Ćwiczenia 2.doc

(29 KB) Pobierz
4

4.03.2009

 

Ćwiczenia 2

 

 

3. Okres wyrazu – 1 rok życia

·         Posługiwanie się pojedynczymi wyrazami

·         Rozwój słownika biernego i czynnego (prędzej rozwija się słownictwo bierne)

·         Rozwój uwagi, pamięci, spostrzegawczości

·         Rozwój fizyczny dziecka (coraz więcej czynników oddziaływujacych na dziecko – rozwój mowy)

-          opóźnienie rozwoju fizycznego – opóźnienie rozwoju mowy

-          zbyt szybki rozwój fizyczny – opóźnienie mowy

·         Dziecko posiada w słowniku (słownik czynny) ok. kilkudziesięciu wyrazów – głównie rzeczowników w mianowniku

·         Wyrazy maja prawo być brzmieniowo zniekształcone

·         Pod koniec okresu dziecko powinno artykułować takie głoski jak: ś, ź, dź, ń

·         Łączenie wyrazów – powstają zlepki wyrazowe, potem równoważniki zdań, zdania proste

 

4. Okres zdania – 2-3 rok życia

·         Dziecko zaczyna tworzyć zdania (na początku zdania dwuwyrazowe, twierdzące, ale szybko pojawiają się pytające i rozkazujące)

·         Głoski mają prawo być zmiękczone

·         Pod koniec 3 r. ż. Dziecko powinno artykułować wszystkie samogłoski nosowe, jak: k, g, (często stanowią problem, szczególnie w fazie gdy dziecko „siada”), h, ł, l (związana z pionizacją języka), f, w

·         Pełna dojrzałość ośrodkowego układu nerwowego (pionizacja języka).

·         R – szósty rok życia, wiąże się z umiejętnością rozwibrowania czubka języka

·         Sz, ż, cz, dż – ok. 4 r. ż

·         Do 3 r. ż. – połykanie niemowlęce (infantylne) – język leży płasko w jamie ustnej, dochodzi do zespolenia wargowo-językowego (język wchodzi pomiędzy wały wargowe), napina się mięsień okrężny ust, a nie napinają się żwacze

·         Po 3 r. ż – połykanie przekształca się w dojrzałe:

-          język przy wałku dziąsłowym

-          zęby zwarte

-          napinają się żwacze

·         Przyczyny braku pionizacji języka

-          zbyt długie podawanie papkowatych pokarmów dziecku (ok. 8-9 mies staramy się żeby w pokarmie pojawiały się większe i twardsze kawałki)

-         

karmienie smoczkiem (6 mies – walka ze smoczkiem)  

-          ssanie kciuka

-          obgryzanie paznokci, długopisów                                                   parafunkcje

·         koniec 3 r. ż. – zakończenie kształtowania się słuchu fonematycznego

 

5. Okres swoistej mowy dziecięcej 3-7r. ż. (okres zabawy językiem, pytań i neologizmów)

·         Okres rozwoju zdania złożonego, kilkuwyrazowego

·         Zauważenie następstwa czasu

·         5 r. ż. – dziecko artykułuje szereg szumiący (sz, ż, cz, dz)

 

Zadania logopedy u dziecka na etapie noworodkowym:

·         Pomoc matce przy nauce karmienia piersią

-          Pierwsze karmienie – najpóźniej 2 godziny po porodzie

-          Odruch ssania powinien włączyć się u dziecka jak najwcześniej

-          U matki jak najszybciej powinien się produkować pokarm

·         Wstępne badanie dziecka

-          Wypłynięcie z kanałów słuchowych wód płodowych

-          Badanie wrażliwości twarzy na dotyk (często u dzieci z MPD)

-          Sprawdzenie reakcji dziecka na bodźce akustyczne

I.                    Odruch uszno-powiekowy – utrzymuje się do 6 mies. ż., mocne zacisnięcie powiek na usłyszenie dźwięku

II.                 Odruch przestrachu i obejmowania (moro) – do 6 mies. ż, dziecko szybko prostuje ręce, a potem obejmuje się

III.              Odruch żółwiowy – dopiero 6-8 tydz. ż., na dźwięk dziecko bardzo powoli zwraca gałki oczne w kierunku źródła dźwięku

-          Sprawdzenie możliwości oddychania przez nos w spoczynku

-          Sprawdzenie ułoźenia języka w spoczynku – u dziecka karmionego piersią język przyklejony do podniebienia lub do górnej wargi

-          Sprawdzenie wszystkich odruchów twarzy

I.                    Odruchy wargowe

*szukanie – bodźcujemy na spoidło wielkie warg i dziecko zwraca głowę w kierunku drażnienia

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin