emulator do Amigi.pdf

(318 KB) Pobierz
32073261 UNPDF
Emulator 8051 do Amigi
Emulator 8051 do Amigi
AVT−995
Przedstawiamy
kolejny na ³amach EP
projekt dla
AmigowcÛw -
sprzÍtowy emulator
mikrokontrolerÛw
rodziny '51. Mamy nadziejÍ,
øe bÍdzie siÍ on cieszy³
podobnym powodzeniem, jak
nasze dotychczasowe amigowe
opracowania.
Na ³amach EP pojawi³ siÍ opis
programatora-emulatora proceso-
rÛw AT89Cx051. Duø¹ zalet¹ tego
urz¹dzenia jest wspÛ³praca z†kaø-
dym typem komputera wyposaøo-
nego w†port RS232C. W†Interne-
cie, na stronie www.home.mck.pl/
~r-mik, s¹ dostÍpne darmowe pro-
gramy umoøliwiaj¹ce wspÛ³pracÍ
Amigi z†tym urz¹dzeniem. Nieste-
ty, wielkoúÊ pamiÍci programu
i†liczba dostÍpnych portÛw w†pro-
cesorach serii AT89Cx051 jest
czÍsto niewystarczaj¹ca. Dlatego
powsta³ projekt programatora-emu-
latora procesorÛw 8051 z†pamiÍ-
ci¹ programu do 8KB.
Oto jego krÛtka charakterystyka:
- zasilanie z†uruchamianego sys-
temu,
- wspÛ³praca z†kaødym kompute-
rem wyposaøonym w†port
RS232C (takøe AVT-2250), for-
mat transmisji: 4800bd, 8N1,
- izolacja galwaniczna od kompu-
tera, dziÍki czemu przy³¹czanie
zasilania do programatora moøe
nastÍpowaÊ bez wy³¹czania kom-
putera z†sieci,
- przyjmowanie danych w†forma-
cie IntelHex,
- emulacja procesorÛw 8051, 8052,
89S8252,
- programowanie: 89S8252 (takøe
w†pracuj¹cym urz¹dzeniu przez SPI),
- programowanie bitÛw blokady 1,
2†i†3,
- programowanie pamiÍci danych
i†programu,
- sygnalizacja trybu pracy i†b³Í-
dÛw.
Właściwości emulatora
Zalety:
Opis dzia³ania
Jak widaÊ na rys. 1 , budowa
emulatora nie jest z³oøona. Wszys-
tko to za spraw¹ procesora z†ma-
gistral¹ SPI typu AT89S8252, ktÛry
do programowania wymaga trzech
linii oraz linii zeruj¹cej. DziÍki
temu do prze³¹czania trybu pracy
programowanie/emulacja wystarcza-
j¹ dwa multipleksery analogowe.
Zasilanie programatora jest po-
bierane z†uruchamianego systemu
(za poúrednictwem kabla z³¹cza
emulacyjnego). Kondensatory C4..C8
filtruj¹ napiÍcie linii zasilania. Op-
cjonalnie moøna pod³¹czyÊ zewnÍt-
rzny zasilacz stabilizowany 5V.
Sygna³y danych z†portu RS s¹
konwertowane do poziomÛw TTL
przez transoptor OPT1. Rezystor R1
ogranicza pr¹d diody D2 (sygnalizu-
j¹cej transmisjÍ po RS) i†diody
w†strukturze transoptora. D1 zabez-
piecza diody LED przed zbyt duøym
napiÍciem wstecznym. Tranzystor
optotriaka steruje wejúcie RxD pro-
cesora IC1. Rezystor R2 ìpodci¹gaî
to wejúcie od +5V, dziÍki czemu
zbocza s¹ bardziej strome. W†tym
przypadku wewnÍtrzny rezystor na
wejúciu portu ma zbyt duø¹ rezys-
Pełna emulacja 8051/8052/AT89S8252.
Możliwość wykorzystania jako programator
procesorów uruchamianych w systemie
przez SPI.
Możliwość wykorzystania jako programator
AT89S8252.
Weryfikacja zapisanych danych.
Współpraca z każdym typem komputera
(dzięki RS, formatowi IntelHex i uniwersalnej
procedurze wykrywania znaku końca linii).
Sygnalizacja kilku rodzajów błędów, co
ułatwia uruchamianie.
Programowanie pamięci danych
w AT89S8252.
Izolacja galwaniczna od uruchamianego
systemu.
Nie wymaga dodatkowego zasilacza.
Możliwość programowania pamięci „na raty”
(nie jest wymagane czyszczenie pamięci
procesora przed zapisem).
Wady:
Pobiera dodatkowo 50mA z uruchamianego
systemu.
Brak możliwości symulowania procesorów
z kwarcem o częstotliwości mniejszej niż
4MHz.
Brak możliwości odczytu kodu programu
z procesora.
Stosunkowo mała prędkość transmisji
(4800bd) − transmisja 1kB trwa
6s (8kB − 45s)
Elektronika Praktyczna 12/2000
29
P R O J E K T Y
32073261.028.png 32073261.029.png
Emulator 8051 do Amigi
Rys. 1. Schemat elektryczny emulatora.
tancjÍ, aby skutecznie prze³adowaÊ
pojemnoúci pasoøytnicze. Procesor
IC1 czeka na otrzymanie znaku ì@î
lub ì:î. Pierwszy z†nich komuniku-
je, øe zostanie wys³any rozkaz,
drugi, øe plik w†formacie IntelHex.
Po zdekodowaniu rozkazu czy re-
kordu pliku IntelHex, procesor IC1
od³¹cza IC4 od uruchamianego sys-
temu i†przy³¹cza go do procesora
IC1. Od tego momentu zaczyna
migaÊ dioda D3 (ìBusyî) sygnalizu-
j¹ca pracÍ programatora. Multiplek-
ser IC2 odpowiada za prze³¹czanie
linii interfejsu SPI, natomiast IC3 za
liniÍ zeruj¹c¹. Po prze³¹czeniu jest
wysy³ana sekwencja rozpoczÍcia
programowania przez SPI. Warto
wiedzieÊ, øe aby programowanie
szeregowe siÍ powiod³o, musi byÊ
ustawiony odpowiedni bit w†proce-
sorze (producent dostarcza proceso-
ry w†takim stanie, a†wartoúÊ tego
bitu moøna zmieniÊ jedynie w†try-
bie programowania rÛwnoleg³ego),
a†przy aktywnym stanie linii zeru-
j¹cej (RESET), linia SCK musi znaj-
dowaÊ siÍ w†stanie niskim. O†to
wszystko dba IC1 wysy³aj¹c odpo-
wiedni¹ sekwencjÍ steruj¹c¹ multi-
pleksery. NastÍpnie jest wysy³ana
sekwencja sygna³Ûw inicjalizuj¹ca
programowanie. Od tego momentu
moøna programowaÊ pamiÍÊ progra-
mu i†danych. Naleøy wspomnieÊ, øe
czyszczenie pamiÍci procesora przed
jego zapisaniem nie jest konieczne,
poniewaø przy programowaniu sze-
regowym kaødy bajt przed zapisem
jest kasowany. Operacja przygoto-
wania do programowania trwa pra-
wie 20ms. W†tym czasie znaki
przychodz¹ce po RS s¹ gromadzone
w†buforze odbiorczym.
Sama procedura programowania
jest dosyÊ skomplikowana. Naj-
pierw sprawdzana jest wartoúÊ baj-
tu w†pamiÍci procesora. Jeúli jest
taka sama jak bajtu przeznaczonego
do zapisu, nastÍpuje wyjúcie z†pro-
cedury. Jeúli bajty s¹ rÛøne, wy-
sy³ana jest sekwencja zapisuj¹ca
pamiÍÊ, nastÍpnie przeprowadzana
jest weryfikacja, aø do poprawnego
odczytu (wtedy nastÍpuje wyjúcie
z†procedury) lub przekroczenia cza-
su 10ms, co oznacza niepowodze-
nie zapisu. Gdy zapis siÍ nie
powiedzie, powyøsza sekwencja jest
powtarzana jeszcze 3†razy, przy
czym dwie ostatnie prÛby s¹ po-
przedzone zerowaniem uk³adu.
Takie skomplikowanie procedu-
ry mia³o na celu wyeliminowanie
ewentualnych b³ÍdÛw, jakie mog-
³yby si͆pojawiÊ podczas transmis-
ji po SPI. W†pocz¹tkowym stadium
uruchamiania emulatora pos³ugi-
wano siÍ prostszymi procedurami,
co powodowa³o czÍste pojawianie
siÍ b³Ídu ìB³¹d zapisu bajtu do
procesoraî. Po poprawnym zapro-
gramowaniu ca³ego kodu badany
jest stan jumperÛw LOCK0
i†LOCK1. Zaleønie od ich stanu
ustawiane s¹ bity zabezpieczaj¹ce
pamiÍÊ procesora przed odczytem.
I†tak odpowiednio:
zworki
ustawione bity
LOCK0 LOCK1
rozwarty rozwarty żaden
zwarty rozwarty 1
rozwarty zwarty 1 i 2
zwarty zwarty 1, 2 i 3
Naleøy wspomnieÊ, øe stan
jumperÛw jest badany przed kaø-
d¹ operacj¹ programowania. DziÍ-
ki temu moøna go zmieniaÊ pod-
czas pracy urz¹dzenia.
PrzypomnÍ znaczenie tak usta-
wionych bitÛw:
Tab. 1.
LED LED Stan urządzenia
BUSY ERROR
zgaszona zgaszona Tryb emulacji
miga zgaszona Zajętość emulatora
zgaszona miga
Przekroczony adres
zgaszona świeci
Przekroczono czas
oczekiwania na
transmisję RS
świeci
miga
Błąd pliku IntelHex
miga
miga
Błąd zapisu bajtu do
procesora
świeci świeci
Przepełniony bufor
odbiorczy RS
miga
miga
Przepełnienie stosu
naprze− naprze−
miennie miennie
30
Elektronika Praktyczna 12/2000
32073261.030.png 32073261.031.png 32073261.001.png 32073261.002.png 32073261.003.png 32073261.004.png 32073261.005.png 32073261.006.png 32073261.007.png 32073261.008.png 32073261.009.png 32073261.010.png 32073261.011.png 32073261.012.png 32073261.013.png 32073261.014.png 32073261.015.png 32073261.016.png 32073261.017.png 32073261.018.png 32073261.019.png 32073261.020.png 32073261.021.png 32073261.022.png 32073261.023.png
Emulator 8051 do Amigi
Tab. 2.
Tryb pracy
emulator
programator programator
testowanie
W†przypadku ostatniego b³Ídu
najczÍúciej pomaga ponowne wy-
s³anie pliku do emulatora.
Przepe³niony bufor odbiorczy
RS - ten b³¹d nie powinien siÍ
pojawiÊ. Funkcja uøyteczna pod-
czas pisania oprogramowania emu-
latora. B³¹d moøe siÍ pojawiÊ, gdy
bufor jest prawie pe³ny i†s¹ prob-
lemy z†zapisem bajtu do proceso-
ra. Nast¹pi wtedy szybkie zape³-
nienie bufora. Wyjúciem z†sytuacji
jest ponowienie transmisji.
Przepe³nienie stosu - ten b³¹d
nie powinien siÍ pojawiÊ. Funkcja
uøyteczna podczas pisania oprog-
ramowania emulatora.
B³¹d bÍdzie wskazywany przez
5†sekund. Przez ten czas emulator
nie reaguje na wysy³ane do niego
rozkazy i†pliki. W†przypadku b³Í-
du ìPrzepe³nienie stosuî koniecz-
ne jest zerowanie. Jeúli transmisja
przebieg³a prawid³owo, diody zo-
stan¹ wygaszone.
8051
SPI
89S8252
programatora
R11
X
+
+
+
Jumper EA
rozwarty
rozwarty
rozwarty
zwarty
JP1
rozwarty
zwarty
zwarty
zwarty
IC4
+
+ (do zapro
+
−gramowania)
C9
X
+
+
C10
X
+
+
Q2 (4..12MHz)
X
+
+
+ − element musi być zamontowany
− − element nie może być zamontowany
X − element może być zamontowany
1. Instrukcje MOVC wykonuj¹-
ce program zapisany w†pamiÍci
zewnÍtrznej nie mog¹ pobieraÊ
bajtÛw kodu z†pamiÍci wewnÍtrz-
nej. W†trakcie operacji zerowania
stan wyprowadzenia EA jest prÛb-
kowany i†zapisywany w†zatrzas-
ku, a†przeprogramowywanie pa-
miÍci Flash jest zabronione.
2. Jak wyøej, ponadto weryfi-
kacja programu jest zablokowana
(nie moøna odczytaÊ kodu progra-
mu).
3†Jak wyøej, ponadto wykony-
wanie programu zewnÍtrznego jest
zablokowane.
Po zaprogramowaniu procesora
jest on przy³¹czany do z³¹cza
emulacyjnego. Dodatkowo genero-
wany jest sygna³ zeruj¹cy urucha-
miany system. Jeúli podczas pro-
gramowania wyst¹pi b³¹d, jest on
sygnalizowany diodami LED.
W†tab. 1†przedstawiono wszystkie
moøliwe stany diod LED.
B³¹d pliku IntelHex - moøe
oznaczaÊ:
- b³Ídn¹ sumÍ kontroln¹ rekordu
pliku IntelHex,
- niewykrycie pocz¹tku rekordu
pliku IntelHex (znak ì:î),
- z³y typ nag³Ûwka (powinien byÊ
$00 - dane, inne wartoúci mog¹
oznaczaÊ adresy startowe itp.),
- b³¹d sumy kontrolnej.
Najbardziej prawdopodobna
przyczyna wyst¹pienia b³Ídu to
wys³anie pliku w†formacie innym
niø IntelHex.
B³¹d zapisu bajtu do procesora
- nie moøna zapisaÊ bajtu do
procesora. Weryfikacja przez 10ms
nie jest poprawna. Przyczyn¹ wys-
t¹pienia b³Ídu moøe byÊ:
- brak procesora AT89S8252
w†podstawce lub uruchamianym
systemie,
- brak po³¹czenia emulatora z†proce-
sorem w†uruchamianym systemie,
- brak oscylacji generatora zegaro-
wego w†programowanym proce-
sorze lub czÍstotliwoúÊ niøsza
niø 4MHz,
- zak³Ûcenia na liniach SPI.
Moøliwe warianty
Jeúli wykorzystujemy urz¹dzenie
jako emulator 8051, nie musimy
montowaÊ R11. Nie mog¹ byÊ
zamontowane elementy: C9, C10
i†Q2, a†jumpery JP1 i†EA musz¹
byÊ rozwarte. Jeúli chcemy wyko-
rzystaÊ urz¹dzenie jako programa-
tor procesorÛw w†systemie (za po-
úrednictwem SPI), naleøy zamonto-
waÊ R11 i†zewrzeÊ jumper JP1. R11
jest konieczny, aby wymusiÊ niski
poziom na wejúciu zeruj¹cym pro-
gramowanego procesora. Urucha-
miane urz¹dzenie ³¹czymy z†pro-
gramatorem taúm¹ 6-øy³ow¹.
Zawiera ona linie niezbÍdne do
programowania, a†takøe jest ni¹
dostarczane zasilanie do programa-
Tryby pracy urz¹dzenia
Tryb emulacji - oznacza stan
spoczynkowy programatora, pro-
cesor IC4 jest pod³¹czony do
z³¹cza emulacyjnego.
ZajÍtoúÊ emulatora - oznacza
transmisjÍ danych (w tym czasie
migocze LED ìDataî), czyszczenie
pamiÍci procesora lub wysy³anie
sygna³u zerowania do uruchamia-
nego systemu.
Przekroczony adres - prÛbowa-
no zapisaÊ pamiÍÊ programu
ponad adres $1FFF lub pamiÍÊ
danych ponad adres $07FF.
Przekroczono czas oczekiwania
- nie otrzymano znaku koÒca
pliku IntelHex w†ci¹gu 10 se-
kund. Prawdopodobn¹ przyczyn¹
moøe byÊ przerwana transmisja
lub wys³anie pliku w†innym for-
macie niø IntelHex.
Rys. 2. Rozmieszczenie elementów na płytce drukowanej.
Elektronika Praktyczna 12/2000
31
32073261.024.png 32073261.025.png
Emulator 8051 do Amigi
tora. W†tym trybie podstawka pod
IC4 musi byÊ pusta. C9, C10 i†Q2
nie musz¹ byÊ zamontowane.
Urz¹dzenie moøna wykorzystaÊ
takøe jako programator AT89S8252.
Sens takiego trybu pracy jest w¹t-
pliwy, ale u³atwi³ testowanie pro-
gramatora. W†tym trybie w†miejsce
IC4 umieszczamy procesor do za-
programowania (wtedy R11, C9,
C10, Q2 musz¹ byÊ zamontowane,
a†JP1 zwarty). Aby zaprogramowaÊ
procesor naleøy:
1.umieúciÊ procesor do zaprogra-
mowania w†IC4,
2.pod³¹czyÊ zasilanie +5V do pro-
gramatora,
3.wys³aÊ RS-em plik IntelHex,
4.od³¹czyÊ zasilanie,
5.wyj¹Ê zaprogramowany procesor
z†podstawki.
W† tab. 2 przedstawiono wszys-
tkie tryby pracy programatora.
(jedn¹ do pinu P1.0, drug¹ do
P1.1). Na p³ytce jest miejsce na
LED-y i†rezystory oznaczone
RTEST1, RTEST2, DTEST1
i†DTEST2.
4. Pod³¹czyÊ zasilanie 5V.
5. Wys³aÊ do Programatora pro-
gram ìTest8252.hexî. W†czasie
transmisji dioda D3 (ìBusyî)
migocze i†da siÍ teø zauwaøyÊ
modulacjÍ jasnoúci D2 ìdataî.
5. Gdy LED-y zgasn¹, diody pod-
³¹czone do P1.0 i†P1.1 powinny
migotaÊ naprzemian.
Takie zachowanie úwiadczy
o†poprawnej pracy programatora.
Naleøy pamiÍtaÊ, aby przy nor-
malnej pracy emulatora nie by³y
zamontowane elementy testuj¹ce.
Pin LOCK1 spe³nia dwie funkcje.
Procesor odczytuj¹c go decyduje,
jakie bity zabezpieczaj¹ce ustawiÊ,
natomiast w†czasie programowa-
nia wystÍpuj¹ tam ujemne impul-
sy o†czasie trwania rÛwnym cza-
sowi programowania jednego baj-
tu. Pin ten moøe byÊ pomocny
przy okreúlaniu przyczyny wyst¹-
pienia b³Ídu przepe³nienia bufora
RS lub b³Ídu zapisu do procesora.
Typowy czas programowania baj-
tu jest rÛwny 3,8ms. Jeúli czas
zwiÍkszy siÍ do 5ms, nast¹pi
szybkie zape³nienie bufora RS.
W†miejsce C9, C10 i†Q2 warto
zamontowaÊ odcinki listwy
z†gniazdkami (tulipanowej), dziÍki
temu elementy te moøna umiesz-
czaÊ tam w†zaleønoúci od potrzeb.
WYKAZ ELEMENTÓW:
Rezystory
R1: 1k
R4, R5, R7, R11: 470
Kondensatory
C1, C4, C8: 10
F
C2, C3: 27pF
C5..C7: 100nF
Półprzewodniki
D1: 1N4148
D2..D5: LED
D7: 1N4007
IC1: AT89C2051
IC2, IC3: 4053
IC4: 89S8252
OPT1: CNY−17
Różne
Q1: 12,000MHz
CON−1: DB9PIN−M
CON−2: IDC40
Elementy opcjonalne (patrz tekst)
C9, C10: 27pF
Q2: min 4,000MHz
Elementy opcjonalne do
testowania urządzenia
(patrz tekst)
DTEST1, DTEST2: LED
RTEST1, RTEST2: 470
Montaø i†uruchomienie
Schemat montaøowy przedsta-
wiono na rys. 2 . Montaø trady-
cyjnie rozpoczynamy od zwor.
W†dalszej kolejnoúci montujemy
rezystory, podstawki, kondensato-
ry, z³¹cze emulacyjne, listwy do
jumperÛw, pÛ³przewodniki, na
koÒcu gniazdo RS.
Kabel emulacyjny wykonujemy
zgodnie z† rys. 3 . Taúma nie powin-
na byÊ zbyt d³uga (max. 15..20cm).
Pod³¹czamy zasilanie, sprawdzamy
napiÍcia zasilania uk³adÛw scalo-
nych. Pod³¹czamy urz¹dzenie do
komputera standardowym kablem
RS ze skrzyøowanymi liniami TxD
i†RxD. Uruchamiamy program ter-
minalowy i†po ustawieniu przed-
stawionych wczeúniej parametrÛw
transmisji naciskamy dowolne kla-
wisze. Dioda D2 ìDataî powinna
migotaÊ. Teraz moøna umieúciÊ
uk³ady w†podstawkach. Programa-
tor moøna przetestowaÊ bez umiesz-
czania sondy w†uruchamianym sys-
temie. W†tym celu naleøy:
Po klikniÍciu na nich, pamiÍÊ
procesora zostanie wyczyszczona
lub wys³any bÍdzie sygna³ zero-
wania do uruchamianego systemu.
Oczywiúcie nic nie stoi na prze-
szkodzie, aby skrypty ìpodpi¹Êî
pod klawisze funkcyjne. W†pliku
ìCompiler.DokPLî opisano dok³ad-
nie sposÛb instalacji asemblera
8051. Naleøy jeszcze dodaÊ, øe na
p³ycie CD-EP12/2000B znajduj¹
siÍ skrypty i† include dla kitÛw
AVT-2250 i†AVT-498 (programa-
tor-emulator AT89Cx051).
Sławomir Skrzyński, AVT
Obs³uga
Teraz co nieco o†obs³udze i†pi-
saniu programÛw. Aby zaprogramo-
waÊ procesor, wystarczy wys³aÊ RS-
em plik IntelHex. Moøna to zrobiÊ
systemow¹ komend¹ Copy . Aby
wyzerowaÊ uruchamiany system, na-
leøy wys³aÊ RS-em tekst: @emu8051
@r. Aby wyczyúciÊ pamiÍÊ progra-
mowanego procesora, naleøy wys³aÊ
RS-em tekst: @emu8051 @c.
Autor, chc¹c u³atwiÊ øycie
uøytkownikom emulatora, stwo-
rzy³ odpowiednie skrypty (pliki
wsadowe), ktÛre uruchamiaj¹ kom-
pilacjÍ, wys³aj¹ sygna³ zeruj¹cy
do uruchamianego systemu lub
czyszcz¹ pamiÍÊ procesora. Ikony
plikÛw: ì@resetî i†ì@clearî moøna
wyci¹gn¹Ê na blat Workbencha.
Najnowsze wersje oprogramowa-
nia dla Amigi i†PC bÍd¹ dostÍpne
na stronie www.ep.com.pl w†dziale
download i†pod adresem: http://
home.mck.pl/~r-mik.
Uwagi, propozycje, zauwaøone b³Í-
dy proszÍ przesy³aÊ na adres: skrzyn-
ski@zt.wloclawek.tpsa.pl, w†polu treúÊ
listu umieúciÊ: emulator 8051.
Rys. 3. Sposób wykonania kabla
emulacyjnego.
Wzory p³ytek drukowanych w for-
macie PDF s¹ dostÍpne w Internecie
pod adresem: http://www.ep.com.pl/
pcb.html oraz na p³ycie CD-EP12/
2000 w katalogu PCB .
32
Elektronika Praktyczna 12/2000
R2, R3, R8..R10: 10k
1. ZewrzeÊ jumper JP1 i†EA.
2. ZamontowaÊ C9, C10, Q2.
3. PrzylutowaÊ dwie diody LED
z†rezystorami szeregowymi 470
R6: 510
32073261.026.png 32073261.027.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin