2006_STYCZEŃ_OKE_PR.pdf

(711 KB) Pobierz
Microsoft Word - Arkusz_II.doc
Miejsce
na naklejkę
z kodem szkoły
dysleksja
MWO-R1A1P-061
EGZAMIN MATURALNY
Z WIEDZY
O SPOŁECZEŃSTWIE
Arkusz II
POZIOM ROZSZERZONY
Czas pracy 150 minut
ARKUSZ II
STYCZEŃ
ROK 2006
Instrukcja dla zdającego
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 16stron.
Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego egzamin.
2. Arkusz zawiera dwie części. Część pierwsza arkusza wymaga
analizy materiałów źródłowych, a część druga napisania
krótkiego wypracowania na jeden z podanych tematów.
3. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to przeznaczonym.
4. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
5. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
6. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
7. Wypełnij tę część karty odpowiedzi, którą koduje zdający.
Nie wpisuj żadnych znaków w części przeznaczonej
dla egzaminatora.
8. Na karcie odpowiedzi wpisz swoją datę urodzenia i PESEL.
Zamaluj pola odpowiadające cyfrom numeru PESEL. Błędne
zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz właściwe.
Za rozwiązanie
wszystkich zadań
można otrzymać
łącznie
50 punktów
Życzymy powodzenia!
Wypełnia zdający przed
rozpoczęciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
15816310.051.png 15816310.062.png
2
Egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Arkusz II
Część I. Analiza źródeł.
Materiał A
[...] społeczności ludzkie stają się coraz mocniej powiązane rozbudowaną siecią zależności
ekonomicznych, finansowych, politycznych, strategicznych, kulturalnych. Zdarzenia w jednej
części świata wywierają natychmiastowy wpływ na to, co dzieje się w krajach najbardziej
odległych. Krach na giełdzie w Hong Kongu odbija się echem w kantorach w Warszawie.
Spadek produkcji ropy w Iraku decyduje od razu o zwyżce cen benzyny w Islandii. [...] Mini-
hulajnogi czy buty na koturnach pojawiają się niemal jednocześnie w sklepach Berlina,
Mediolanu, Londynu i Łomży.
P. Sztompka, Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2002, s.583.
Materiał B
Globalizacja gospodarki , tworzenie gospodarki światowej, wktórej istnieje
swobodna możliwość przepływu dóbr, usług oraz czynników wytwórczych. Gospodarcza
zależność między krajami widoczna była już w czasie krachu giełdowego w 1929 na Wall
Street, kiedy nastąpiło powszechne załamanie. Obecnie struktura ekonomiczna świata jest
jeszcze bardziej skomplikowana, a wielość i siła więzi stanowi o konieczności wspólnego
rozwiązywania problemów.
Od lat 90., w związku z likwidacją odrębnego systemu państw bloku socjalistycznego
i reformami gospodarczymi w Chinach można mówić o upowszechnianiu się wspólnego
modelu gospodarczego, co przyspiesza proces globalizacji. Jego podstawowymi czynnikami
są: światowy system walutowy, rozwój struktur integracji gospodarczej, rozrost
transnarodowych korporacji, międzynarodowych firm, tworzenie i umacnianie organizacji
współtworzących ład gospodarczy w skali światowej. [...]
Wielka Internetowa Encyklopedia Multimedialna WIEM – http://wiem.onet.pl
Zadanie 25. (2 pkt)
Na podstawie opisów zawartych w materiałach A i B wymień cztery czynniki, które
sprzyjają procesowi globalizacji.
• ...........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
• ...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
• ...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
• ...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
Materiał C
Z perspektywy euroatlantyckiej prawa te ( tj. prawa człowieka ) mają naturalnie
wartość ponadnarodową, dlatego też [...] powinny stanowić nieusuwalny składnik etyki
każdego ze społeczeństw na naszym globie. Niestety, okazuje się, że postulowany
uniwersalizm niektórych praw człowieka pozostaje w wyraźnej sprzeczności z systemem
 
Egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
3
religijnym lub społecznym wielu państw Orientu. Sama wolność sumienia i wolność słowa
bywają uznawane wręcz za zagrożenie dla stabilności poszczególnych państw, których
korzenie mocno tkwią w systemie religijnym lub filozoficzno-społecznym całkowicie
odmiennym od tradycji judeo-chrześcijańskiej. [...] Na nieszczęście, te fundamentalne różnice
kulturowe są jakby niedostrzegane lub też celowo ignorowane w świecie euroatlantyckim,
który nadal przekonany jest o uniwersalnej wartości swoich idei. Ta ignorancja, wynikająca
w dużej mierze z zapatrzenia we własną doskonałość technologiczną oraz niespotykany
wcześniej w historii dobrobyt i trwałość praw obywatelskich, może mieć fatalne
konsekwencje w całkiem niedalekiej przyszłości.
P. Kłodkowski, Wojna światów? O iluzji wartości uniwersalnych, Kraków 2002, s. 9 – 10.
Zadanie 26. (2 pkt)
Na podstawie materiału C wyjaśnij, dlaczego pojęcie praw człowieka może budzić sprzeciw
przedstawicieli kultur pozaeuropejskich.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Arkusz II
4
Egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
Arkusz II
Materiał D
Fale innowacyjne
INTERNET
Innowacje
Maszyna
parowa
Kolej
żelazna
Samochód
Mikro-
procesor
Cykle
1850
1900
1950
2000
Wczesna
industrializacja
Późna
industrializacja
Społeczeństwo
usługowe
Społeczeństwo
wiedzy
Kapitał
Informacja i wiedza
Czynniki
produkcji
Surowce
Praca
Kapitał
Kapitał ludzki
Źródło ilustracji: P. Sienkiewicz, Teoria rozwoju społeczeństwa informacyjnego;
http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty/0037/cz6-r53.pdf .
Zadanie 27. (4 pkt)
Przeanalizuj wykres zawarty w materiale D. Wykonaj polecenia:
A. Oceń tempo pojawiania się kolejnych fal (cykli) innowacyjnych.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
B. Korzystając z wykresu oraz wiedzy własnej, podaj trzy różnice między społeczeństwem
wiedzy a społeczeństwem wczesnej industrializacji.
• ...........................................................................................................................................
..........................................................................................................................................
• ...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
• ...........................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
15816310.076.png 15816310.001.png 15816310.002.png 15816310.003.png 15816310.004.png 15816310.005.png 15816310.006.png 15816310.007.png 15816310.008.png 15816310.009.png 15816310.010.png 15816310.011.png 15816310.012.png 15816310.013.png 15816310.014.png 15816310.015.png 15816310.016.png 15816310.017.png 15816310.018.png 15816310.019.png 15816310.020.png 15816310.021.png 15816310.022.png 15816310.023.png 15816310.024.png 15816310.025.png 15816310.026.png 15816310.027.png 15816310.028.png 15816310.029.png 15816310.030.png 15816310.031.png 15816310.032.png 15816310.033.png 15816310.034.png 15816310.035.png 15816310.036.png 15816310.037.png 15816310.038.png 15816310.039.png 15816310.040.png 15816310.041.png 15816310.042.png 15816310.043.png 15816310.044.png 15816310.045.png 15816310.046.png 15816310.047.png 15816310.048.png 15816310.049.png 15816310.050.png 15816310.052.png 15816310.053.png 15816310.054.png 15816310.055.png 15816310.056.png 15816310.057.png 15816310.058.png 15816310.059.png 15816310.060.png 15816310.061.png 15816310.063.png 15816310.064.png 15816310.065.png 15816310.066.png 15816310.067.png 15816310.068.png 15816310.069.png 15816310.070.png 15816310.071.png 15816310.072.png 15816310.073.png 15816310.074.png
Egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie
5
Materiał E
Sieć i globalna, natychmiastowa komunikacja prowadzą nieuchronnie do globalizacji
przepływów wszystkich wartości, które można wyrazić w formie elektronicznej. W efekcie
wszystko może wydarzyć się w każdym momencie i każdym miejscu [...]. Najlepszy przykład
to sposób, w jaki abstrakcyjne decyzje zarządców globalnych funduszy inwestycyjnych mogą
w jednej chwili zmienić los ludzi mieszkających w miejscu, gdzie znajduje się na przykład
fabryka, której akcjami dysponuje wspomniany fundusz. Mały ruch na giełdzie, nagłe
przerzucenie funduszów Polski do Chin [...] i już kilkaset osób nie ma pracy (lub ją właśnie
zyskuje), a tradycyjne życie lokalnej wspólnoty zostaje zburzone.
E. Bendyk, Zatruta studnia. Rzecz o władzy i wolności, Warszawa 2002, s.185.
Materiał F
Internet staje się miejscem prowadzenia rozgrywek wojennych, których skutki
zagrażają politycznemu, a przede wszystkim ekonomicznemu bezpieczeństwu państw.
Obecne konflikty polityczne i zbrojne często są uzupełniane atakami, zagrażającymi
bezpieczeństwu teleinformatycznemu walczących stron. W tym roku odnotowaliśmy
2 poważne starcia: na linii Waszyngton - Pekin oraz konflikt izraelsko-palestyński. W obu
przypadkach atakowano serwery rządowe, informacyjne oraz biznesowe, jednocześnie
zalewając je tekstami propagandowymi. Co prawda zaatakowane instytucje nie zostały
narażone na ogromne starty finansowe, łatwo jednak wyobrazić sobie zmasowany atak,
w wyniku którego następuje blokada komunikacji sieciowej, serwisy e-commerce 1 przestają
funkcjonować, co zmusza wiele instytucji do poniesienia kolosalnych kosztów. Taki
scenariusz cyberwojny, polegającej na destrukcji nowoczesnej gospodarki, w tym systemów
bankowych i teleinformatycznych, wcale nie jest taki daleki. Internet okazuje się równie
dobrym, jak konwencjonalne, narzędziem strategii wojennej.
A. Meller, Internet idzie na wojnę, PC World Computer, wersja on-line, wrzesień 2002.
Zadanie 28. (2 pkt)
Na podstawie materiałów E i F oceń wpływ Internetu na gospodarkę i stan bezpieczeństwa
współczesnych państw.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
1 Handel za pośrednictwem Internetu (handel elektroniczny).
Arkusz II
15816310.075.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin