kompresja-dzwieku-i-obrazu-wideo-(real-world) ebook.pdf
(
22124 KB
)
Pobierz
718825941 UNPDF
Kompresja dŸwiêku
i obrazu wideo
(Real World)
Autor: Andy Beach
T³umaczenie: Jacek Janusz
ISBN: 978-83-246-1898-9
Tytu³ orygina³u:
Real World Vide
o
Compression (Real World)
Format: 172x245, stron: 352
Zapewnij najlepsz¹ jakoœæ przy najmniejszym rozmiarze!
•
Jak dobraæ optymalne parametry?
•
Jakich narzêdzi potrzebujesz?
•
Jak sprawnie skompresowaæ materia³ wideo na stronê WWW?
Czy chcesz opublikowaæ film z wakacji na Twojej stronie WWW? Zaraz, zaraz... czy aby
na pewno Twoi przyjaciele chc¹ œci¹gaæ tyle danych? Czy masz wystarczaj¹c¹ iloœæ
miejsca na Twoim serwerze WWW? Prawdopodobnie odpowiedŸ brzmi
„
nie
”
– dlatego
przed opublikowaniem Twój film nale¿y poddaæ kompresji. £atwiej powiedzieæ,
ni¿ zrobiæ! Jakie ustaliæ odpowiednie parametry kompresji? Co zrobiæ, ¿eby wynikowy
plik przy rozs¹dnym rozmiarze zapewnia³ najwy¿sz¹ jakoœæ? Ta ksi¹¿ka odpowie na te
i wiele innych pytañ!
Dziêki ksi¹¿ce
„
Kompresja dŸwiêku i obrazu wideo
”
zdobêdziesz wiedzê na temat
technologii audio i wideo oraz obowi¹zuj¹cych pojêæ. Na pocz¹tku poznasz teoretyczne
podstawy kompresji dŸwiêku i obrazu, pozwalaj¹ce Ci lepiej przyswoiæ sobie wiedzê
z kolejnych rozdzia³ów. Po przeczytaniu tego podrêcznika bêdziesz dysponowaæ wiedz¹
na temat u¿ywanych kodeków czy dostêpnych parametrów kompresji. Dowiesz siê,
w jaki sposób skompresowaæ film dla DVD, internetu oraz urz¹dzeñ przenoœnych.
Dodatkowo zorientujesz siê wœród dostêpnych narzêdzi, s³u¿¹cych do kompresji plików
wideo, takich jak Adobe Media Encoder, QuickTime Pro, Compressor czy te¿ Microsoft
Expression Encoder. Je¿eli publikujesz materia³y wideo w sieci, koniecznie zapoznaj siê
z t¹ ksi¹¿k¹!
•
Podstawy technologii wideo i audio
•
Dostêpne kodeki
•
Ustalanie parametrów kompresji
•
Sprzêt zalecany do kompresji
•
Przetwarzanie wstêpne materia³u wideo
•
Dostêpne narzêdzia kompresji
•
Kompresja dla DVD
•
Zasady kompresji dla internetu
•
Kompresja dla urz¹dzeñ przenoœnych
Sprawnie kompresuj swoje materia³y wideo i publikuj je bez przeszkód,
gdzie tylko zechcesz!
Spis treści
Wstęp .....................................................................13
O czym ta książka nie jest . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
W takim razie, czego dotyczy ta książka? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14
Kto powinien przeczytać tę książkę?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
Strona internetowa książki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .15
O autorze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Podziękowania. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Rozdział 1. Zrozumieć technologię wideo i audio
...........
19
Elementy wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Klatki i pola . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
Korzyści ze stosowania przeplotu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Problemy podczas stosowania przeplotu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23
Wideo ze skanowaniem progresywnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Rozdzielczości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Współczynnik kształtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Sygnały analogowe a cyfrowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
W jaki sposób działa kompresja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Kompresa stratna i bezstratna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
Kompresa przestrzenna (DCT) i kompresa wavelet . . . . . . . . . . . . . . . 35
Kwantyzaca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Kompresa międzyklatkowa i wewnątrzklatkowa. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Kompresja dźwięku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Kompresja dźwięku i obrazu wideo
Szacowanie wideo dla celów kompresji. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
W aki sposób wideo zostało zapisane? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
W aki sposób przeprowadzono edycę wideo?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Kto ma być docelowym odbiorcą? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Zakończenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Rozdział 2. Język kompresji .......................................41
Odtwarzacze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Odtwarzacz QuckTime Player. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Odtwarzacz Windows Media Player . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Odtwarzacz Adobe Flash Player . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Odtwarzacz RealPlayer. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Inne odtwarzacze wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Kontenery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Kodeki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Opisy powszechnie używanych kodeków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Na wszystko est czas i miesce. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Kodeki inalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Kodeki edycyne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Kodeki przestarzałe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Parametry kompresji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Prędkości transmisi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
VBR i CBR. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Szybkość klatek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Rodzae klatek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Współczynniki kształtu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Piksele o różnych kształtach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Rozdzielczość. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Udostępnianie przez sieć: strumieniowanie i pobieranie . . . . . . . . . . . . 73
Zakończenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Rozdział 3. Recepty na sukces ....................................
Jakie są Twoje wymagania kompresji? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Prezentace krótkotrwałe czy długotrwałe?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Jakie est Twoe docelowe medium prezentacyne? . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
W aki sposób zawartość wideo została dostarczona do Ciebie?. . . . . . 78
Jak wiele treści wideo kompresuesz?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Czy kompresa est edyną czynnością, którą wykonuesz? . . . . . . . . . . 80
Jakość czy dostarczenie we właściwym czasie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Czy esteś właścicielem zawartości, czy tylko „trybikiem w maszynie”? . . . 80
Jak dużą wiedzę ma Twó klient? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
Sprzęt i sposób działania dla różnych przypadków. . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Kodowanie ako montażysta. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Kodowanie ako specalista kompresi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Spis treści 9
Automatyzaca procesu koduącego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Systemy przemysłowe: pierwsza liga. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
Podstawowy sprzęt kodujący. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Sprzęt. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Oprogramowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Wskazówki projektowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Rozsądna minimalizaca utraty akości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Bądź uporządkowany . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Konwence nazewnicze plików . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Eksperymentowanie może być dobrym pomysłem . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Stwórz własny zbiór przepisów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Pliki pośrednie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Archiwizaca i transkodowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Zakończenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Rozdział 4. Przetwarzanie wstępne ..........................101
Usuwanie przeplotu wideo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
łączenie pól (blend) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Weave. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Usuwanie oparte na obszarach (area-based). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Rozmywanie obrazu (motion blur). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Odrzucanie (discard). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Bob . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Skanowanie progresywne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Kompensaca ruchu (motion compensation). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Konwersja klatek i odwrócona konwersja klatek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Kadrowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Skalowanie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Korekca współczynnika kształtu obrazu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Korekca współczynnika kształtu piksela . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Redukcja zakłóceń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Regulacja luminancji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .112
Korekcja gamma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .113
Jasność i kontrast . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Modyikacja chrominancji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .114
Nasycenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Odcień barwy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Wstępne przetwarzanie ścieżki dźwiękowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .115
Regulaca siły dźwięku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Redukca szumów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Zakończenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Wywiad z kompresjonistą: John Howell ...................... 11
10
Kompresja dźwięku i obrazu wideo
Rozdział . Narzędzia kompresji .............................. 121
Adobe Media Encoder . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Jak wygląda ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
W aki sposób działa ten program?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Czym wyróżnia się ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu? . . . . 128
Co powinieneś zapamiętać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
QuickTime Pro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Jak wygląda ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
W aki sposób działa ten program?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Czym wyróżnia się ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu? . . . . 139
Co powinieneś zapamiętać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Compressor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
Jak wygląda ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
W aki sposób działa ten program?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Czym wyróżnia się ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu? . . . . 148
Co powinieneś zapamiętać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Microsoft Expression Encoder. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Jak wygląda ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
W aki sposób działa ten program?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Czym wyróżnia się ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu? . . . . 156
Co powinieneś zapamiętać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Zestaw do kompresji Squeeze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Jak wygląda ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
W aki sposób działa ten program?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Czym wyróżnia się ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu? . . . . 166
Co powinieneś zapamiętać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Episode Pro . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 167
Jak wygląda ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
W aki sposób działa ten program?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
Czym wyróżnia się ten program? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 173
Na co należy zwrócić uwagę podczas używania tego programu? . . . . 174
Co powinieneś zapamiętać? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Rozwiązania wyższe i niższe klasy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
Rozwiązania tańsze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .175
Uwagi na temat rozwiązań dla rozległych środowisk . . . . . . . . . . . . . . 177
Zakończenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .178
Wywiad z kompresjonistą: Nico Puertollano ............... 19
Plik z chomika:
wojownik24
Inne pliki z tego folderu:
David Brickner linux-desktop.-leksykon-kieszonkowy cała książka.mobi
(2994 KB)
dzien,-w-ktorym-powrocil full version.pdf
(50909 KB)
sposób na listę to-do. twórz listy zadań, które nie stresują a pomagają! scan.mobi
(49638 KB)
typescript.-od-poczatkujacego-do-profesjonalisty helion.mobi
(32442 KB)
Matt Harrison uczenie maszynowe w pythonie. leksykon kieszonkowy scan.mobi
(20991 KB)
Inne foldery tego chomika:
- ▉ NAJNOWSZE FILMY - CHOMIKUJ
- - ▉ FILMY CHOMIKUJ NOWOSCI
- - ▉ FILMY [ NOWE - PREMIERY ]
- █ [ LEKTOR ] FILMY [ DVDRIP ]
- ◢◤ GRY [ PSP ] PREMIERY 2014
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin