Sztuka wojny. Sztuka marketingu.pdf

(221 KB) Pobierz
Sztuka wojny. Sztuka marketingu
Sztuka wojny.
Sztuka marketingu
Autorzy: Gary Gagliardi, Sun Tzu
TĀumaczenie: Tomasz Misiorek
ISBN: 83-7361-840-6
TytuĀ oryginaĀu: Sun Tzus The Art of War
Format: A5, stron: 192
Zastosuj staroŃytne chiĺskie strategie w marketingu
¤ Przeanalizuj swojĴ sytuacjķ i zaplanuj taktykķ
¤ Zajmij odpowiedniĴ pozycjķ, budujĴc silnĴ markķ
¤ Zastosuj odpowiedniĴ strategiķ podczas kampanii marketingowej
âSztuka wojnyÒ generaĀa Sun Tzu to jedna z najbardziej znaczĴcych ksiĴŃek
traktujĴcych o strategii walki. Nauki Sun Tzu wykorzystywali dowdcy armii oraz
wybitni stratedzy. Jednak treľci zawarte w tym dziele sĴ tak uniwersalne, Ńe moŃna
wykorzystaě je nie tylko w walce. Traktaty Sun Tzu poznajĴ menedŃerowie, wĀaľciciele
firm i doradcy. Wykorzystanie ich w marketingu rwnieŃ moŃe przynieľě zaskakujĴce
rezultaty. Ponadczasowe strategie moŃna zastosowaě podczas analizowania pozycji
firmy, budowania marki, tworzenia kampanii marketingowych i wprowadzania ich
w Ńycie.
âSztuka wojny. Sztuka marketinguÒ to adaptacja nauk generaĀa Sun Tzu do realiw
wspĀczesnego marketingu. CzytajĴc jĴ, przekonasz siķ, jak strategie stworzone z myľlĴ
o prowadzeniu wojny mogĴ przydaě siķ podczas podbijania rynku. Opisane w ksiĴŃce
techniki moŃe wykorzystaě kaŃdy specjalista od marketingu. Nie znajdziesz tu
oklepanych porad dotyczĴcych drukowania folderw i publikowania reklam w prasie.
Przeczytasz natomiast o rozwiĴzaniach taktycznych sprawdzonych w tysiĴcach bitew,
planowaniu strategii, wykorzystywaniu swoich mocnych stron, prowadzeniu negocjacji
i stosowaniu podstķpw.
¤ Analiza sytuacji i wybr rynku docelowego
¤ Planowanie kampanii marketingowej
¤ Pokonywanie przeszkd
¤ Wejľcie na rynek
¤ Adaptacja do realiw rynku
¤ WdraŃanie strategii marketingowej
¤ Sztuka badania rynku
Poznaj nowe, wyjĴtkowe metody wygrywania bitew o pozycjķ rynkowĴ
6017156.009.png 6017156.010.png 6017156.011.png 6017156.012.png 6017156.001.png 6017156.002.png
Spis treści
Wprowadzenie ......................................................................9
Wstęp ................................................................................... 19
1. Analizowanie sytuacji ........................................................25
Analizowanie rynku ................................................... 27
2. Rozpoczęcie wojny ............................................................37
Wybór rynku docelowego ...........................................39
3. Planowanie ataku .............................................................. 47
Przygotowywanie kampanii ...................................... 49
4. Zajmowanie pozycji ...........................................................57
Budowanie marki .........................................................59
5. Nabieranie impetu .............................................................67
Przebojowość ................................................................69
6. łabość i siła ....................................................................... 77
Potrzeby i ich zaspokajanie ....................................... 79
7. Konflikt zbrojny ................................................................ 91
Kontakt z rynkiem .......................................................93
8. Dostosowywanie .............................................................. 103
Dostosowywanie się do rynku ................................. 105
9. Zbrojny marsz ...................................................................111
Kampania marketingowa ......................................... 113
10. Pozycje wyjściowe .............................................................129
Sytuacje na rynku ....................................................... 131
11. Rodzaje terenu .................................................................. 145
Etapy kampanii ..........................................................147
12. Atakowanie ogniem ......................................................... 169
Wykorzystywanie pragnień rynku .......................... 171
13. Wykorzystanie szpiegów .................................................179
Korzystanie z badań rynku ...................................... 181
O Autorze ......................................................................... 191
6017156.003.png
Rozdział 1.
Analizowanie sytuacji (analizowanie rynku)
Chociaż w chińskim oryginale pierwszy rozdział dzieła Sun Tzu nazywa się
, co na język polski tłumaczy się jako „plan” lub „planowanie”,
jego znaczenie jest dużo bliższe temu, co nazwalibyśmy „analizą sytuacji
konkurencyjnej”. Aby odnosić sukcesy w marketingu, musisz tego typu
analizę przeprowadzać regularnie.
W pierwszym punkcie rozdziału Sun Tzu opisuje główne komponenty
składające się na system konkurencyjny.
W następnym punkcie przedstawia, w jaki sposób można porównać
swoją sytuację konkurencyjną z sytuacją przeciwników.
W kolejnym punkcie podkreśla znaczenie posiadania dobrych
informacji na potrzeby analizy konkurencyjnej, zwłaszcza cenne są tu
informacje pochodzące ze źródeł zewnętrznych.
Dyskusja w kolejnym punkcie przenosi wagę z informacji na
kontrolowanie informacji, czyli to, co Sun Tzu nazywa podstępem. „Podstęp”
nie oznacza u niego nieuczciwości — wręcz przeciwnie, uczciwość to jedna
z niezbędnych cech przywódcy. Podstęp w jego rozumieniu to raczej
umiejętność świadomego kontrolowania informacji, które odbierają inni.
W ostatnim punkcie rozdziału Sun Tzu przekonuje, że analiza
konkurencyjna to sztuka porównywania — wymaga rozważenia wszystkich
argumentów za i przeciw.
Wszystkie wymienione wyżej koncepcje są przedstawione dokładniej
w kolejnych rozdziałach — w tym znajduje się ich wstępne omówienie.
6017156.004.png 6017156.005.png 6017156.006.png
Analizowanie sytuacji
S UN T ZU POWIEDZIAŁ :
To jest wojna. 1
Najważniejsza umiejętność w państwie.
Podstawa życia i śmierci.
Filozofia przetrwania lub zagłady.
Musisz dobrze ją poznać.
6 Twoje umiejętności zależą od pięciu czynników.
Studiuj te czynniki, gdy planujesz wojnę.
Musisz poznać swoją sytuację.
1.
Omów filozofię.
2.
Omów klimat.
3.
Omów teren.
4.
Omów przywództwo.
5.
Omów metody prowadzenia wojny.
14 Wszystko zaczyna się od Twojej filozofii prowadzenia wojny.
Przewódź swoim ludziom w ten sposób,
by mieli wyższy, wspólny cel.
Możesz poprowadzić ich na śmierć.
Możesz poprowadzić ich do życia.
Nie mogą obawiać się niebezpieczeństwa
ani nieuczciwości.
Sztuka wojny j Rozdział 1. Analizowanie sytuacji 26
6017156.007.png
Analizowanie rynku
1 Oto sztuka marketingu.
To najważniejsza umiejętność w Twojej organizacji.
To fundament fortun i klęsk.
Jego logika prowadzi do kreacji i destrukcji.
Musisz wiedzieć, jak działa.
Twój sukces na rynku uzależniony jest od pięciu czynników.
Rozważ te czynniki, analizując rynek.
Musisz poznać swoją sytuację na rynku.
1.
Omów swoją misję marketingową.
2.
Omów trendy na rynku.
3.
Omów swój segment rynku.
4.
Omów swoją pozycję lidera w marketingu.
5.
Omów proces marketingu.
Marketing zaczyna się wraz z misją marketingową.
Gdy wchodzisz na rynek, musisz postawić sobie wyższe cele,
mające wymiar globalny.
Twoja misja musi wskazywać Ci dalszą drogę.
Twoja misja musi określać powód, dla którego istniejesz.
Prawidłowo sformułowana misja zmniejsza szanse
pojawienia się przeszkód i zgubienia kierunku.
27 Sztuka marketingu j Rozdział 1. Analizowanie rynku
6017156.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin