C++Builder Borland Developer Studio 2006 Kompendium programisty.pdf
(
372 KB
)
Pobierz
C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty
IDZ DO
PRZYK£ADO
WY ROZDZIA£
C++Builder Borland
Developer Studio 2006.
Kompendium programisty
SPIS TREŒCI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
Autor: Andrzej Daniluk
ISBN: 83-246-0494-4
Format: B5, stron: 744
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Jeden z najnowszych produktów firmy Borland, C++Builder Borland Developer Studio
2006, to po³¹czenie nowoczesnego jêzyka programowania, jakim jest C++, biblioteki
komponentów wizualnych, zintegrowanego œrodowiska programistycznego oraz
narzêdzi s³u¿¹cych do modelowania oprogramowania. Pomimo ¿e zaimplementowana
w C++Builder wersja jêzyka C++ nie jest dok³adnym odzwierciedleniem standardu
ANSI, œrodowisko to zyska³o du¿e uznanie wœród najlepszych programistów,
doceniaj¹cych jego uniwersalnoœæ i stabilnoœæ.
Ksi¹¿ka „C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty”
przedstawia zasady programowania w jêzyku C++ z wykorzystaniem narzêdzia
C++Builder 2006. Opisuje zarówno samo œrodowisko, jak i poszczególne elementy
jêzyka. Dziêki niej nauczysz siê korzystaæ z jêzyka UML u¿ywanego do projektowania
aplikacji oraz dowiesz siê, jak realizowaæ projekty, wykorzystuj¹c jêzyk C++. Poznasz
tak¿e nowoczesne metodologie tworzenia oprogramowania za pomoc¹ narzêdzi typu RAD.
œrodowisko C++Builder Borland Developer Studio 2006
Podstawy jêzyka UML
Korzystanie z biblioteki STL
Obs³uga wyj¹tków
Operacje na systemie plików
Programowanie wielow¹tkowe
Komponenty
Programowanie grafiki
Poznaj potêgê jêzyka C++ i zdob¹dŸ szczególne umiejêtnoœci programowania
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Wstęp ................................................................................................................................................................11
Rozdział 1. Środowisko programisty IDE C++Builder Borland Developer Studio 2006 ..................... 15
Struktura głównego menu ................................................................................................18
Pasek narzędzi — Speed Bar ...........................................................................................47
Inspektor obiektów — Object Inspector ....................................................................48
Widok struktury obiektów .........................................................................................49
Ogólna postać programu pisanego w C++ .......................................................................50
Funkcja main() ...........................................................................................................52
Dyrektywa #include i prekompilacja .........................................................................53
Konsolidacja ..............................................................................................................54
Konfiguracja opcji projektu .......................................................................................54
Uruchamiamy program ..............................................................................................57
Ogólna postać programu pisanego w C++Builderze BDS 2006 ......................................58
Formularz ...................................................................................................................59
Zdarzenia ....................................................................................................................61
Konsola czy formularz? ...................................................................................................64
Podsumowanie .................................................................................................................64
Rozdział 2. Język modelowania, model dojrzałości i proces projektowania ...............................................65
UML jako język modelowania .........................................................................................65
Zawartość UML ...............................................................................................................67
Diagramy klas ............................................................................................................67
Diagramy obiektów ....................................................................................................72
Diagramy komponentów ............................................................................................73
Diagramy elementów zawierających strukturę wewnętrzną ......................................74
Diagramy pakietów ....................................................................................................75
Diagramy wdrożenia ..................................................................................................76
Diagramy czynności ...................................................................................................76
Diagramy przypadków użycia ...................................................................................79
Diagramy stanów .......................................................................................................80
Diagramy przebiegu ...................................................................................................82
4
C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty
Diagramy współpracy ................................................................................................84
Diagramy komunikacji ...............................................................................................84
Diagramy harmonogramowania zadań ......................................................................85
Mechanizmy rozszerzania ..........................................................................................85
Strategia modelowania i dokumentowania ......................................................................87
Model dojrzałości .............................................................................................................88
Proces projektowania .......................................................................................................88
Nie tylko IID ..............................................................................................................90
Podsumowanie .................................................................................................................90
Rozdział 3. Podstawy języka C++ ............................................................................................................................... 91
Dyrektywy preprocesora ..................................................................................................91
Dyrektywa #include ...................................................................................................91
Dyrektywa #define .....................................................................................................92
Dyrektywa #undef ......................................................................................................92
Dyrektywa #pragma hdrstop ......................................................................................92
Dyrektywa #pragma argsused ....................................................................................92
Dyrektywa #pragma inline .........................................................................................93
Dyrektywa #pragma option ........................................................................................93
Dyrektywa #pragma message ....................................................................................93
Dyrektywa #pragma package(smart_init) ..................................................................93
Dyrektywa #pragma resource "nazwa_pliku" ............................................................93
Dyrektywa #error .......................................................................................................94
Dyrektywy kompilacji warunkowej ...........................................................................94
Kategorie typów danych ...................................................................................................96
Podstawowe proste typy całkowite i rzeczywiste ..............................................................96
Typ int ........................................................................................................................97
Typ double .................................................................................................................97
Modyfikatory typów .........................................................................................................98
Typy danych Windows ...................................................................................................100
Typ Currency ..................................................................................................................101
Typ void .........................................................................................................................101
Typy logiczne .................................................................................................................101
Typy znakowe ................................................................................................................102
Typy łańcuchowe ...........................................................................................................102
Modyfikatory dostępu const i volatile ............................................................................103
Specyfikatory klas pamięci ............................................................................................104
Specyfikator extern ..................................................................................................104
Specyfikator static ....................................................................................................105
Specyfikator register ................................................................................................105
Operatory ........................................................................................................................105
Typ wyliczeniowy ..........................................................................................................109
Słowo kluczowe typedef ................................................................................................109
Typ zbiorowy .................................................................................................................110
Deklarowanie tablic ........................................................................................................111
Instrukcje sterujące przebiegiem programu ...................................................................113
Instrukcja warunkowa if...else .................................................................................113
Instrukcja wyboru switch...case...break ...................................................................115
Instrukcja for ............................................................................................................116
Nieskończona pętla for ............................................................................................118
Instrukcja iteracyjna do...while ................................................................................118
Instrukcja iteracyjna while .......................................................................................119
Instrukcja przerwania wykonywania pętli break .....................................................120
Spis treści
5
Funkcja przerwania programu exit() ........................................................................121
Funkcja przerwania programu abort() .....................................................................122
Instrukcja kontynuacji programu continue ..............................................................122
Funkcje w C++ ...............................................................................................................122
Rekurencja ...............................................................................................................124
Przedefiniowywanie funkcji ....................................................................................125
Niejednoznaczność ..................................................................................................128
Konwencje wywoływania funkcji ............................................................................129
Specyfikatory konsolidacji funkcji ..........................................................................129
Wskazania i adresy .........................................................................................................129
Operatory wskaźnikowe ...........................................................................................133
Wskaźniki i tablice ...................................................................................................133
Wielokrotne operacje pośrednie ..............................................................................135
Operatory new i delete .............................................................................................138
Dereferencja wskaźnika ...........................................................................................138
Wskaźniki ze słowem kluczowym const .................................................................139
Wskaźniki do funkcji ...............................................................................................140
Odwołania ......................................................................................................................145
Parametry odwołaniowe ...........................................................................................147
Zwracanie odwołań przez funkcje ...........................................................................149
Struktury .........................................................................................................................150
Przekazywanie struktur funkcjom ............................................................................152
Struktury zagnieżdżone ............................................................................................153
Wskaźniki do struktur ..............................................................................................155
Samodzielne tworzenie plików nagłówkowych .......................................................156
Unie ................................................................................................................................158
Klasy w C++ ..................................................................................................................159
Przedstawienie w UML ............................................................................................163
Konstruktor i destruktor ...........................................................................................164
Konstruktory kopiowania .........................................................................................166
Inne spojrzenie na klasy. Własności ........................................................................167
Funkcje ogólne .........................................................................................................170
Funkcje z dwoma typami ogólnymi .........................................................................172
Przedefiniowywanie funkcji ogólnych ....................................................................172
Klasy ogólne ............................................................................................................174
Wzorce klas z wieloma ogólnymi typami danych ...................................................176
Wzorzec auto_ptr .....................................................................................................177
Dziedziczenie ...........................................................................................................178
Powiązania ...............................................................................................................183
Funkcje składowe klas ze specyfikatorami const i volatile ............................................186
Funkcje wewnętrzne ................................................................................................188
Realizacja przekazywania egzemplarzy klas funkcjom ...........................................190
Wskaźniki do egzemplarzy klas ...............................................................................191
Operatory (.*) oraz (->*) ..........................................................................................193
Wskaźnik this ...........................................................................................................194
Przeładowywanie operatorów ........................................................................................195
Przeładowywanie jednoargumentowych operatorów ++ oraz – – ...............................196
Przeładowywanie operatorów (!) oraz (!=) ..............................................................199
Przeładowywanie dwuargumentowego operatora arytmetycznego + ......................202
Przeładowywanie operatora & .................................................................................204
Przeładowywanie operatora indeksowania tablic [ ] ...............................................205
6
C++Builder Borland Developer Studio 2006. Kompendium programisty
Funkcje i klasy zaprzyjaźnione ......................................................................................208
Klasy wejścia-wyjścia języka C++ ................................................................................213
Obsługa plików z wykorzystaniem klasy ios ...........................................................215
Tablicowe operacje wejścia-wyjścia ........................................................................217
Modele programistyczne ................................................................................................220
Programowanie sekwencyjne ...................................................................................221
Programowanie strukturalne ....................................................................................221
Programowanie proceduralne ..................................................................................222
Programowanie obiektowe .......................................................................................224
Programowanie zorientowane obiektowo ................................................................226
Programowanie generyczne .....................................................................................231
Programowanie aspektowe ......................................................................................231
Narzędzia metaprogramowania w C++ ...................................................................232
Programowanie oparte na skompilowanych modułach ...........................................234
Programowanie wielowątkowe ................................................................................235
Programowanie komponentowe ...............................................................................235
Podsumowanie ...............................................................................................................235
Rozdział 4. Wczesne oraz późne wiązanie .............................................................................................................. 237
Odwołania i wskaźniki do klas pochodnych ..................................................................237
Funkcje wirtualne w C++ ...............................................................................................240
Wirtualne klasy bazowe .................................................................................................243
Funkcje wirtualne w C++Builderze ...............................................................................247
Klasy abstrakcyjne w stylu biblioteki VCL ...................................................................251
Interfejsy .........................................................................................................................254
Zliczanie odwołań do interfejsu ...............................................................................255
Identyfikator interfejsu .............................................................................................256
Specyfikator __closure ...................................................................................................262
Obszary nazw .................................................................................................................265
Operator __classid ..........................................................................................................265
Funkcja Register() ..........................................................................................................266
Podsumowanie ...............................................................................................................266
Rozdział 5. Tablice ........................................................................................................................................................... 267
Tablice dynamicznie alokowane w pamięci ...................................................................267
Tablice dynamiczne ........................................................................................................270
Tablice otwarte ...............................................................................................................274
Tablice struktur ..............................................................................................................276
Tablice wskaźników do struktur ..............................................................................279
Odwołania do elementów tablicy wskaźników do struktur .....................................281
Podsumowanie ...............................................................................................................284
Rozdział 6. Biblioteka STL .......................................................................................................................................... 285
Iteratory ..........................................................................................................................285
Kontenery .......................................................................................................................286
vector ........................................................................................................................286
deque ........................................................................................................................289
list 289
slist ...........................................................................................................................290
set 290
map ...........................................................................................................................291
multiset .....................................................................................................................292
multimap ..................................................................................................................293
Plik z chomika:
kronos78
Inne pliki z tego folderu:
Asembler dla procesorow Intel Vademecum profesjonalisty.pdf
(400 KB)
Asembler cwiczenia praktyczne.pdf
(358 KB)
Architektura systemow zarzadzania przedsiebiorstwem Wzorce projektowe.pdf
(829 KB)
Architektura oprogramowania Metody oceny oraz analiza przypadkow.pdf
(429 KB)
Aplikacje w Visual C++ 2005 Przyklady.pdf
(296 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!!!!!!!ze słowackiego radia, niektore opisanie, inne nie
# - Wzory CV
▶ Porady remontowo - budowlane
▶ Remont domu - poradnik
• AGD - kody błędów pralek automatycznych
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin