OTWARTE1. Rozwój szeregowania (wiek dziecka) – w którymś z okresów
Ok. 3 lat-male szeregi
Szeregowanie empiryczne charakterystyczne dla inteligencji przedoperacyjnej
Szeregowanie systematyczne poj się w 5 rz
2. Gesty w komunikacji ostensywnej
komunikacja ostensywna – charakterystyczna dla dziecka w okresie prewerbalnym, polega na zwracaniu uwagi na obiekty przez ich wskazanie. Wyróżnia dwa rodzaje getów:
-PROTOIMPERATYWY- służą wpływaniu na interlokutora w celu uzyskania wskazanego obiektu
-PROTODEKLARATYWY- są sposobem komentowania aktualnego stanu rzeczy i wywierania wpływu na uwagę odbiorcy.
(str 62 – podręcznik)3. Dlaczego Pawłowa uznajemy za psychologa (badania)
Pawłow postępował jak psycholog, ponieważ prowadził eksperymenty fizjologiczne, ale
mówił o czynnościach mózgu i zmierzał do wyjaśnienia zewnętrznych czynności psów. Jego
nauka na gruncie psychologii zaznaczyła się jako pawłowizm – eksperymentalne badanie
wiązku między czynnościami kory a trzewiami. (slajdy)4. Aspekt historyczny u Wygotskyego
- rozwój psychiczny jest uwarunkowany prawami historycznego rozwoju społecznego, a nie prawami ewolucji biologicznej .- badanie psychiki wymaga uwzględnienia aspektu historycznego: badania na różnych etapach ewolucji naturalnej-filogenetycznej i społecznej oraz w różnych stadiach rozwoju ontogenetycznego.
5. Na czym opierał się Havinghurst :
- refleksja nad życiorysami znanych ludzi
-obserwacja
-wywiad
6. 3 cechy struktury
-nie jest wrodzona; nie tworzy się a priori, nie kształtuje się w wyniku doświadczenia z przedmiotami; tworzy się pod wpływem równowagi
-nie jest zespołem stałych cech lecz stanowi system przekształceń podlegających określonym dla danej reguły prawom
-nie jest finalnym osiągnięciem ale jest osiągana (slajdy)7. Reprezentacje wg Lessliego (czy jakkolwiek mu tam było)
-REPREZENTACJA PODSTAWOWA – dosłowne przedstawienie świata
-REPREZENTACJA ROZŁĄCZNA – czasowa wersja podstawowej reprezentacji, która dostarcza
informacji na temat stanu umysłu innej osoby.
- METAREPREZENTACJA tworzy strukturę złożoną z relacji między reprezentacją podstawową a
rozłączną. Reprezentacja ta umożliwia rozróżnienie ustosunkowania wobec twierdzenia od
jego treści. (forum)
8. Co badał Watson
-zagadnienia stronności ciała
-uczenie się emocji przez dziecko
-uczenie się języka
-możliwość kształtowania człowieka poprzez manipulacje bodźcami zewnętrznymi9. Jakie obszary badań Bineta
Prowadził badania eksperymentalne nad myśleniem dzieci, twórca terminu WIEK INTELIGENCJI, badał też rozwój pamięci
10. Jakie aspekty temperamentu są stabilne (czy jakoś tak)
PEDLOW- oceny matek w zakresie zdolności radzenia sobie, wrażliwości, wytrzymałości
Echowała stałość w okresie od wczesnego dzieciństwa do 8r.ż.
KAGAN- stałość w okresie od 4 mies. Do 8r.ż. w pomiarach zahamowania
(nie wiem czy o to chodzi ale tak było na slajdach:)11. Co to jest stabilność rodzaju, kiedy
( Schaffer211) 3-4 rok życia - ludzie zachowują płeć przez całe życie12. 3 tezy wynikające z badań nad odziedziczalnością temperamentu
-duży udział czynnika genetycznego w zakresie ekstrawersji i neurotyczności (wyższe
Wskaźniki u mężczyzn)
-wpływ środowiska i wychowania jest niewielki
-wszystkie cechy temperamentu SA uwarunkowane genetycznie; emocjonalność, aktywność
Towarzyskość
13. Subsystemy systemu ekologicznego (?!)
- W centrum środowiska rozwijająca się jednostka
- MIKROSYSTEM: najbliższa rodzina, szkoła, przedszkole, okolica, plac zabaw à jednostka w ich
bezpośrednio działa. W każdym mikrosystemie: określone role społ., wzory aktywności,
relacje
- MEZOSYSTEM - relacje między mikrosystemami (system mikrosystemów)
- EGZOSYSTEM - przyjaciele i sąsiedzi, dalsza rodzina, instytucje (miejsce pracy rodziców,
przychodnia lekarska); nie oddziałuje bezpośrednio na dziecko – oddziałuje poprzez
mikrosystem (np. matka dowiaduje się od lekarza, jakie tabletki podawać dziecku)
- MAKROSYSTEM - zwyczaje, wartości, prawa; nie oddziałuje bezpośrednio na dziecko – tylko
poprzez rodziców, wszystko to co istnieje na poziomie kultury i subkultury, jest to system
wartości14. Kierunki rozwoju uwagi
Uwaga przypadkowa – uwaga uporządkowana – uwaga zogniskowana
Uwaga mimowolna – uwaga dowolna
Kierunki rozwoju uwagi wg Flavella
• Kontrola
• Adaptacyjność
• Planowość
• Strategie
15. Kierunki rozwoju pamięci
- wzrost pojemności pamięci
-wzrost czasu przechowywania w pamięci
-wzrost liczby i złożoności stosowanych strategii pamięciowych
-metapamięć(forum)16. Kierunki rozwoju dojrzałości uczuciowej
Przejście od zależności uczuciowej do niezależnościod niekontrolowanego uzewnętrzniania uczuć do poddania ich kontroliod nieopanowanego ulegania uczuciom do ich opanowaniaod egocentryzmu do socjocentryzmu
17. Paradygmaty badań środowiskowych uwarunkowań rozwoju
-przyczynowo-skutkowy --> jakie środowisko, takie dziecko-ekologiczny --> środowisko ujmowane systemowo - takie dziecko jakie jego działania w środowisku-poznawczy --> takie dziecko jaka jego interpretacja środowiska
18. Co potwierdziły badania Dasena odnośnie ontogenetycznych założeń u Piageta
- wykład właściwości strukturalne i porządek stadiów ISM identyczny u dzieci europejskich i afrykańskich ( bez względu na kulture, pochodzenie, geografię dzieci przechodza przez te same stadia rozwoju ISM)
19. Założenia teorii Freuda (tam była ładnie nazwana psychodynamiczną czy seksualną czy jakkolwiek
-dziecko rodzi się z określonym zasobem energii seksualnej (libido)
-w toku rozwoju energia przenoszona jest do poszczególnych części ciała
-doświadczenia przeżywane w każdym z etapów wpływają na rozwój w następnych
-to czego nauczy się dziecko w dzieciństwie determinuje jego przyszłe sukcesy lub
niepowodzenia20. Twórcy teorii o nadwyżce energii powiązanej z zabawą (nie wiem o co chodziło, ale pytanie jakoś tak) To ma wyjaśniać zabawę
(Przet,156 ) Schiller potem Spencer
Schiller - w zabawie dziecko wyładowuje nadmiar energii
Teoria nadmiaru energii pochodzącaod F.Schillera, rozwinięta przez H. Spencera głosi, że zwierzęta wyższe, a przede wszystkim ludzie, zaspokajają instynktownie elementarne potrzeby życiowe, a nadmiar sił życiowych wyładowują w zabawach; zwłaszcza w młodości gdy nie muszą walczyć o byt.
Są jeszcze teorie:
Rekreacji i relaksacji – wytchnienia – Lazarusa –zabawa forma aktywnego wypoczynku regeneracji sił
Ćwiczenia przygotowawczego –Groosa, Patrick – osobniki ćwiczą własne działania instynktowne, aby móc je wykonywać sprawnie i umiejętnie w okresie dorosłości
Rekapitulacji (atawizmu) –Hall, nawiązuje do Darwina i prawa biologicznego Heackla –w zabawie pojawiają się kolejno czynności analogiczne do podejmowanych przez ludzkość w toku jej historycznego rozwoju.
21. Co to jest ,,wewnętrzny roboczy model’’ przywiązania wg Bowlbyego
Dziecko tworzy „wewnętrzny roboczy model” przywiązania Model bezpieczny zakłada, że ma możliwość skupienia na sobie uwagi i uczucia ważnych osób.Mniej bezpieczny model – dziecko odkrywa, że uczucie innych jest uzależnione od bycia grzecznym; dorośli nie stanowią niezawodnego źródła wsparcia. Odkrycia te są wynikiem przeżyć dziecka. Stają się podstawą uogólnień i wpływają na sposób interpretowania zachowań innych dorosłych w przyszłości.
22. Cechy przywiązania
Przywiązanie – długotrwała , emocjonalna wieź z konkretną osobą.
Cechy – selektywność, poszukiwanie fizycznej bliskości, bliskość daje poczucie ukojenia i
bezpieczeństwa, oddalenie prowadzi do lęku separacyjnego23. Cechy charakterystyczne psychologii rozwojowej
Dział psychologii obejmujący badania poświęcone wyjaśnianiu wszystkich aspektów ludzkiego
rozwoju od poczęcia do adolescencji, w kategoriach zmian ilościowych ( wypowiada więcej
łów) i jakościowych( inne strategie zapamiętywania) zachodzących w poszczególnych sferach
rozwoju.
Rozwój prowadzi do pełnej dojrzałości fizycznej i psychicznej( intelektualnej, społecznej,
emocjonalnej) Proces rozwojowy ma charakter progresywny.24. funkcja wyzwalająca nauczania
Wiąże się z udzieleniem pomocy jednostce w stawaniu się przez nią niepowtarzalną
osobą; z udzielaniem pomocy w ujawnianiu się potencji jednostki ich wykorzystywaniu przy rozwiązywaniu zadań
25. Rodzaje reakcji okrężnych i w jakich stadiach się pojawiają
-REAKCJE OKRĘŻNE I STOPNIA (2 stadium) – dziecko chce odtwarzać; ćwiczy na własnym ciele
-REAKCJE OKRĘŻNE II STOPNIA (3 stadium) – dziecko chce odtwarzać; ćwiczy na przedmiotach zewnętrznych
-REAKCJE OKRĘŻNE III STOPNIA (5 stadium) – dziecko chce rozumieć, czynnie
eksperymentuje26. Rodzaje idealizmu młodzieńczego wg Szumana
- IDEALIZM ANTYCYPACYJNY- oczekiwanie dobra, młodzież wytwarza sobie idealny model rzeczywistości,
- IDEALIZM KOMPENSACYJNY-protest i ucieczka od rzeczywistości, niezgoda na brutalność świata,
- IDEALIZM NORMATYWNY/PRAKTYCZNY -kiedy idealizm staje się przyjętą normą, świadomym
wyborem kierując się ku sprawą realnym27. Cechy rysunku w średnim dzieciństwie
wg Szumana:
-okres idioplastyki(3-12 lat): głowonogi(3-5 lat), schemat uproszczony(5-7 lat), przekształcenia afektywne; symboliczne ujmowanie formy; wyrażanie przestrzeni przez układ pasowy i topograficzny
28. Elementy funkcji zarządzających i czym się je bada (to z hamowaniem itd.)
„system powiązanych z sobą wyższych funkcji poznawczych odpowiedzialnych za podejmowanie intencjonalnych i ukierunkowanych na cel zachowań polegających na rozwiązywaniu problemów’’
Elementy:
-hamowanie,
-pamięc robocza,
-planowanie,
-elastycznośc poznawcza
Narzędzia służące do pomiaru funkcji zarządzających
- PLANOWANIE:
+tworzenie skryptów („Opowiedz mi, jak się parzy herbatę?”
+testy behawioralne - Test Wieży z Hanoi
- PAMIĘĆ OPERACYJNA:
+ badanie pojemności – zapamiętywanie elementów
+ badanie zdolności manipulowania informacjami w WM – metoda podwójnego zadania (jednoczesne pamiętanie jakiejś informacji i wykonywanie obliczeń w pamięci)
- HAMOWANIE:
+ Test Stroopa
+Day/Night Stroop Test
- ELASTYCZNOŚĆ:
+testy przerzutności uwagi
+ karty z wisconsin
29. Rozwój egocentryzmu
a) Okres sensomotorycznyDziecko nie potrafi odróżnić siebie od innych przedmiotów, ma poczucie, że wszystko jest stworzone tylko dla niego.Nie odróżnia Ja od świata zewnętrznego. Nie jest także świadome związków przyczynowo- skutkowych. Główne osiągnięcie wczesnego dzieciństwa to stopniowo postępująca decentracja- dziecko uczy się co należy do Ja, a co pozostaje poza nim.b) Stadium przedoperacyjneDziecko nie jest w stanie podjąć roli, czy przyjąć punktu widzenia innych osób, nie odróżnia myśli innych osób od własnych• Dziecko cechuje intelektualny egocentryzm- nie potrafi zróżnicować, co jest fizyczne, a co psychiczne• Dziecko miesza prawa fizyczne z prawami moralnymi, determinizm z powinnością• Dziecko jest przekonane, że wszyscy myślą w taki sam sposób, dlatego nie czuje potrzeby jasnego i klarownego przedstawiania własnych myśli, przekonane, że wszyscy z pewnością rozumieją o co może mu chodzić. Nie potrafi przyjąć perspektywy innej osoby.• Nie potrafi przyjąć także cudzej perspektywy wzrokowej• Dziecko nie poddaje w wątpliwość własnych myśli i poglądów, jest przekonane, że są one poprawne• Gdy dowody przeczą temu o czym dziecko było przekonane prędzej stwierdzi, że dowody kłamią, niż że popełniło błąd w ocenie- tak więc myślenie dziecka bardzo często jest nielogiczne i niepoprawne.• Także mowa dziecka w wieku 2-6 lat jest bardzo mocno egocentryczna- mówi samo do siebie, nie skupiając się na tym, czy jest rozumiane przez innych.• W 6-7 roku życia dziecko zauważa, że jego myślenie może stać w sprzeczności z poglądami i spostrzeżeniami innych, zaczyna dopasowywać się do rówieśników i weryfikować swoje poglądy. Jest to początek dostosowywania się do świata społecznego.c) Stadium operacji konkretnychdziecko ma trudność z odróżnianiem spostrzeżeń od konstrukcji mentalnychd) Stadium operacji formalnychW okresie dorastania można zauważyć także pewne pozostałości myślenia egocentrycznego. Jest to niezdolność odróżniania własnego wewnętrznego świata, świata „idealnego” od świata rzeczywistego. Dorastającej osobie wydaje się także, że świat powinien podporządkować się pewnych schematom logicznych. Egocentryzm wieku dorastania jednak z czasem słabnie, młody człowiek uczy się używać logiki w odniesieniu do prawdziwego życia, rozumiejąc jednak przy tym, że nie zawsze da się ludzkie sprawy zrozumieć i wyjaśnić za pomocą praw logiki.
30. Cechy metody klinicznej
-włącza elementy rozmowy, badania testowego, obserwacji
-podstawą jest rozmowa z dzieckiem
-badający ustala cel rozmowy, rozpoczęcie, schemat
-sytuacja badania i pytania muszą być dostosowane do możliwości rozwojowych dziecka
-kolejnne pytanie winno być dostosowane do poprzedniej wypowiedzi dziecka co
pozwoli upewnić się w sposobie ujmowania zjawiska przez dziecko
-badający nie powinien niczego sugerować dziecku czy narzucać dziecku
-badający stawia dziecku wielokrotnie pytania dotyczące jakiegoś zjawiska, stale je modyfikując
-istotne są pytania o uzasadnienie31. Czemu badanie rozwoju jest specyficzne
-pewne zjawiska występują tylko w określonych momentach rozwoju
- należy pamiętać o możliwym wpływie badacza na dziecko
- konieczność panowania nad całym zachowaniem dziecka
-konieczność takiej organizacji badań by można było uchwycić zmiany rozwojowe
-słaby rozwój mowy we wczesnych okresach skłania do stosowania technik niewerbalnych
-małe dziecko trzeba badać w obecności opiekuna, dzieci często nie chcą brać udziału w badaniach32. Cechy zmiany rozwojowej
-progresywność
-ukierunkowanie
-ciągłość (względna i absolutna)33. Jakie nowe jakości/struktury pojawiają się w stadium operacji formalnych
- ROZUMOWANIE SŁOWNO – POJĘCIOWE: na abstrakcyjnych znakach, niezależnie od treści.
- ROZUMOWANIE HIPOTETYCZNO – DEDUKCYJNE: wyprowadzanie logicznych konkluzji z przesłanek,
tóre są hipotezami.
- ROZUMOWANIE NAUKOWO- indukcyjne : dochodzenie od szczegółowych faktów do ogólnych
formułowań; weryfikowanie hipotez na drodze systematycznego eksperymentowania.
- ABSTRAHOWANIE ODZWIERCIEDLAJĄCE – analogie; wewnętrzna myśl lub refleksja oparta na
ostępnej wiedzy prowadzi do powstania nowej wiedzy; konstruowanie wiedzy logiczno-
atematycznej.
- KOMBINATORYKA – logika zdań; rachunek prawdopodobieństwa.
-PROPORCJE , GŁĘBOKIE ROZUMIENIE PRZYCZYNOWOŚCI.34. Co to jest strefa najbliższego rozwoju
Struktura wspólnej działalności w kontekście różnicy między aktualnym a potencjalnym
poziomem rozwoju. . W strefie najbliższego rozwoju przy podaniu przykładu dziecko jest w
tanie samo wykonywać czynność. Uczenie powinno być nakierowane na strefę najbliższego
rozwoju.35. Rozwój przyjaźni
Stadialny model przyjaźni Damona :
5-7 LAT – przyjaźń nietrwała relacja, łatwo nawiązywana i kończona ; przyjaciele to osoby ,
tóre są dla mnie miłe i , z którymi dobrze jest się bawić.
2. 8- 10 LAT – przyjaciel jest lubiany ze względu na swoje cechy , a nie tylko z uwagi na
spółną zabawę; przyjaciele to osoby , które sobie pomagają i mają do siebie zaufanie.
OK. 11 LAT – przyjaźń jest trwałą relacją opartą na wspólnocie zainteresowań i osobowości; przyjaciele to osoby, które się rozumieją i dzielą się najintymniejszymi myślami i odczuciami. ( intymność).
...
psychologia-UJ