Szkoła a funkcja opiekuńczo wychowawcza.doc

(218 KB) Pobierz
R O Z D Z I A Ł II

 

145

 

 



Magdalena baziuk

Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Staszica w Pile

 

instytucja szkoły a funkcje wychowawczo-opiekuńcze

- szanse i zagrożenia

 

 

Wprowadzenie

Świat po 11 września 2001 roku nie będzie taki sam, jak kiedyś. Zapewnienie bezpieczeństwa państwu i obywatelom stało się priorytetem rządów największych potęg gospodarczych i militarnych. W Polsce, oprócz poczucia zagrożenia globalnego narasta przeświadczenie o bezradności wobec przestępczości, wobec rosnącej liczby osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków, wobec poszerzającego się obszaru biedy i bezrobocia. Czy wobec takich wyzwań współczesności jest jeszcze miejsce na wychowanie do bezpiecznej pracy, zdrowego i higienicznego stylu życia, spokojnej, przyjaznej i bezpiecznej nauki?[1]

Jeśli mówimy o bezpieczeństwie w szkole, to nie sposób nie powiedzieć, czym jest szkoła i jakie podstawowe warunki powinna zapewniać. Szkoła - gr. scholie - spokój wolny czas przeznaczony na naukę:

-       instytucja oświatowa-wychowująca, zajmująca się kształtowaniem i wychowaniem dzieci, młodzieży i dorosłych stosownie do przyjętych w danym społeczeństwie celów i zasad oraz koncepcji oświatowych i programów, osiąganiu tych celów służy odpowiednio wykształcona kadra pedagogiczna, nadzór oświatowy, baza lokalowa oraz zabezpieczenie budżetowe ze skarbu państwa, samorządów lokalnych i innych źródeł;

-       budynek lub budynki, w których mieści się taka instytucja;

-       kierunek w nauce, sztuce, literaturze, wychowaniu, sporcie, itp., którego przedstawicieli łączą wspólne założenia i metody.

Szkoła jako instytucja przechodziła długą ewolucję, od szkół indywidualnego nauczania w Grecji poprzez wprowadzającą nauczanie zbiorowe szkołę rzymską, szkołę średniowieczną do szkół czasów nowożytnych stopniowo ulegających demokratyzacji.

Współczesny system szkolny opiera się na zasadzie demokratyczności, powszechności, tj., dostępu do szkół wszystkich typów, obowiązku nauki i szkoły, bezpłatności jednolitości i szerokiego profilu kształcenia. Jednakże w wielu krajach istnieje dualizm dróg kształcenia, z których jedna - dla uprzywilejowanych warstw społecznych, druga zaś - dla dzieci z rodzin niezamożnych, która - kończy się na szkole podstawowej lub zawodowej. W systemie tym szkoła dzieli się ze względu na:

-       szczebel kształcenia - przedszkola, szkoły podstawowe (elementarne), szkoły (gimnazja, ponadgimnazjalne, pomaturalne, policealne), szkoły wyższe (uniwersytety, akademie, politechniki i zawodowe);

-       rodzaje kształcenia - szkoły ogólnokształcące, zawodowe i mieszane;

-       organizacje nauczania - szkoły stacjonarne, wieczorowe, zaoczne korespondencyjne, eksternistyczne i telewizyjne;

-       płeć uczniów - szkoły żeńskie, męskie i koedukacyjne.

Wyróżnia się też szkoły o specjalnym charakterze jak, np., szkoły eksperymentalne, szkoły ćwiczeniowe, szkoły środowiskowe, itp.[2]

Warunki szkolne dla pełnego rozwoju dziecka

Szkoła powinna stwarzać wszelkie podstawy do wszechstronnego rozwoju młodego człowieka i powinna zaspakajać jego podstawowe potrzeby - to następny wymiar humanizmu, który powinien być troskliwie brany pod uwagę w wychowaniu. Nie czynienie tego prowadzi do degradacji fizycznej, psychicznej i moralnej uczniów. Fizyczne warunki szkoły i stwarzane przez nauczycieli sytuacje muszą odpowiadać fizycznym potrzebom przestrzeni, świeżego powietrza, pożywienia, ruchu, zabezpieczeniom przed urazami, dostosowaniem używanych przedmiotów do rozmiarów i specyfiki rozwojowej uczniów, odpowiedniego poziomu stymulacji (głównie słuchowej i wzrokowej). Psychiczne potrzeby domagające się spełnienia w szkole to przede wszystkim: potrzeba bezpieczeństwa, czyli uczenie się i wychowywanie w szkolnych interakcjach bez nadmiernego zagrożenia dla poczucia własnej wartości, godności ludzkiej i integralności osoby, oraz potrzeba kontaktu - rozumienia innych i bycia rozumianym, autentycznych relacji i spotkań z ludźmi. Wiąże się z nią potrzeba akceptacji. Szczególnie młodsze dzieci potrzebują kontaktu z nauczycielem, gdyż inaczej czują się opuszczone i zgubione. Starsze częściej szukają tego u rówieśników. Kontakty z rówieśnikami wymagają przemyślenia - jak to robić, aby one nie przeszkadzały w realizacji zadań związanych z uczeniem się, a równocześnie mogły rozwijać się, dając uczniom przeżycia przyjaźni i wspólnoty. Dużym zagrożeniem, niszczącym kontakty i więzi między uczniami, prowadzącym do izolacji, a nieraz do wrogości, jest kreowanie przez nauczyciela silnej rywalizacji jako środka pobudzanie motywacji do uczenia się oraz innych osiągnięć. Ważnym aspektem życia szkoły są instytucje życia społecznego. Jedną z nich jest samorząd. To czy jest autentyczny czy fikcyjny jest ważne dla kształtowania się w umyśle ucznia obrazu instytucji społecznych. Poza tym stwarza klimat relacji w klasie i w szkole, ochotę do podejmowania lub nie podejmowania aktywności, poczucie bycia we wspólnocie lub w instytucji sterowanej przez siły zewnętrzne. Podobnie oddziaływają na samopoczucie i morale uczniów formy aktywności powstające w szkole z ich własnej inicjatywy - oraz stosunek do nauczycieli i wychowawców. Jest to teren uczenia się i działania, współdziałania, zaangażowania i odpowiedzialności za wspólne sprawy. Trzecią z ważnych potrzeb psychicznych ujawniających się w szkole jest potrzeba aktywności. Składa się na nią zarówno aktywność poznawcza - poszukiwanie, badanie, doświadczanie, jak i aktywność konstruktywna - realizowanie, tworzenie, próbowanie. Swobodna aktywność poznawcza, podążanie za własnością ciekawością, będące naturalną potrzebą młodego człowieka, szkoła w nikłym stopniu daje możliwości takiej realizacji. Potrzeby duchowe, czy też potrzeby szkolnego wyboru można także umieścić wśród potrzeb psychicznych. Potrzeba wolnego wyboru wiąże się z naturalną tendencją człowieka do rozwoju własnej świadomości.[3]

Zgodnie z zasadami zawartymi w Karcie Narodów Zjednoczonych uznanie wrodzonej godności oraz równych i niezbywalnych praw wszystkich członków rodziny ludzkiej jest podstawą wolności, sprawiedliwości oraz pokoju na świecie. W tym samym dokumencie podkreśla się, iż dziecko powinno być wychowywane w duchu pokoju, godności, tolerancji, wolności, miłości i solidarności. Dziecku należy się wyjątkowa ochrona - jest ono szczególnie narażone na bezduszność dzisiejszego świata, nie potrafi samo skutecznie się bronić. Internalizacja odpowiednich wartości, między innymi godności, pozwoli człowiekowi na odnalezienie własnego miejsca w świecie. Szkoła powinna wychowywać „człowieka budującego”- potrafiącego pokonywać ograniczenia egzystencji, przygotowanego do samodzielnego radzenia sobie z przeciwnościami losu, zachowującego godność własną i szanującego godność innych.[4]

Bezpieczna szkoła nieodzownie łączy się z fizycznym zabezpieczeniem pobytu ucznia na terenie szkoły oraz zabezpieczeniu jemu w miarę możliwości drogi z domu do szkoły i odwrotnie. Przemieszczanie się dzieci poza terenem szkoły jest poważnym wyzwaniem z tego względu, iż wtedy pozbawione są bezpośredniego nadzoru rodziców, a tym bardziej nauczyciela. Liczba ginących w wypadkach drogowych dzieci nie ulega zmniejszeniu. Dlatego celowe jest rozpoczynanie edukacji drogowej od najmłodszych lat w domu, przedszkolu i szkole, zwłaszcza w klasach początkowych. Kształcenie kultury drogowej, to kształcenie nawyków poprawnego uczestnictwa w ruchu drogowym, a więc: rozwagi, ostrożności, spostrzegawczości i poczucia odpowiedzialności. Rola szkoły w edukacji drogowej jest bezsporna.

Rola szkoły w zaspokajaniu potrzeby bezpieczeństwa młodego człowieka jest bardzo ważna, a brak ich zaspokojenia jest jednym z czynników powstawania zachowań ryzyka, tj. wagary czy przejawy zachowań agresywnych.

 

Zachowania ryzyka

Jednym z przejawów zachowań ryzyka jest zjawisko wagarowania, z którymi borykają się szkoły. Wagary wydaje się, że istnieją od tak dawna jak istnieje instytucja szkoły. Wagary to zjawisko z dziedziny patologii życia szkolnego, polegające na samowolnym opuszczaniu przez uczniów zajęć szkolnych i spędzaniu poza domem i szkołą czasu przeznaczonego na naukę.[5] Wagarują częściej chłopcy niż dziewczęta. Wagarowanie nasila się u trzynastolatków, a najwięcej wagarowiczów jest wśród uczniów kończących gimnazjum. Zauważa się, że po interwencji nauczycieli czy rodziców uczeń zaczyna coraz częściej opuszczać zajęcia. Najczęstsze źródła wagarów, które wpływają na dezorganizację życia klasowego, a tym samym szkolnego, to:

1.     Lęk - nawet najlepszy uczeń może nie zrobić jakieś partii materiału szkolnego. Bywa, że uczeń po długiej absencji, bądź przy braku koncentracji nie rozumie przerobionego materiału, co z kolei wzmaga uczucie strachu i niepokoju. By uniknąć kłopotów dziecko często decyduje się na wagary.

2.     Brak przyjaciół - w szkole dzieci uczą się, w szkole poznają nowych kolegów i w szkole zawierają przyjaźnie. Bywa, że dziecku nie udaje się znaleźć przyjaciela, z którym mógłby siedzieć w ławce. Taka sytuacja izoluje i rodzi poczucie samotności. Uczeń taki zacznie unikać szkoły, zaczyna wagarować.

3.     Brak zrozumienia ze strony nauczycieli - wystarczy konflikt z jednym z nauczycieli, aby uczeń przestał lubić szkołę. Zwykle zaczyna się od drobnej sprawy, które nie wyjaśniona doprowadza ucznia do przekonania, że: nauczyciel uwziął się na mnie. Uczeń nie wierzy, że nauczyciel może być względem niego sprawiedliwy, obawia się negatywnych ocen i w konsekwencji zaczyna unikać szkoły. Wagaruje, bo nie chce lub nie potrafili rozwiązać konfliktu.

4.     Trudności niezależne od ucznia - dyslektycy, czyli dzieci mające problem z ortografią, pisownią, czasem z czytaniem i ładnym pisaniem, mówią często, że są leniwe i niechętne do nauki. Takie dzieci chcą starannie i poprawnie pisać, mówić czy czytać. Tylko fachowa pomoc pod okiem doświadczonego reedukatora może przynieść poprawę. Długotrwały stres i brak wiary w pokonanie problemu powodują ucieczki od kłopotów w postaci wagarów.

5.     Wzorowanie się na kolegach - zdarza się, że dziecko poznaje nowych kolegów. Są od niego starsi i większość czasu spędzają na wagarach. Jeśli mu zaimponują, będzie próbowało ich naśladować.

6.     Zmiana szkoły - zmiana miejsca zamieszkania wiąże się ze zmianą szkoły. Nie każdy uczeń potrafi się zaaklimatyzować w nowym środowisku. Strach przed nowym, oraz porównywanie szkół często wypada na nie korzyść nowej. W takiej sytuacji wagary są wyrazem buntu, czy pretekstem służącym odwiedzaniu poprzedniej szkoły, czy rówieśników.

7.     Nuda - niemało jest dzieci szczególnie uzdolnionych, mających zarazem nietypowe zainteresowania. Jeśli takie dzieci trafią do przeciętnej klasy bądź ich uzdolnienia będą zaniedbane, często wywoła to poczucie nudy. Nuda, brak poczucia bycia potrzebnym rodzi lekceważenie obowiązków szkolnych i zamiast do szkoły dzieci wybierają drogę wagarów.

8.     Namowy kolegów - zachęcania kolegów wraz z brakiem asertywności, presja grupy zmusza jednostkę do wagarowania.[6]

Kolejnym przejawem patologicznych zachowań jest nasilające się zjawisko agresji i przemocy w szkołach. Studia nad agresją wskazują na to, że ważny jest wpływ otoczenia dziecka na powstawanie zachowań agresywnych. Obok przyczyn tkwiących w rodzinie, A. Kołodziejczyk wyróżnił szkołę jako instytucję, wraz z jej uwarunkowaniami pedagogicznymi oraz sposobem procesu dydaktycznego, która również może przyczynić się do powstawania agresji. Czynniki instrumentalno - organizacyjne, które wpływają na rozwój zjawiska agresji w szkole to: zbyt dużo uczniów w klasach, zbyt dużo czasu spędzanego w sposób ukierunkowany, za mało możliwości wycofania się z pracy grupowej oraz zbyt mało możliwości tworzenia, ograniczona ruchliwość, struktura organizacyjna szkoły (nauka zmianowa, zmiana nauczyciela, ogólny standard budynku i otoczenia, poziom hałasu, wystrój pomieszczeń, układ ról grupowych czy też ustalane wartości i normy grupowe.[7]

Agresja niepokojące rozmiary przybiera w ostatnim dziesięcioleciu na różnych szczeblach szkolnictwa. Jej ofiarami są słabi uczniowie, maltretowani, nieraz systematycznie przez starszych i silniejszych kolegów. Nurtuje to nie samych uczniów, ale nauczycieli i rodziców. Agresja i przemoc wśród dzieci i młodzieży szkolnej jest zjawiskiem znanym od dawna. Wiele osób dorosłych posiada osobiste doświadczenia z okresu dzieciństwa, okresu szkolnego, na podstawie, których można przytoczyć wiele przykładów nękania i wybitnie złego traktowania młodszych jak i starszych uczniów wszelkiego rodzaju szkół.[8]

Nie należy zapominać, że źródła i przyczyny agresji znajdują się nie tylko w szkole. Otaczająca rzeczywistość pełna jest negatywnych wzorców zachowań, które coraz częściej prezentują także dorośli. Uczniowie spotykają się z agresją w swoim środowisku. Negatywne, agresywne zachowania są prezentowane, np. w chętnie oglądanych filmach. Szkoła to miejsce gdzie agresja może się często ujawniać. Rolą nauczyciela jest rozpoznanie zagrożeń, niwelowanie przyczyn, reagowanie na agresję oraz wskazywanie uczniom pozytywnych wzorców radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania konf...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin