przydatne rzeczy.txt

(4 KB) Pobierz
Kupuj�c rower w sklepie a tym bardziej wi�kszych marketach z regu�y nie s� one wyposa�one w dodatkowe komponenty przydatne w trasie. Artyku� ten wska�e kilka przydatnych cz�ci do rowera z kt�rymi jest znacznie wygodniejsza jazda czy tak�e mo�liwo�� osi�gni�cia na nim lepszych wynik�w. Elementy takie wcale nie s� drogie a zaopatrzenie si� w nie to koszt ��czny maksymalnie 40 euro w wystarczaj�cej jako�ci komponent�w.



1. Rogi na kierownice � tak�e mo�e by� to obw�dka. Jest tego wiele rodzaj�w od prostych lekko wykrzywionych dr��k�w przez ca�kowicie pa��kowate wyko�czenia nad kierownic�. Maj� one wielorakie zastosowanie. Przede wszystkim jest to oparcie na �okcie podczas po�o�enia si� na rowerze przedni� cz�ci� korpusu w je�dzie. S�u�y to do wygodnego kierowania kierownic� nawet jak si� jest na niej zawieszonym � czyli zjazdy z g�rek i pod g�rki aby oszcz�dzi� tarcia powietrza przez swoj� postaw�.


Kolejnym zastosowaniem i cz�ciej u�ywanym jest wy�szy chwyt kierownicy. Dzi�ki niemu nie musimy si� tak mocno garbi� podczas jazdy. Tak�e mo�liwo�� zmienienia oparcia aby si� nie usztywnia� w jednej pozycji jad�c. Cz�sto s� one stosowane jako zaczep na torby z sklepu ale akurat nie jest to ich przeznaczenie. Wa�n� zalet� rog�w jest tak�e przenoszenie �rodka ci�ko�ci czy stabilno�ci jazdy w r�ne punkty. Oparcie na kierownicy zni�a punkt ci�ko�ci i daje stabilniejsz� jazd�. Oparcie si� na rogach czyli brak szybkiego dost�pu do hamulc�w daje bardziej rekreacyjna podro� przez odci��enie plec�w i trzymanie w miar� wygodnej pozycji pionowej.

2. O�wietlenie elektryczne - chodzi tu o r�nego rodzaju lampki rowerowe. S�u�� one g��wnie do poprawienia bezpiecze�stwa naszej jazdy. Tak�e do o�wietlania drogi w mroku czy nawigowaniu na samych siebie. Lampki powinny by� jaskrawe a dok�adniej normuj� je przepisy. Prz�d mo�e mie� kolor Bia�y lub ��ty a ty� czerwony. Przednie �wiat�a nie powinny by� migaj�ce, tynie natomiast jak najbardziej. Polecam �wiat�a diodowe. �wiec� one na jednych bateriach do roku w czasie intensywnej jazdy. Diody bardzo ma�o czerpi� energii a s� mocno wyra�ne w s�upie �wiat�a � co daje oszcz�dno�� i bezpiecze�stwo zarazem.

3. Sakiewka � najlepiej typu tr�jk�t mocowana pod ram� rowera. S�u�y ona zazwyczaj do przewo�enia podstawowych kluczy do rowera jak i cz�sto do trzymania tam symbolicznych sum pieni�dzy na wyjazd. Jest ona mocowana mocno i stabilnie, cz�sto s� wersje wodoodporne. Sakiewki tego typu to tak�e sakiewki mocowane pod tyln� cz�� siode�ka oraz na prz�d kierownicy.

4. Siode�ko ergonomiczne � zar�wno do trasy kr�tkiej jak i tych dalszych dobrze mie� wyprofilowane siedzisko. Oczywi�cie nie przybiera ono profilu naszej cz�ci cia�a ale ma kszta�t tak dobrany �e nie czujemy kostnienia od jazdy. Takie siod�a maj� zawsze w sobie przelot s�u��cy nie tylko do odprowadzania wilgoci i wentylacji ale i do zdrowej jazdy szczeg�lnie dla m�czyzn. Twarde siode�ka wypuk�e czy typu proste mog� doprowadzi� do problem�w w narz�dach m�czyzn � to tak na przestrog�

5. Opony � i tutaj mamy wyb�r co nie miara. Jednak gdy je�dzimy cz�ciej po szosach oraz �cie�kach polnych nale�a�o by zmieni� ogumienie na co� w�szego ni� standard MTB. Chodzi tu o szeroko�� opony i bie�nik. Nale�a�o by zastosowa� opon� szosowo turystyczn� czyli z kolcami po bokach a na grzbiecie bie�nik pod�u�ny ci�g�y. Chodzi tu o to �e po napompowaniu takiej opony (d�tki w oponie) na szosie jedzie si� wybrzuszeniem g�adkim co daje lekko�� jazdy. Natomiast po wje�dzie na teren jedzie si� ca�� opon� wraz z zakolczeniami.

6. Licznik rowerowy � jest to nic innego jak baza pomiar�w r�nych osi�g�w na naszych rowerach czy og�lnie komputer pok�adowo-rowerowy. Liczniki s� r�nych rodzaj�w i w bardzo r�nych cenach. Ich g��wne funkcje to mierzenie dystansu przejechanej trasy ca�kowicie oraz w danym jednym wyje�dzie. A tak�e pr�dko�� jazdy obecna, pokazywanie godziny oraz czasu podr�y w samej je�dzie. Dzi�ki niemu wiemy dok�adnie ile przejechali�my kilometr�w i w jakim czasie. Jest to dobre rozwi�zanie aby poprawia� swoje osi�gi jak i wiedzie� na czym si� stoi w je�dzie oraz jaki jest nasz zasi�g. Liczniki od 20 z�oty wszystkie ju� dobrze licz� dystans. Maj� one mniej funkcji od tych dro�szych modeli ale s� r�wnie funkcjonalne. Licznik rowerowy powinien mie� czyteln� tarcz�. Wi�cej o licznikach na rower w innym temacie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin