Historia_Doktryn_Politycznych_i_Prawnych_-_Katowice_2010.pdf

(1184 KB) Pobierz
HISTORIA DOKTRYN
POLITYCZNYCH
I PRAWNYCH
SKRYPT na egzamin u Profesora Ryszarda M. Małajnego
Opracowanie wersji pierwotnej: YAGAZ
Aktualizacja: CADE
Katowice 2010
1
Część pierwsza.
PODSTAWOWE NURTY MYŚLI POLITYCZNOPRAWNEJ
I. STAROŻYTNOŚĆ I ŚREDNIOWIECZE
1. Pojęcie doktryn politycznych i prawnych
Pojęcia "doktryna polityczna" i "doktryna prawna" są wieloznaczne:
a) jeżeli wychodzi się od przekonania o nierozerwalności państwa i prawa w sensie ontologicznym i
funkcjonalnym, wówczas każda doktryna prawna ma charakter polityczny. Doktryny prawne są doktrynami
politycznymi, choć w niektórych przypadkach pozornie ta polityczność może się zacierać. Jeśli już musi być
między pojęciami tymi wprowadzony podział, to należy przyjąć kryterium przedmiotowe (doktryna prawna
szeroko rozumiane prawo, doktryna polityczna władza, instytucje i jej ideologie). Granice w takim podziale są
jednak bardzo płynne;
b) przez doktrynę rozumieć należy pogląd na istotę państwa i prawa, jak również na ich poszczególne formy,
wyrażony przez osobę lub określoną szkołę bądź ruch polityczny;
c) doktryną jest tylko taki pogląd, u którego podstaw leży świadomość metodologiczna twórcy, jak też
bezpośredni zamiar racjonalnej interpretacji zjawiska prawa lub państwa.
Obecnie wiodący jest pogląd, że "doktryna" to usystematyzowany zbiór idei, teorii oraz programów
politycznych, zmierzający do wywarcia realnego wpływu na rzeczywistość. Jest to pojęcie szersze od idei,
ideologii, myśli, koncepcji, teorii, programu. Termin doktryna łączy w sobie te elementy, zawierając element
statyczny "idee i teorie", oraz dynamiczny "program polityczny".
Przedmiotem rozważań historii doktryn politycznych i prawnych są więc prawo oraz władza i państwo , x nimi
są jednak związane również poglądy ekonomiczne, etyczne czy społeczne.
2. Ideologia sofistów starszych
Doktryna sofistów rozwija się przede wszystkim w V w. p.n.e., a celem ich działalności było nauczanie.
Oferowali wiedzę z gramatyki, retoryki, matematyki, nauki o państwie i prawie oraz innych dziedzin. Wiedza ich
była mocno osadzona w rzeczywistości z niej wynikała i jej miała służyć. Nie stanowili oni w zasadzie zwartej
szkoły, mianem tym określa się zwolenników bardzo odmiennych poglądów. Łączy ich jednak zdecydowany
pragmatyzm , relatywizm w ujmowaniu zagadnień prawa, etyki i państwa. Są zwolennikami różnych reżimów
politycznych, jednak wszyscy są filozofami politycznie zaangażowanymi.
Do najważniejszych sofistów starszych zaliczani są:
Protagoras z Abdery – punktem odniesienia dla każdego zjawiska jest człowiek, który stanowi w
istocie miarę wszystkich rzeczy i zjawisk; nie funkcjonują absolutne wartości, do których można by odnosić prawo
2
lub etykę; jedynie zmysły informują o tym, co istnieje, ale to, co istnieje jest różnie postrzegane – sensualizm ;
państwo, prawo i moralność mają wyłącznie umowny charakter ; umowa jest początkiem państwa, demokracja jest
właściwą formą rządów, a podstawą państwa jest wartość jego obywateli.
Gorgiasz – podstawowe założenia: a) człowiek jako element społeczeństwa jest przedmiotem badań,
b) rzeczywiste jest to, co poznawalne dzięki zmysłom, c) rzeczywistość jest obiektywna, d) wynikiem poznania jest
wiedza , e) wiedza jest warunkiem prawidłowości indywidualnego i społecznego postępowania – społeczeństwo, a
zwłaszcza państwo ogranicza wrodzone popędy (dążenie do korzyści i unikanie cierpień); wiedza powoduje, iż
człowiek staje się silniejszy, prawo natury zaś, iż słabszy podporządkowuje się silniejszemu; wobec natury wszyscy
są równi, dopiero wiedza dzieli ludzi; państwo i prawo są zmienne, a trafność zmian zależy od wiedzy rządzących.
Prodikos – umowa jest zawsze tym czymś, co poprzedza wszystkie zjawiska społeczne; poznanie
natury jednostki jest kluczem do poznania społeczeństwa; państwo powstaje jako rezultat umowy, a jego pomyślne
funkcjonowanie zapewnia samopoznanie człowieka i poznanie natury ludzi; państwo jest wówczas dobre, gdy jest
zgodne z naturą człowieka, najbardziej zaś naturze ludzkiej odpowiada demokracja; w demokracji najliczniejszy
jest stan średni i to on jest gwarantem praworządności.
3. Ideologia sofistów młodszych
Sofiści młodsi odchodzą od tezy umowności wszelkich instytucji; dochodzą do wniosku, iż umownemu prawu
można przeciwstawić niepisane prawo natury. Dostrzegają oni, że stosunki społeczne opierają się na nierówności,
na prawie silniejszych. Są jednak rozbieżni w interpretacji skutków takiego stanu rzeczy: jedni uważają, że prawo
naturalne to prawo równości i stąd pojawiają się reżimy demokratyczne, inni odrzucają egalitaryzm, podkreślając,
iż w naturze rządzą jednostki najsilniejsze.
Do najważniejszych sofistów młodszych zaliczani są:
Hippiasz z Elidy – instytucje społeczne są jego zdaniem ze swej natury umowne , a prawa są dziełem ludzi
(prawa tyrańskie); wolność i niewola, panowanie i poddaństwo występujące w społeczeństwie są z prawem natury
sprzeczne; państwo i prawo pozostają często w kolizji z prawem równości i dlatego mogą być oceniane negatywnie;
akceptacja demokratycznej formy rządów.
Kallikles – społeczeństwo poskramia silniejsze osobowości, fałszywie pouczając je o istocie
sprawiedliwości, którą zasadniczo sprowadza do prawa stanowionego; przewaga słabszych wynika z ich
liczebności; prawo stanowione jest w istocie gwałtem słabych na silniejszych, umowną równość wprowadza
państwo niwelujące naturalne różnice między ludźmi.
Trazymach – sprawiedliwość to interes silniejszego; stosunek rządzącego do słabszego przypomina
stosunek pasterza do owiec, który dba o nie dla swojej, a nie dla ich korzyści; skutecznie czyniona
niesprawiedliwość jest oznaką mocy i czymś bardziej „szlacheckim i pańskim” niż sprawiedliwość; korzyść
silniejszego jest wyrazem prawa natury.
4. Myśl polityczna Sokratesa
Sokrates (ur. 469 p.n.e., zm. w 399 p.n.e.) uważany jest za pierwszego filozofa, który przedmiotem swych
3
badań uczynił człowieka. Uważa się go również za twórcę etyki; jego koncepcja etyczna wyraża się w przekonaniu,
że cnota jest absolutna. Cnota jest zarazem najistotniejszym z dóbr. W nauce o cnocie istotne są trzy idee: cnota
jest wartością absolutną, cnota jest pożytkiem i szczęściem, cnota jest wiedzą .
Nie poświęcił wiele uwagi rozważaniom nad problemami politycznymi. W praktyce z punktu widzenia
reprezentowanych wartości etycznych, ostro krytykował zarówno rządy tyranów, jak i demokrację ( którą uważał za
ustrój oparty na pozorach, w tym pozorach wiedzy ). Za tę nieugiętą postawę zapłacił cenę jaką płacą
bezkompromisowi moraliści – pogardę ze strony hipokrytów i śmierć zadaną przez głupców. Jego krytyka
demokracji nie wynika z motywów politycznych, ale z przekonania, że jako rządy nieoświeconych tworzone na
podstawie przypadkowych wyników losowania, nie mogą być one skuteczne.
formy dobre
formy złe
monarchia
tyrania
arystokracja
oligarchia
demokracja
5. Myśl ustrojowa Platona
W swoich rozważaniach nad państwem Platon (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) dokonuje rzetelnej analizy
istniejących form ustrojowych i zgodnie ze swoim założeniem, że dominująca jest tendencja do przechodzenia do
coraz gorszych form ustrojowych. W przemianach ustrojowych bardzo ważną rolę odgrywa czynnik
świadomościowy. Za formę najlepszą uważał on monarchię i arystokrację, ponieważ są to formy zbliżone do ideału,
choć nie są wieczne i podlegają degeneracji. Formami gorszymi są natomiast: timokracja, oligarchia, demokracja i
tyrania (kolejność jest istotna > proces przechodzenia z form lepszych do gorszych).
Timokracja – ustrój oparty na odwadze , ale skażonej arogancją i kłótliwością. Człowiek tej formy ustroju swe
pretensje do władzy wywodziłby ze swoich zasług wojennych, ale brakuje mu rozumu połączonego z kulturą. Pod
wpływem różnych czynników, zaczynają dominować inne cechy, m.in. chciwość. W ten sposób dochodzi do
powstania kolejnego ustroju
Oligarchia – ustrój oparty na cenzusie majątkowym . Rządzą bogaci, a ubodzy nie mają udziału w rządach.
Platon twierdził, iż rządy nie mogą być skuteczne, gdy rządzą bogaci. W oligarchii nie jest zasadą pomnażanie
majątku wszystkich obywateli i oszczędne życie. Typowe raczej jest skupianie coraz większych majątków w rękach
coraz mniejszej grupy ludzi. Ostatecznie ubogich jest coraz więcej, co prowadzi do kolejnego ustroju –
Demokracja – pojawia się, gdy ubodzy zwyciężają . Zasadą demokracji jest wszechobecna wolność, jednak ta
powszechna wolność prowadzi ostatecznie do anarchii. To ustrój, w którym obywatele mogą robić co zechcą i w
zasadzie nie robią nic dobrze. Ta wolność i źli przywódcy prowadzą do upadku. Z przywódcy ludowego rodzi się
Tyrania – lud popada z absolutnej wolności w absolutną niewolę. Państwu przewodzi tyran.
Dokonując krytyki ustrojów Platon proponował taką reformę państwa, która zbliżyłaby je do ideału.
Zreformowane państwo stałby się rozumnie ukształtowanym tworem mędrcówkreatorów. Państwo idealne to
twór świadomy, wprowadzony przez filozofów. Jest ono społecznie zróżnicowane, oparte na hierarchii. Na jej
szczycie znajdują się filozofowie, później wojownicy, na samym zaś dole drabiny społecznej – wytwórcy. Dwie
4
górne grupy żyją w komunizmie konsumpcyjnym, nie mają rodzin.
6. Myśl ustrojowa Arystotelesa
Arystoteles ze Stagiry (384 322 r. p.n.e.) – najwybitniejsza postać greckiej kultury, o bogatych
zainteresowaniach. Dokonał podsumowania greckiej nauki o państwie, społeczeństwie i prawie, jednocześnie ją
wzbogacając. Krytykował Platona, reprezentując odmienną formację umysłową – obce mu były platońskie ambicje
polityczne. Założyciel tzw. Liceum, wychowawca Aleksandra Wielkiego. Dzieła: Etyka Nikomachejska, Polityka.
Reprezentował nową metodę badawczą i oryginalną technikę intelektualną – daleką od aprioryzmu. Dla niego
twierdzenie generalne musi mieć pokrycie w zgromadzonych faktach – uporządkowanych i przeanalizowanych.
Analiza musi poprzedzać wnioskowanie .
Państwo należy do tworów natury […] człowiek jest z natury stworzony do życia w państwie”.
Celem państwa jest zapewnienie jego obywatelom dobrego życia, szczęścia i to zarówno w sferze materialnej,
jak i duchownej. Początek państwa tkwi w rodzinie, która opiera się na naturalnym łączeniu się kobiety z
mężczyzną. Jej podstawą są: kobieta, dzieci, niewolnicy i majątek. Państwo jest rodzajem wielkiej rodziny i ma
niektóre cechy każdej z nich. Jest więc syntezą mniejszych wspólnot, rodzinnych i wiejskich , jednak jest od nich
doskonalsze, gdyż samowystarczalne. Celem państwa jest zapewnienie wszechstronnego rozwoju materialnych i
duchowych potrzeb człowieka.
Arystoteles nie tworzy uniwersalnego modelu państwa. Nie podziela też przekonania Platona o koniecznej
degeneracji ustrojów. Uważa natomiast, że o konkretnej postaci państwa decyduje szereg okoliczności, takich jak
wielkość terytorium, charakter narodu, położenie geograficzne czy stan gospodarki. W przeciwieństwie do Platona
wyróżniał różne ustroje mieszane i różne techniki ich „mieszania”. Według niego ustrój jest należycie „zmieszany”,
gdy wszystkie stany społeczne dążą do jego utrzymania.
Ustrój państwowy wyraża się w strukturze społecznej rządów. W państwach demokratycznych rządzi lud, w
oligarchicznych grupa ludzi, a w monarchii – jednostka. Arystoteles dzieli ustroje na właściwe (sprawowane dla
dobra ogółu) – królestwo, arystokracja, politeja i niewłaściwe (służą osiągnięciu korzyści przez jednostki, grupę
bądź tylko lud) – tyrania, demokracja, oligarchia. Najbardziej cenił politeję, czyli rząd ludu sprawowany ku
większemu pożytkowi.
Arystoteles wyróżnia pojęcie czynników ustrojowych. Według niego wszystkie ustroje państwowe mają trzy
części składowe, a są nimi czynnik obradujący nad sprawami państwowymi, czynnik rządzący oraz czynnik sądzący.
Pierwszy z nich (eklezja) rozstrzyga o wojnie, pokoju, sojuszach, uchwala prawa. Drugiego nie sprecyzował,
stwierdzając jedynie, że władza urzędów kierowniczych jest po części politycznej, a po części ekonomicznej natury.
Sądom zaś powierzył jurysdykcję w sprawach karnych, cywilnych i administracyjnych, a także przyjmowanie
urzędniczych sprawozdań.
W społeczeństwie występuje podział na znakomitych (bogactwo, szlachectwo, cnota, wykształcenie, itd.) oraz
lud (rzemieślnicy, kupcy, wyrobnicy, żeglarze żyjący z pracy własnych rąk). Pomiędzy nimi jest stan trzeci – ani
bogaci, ani biedni. Nie są zdemoralizowany bogactwem, obca jest im chciwość i skłonności do buntu – są
umiarkowani i rozsądni. Najlepszy ustrój więc to taki, w którym panują ludzie reprezentujący średnią własność,
ponieważ ci najbardziej kierują się rozumem.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin