Na co zwrócić uwagę przy zakupie roweru.txt

(5 KB) Pobierz
Same kupienie rowera w dzisiejszych czasach nie jest trudn� rzecz�, natomiast znalezienie dobrego i taniego roweru jest uzale�nione od wiedzy o tych maszynach. Obecnie znale�� mo�na rowery nie tylko w sklepach specjalistycznych ale i super marketach i aukcjach internetowych itp. Najog�lniej rower dobiera si� nie z wygl�du ale na to co on sob� reprezentuje oraz jakiego roweru potrzebujemy do naszej jazdy jak� planujemy na nim odbywa�. Prawie wszyscy wybieraj� jazd� terenowo szosow� czyli rower na dalsze jak i bli�sze wyjazdy. Na co zwr�ci� uwag� przy kupnie takich rower�w?



Kupno na co zawsze patrze� w rowerze

Cena � Pierwszym elementem przy zakupie jaki powinien zwr�ci� nasza uwag� jest cena � jest ona uzale�niona od jako�ci ale nie zawsze, czasami ceny rower�w c� znaczenie wyg�rowane za byle co. Ceny nie wyp�ywaj� z jako�ci sprz�tu ale w przypadku rower�w cz�sto z nazwy firm czy po prostu najcz�ciej wygl�du roweru. A tak�e liczeniu na nieznajomo�� klient�w si� na tych sprawach.

Ci�ar � Rower do zwyk�ej jazdy nie mo�e by� za ci�ki, powinna jego waga si� mie�ci� w granicach 12 � 15 kg. Ci�sze sprz�ty nie nadaj� si� do jazdy po szosach ani zreszt� nigdzie. Nie patrzmy na rowery na wystawach kt�re maj� gruba�ne pi�kne ramy � a w szczeg�lno�ci gdy s� one stalowe. Rower z najcie�szymi ramami g�rski czyli o �rednicy 3 centymetra w zupe�no�ci wystarczy aby si� nie po�ama� podczas naszej jazdy ani nawet minimalnie nie wygi��. Tak�e pomy�lmy zanim kupimy rower obwarowany teleskopami czyli amortyzatorami gdy� ona wa�� znacznie a s� zazwyczaj nie potrzebne, wi�cej o amortyzatorach dalej.

Obr�cze - Ko�a roweru maj� du�e znaczenie nie chodzi tu tylko o ich rozmiar kt�ry w g�rskich powinien mie� 26 cali a trekingach 28 cali. Chodzi o ich szeroko�� czyli �rednia boczna do 2,5 centymetra. Felgi nie powinny by� stalowe bo jest to ju� prze�ytek. Dobra felga zawsze jest aluminiowa i bez znaczenia czy typu V (V oznacza �e ma wybrzuszenia spiczastowate od strony szprych) czy tradycyjna.

Prze�o�enia i biegi � Najog�lniej powiedzie� mo�na �e to od nich g��wnie zale�y jak b�dzie si� nam ci�ko je�dzi�o na naszym rowerze. Powinien rower mie� bieg�w od 18 co jest standardem. 3 prze�o�enia z przodu na trybach oraz 6 z ty�u na kasecie ( czy wolnobiegu ). Przednie biegi powinny mie� znaczny rozk�ad wielko�ci tryb�w. Jedna z�batka musi by� ma�a a ostatnia o nawet 70% wi�ksza od najmniejszej. Nie powinny by� bardzo mocno zabudowane plastykiem czy czymkolwiek gdy� do niczego to nie s�u�y a utrudnia czyszczenie i smarowanie. Tylne z�batki tak�e powinny mie� podobn� rozpi�to��. Wszystko to dobrze jest gdy budulcem tego jest czarna stal � najbardziej trwa�a.  Manetki � Biegi najlepiej jak nie s� zmieniana przez pokr�t�o w r�czce lecz zwyk�e motylki � chodzi tu o jak najwi�ksza prostot� i nie awaryjno�� takiego systemu.

Hamulce � Hamulce jakie ma nasz rower mog� by� dowolne i nie ma w rzeczywisto�ci tak �e tarczowe s� lepsze od V-break czy szcz�kowych. V-break s� tanie i �atwo i szybko je naprawimy. Tarcz�wki s� mocno drogie i zabudowane przez co trzeba du�ej si� bawi� z napraw�. Tarcz�wki hamuj� w ka�dej pogodzie a� do zu�ycia ca�kowitego mocno. V-break hamuj� tak samo ale u�cisk maleje wraz z u�yciem i trzeba je ustawia� cz�ciej wraz z zu�yciem klock�w by dalej by�y mocne. Ale same hamulce i ich system nie ma du�ego znaczenia o ile nie je�dzimy tym rowerem po g�rach.

Siode�ko i wspornik siod�a � Najpro�ciej siode�ko powinno by� mi�kkie i profilowane najlepiej z otworem w �rodku skr�cane na klucz NIMBUSA. Wspornik powinien by� aluminiowy s� wytrzyma�e i lekkie. Grubo�� pr�t�w siod�a powinna mie� od 0,5 centymetra a im grubsze tym lepsze.

Zaczepy i mocowania � Rower powinien by� taki �e �atwo go roz�o�y� na cz�ci. Przednie ko�o powinno si� zdejmowa� za spraw� motylka tak jak i siode�ko. Pozosta�e klucze standardowe rowerowe oraz do hamulc�w i podstawy siod�a NIMBUSY.

Dr��ki hamulcowe oraz r�czki � Dr��ek hamulca powinien nie by� z plastiku, najlepiej gdy s� z aluminium. R�czki od rowera mog� by� gumowate ale przy je�dzie w r�nych warunkach pogodowych najlepszym rozwi�zaniem jest pianka jako uchwyt. Pianka zawsze ma du�� przyczepno�� i nie daje uczucia ani zimna ani ciep�a oraz d�onie si� na niej nie poc�.

Wahacze � teleskopy i amortyzatory � Przy wyborze rowera z takimi rzeczami nale�y si� zastanowi� czy si� ju� mia�o z tym do czynienia skoro si� tak tego pragnie. Oraz czy na pewno s� aby potrzebne. Wi�kszo�� amortyzator�w wazy du�o i dzia�a s�abo lub za mocno. Takie zmi�kczacze s�u�� do jazdy wyczynowej a nie szosowo terenowej. Wahacze wytracaj� si�� peda�owania na bicie w pionie a nie poziomo. Dlatego taki rower wymaga wi�cej pracy nogami podczas jazdy ni� sztywny. Kolejnym argumentem jest to �e im wi�ksza ilo�� cz�ci tym wi�ksza awaryjno�� i ci�ar rowera.

Na co nie zwraca� uwagi � Na pewno nie warto m�wi� ten rower ma dzwonek a ten nie lub ten ma odblaski a ten nie. Podczas u�ytkowania rowera i tak kupimy do niego lampki gdy� same odblaski nie s� wystarczaj�ce. Podobnie niech nie kusz� nas do zakupu tego czy innego rowera b�otniki w zestawie bo nie nimi je�dzimy a same u�ywamy bardzo rzadko.

SAMO KUPNO � Przed samym kupieniem ju� rowera nale�a�o by si� na niem przejecha�. W sklepach rowerowych za pozostawieniem kaucji i dowodu na pewno sprzedawca na to pozwoli. Co do market�w to wiadomo szusujemy z umiarem. Patrzymy na to czy biegi dobrze dzia�aj� i czy aby si� nie jedzie nam ci�ko. Wa�ne jest to aby w rowerze nic nie skrzypia�o podczas naszej jazdy � to tyle.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin