski – Z jêzykiem obcym do
Europy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
JolantaMoll – Przygotowania do pierwszej
wymiany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
GrażynaChomiuk – Tydzieñ kultury
francuskiej w Mys³owicach . . . . . . . . . 107
RECENZJE
JózefaZalewska – Ab Ovo Usque Ad
Mala . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 124
AgnieszkaFrankowska -Reward
Pre-Intermediate . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Ewa Moszczyńska – Kwartalnik Praxis 127
CentralnyOśrodekDoskonaleniaNauczycieli
ZESPÓŁ REDAKCYJNY: Maria Gorzelak – redaktor naczelna, Marek Zaj¹c – redaktor dzia³u jêzyka
francuskiego, hiszpañskiego i w³oskiego, Gra¿yna Czetwertyñska – redaktor dzia³u jêzyka ³aciñskiego,
Irena Weber – redaktor dzia³u jêzyka niemieckiego, Miko³aj Timoszuk – redaktor dzia³u jêzyka
rosyjskiego.
Prenumerata – Renata Sobota – tel. 621-75-97.
ADRESREDAKCJI: Centralny Oœrodek Doskonalenia Nauczycieli, Aleje Ujazdowskie 28, 00-478 Warszawa,
Tel. (4822) 6213031 wew. 400, fax 6214800, 622-33-46, E-mail: jowsY codn.edu.pl Internet: www.codn.edu.pl
Redakcjaniezwracanadesłanychartykułówizastrzegasobieprawododokonywaniaformalnychzmian
w tekstachartykułów;nieodpowiada zatreśćwydrukowanychreklam.
Ilustracje: Maja Chmura, Sk³ad i ³amanie: PHOTOTEXT, ul. Chmielna 120, 00-801 Warszawa
Druk i oprawa:
ul. Sk³adowa 9, 15-399 Bia³ystok
2
21503524.003.png 21503524.004.png
Od Redakcji
Szanowni Państwo,
Rozpoczynamy nowe stulecie i nowe tysi¹clecie 223 zeszytem czasopisma. Zeszyt rozpoczyna
list Ministra Edukacji Narodowej, prof. dr hab. in¿ Edmunda Wittbrodta, nawi¹zuj¹cy do Europej-
skiego Roku Języków 2001 , po którym otwieramy nowy dzia³ czasopisma Europejski Rok Języków
2001 . Jest to dzia³ okolicznoœciowy, bez którego doœæ trudno by³oby wyobraziæ sobie w tym roku
nasze czasopismo.
Europejski Rok Języków 2001 to ca³y rok poœwiêcony jêzykom narodowym, jêzykom mniej-
szoœci narodowych i etnicznych. To rok wszystkich jêzyków europejskich jako noœników komunikacji,
tradycji i kultur. To rok przeznaczony na zaprezentowanie siê innym narodom, na nauczenie siê
wzajemnej tolerancji, poszanowania i na wzajemne poznanie istniej¹cych obok siebie kultur. To
równie¿ rok intensywnej nauki jêzyków obcych.
W zjednoczonej Europie zachowamy nasze jêzyki narodowe, nasze zwyczaje, tradycje
i obyczaje. Mamy je rozwijaæ i promowaæ. W tej promocji potrzebne nam s¹ jêzyki obce – zw³aszcza
angielski, niemiecki i francuski, jako najbardziej popularne w naszym kraju, ale i w³oski i hiszpañski,
coraz czêœciej nauczane w naszych szko³ach, i równie¿ jêzyk rosyjski, tak kiedyœ nielubiany, który
powoli odradza siê, i którego coraz wiêcej uczniów chce siê uczyæ dobrowolnie. Nie wolno nam te¿
zapomnieæ o jêzyku ³aciñskim, kiedyœ jêzyku miêdzynarodowym, jêzyku polityki i dyplomacji przez
wiele stuleci, dziêki któremu przekazano nam spuœciznê z ubieg³ych wieków.
Wymienione jêzyki od lat s¹ obecne ne ³amach naszego czasopisma. Tak bêdzie i w tym
roku. Nie wprowadzamy innych zmian, oprócz wprowadzenia nowego dzia³u okolicznoœciowego.
Realizujemy te same cele – kszta³cenia, doskonalenia i doradztwa. Drukujemy prace wybitnych
profesorów, nauczycieli ró¿nego typu szkó³ i studentów. Na naszych ³amach mog¹ siê wypowiedzieæ
wszyscy, którzy chc¹ siê podzieliæ swoj¹ wiedz¹ i doœwiadczeniem.
Podobnie, jak w poprzednich latach og³aszamy konkurs. Temat Konkursu 2001 to jedno
z hase³ Europejskiego Roku Języków 2001 :
Języki otwierają drzwi – do przyjaźni, wiedzy, świata. – Języki drogą ku przyszłości,
którego szczegó³owe omówienie podamy w nastêpnym numerze 2/2001.
Szanowni Pañstwo, zachêcamy do lektury naszego czasopisma, do dzielenia siê z nami
swoimi uwagami na jego temat, do udzia³u w Konkursie i do przysy³ania swoich prac.
¯yczymy Pañstwu, by ten rok , które tak bêdzie promowa³ wszystkie jêzyki, a w tym i jêzyki
obce, u naszych uczniów nigdy siê nie skoñczy³. Zachêta do nauki i motywacja do nauki, któr¹ byæ
mo¿e, w tym roku uda siê nam u nich wzmocniæ, ju¿ nigdy nie os³abnie, a przybywanie z nimi na
zajêciach z jêzyka bêdzie i dla nas i dla nich coraz wiêksz¹ przyjemnoœci¹.
Maria Gorzelak i Zespół Redakcyjny
Warszawa, styczeñ 2001.
3
4
21503524.005.png
EUROPEJSKI ROK
JĘZYKÓW 2001
Od Dyrektora Ośrodka Informacji Rady Europy
Szanowni Państwo
Rok 2001 ogłoszony został przez Radę Europy oraz Unię Europejską ,,Europejskim
Rokiem Języków 2001’’. Zasadniczym celem tej niezwykle ważnej inicjatywy jest zwrócenie
uwagi na potrzeby sprostania nowym wyzwaniom cywilizacyjnym. Procesy globalizacyjne
silnie oddziaływują na wiele obszarów funkcjonowania państwa i jego obywateli, tworząc
kulturę globalizacji, w ramach której sfera lingwistyczna jest niezwykle ważnym elementem
przekraczania granic w życiu gospodarczym, nauce, sztuce. Szczególną rolę wypełniania
deficytu demokracji spełnia kultura.
W wielu dokumentach Unii Europejskiej i Rady Europy podkreślano potrzebę wspiera-
nia zróżnicowania kulturowego państw członkowskich oraz rozwijania edukacji na rzecz
demokratycznego obywatelstwa. Jest to jeden z najważniejszych projektów Rady Europy,
wyzwalający wiele możliwości edukacyjnych zarówno w ramach struktur państwowych,
samorządowych jak i organizacji pozarządowych. Ideą projektu było tworzenie nowych szans
edukacyjnych w społeczeństwie i w ten sposób przyczynianie się do większej partycypacji
społecznej w zarządzaniu państwem oraz budowaniu społeczeństwa obywatelskiego. Ważnym
wszakże instrumentem tworzącym nowe szanse, prowadzące do pełnego i świadomego
uczestnictwa obywateli w przemianach społecznych, politycznych i gospodarczych w Europie
jest rozwijanie znajomości europejskich języków obcych. Dlatego też, tej inicjatywie adreso-
wanej łącznie do 47 państw, w tym 41 państw członkowskich Rady Europy, nadaje się rangę
szczególną. Europejski Rok Języków 2001 powinien stać się impulsem dla wszystkich, którzy
upatrują w umiejętności posługiwania się językami obcymi większych możliwości zawodo-
wych, otwierania się nowych obszarów poznawczych oraz głębszej identyfikacji z kulturą
europejską. Jednocześnie Europejski Rok Języków 2001 powinien być znaczącym bodźcem
promującym języki mniejszości narodowych i etnicznych, wskazującym na potrzebę rozwijania
i zachowania różnorodności kulturowej w Europie.
dr Hanna Machińska
Warszawa, 15 stycznia 2001
5
21503524.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin