KIERUNKI_PSYCHOLOGII_KLINICZNEJ.doc

(196 KB) Pobierz
KIERUNKI PSYCHOLOGII KLINICZNEJ – WYKŁAD 27

KIERUNKI PSYCHOLOGII KLINICZNEJ – WYKŁADY 2008

Prof. dr. hab. Ryszard Kościelak

 

Literatura:

Helena Sąk „Psychologia kliniczna” tom 1 PWN

Robert Garson „Psychologia zaburzeń” tom 1 GDN

 

1.      Rola koncepcji teoretycznych psychologii klinicznej

Ø      Powstała w 1896r., L. Witmer utworzył pierwszą klinikę przy Uniwersytecie Pensylwania w Filadelfii

Ø      Zadania kliniki:

ü      realizacja idei Witmera

ü      wykorzystać psychologię empiryczną w praktyce

ü      możliwość doszkalania doktorantów

Ø      1907 r. – Witmer założył pismo „Psychological Clinic”

Ø      Sformułował cele i założenia organizacyjne kliniki

Ø      Stwierdził, że psychologia kliniczna jest ściśle związana z medycyną, socjologią i pedagogiką

Ø      Za kluczowe uznał doskonalenie metody „studium przypadku”

Ø      Wyjaśnia, że termin „klinika” jest zapożyczony z medycyny, ale mówi, że psychologia kliniczna nie jest psychologią medyczną

Ø      Uważał, że nastawienie na indywidualne badanie jest ważne wówczas, gdy mamy do czynienia z dobrym dostępem do normy

Ø      Ogólnie nastawienie w działaniu na praktykę

Ø      Określenie „kliniczna” służy szybkiemu identyfikowaniu, rozwijaniu i utrwalaniu tożsamości zawodowej psychologa

Ø      1917 r. – powstało Amerykańskie Towarzystwo PK (AACP) w ramach Amerykańskiego Towarzystwa Psychologicznego (APA)

Ø      AACP oficjalnie używało terminu psycholog kliniczny i stawiało za cel podwyższenie standardów zawodowych i rozwój badań

Ø      1886 r. – Z. Freud otworzył swoją praktykę psychoanalityczną. Działalność ta dała początek nurtowi teoretycznemu psychologii klinicznej i do chwili obecnej psychologia kliniczna czerpie z niej inspirację

Ø      Nurt badań empirycznych odegrał ważną rolę w początkach stosowania metod eksperymentalnych – Emil Kraepelin – twórca pierwszej teorii klasyfikacji zaburzeń

Ø      Rozwijany przez fizjologów rosyjskich – Bechteriew i Korsakow, w Polsce – B.W. Zeigarnik, pod nazwą psychopatologia eksperymentalna

Ø      Korzenie psychologii klinicznej tkwią w USA (nurt pragmatyczny i metody kliniczne), w Europie psychoanalizy

Ø      Psychologia kliniczna ma szeroki obszar zastosowań: zdrowia i wiele postaci zaburzeń w różnych fazach wieku

Ø      Psychologia kliniczna jest bardzo zróżnicowana pod względem: zainteresowań, przedmiotu badań i praktyki

Ø      Szeroki obszar dał subdyscypliny:

ü      psychologia uzależnień

ü      psychologia zdrowia

ü      psychologia katastrof

ü      interwencja kryzysowa

Ø      Potrzebne jest powiązanie psychologii klinicznej z innymi obszarami psychologii i różnymi dziedzinami nauki

 

2.      Psychologia kliniczna wśród innych dziedzin

Ø      Od początku psychologia kliniczna powiązana była z filozofią, naukami społecznymi i biologicznymi

Ø      Psychologia kliniczna ściśle powiązana jest z psychologią teoretyczną

ü      psychologia osobowości

ü      psychologia rozwoju

ü      psychologia społeczna

ü      psychologia ogólna

ü      psychologia ekologiczna

Ø      Psychologia kliniczna w Polsce powstaje pod wpływem metodologii badań psychologicznych

Ø      Na zapotrzebowanie społeczeństwa powstają nowe dziedziny badań

ü      przemoc seksualna

ü      katastrofy i terroryzm

ü      starzenie się

ü      przemiany społeczne

Ø      Tradycyjnie dzieli się psychologię kliniczną na dziecko i dorosłego, ale można to podzielić na zaburzenia z perspektywy zaburzeń człowieka w całym cyklu życiowym

Ø     Przemiany w psychologii klinicznej można ująć następująco

ü      główny nurt stanowią zagadnienia zaburzeń psychicznych

ü      psychologia kliniczna dzieci, młodzieży i dorosłych ma swoje odrębności, ale granice są płynne

ü      poszczególne subdyscypliny wyrastają z analizy zaburzeń

 

3.      Psychologia kliniczna w Polsce

Ø      Początków psychologii klinicznej w Polsce można poszukiwać w XIX w.

Ø      Lata 1950 – 1956 były najtrudniejsze. Psychologowie pozbawieni byli prawa posługiwania się tytułem psychologa i prawa do stosowania testów

Ø      Na początku lat 60 psychologię kliniczną określano jako dziedzinę badań i praktyki zajmującą się zaburzeniami przystosowania

Ø      W latach 60 powstały główne ośrodki kształcenia psychologów klinicznych, wydawano polskie podręczniki, pomnażano teorię i metodologię tej dziedziny

Ø      Nurty istotne dla rozwoju psychologii klinicznej to:

ü      teoretyczny – badania nad nieświadomością

ü      empiryczny – badania nad zjawiskami psychopatologii

ü      pragmatyczny – poradnie medyczno – psychologiczne i działania Instytutu Higieny Psychicznej

Ø      Rozwój psychologii klinicznej był zawsze w jakiś sposób powiązany z poziomem współpracy z lekarzami i medycyną. Najtrudniej rozwijały się kierunki psychoanalityczne

Ø      Rozwój metod klinicznych i wprowadzenie eksperymentu klinicznego przyczyniły się do szybkiego rozwoju i wyodrębnienia się neuropsychologii w oddzielną subdyscyplinę, podobnie jak psychologia rehabilitacji

Ø      Rozwiązywanie problemów praktyki i statusu zawodowego psychologa klinicznego komplikowały trudności z uchwaleniem ustawy o zawodzie psychologa

Ø      Intensywne działania zwłaszcza w Polskim Towarzystwie Psychologicznym zostały wreszcie uwieńczone sukcesem a psychologowie kliniczni podobnie jak ich europejscy koledzy uzyskali prawne podstawy ochrony swojego zawodu

 

4.      Przedmiot i zadania psychologii klinicznej

Ø      Obszarem badań i praktyki psychologa klinicznego są zjawiska zdrowia i choroby, przyczyny zdrowia i choroby, czynności rozpoznawania tych zjawisk i praktycznego działania czyli pomocy, opieki, leczenia, rehabilitacji

Ø      Sposób definiowania psychologii klinicznej zależy od preferencji dotyczącej podejścia do tego obszaru: podejścia wąskiego lub podejścia szerokiego

Ø      Podejście węższe ogranicza psychologię kliniczną do zaburzeń i określa jako:

ü      naukę o zaburzeniach przystosowania lub zaburzeniach czynności
i ich wewnętrznym mechanizmie regulacji, o diagnozie tych zaburzeń
i tempie

ü      dziedzinę psychologii stosowanej, która zajmuje się zaburzeniami procesów regulacji psychicznej człowieka

ü     dziedzinę psychologii, która zajmuje się zaburzeniami zachowania i przeżyć

Ø      Reasumując, podejście wąskie określa psychologię kliniczną jako: dziedzinę badań i praktyki psychologicznej zajmującą się opisem i wyjaśnianiem zaburzonego zachowania i przeżywania, określeniem ich psychospołecznych przyczyn oraz stosowaniem tej wiedzy w diagnozie i pomocy psychologicznej

Ø      W podejściu szerszym psychologia kliniczna, to dziedzina zajmująca się opisem i wyjaśnianiem zdrowych i zaburzonych form zachowania, przeżywania i funkcjonowania somatycznego, określaniem przyczyn zdrowia i zaburzeń oraz wypełnianiem zadań praktycznych, polegających na diagnozie zdrowia i/lub zaburzeń w celu zastosowania psychologicznych form pomocy

Ø      W obu podejściach pominięto praktyczne działania psychologa klinicznego, kliniczną diagnozę psychologiczną oraz formy pomocy psychologicznej nastawionej na promocję zdrowia, prewencji zaburzeń, interwencji kryzysowej, psychoterapii i rehabilitacji

Ø      Zadania teoretyczne psychologii klinicznej polegają na tworzeniu i rozwijaniu wiedzy teoretycznej i empirycznej

Ø      Zadania praktyczne psychologii klinicznej polegają na profesjonalnym stosowaniu wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów zdrowych osób, grup, społeczności i instytucji

Ø      Zadania praktyczne psychologii klinicznej polegają na:

ü     diagnozie zdrowia i zaburzeń

ü      interwencji i pomocy psychologicznej ukierunkowanej na promocję
zdrowia, prewencję zaburzeń, interwencję w stanach kryzysu i
przejściowych trudności oraz na psychoterapię

Ø      Warunkiem profesjonalnego działania psychologa klinicznego są nie tylko wiedza i praktyczne doświadczenie, ale też przygotowanie osobiste, które wiąże się z poznaniem własnych ograniczeń i mocnych stron, istotnych w zawodzie

Ø      Dynamiczne zmiany w psychologii klinicznej wymagają stałego doskonalenia zawodowego. Warunkiem koniecznym jest zinternalizowanie zasad etycznych tego zawodu, który stawia przed każdym psychologiem klinicznym najwyższe wymagania jako zawodu zaufania publicznego

 

Podsumowanie

Ø      Psychologia kliniczna od swoich początków i w toku rozwoju podlegała oddziaływaniom zarówno filozofii jak i nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych

Ø      Była ściśle powiązana z medycyną

Ø      Można w niej wyróżnić nurty: pragmatyczny, teoretyczny i empiryczny

Ø      Jest dziedziną psychologii stosowanej, zajmującą się zjawiskami zdrowia i choroby

Ø      Zadania teoretyczne i praktyczne psychologii klinicznej mogą dotyczyć zaburzeń i ich wewnętrznych mechanizmów oraz przyczyn, diagnozy i różnych form interwencji, mogą też obejmować cały wymiar zdrowia i choroby. Z tego punktu widzenia wyodrębnia się szersze i węższe ujęcie psychologii klinicznej

 

Modele i orientacje w psychologii klinicznej.

 

Ø      Psychologia kliniczna nie jest typową nauka stosowaną. W toku jej rozwoju stwierdza się zarówno tendencje specyficzne dla nauk stosowanych jak i dążeń do tworzenia teorii i weryfikowania ich w badaniach empirycznych. W psychologii klinicznej stosuje się tę wiedzę do działań diagnostycznych i interwencyjnych.

 

Ø      Szczególnie silnie akcentuje się konieczność rozwijania świadomości metodologicznej zarówno w badaniach, jak i w praktyce.

 

Ø      Różne dziedziny psychologii teoretycznej i psychologii klinicznej wzajemnie na siebie oddziałują i stymulują swój rozwój.

 

Ø      Klinicysta może w swojej działalności badawczej i praktycznej odwołać się do wielu teorii ogólnego funkcjonowania człowieka, teorii osobowości i rozwoju oraz teorii szczegółowych procesów czy właściwości.

 

Ø      Szczególne znaczenie dla psychologii klinicznej odgrywają różne orientacje i kierunki w psychologii.

 

Ø      W badaniach i praktyce psychologa klinicznego ważne są modele opisowe, wyjaśniające, nominalne i realne, stanowiące podstawę badań empirycznych i założenia dla programów praktycznych działań.

 

Ø      Modele opisowe i wyjaśniające powstają zarówno w ramach samej psychologii, jak i na styku różnych dziedzin. W modelach nominalnych i realnych przyjmuje się pewien układ założeń upraszczających zjawiska i problemy realne – tworzy się hipotetyczne konstrukcje myślowe, które są uproszczonym obrazem fragmentu rzeczywistości. Dzięki modelom nadaje się rzeczywistości określona strukturę i wyodrębnia się z niej cechy istotne.

 

Ø      Zachowanie człowieka w zdrowiu i chorobie można wyjaśnić przy pomocy różnych teorii w ramach psychologii. Do teorii sprawdzonych w dziedzinie psychologii należą niewątpliwie:

·         teorie sytuacji

·         teorie rozwoju człowieka w całym cyklu życia

·         teorie psychologiczne zwane też koncepcjami człowieka

 

Ø      W związku z Psychologią kliniczna wyróżnia się następujące kierunki:

·         psychodynamiczne

·         behawioralno-poznawcze

·         fenomenologiczno-egzystencjalne

·         interakcyjno-systemowe

 

 


Znaczenie kierunków psychodynamicznych.

 

Ø      Podstawowe założenia klasycznej psychoanalizy wyrastają z bogatych doświadczeń Freuda zdobytych podczas leczenia pacjentów nerwicowych, jak również z prób zastosowania ogólnych twierdzeń nauk przyrodniczych do wyjaśnienia procesu kształtowania się i funkcjonowania psychiki człowieka.

 

Ø      Zdrowie psychiczne oznacza równowagę między sprzecznymi naciskami id, ego i superego oraz aktualnej sytuacji – jest to zadaniem ego.

 

Ø      Patologia życia psychicznego polega na:

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin