PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Literatura:
„Przedsiębiorczość” – Stanisław Dawidziak
„Podstawy przedsiębiorczości” – Mieczysław Nasiłowski
Pojęcie i proces przedsiębiorczości
W najbardziej szerokim rozumieniu przedsiębiorczość jest działalnością związaną z zainwestowaniem środków w celu otrzymania zysków na podstawie korzyści własnych z pożytkiem społecznym.
W ramach teorii ekonomicznej zdolności przedsiębiorcze należą do zasobów tak jak np. zasoby przyrodnicze, naturalne, środki trwałe i praca robotników.
Do podstawowych czterech funkcji przedsiębiorcy należą:
1) przedsiębiorca podejmuje inicjatywę zintegrowania pozostałych zasobów do jednolitego procesu produkcji towarów, chce zdobyć zysk
2) przedsiębiorca podejmuje podstawowe decyzje podczas prowadzenia biznesu
3) przedsiębiorca jest nowatorem, który dąży do produkcji nowych towarów, technologii i sposobów prowadzenia biznesu
4) przedsiębiorca jest osobą narażoną na różnego rodzaju straty dlatego że system rynkowy nie gwarantuje otrzymania zysku. Przedsiębiorca ryzykuje nie tylko własnym czasem, ale również zainwestowanymi środkami pieniężnymi – własnymi i swoich wspólników.
Być przedsiębiorczym, tzn. być innowacyjnym, aktywnym i zaradnym na każdym odcinku działalności w celu uzyskania jak największego dochodu i zrealizowania życiowych aspiracji oraz zaspokojenia potrzeb własnych i najbliższej rodziny.
Osiągnięcie tego celu przez przedsiębiorcę uzależnione jest od jego umiejętności, uwzględniania i realizowania w działaniu następujących etapów postępowania:
1) analizy pomysłu na działalność gospodarczą
2) możliwości wprowadzenia pomysłu w życie
3) analizy swoich atutów do realizacji wybranego przedsięwzięcia
4) opracowania szczegółów danego pomysłu – biznesplanu – który pozwoli w sposób usystematyzowany ułożyć informacje zebraną przed rozpoczęciem działalności oraz określić bliżej prawdopodobieństwo sukcesu. To szczegółowe opracowanie powinno składać się z czterech zasadniczych części:
a. marketingu, który pozwoli ustalić wstępną wielkość rynku dla danej działalności i przewidzieć koszty jakie trzeba ponieść aby tam zaistnieć
b. organizowania działalności – polega na ustaleniu niezbędnych czynności, które składają się na końcowy efekt danego zamierzenia oraz zaplanowania jakie zasoby są do tego niezbędne
c. zarządzania – uzupełni planowanie przedsięwzięcia o sposób podejmowania decyzji i pomoże określić zakresy obowiązków poszczególnych osób oraz wskaże na stronę prawną przedsiębiorstwa i jego strukturę organizacyjną
d. finansowania – przetransportowanie pomysłu na język finansowy; z jednej strony ustalamy potrzeby finansowe na uruchomienie i wdrożenie pomysłu w życie oraz znalezienie źródła finansowania; z drugiej strony oszacowania jakie wyniki finansowe prawdopodobnie przyniesie dane przedsiębiorstwo w przyszłości i czy ma ono szanse na wypracowanie zysku.
SCHEMAT PROCESU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Określenie i ocena możliwości prowadzenia biznesu
Opracowanie biznesplanu
Określenie potrzeby w zasobach
Zarządzanie przedsiębiorstwem
Czas trwania możliwości prowadzenia biznesu
Rozdział I - Wprowadzenie - Opisanie biznesu - Treść planu
Określenie niezbędnych zasobów
Opracowanie stylu zarządzania
Rynek dla realizacji możliwości prowadzenia biznesu
Określenie istniejących zasobów
Wprowadzenie systemu kontroli
Analiza konkurencji
Rozdział II Opisanie przedsiębiorstwa (resume) Analizy branży Plan przedsiębiorstwa Plan marketingu Plan finansowy Plan organizacyjny Plan operacyjny Konkurencja - obliczenia skuteczności
Identyfikacja potrzeby w zasobach
Opracowanie procedury organizacyjnej
sylwiam76