szkoła.pdf

(44 KB) Pobierz
QPrint
WSTĦP
Termin ászkoþaÑ w potocznym rozumieniu objawia siħ nam jako instytucja
ksztaþcĢca i wychowujĢca, jako spoþecznoĻę nauczycieli i uczniw, jako system
dziaþaı pedagogicznych.
NaleŇy podkreĻlię jednak, Ňe szkoþa nie jest pierwszĢ instytucjĢ ksztaþcĢcĢ
i wychowujĢcĢ z jakĢ spotyka siħ dziecko w naszym spoþeczeıstwie. PoczĢtkowo
ogromny zasb wiedzy otrzymuje ono w rodzinie, nastħpnie z kolei styka siħ
z instytucjami ochrony zdrowia, ze sklepami, handlem, z koĻcioþami, z ktrej to
stycznoĻci wynosi wiele spostrzeŇeı, informacji, uoglnieı. Krtko mwiĢc to
wszystko ksztaþtuje rozlegþe podstawy osobowoĻci dziecka. z ktrymi szkoþa musi siħ
liczyę i na nich budowaę.
MoŇna powiedzieę, iŇ miejsce szkoþy wĻrd tych wszystkich instytucji
uwarunkowane jest tym, Ňe przekazuje dzieciom i mþodzieŇy wiedzħ naukowĢ
metodami rwnieŇ naukowymi, stara siħ dawaę caþoĻciowy poglĢd na wiedzħ
czþowieka o Ļwiecie, uczy elementw wszystkich nauk doniosþych dla pojmowania
wspþczesnej cywilizacji, takŇe historii dajĢcej zrozumienie procesu dziejowego oraz
stara siħ przygotowywaę do udziaþu w funkcjonowaniu spoþeczeıstwa, czyli
uspoþecznię swoich wychowankw. Stara siħ takŇe rozwijaę ich osobowoĻę, by
pozwolię na samodzielne kierowanie swoim Ňyciem 1 .
WspþczeĻnie obowiĢzkowy system oĻwiatowy i proces ksztaþcenia w Polsce
odbywa siħ na trzech poziomach: szkole podstawowej, gimnazjum, szkole
ponadgimnazjalnej.
W pracy tej przedstawiþam szkoþħ podstawowĢ, wykorzystujĢc do tego jednĢ
z metod badawczych, á...ktrej przedmiotem sĢ instytucje wychowawcze
w rozumieniu placwki lub instytucjonalne formy dziaþalnoĻci wychowawczej,
prowadzĢce do gruntownego rozpoznania struktury instytucji, zasad i efektywnoĻci
dziaþaı wychowawczychÑ 2 , czyli monografiħ.
K. Konarzewski áSztuka nauczania-SzkoþaÑ (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995, s. 56-57.
2 T. Pilch áZasady badaı pedagogicznychÑ, Wydawnictwo Akademiczne áņakÑ, Warszawa 2001, s. 76.
1
Szkoþa Podstawowa w Emilianowie istnieje od 1927 roku i od tego czasu
kilkakrotnie zmieniaþa swojĢ siedzibħ. Budynek, w ktrym teraz mieĻci siħ zostaþ
oddany do uŇytku 01. 09 1998 roku. Data ta okreĻla rwnieŇ poczĢtek charakterystyki
tejŇe szkoþy, jakĢ zawarþam w swojej pracy. Wybr tematu uzaleŇniþam przede
wszystkim od tego, iŇ jestem absolwentkĢ tej szkoþy i tkwi we mnie pewna wiħŅ
emocjonalna, ktra niejako þĢczy. Poza tym jest to niewielka szkoþa, dlatego myĻlħ, Ňe
moŇe pozostawaę w jakimĻ stopniu niezauwaŇona.
W rozdziale pierwszym niniejszej pracy opisujħ szkoþħ od strony organizacyjnej,
przedstawiþam cele i zadania placwki oraz sposoby ich realizacji, a takŇe dzieje
budynku szkoþy oraz jego obecny stan.
Rozdziaþ drugi zawiera charakterystykħ kadry pedagogicznej oraz zakres jej
zadaı, kadry administracyjnej, form i metod dydaktyczno-wychowawczych
stosowanych przez nauczycieli w tej szkole, zasad oceniania, a takŇe szkolny zestaw
programu nauczania.
Z kolei w rozdziale trzecim ujmujħ, na czym polega praca pozalekcyjna uczniw
i nauczycieli na zajħciach dydaktyczno-wyrwnawczych oraz w kþkach
zainteresowaı.
Natomiast ostatni, czwarty rozdziaþ poĻwiħcony jest charakterystyce uroczystoĻci
organizowanych przez szkoþħ a bardziej przez jej uczniw, nauczycieli oraz inne
osoby. Zawiera on takŇe waŇny element pracy szkoþy jakim jest udziaþ dzieci
i mþodzieŇy w konkursach, gdyŇ sukcesy jakie odnoszĢ sĢ rwnieŇ sukcesami szkoþy.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin