POZNAJEMY PRZYRODĘ W LESIE
1.Wymień warstwy lasu i umieść w nich organizmy leśne: sosna, bez czarny, paproć, mrówki, jarzębina, dąb, leszczyna, muchomor czerwony, czarna jagoda, opadłe liście, buk, dżdżownice.
..................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................
2.Skreśl niewłaściwe określenia.
Wilgotność powietrza w lesie jest większa / mniejsza niż na polu.
Nasłonecznienie jest mniejsze / większe na otwartej przestrzeni niż lesie.
Latem temperatura powietrza jest niższa / wyższa w lesie niż poza lasem.
Powiewy wiatru są silniej / słabiej odczuwalne w lesie.
3.Podkreśl cechy dotyczące paprotników:
cieniolubne, rośliny pionierskie, zatrzymują duże ilości wody ,
zarodnie powstają na liściach, posiadają korzenie, zarodnie
wyrastają na szczycie bezlistnej łodyżki, posiadają chwytniki,
rozmnażają się przy pomocy zarodników.
4. W której grupie znajdują się tylko drzewa iglaste ?
a) dąb, jesion, modrzew b) sosna, jodła, świerk
5. Uzupełnij zdanie:
W Polsce jedynym drzewem, które zrzuca igły na zimę jest ............
6. Do gadów leśnych należą: ( podkreśl )
jaszczurka zwinka, ropucha, kumak, żmija zygzakowata, padalec,
żaba, kuna leśna, gniewosz, zaskroniec, jaszczurka żyworódka.
7. Charakterystyczne cechy ssaków to: ( podkreśl )
żyworodność, zdolność latania, dobrze rozwinięty mózg i narządy
zmysłów, stałocieplność, jajorodność, ciało pokryte sierścią, po
urodzeniu odżywiają się mlekiem matki, doskonale biegają.
8. Zaznacz w której grupie znajdują się tylko grzyby jadalne.
a) maślak, czubajka kania, borowik szatański
b) muchomor, koźlarz, borowik
c) kurka, opieńka, podgrzybek
9. Utwórz 2 łańcuchy pokarmowe.
kuna, larwy owadów, wiewiórka, kukułka, liście drzew, żołędzie
______________ ______________ ______________
10. Organizmem samożywnym jest: ( podkreśl )
zając, lis, leszczyna, ślimak, sosna, wrzos, dąb, sikorka
11. Uzupełnij zdanie:
Porosty to połączenie komórek grzybów i ...............................
Są one organizmami ..........................................( samożywnymi, cudzożywnymi )
12. Co jest zagrożeniem dla lasów? ( podkreśl )
dzięcioły, jaszczurki, pożary, sadzenie młodych drzewek, grzyby trujące,
zanieczyszczenia przemysłowe, grzyby pasożytnicze, mrowiska, niszczenie kory drzew
13. Uzupełnij zdanie:
Goryczak żółtawy należy do grzybów .......................................(jadalnych, niejadalnych, trujących )
14. Narysuj grzyba, zaznacz owocnik i grzybnię.
PRAWIDŁOWE ODPOWIEDZI I PUNKTACJA:
1.korony drzew - sosna, dąb, buk
podszyt - bez czarny, jarzębina, leszczyna
runo - paproć, muchomor czerwony, czarna jagoda
ściółka - mrówki, dżdżownice. opadłe liście 8 pkt
2.skreślić:mniejsza, mniejsze, wyższa, silniej 2 pkt
3.cieniolubne, zarodnie powstają na liściach, posiadają korzenie, rozmnażają się przy
pomocy zarodników 2 pkt
4.b 1 pkt
5.modrzew 1 pkt
6.jaszczurka zwinka, żmija zygzakowata, padalec, gniewosz, zaskroniec,jaszczurka
żyworódka 3 pkt
7.żyworodność, dobrze rozwinięty mózg i narządy zmysłów, stałocieplność, ciało pokryte
sierścią, po urodzeniu odżywiają się mlekiem matki, doskonale biegają 3 pkt
8.c 1 pkt
9.liście drzew- larwy owadów- kukułka
żołędzie- wiewiórka- kuna 2 pkt
10.leszczyna, sosna, wrzos, dąb 2 pkt
11.glonów, samożywnymi 1 pkt
12.pożary, zanieczyszczenia przemysłowe, grzyby pasożytnicze, niszczenie kory drzew 2 pkt
13.niejadalnych 1 pkt
14.za rysunek i prawidłowe zaznaczenie owocnika i grzybni 2 pkt
31pkt-cel
30,5-27,5pkt-bdb
27-22pkt-db
21,5-16,5pkt-dst
16-11pkt-dp
10,5-0pkt-ndst
W zadaniach nr 3, 6, 7, 10, 12 za wybór nieprawidłowej odpowiedzi odejmujemy 0,5 pkt.
stepane