Jak wycentrować koło od roweru.txt

(2 KB) Pobierz
Do centrowania nie jest nam potrzebna �adna specjalistyczna maszyna, wystarczy jeden ma�y kluczyk i kawa�ek kredy u�ywanej w szko�ach do tablic. Szprychy bo to nimi si� centruje ko�a maj� zaraz przy felgach �ebki kt�re mo�na z�apa� kluczykiem i je obraca�. Te �ebki s� na gwincie dlatego obracanie zmienia napi�cie szprych a tym samym i odchylenia ko�a. Na sam pocz�tek nale�y rower odwr�ci� do g�ry nogami czyli ko�a powinny wisie� w powietrzu. Nast�pnie zakr�camy ko�em aby stwierdzi� jak mocne jest bicie ko�a w bok lub na jajo. Teraz przyst�pujemy do cz�ci w�a�ciwej.


Centrowanie

Kred� przytykamy do bocznego wspornika ko�a tak aby by�a ona nie ruchoma i ci�gle w tym samy miejscu. Powinna ona by� tak przy�o�ona �e w miejscu gdzie ko�o ma boczne uderzenie (skrzywienie) powinno by� przez ni� zaznaczone na feldze oraz oponie ju� samo automatycznie podczas obrotu ko�em. Chodzi o to �e kreda zostaje doci�ni�ta przez nier�wne ko�o tylko w miejscach skrzywienia. Gdy ju� zaznaczyli�my punkt pocz�tku oraz ko�ca gdzie zaczyna i ko�czy si� wykrzywienie to przyst�pujemy do centrowania.

Kluczykiem polu�niamy szprychy z strony z kt�rej jest wygi�cie a naci�gamy je tam gdzie chcemy dor�wna� ko�o. Jak wida� szprychy przeplataj� si� na zmian�, raz jest szprycha zaczynaj�ca si� z lewej strony o�ki a raz z prawej. Gdy ko�o ma skrzywienie do lewej to polu�niamy szprychy na tym odcinku gdzie zaznaczyli�my bicie z strony lewej a naci�gamy szprychy z strony prawej na tym samym odcinku. Teraz sprawdzamy kr�c�c ko�em gdzie jest kolejna nier�wno�� i dzia�amy na tej samej zasadzie. Centrowanie ko�a w ten spos�b daje oko�o 95% jako�ci w centrowaniu czyli doprostowaniu ko�a. Ca�a czynno�� centrowania zajmuje oko�o 10 minut. W serwisach taka us�uga kosztuje przewa�nie 20 z�oty i trzeba zostawi� tam rower na oko�o dzie� � tutaj mamy to szybko i za darmo.


Centrowanie ko�a pukni�tego tak �e tworzy kszta�t jajka. Na pocz�tek nale�y wykry� zjajowacenie czyli stawiamy na przyk�ad p�aski klucz do obu wide�ek o 1 mm nad opon� a nast�pnie sprawdzamy w kt�rym miejscu jest bicie. Reszta ma si� podobnie z t� r�nic� �e tutaj napinamy w miejscu zjajowaenia wszystkie szprychy z obu stron na tym odcinku a popuszczamy z strony przeciwnej od tego zjajowacenia. Po za tym wszystko ma si� identycznie jak w przypadku poprzednim. Pami�tajmy jednak aby sprawdzi� czy aby na pewno obr�cz ko�a jest skrzywiona a czy nie jest to tylko nier�wno�� opony.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin