Seks partnerski- Zbigiew Lew- Starowicz.pdf

(962 KB) Pobierz
Seks partnerski- Zbigiew Lew- Starowicz
tytuł: "Seks partnerski"
autor: DRN.MED ZBIGNIew LEWSTAROWICZ
tekst wklepał: dunder@poczta.fm
OPRACOWANIE GRAFICZNE MICHAŁ MARYŃ IAK
WARSZAWA 1983
PAńSTWOWY ZAKŁAD WYDAWNICTW LEKARSKICH
Copyright by Zbigniew LewStarowicz, 1983
Recenzent dr n. med. Bohdan Wasilewski
Redaktor mgr Teresa Materkowska
Redaktor techniczny Tadeusz Wojdowski
Korektor Andrzej Nalej
* * *
Spis Treści
Wstęp...3
Dojrzewanie do partnerstwa seksualnego...5
Uwarunkowania rodzinne...7
Uwarunkowania społeczne...11
Uwarunkowania kulturowe...12
Mity seksualne...15
Mit raju erotycznego...16
Mit kobiety fatalnej...19
Mit Pandory...22
Mit don Juana...24
Mit Casanovy...26
Mit raju miłości...29
Przesądy seksualne...30
Samowychowanie seksualne...33
Samoświadomość seksualna...
Samookreślenie seksualne
Poczucie wstydu
Samorealizacja seksualna
Norma seksualna
Seks jako wartość
U progu partnerstwa seksualnego
Dojrzałość psychoseksualna
Rozwój męskościkobiecości
Osobowość i seks
Fantazje seksualne
Przestrzeń między kobietą a męŜczyzną
Spotkanie
Miłość
Start w małŜeństwo
Miodowy miesiąc
Perspektywy małŜeństwa
Fenomeny partnerstwa seksualnego
Skóra i seks
Erekcja
Ejakulacja
Lubricatio
WraŜliwość na bodźce seksualne
Rytmy biologiczne
Rytuał nocy
Defloracja
Orgazm
Orgazm kobiety
Orgazm męŜczyzny
Orgazm z wyobraźni seksualnej
Pozycje współŜycia
Oralizm
Analizm
Typy partnerek
Typy partnerów
Subkultury seksualne
Więź psychiczna we współŜyciu seksualnym
Rozwój partnerstwa seksualnego
Partnerstwo seksualne
Porozumienie seksualne
Przystosowanie seksualne
Fazy Ŝycia partnerskiego
Rodzicielstwo
Bariery w partnerstwie seksualnym
Ja i świat
Poczucie niŜszości
Kompleks onanistyczny
Kompleksy Amazonki i PallasAteny
Niepewność w roli seksualnej
Lęk przed inicjacją
Wczesne związki
Przedwczesna inicjacja seksualna
Partner bez doświadczeń
Trudności w przystosowaniu seksualnym
Teatr seksualny
Rywalizacja
Zmierzch fascynacji
Problemy z opóźnieniem wytrysku
Rozwój impotencji
Rozwój oziębłości płciowej u kobiet
Triolizm
Dewiacje seksualne
Pedagogika i terapia partnerstwa
Przygotowanie do Ŝycia partnerskiego
Praktyczne kompendium seksualne
Terapia partnerstwa
Skuteczność leczenia
„Taktyka" partnerska
Szansę sukcesu w związku partnerskim
Zakończenie
Seks przyszłości
Słowniczek terminów
* * *
WSTęP
"Seks partnerski" jest próbą opisania fenomenu, jakim jest więź erotyczna między
partnerami róŜnej płci oraz czynników, które je kształtują. Inna jest
perspektywa widzenia seksu, płciowości i współŜycia przez jednostkowe JA, a inna
przez wspólne MY.
Rosnące uwiadomienie i oczytanie z zakresu seksuologii stawia coraz większe
wymagania publicystyce i twórczości popularnonaukowej. Jednym z tych wymagań
jest oczekiwanie porad, w jaki sposób moŜna podnosić poziom więzi erotycznej i
kultury współŜycia seksualnego w związku partnerskim. Wiadomo, Ŝe typowe ABC
seksualne, czyli opis anatomii narządów płciowych, współŜycia i typowej
patologii seksualnej, nie dostarcza takiej porady. Z wielu danych wynika, Ŝe
rośnie równieŜ pułap oczekiwań i wymagań wobec partnera i związku, który dotyczy
nie tylko kultury Ŝycia seksualnego, ale i umiejętności dialogu z partnerem,
liczenia się ze specyfiką odmienności płci. Istnieje równieŜ zapotrzebowanie na
ujmowanie, spraw seksu z ponadjednostkowego wymiaru, z uwzględnieniem
perspektywy biologicznej, psychologicznej i kulturowej.
„Seks partnerski" jest więc próbą zaspokojenia tych potrzeb Czytelników, próbą
spojrzenia z perspektywy ponadjednostkowej (stąd nazwa „partnerski").
Poszczególne części pracy poświęcone są kolejno dojrzewaniu do partnerstwa,
startowi w partnerstwo, fenomenom partnerstwa oraz barierom i przeszkodom
utrudniającym tworzenie partnerstwa. W zakończeniu pracy daję krótki opis metod
leczenia.
Czytelnik w niektórych rozdziałach moŜe zauwaŜyć liczne podrozdziały i podziały
klasyfikacyjne, ułatwiające zbliŜenie zagadnień, których szerszy opis wymagałby
większej objętości pracy.
Partnerstwo seksualne w związku uczuciowym jest podstawowym zadaniem rozwoju
psychoseksualnego człowieka. Rozwój ten obejmuje kilka kolejno następujących po
sobie faz - okresów; płodowy, niemowlęcy, wczesnodziecięcy, zabaw, szkolny,
pokwitania, czyli dojrzewania oraz dojrzałości psychoseksualnej.
Okres dojrzałości psychoseksualnej umoŜliwia, jako jeden z warunków, tworzenie
partnerstwa seksualnego. ZłoŜony proces rozwoju psychoseksualnego i dojrzewania
do wspomnianego partnerstwa jest wielorako uwarunkowany. Mamy w nim do czynienia
z fenomenem cielesności, fizjologii seksualnej, uwarunkowań psychicznych,
powstałych w strukturze środowiska rodzinnego, rówieśniczego, społecznego oraz
kulturowego.
Zaburzenia w partnerstwie powstają wówczas, gdy uwarunkowania są rozbieŜne lub
sprzeczne, nieprawidłowe lub dewiacyjne. Stąd m.In. trudności seksualne u
jednych osób są wynikiem niewłaściwego procesu socjalizacji w rodzinie, u innych
natomiast - kompleksów powstałych na tle braku akceptacji przez rówieśników,
powielania róŜnych stereotypów i mitów.
Dojrzewanie do partnerstwa seksualnego jest zatem procesem bardzo złoŜonym i
jemu jest poświęcona pierwsza część pracy. Omawiane w niej uwarunkowania
rodzinne, społeczne, kulturowe oraz wynikające z samowychowania wzajemnie na
siebie oddziaływają. Rozwój psychoseksualny jest procesem dynamicznym i
zmiennym. Tworzące się w nim JA seksualne niesie w sobie nie tylko przeszłość z
własnego Ŝycia, ale i przeszłość własnej rodziny, środowiska, kultury. Podobnie
złoŜone jest JA seksualne drugiej osoby w późniejszym związku. Nie znaczy to
oczywiście, iŜ najwaŜniejszy w partnerstwie seksualnym jest czas przeszły,
równieŜ waŜne jest „tu i teraz" oraz nastawienie na przyszłość. W partnerstwie
seksualnym bowiem istnieją wszystkie wymiary czasu jednocześnie.
Partnerstwo seksualne oznacza spotkanie dwu osobowości mających róŜne
uwarunkowania środowiskowe, charakterologiczne i róŜne biografie. Jest to zatem
spotkanie w wymiarze teraźniejszości i przeszłości, a takŜe i przyszłości. KaŜde
z partnerów wkracza w związek z całym dziedzictwem swej przeszłości, a przecieŜ
potrafi dzięki miłości, więzi seksualnej stworzyć zupełnie nową jakość, jaką
jest partnerskie MY. Wspomniana metamorfoza z JA na MY przebiega według pewnych
reguł, a partnerskie MY bywa róŜne u róŜnych partnerów. Proponowana praca
usiłuje opisać ten proces przemiany.
Chciałbym na zakończenie podkreślić, iŜ seks partnerski naleŜy widzieć z
perspektywy wielowymiarowej, zarówno bowiem waŜna jest w nim biologia seksualna
(wraŜliwość zmysłowa, fizjologia współŜycia), jak i tradycje kulturowe, świat
wartości, uwarunkowania psychologiczne. Wszystkie te wymiary zachodzą na siebie
i choć ich podział jest. nieco sztuczny, podkreśla jednak złoŜone i wielorakie
UWARUNKOWANIA BIOLOGICZNE, UWARUNKOWANIA
KULTUROWE i SPOŁECZNE. „ UWARUNKOWANIA PSYCHOLOGICZNE, UWARUNKOWANIA DUCHOWE,
(system wartości, światopogląd) i Uwarunkowania rządzące Ŝyciem seksualnym
człowieka i Ŝyciem związku partnerskiego.
Praca ma charakter popularnonaukowy, kierowana jest do Czytelników bez
medycznego wykształcenia, zawarte są w niej osobiste poglądy. Odbyte studia
medyczne i psychologiczne oraz zainteresowanie zagadnieniami kulturowymi
ułatwiły mi w duŜym stopniu uzyskanie pewnej perspektywy widzenia problemów
seksu partnerskiego, ale najwięcej zawdzięczam swoim pacjentom oraz autorom
listów kierowanych do czasopism, z którymi od dawna współpracuję.
* * *
DOJRZEWANIE DO PARTNERSTWA, SEKSUALNEGO Wpływ środowiska rodzinnego na rozwój
osobowości człowieka, jego JA seksualnego i partnerstwo seksualne jest dokładnie
zbadanym procesem. Od czasów Freuda, który twierdził, iŜ w łóŜku zakochanych
spotykają się nie tylko oni, ale i ich rodzice, upłynęło juŜ sporo czasu. Liczne
badania naukowe potwierdziły trwałość i głębokość uwarunkowań wyniesionych z
domu rodzinnego, które rzutują na nasze związki seksualne. Wpływy te w zasadzie
zaczynają się juŜ w okresie rozwoju płodowego, gdyŜ stan psychiczny matki,
przebieg ciąŜy i towarzyszący jej nastrój rodziców przyszłego dziecka, jakość
ich przekazu genetycznego itd. mają związek z rozwojem biologicznym i
psychicznym płodu i późniejszej osobowości rozwijającego się człowieka.
W rozwoju poporodowym, a zwłaszcza w pierwszych 5 latach Ŝycia, klimat
psychiczny domu, zaspokojenie potrzeby miłości, bezpieczeństwa i kontakt z
dzieckiem tworzą trwałe fundamenty osobowości.
Wiemy obecnie znacznie więcej niŜ kiedyś o złoŜoności psychiki noworodka, małego
dziecka, które odbiera liczne bodźce i świadome sygnały uczuciowe ze strony
otoczenia, mające istotny wpływ na harmonię rozwoju i podstawowe cechy
osobowości.
Przez cały czas wychowania w rodzinie istniejące w niej typy więzi uczuciowych,
komunikacji, postaw wobec siebie i innych, seksu i płci, ujawniane wzorce,
modele zachowań i system wartości tworzą „matrycę" późniejszych postaw wobec
seksu, płci i osoby partnera oraz związków uczuciowych.
Wynosimy zatem z domu ,matrycę" przyszłych związków uczuciowych. Problem okazuje
się jeszcze bardziej złoŜony, jeŜeli uświadomimy sobie ilość moŜliwych
kombinacji więzi uczuciowych między wszystkimi członkami rodziny. Inna jest
„matryca" osoby będącej w domu przysłowiowym „kozłem ofiarnym", inna natomiast
osoby uprzywilejowanej i wyróŜnianej z grona rodzeństwa.
Z wyników badań wynika np., Ŝe jedynacy i dzieci pierworodne mają większe
predyspozycje do problemów w Ŝyciu uczuciowym i seksualnym. W przypadku
jedynaków moŜna to tłumaczyć skłonnością do pewnego egocentryzmu, a w przypadku
pierworodnych - częściej popełnianymi błędami wychowawczymi lub teŜ ich
narodzeniem „przedwczesnym" w stosunku do oczekiwań rodziców, co moŜe rzutować
na postawy uczuciowe wobec nich. Innym przykładem struktury rodzinnej jest np.
typ więzi między rodzeństwem. Okazuje się, Ŝe najbardziej optymalna „matryca"
związków uczuciowych powstaje w przypadku rodzeństwa róŜnej płci z niewielką
róŜnicą wieku oraz w przypadku braci, natomiast siostry częściej ujawniają
tendencje rywalizacyjne i zazdrość przenoszona jest na późniejsze ich Ŝycie
osobiste. Nie oznacza to bynajmniej, iŜ jedynak, pierworodne dziecko lub siostry
skazani są w przyszłości na problemy seksualne i uczuciowe, warto jednak
pamiętać o stwierdzonych predyspozycjach. Podobnie wygląda sprawa w przypadku
dzieci „chcianych" i „niechcianych".. Postawy uczuciowe wobec nich rzutują na
poczucie bezpieczeństwa i potrzebę miłości, a zaspokojenie tych potrzeb jest
fundamentem zdrowia psychicznego.
Istnieją jeszcze inne ciekawe prawidłowości. Okazuje się np., Ŝe osoby
wychowujące się w konfliktowych środowiskach rodzinnych, w których małŜeństwa
rodziców są niedobrane i istnieje w nich walka np. o dominację, często powielają
w swym własnym Ŝyciu podobne problemy i zachowania, przypisując im
„dziedziczność". Trzeba teŜ przyznać, Ŝe w wielu przypadkach wspomniane
podobieństwo nie jest dostrzegane wbrew oczywistym faktom. Problem ten jest o
tyle bardziej złoŜony, iŜ przeŜywane w dzieciństwie kłótnie rodziców skłaniały
do stworzenia modelu innego związku, jakby „anłymodelowego" w stosunku do
rodziców. Okazuje się, Ŝe nawet tego typu oczekiwania i idee nie są barierą do
tworzenia podobnych sytuacji konfliktowych. Często jestem świadkiem ogromnego
zaskoczenia u moich pacjentów, którzy uświadomili sobie wiele podobieństw między
sobą a rodzicami, między konfliktami we własnym związku i w małŜeństwie
rodziców.
Wspomniane podobieństwa układów konfliktowych, rodzące przekonanie o ich
„dziedziczności", bywają zarówno wówczas, gdy np, syn jest podobny do swego
ojca, jak i wtedy, gdy czuje się bardziej podobny do matki. Istota konfliktu
moŜe być podobna, ale następuje niekiedy odwrócenie ról i tak np. ojciec
tyranizował rodzinę, kłócił się z matką, a jego córka moŜe powielać zachowanie
ojca lub matki.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin