Psychoterapia dzieci i młodzeży-definicja
• Każda interwencja, której celem jest zmniejszenie dolegliwości psychicznych, zredukowanie zachowania nieprzystosowawczego, poprawienie zachowania przystosowawczego, i która posługuje się takimi środkami jak poradnictwo czy ustrukturalizowane interwencje behavioralne ( Weisz, Weiss, Han, Granger i Morton, 1995)
Cel interakcji psychoterapeutycznej
• Zmiana uczuć, myśli, postaw lub działań osoby, która szukała pomocy lub której opiekunowie szukali dla niej pomocy
• Poprawa przystosowania
• Redukcja niedomagań
Rola pacjenta i rola terapeuty
• Terapeuta stwarza odpowiednie warunki do rozwoju relacji interpersonalnej (wsparcie, akceptacja, zachęta) oraz dostarcza doświadczeń, które prowadzą do zmiany
• Pacjent i jego opiekunowie opisują problemy, warunki, w których występują problemy oraz oczekiwania dotyczące zmiany. Pacjent i/lub jego opiekunowie stosują środki, zalecane przez terapeutę dla osiągnięcia zmiany.
Środki prowadzące do zmiany
• rozmowa z pacjentem,
• rozmowa z opiekunami,
• zabawa,
• stosowanie behawioralnych technik modyfikacji zachowania,
• ćwiczenie czynności,
• eksperymenty myślowe
Z definicji psychoterapii wyklucza się
• Interwencje, które wykorzystują środki biologiczne i medyczne (dieta, leki),
• Interwencje ukierunkowane na polepszenie wyników w nauce
• Interwencje środowiskowe typu taniec, harcerstwo, sport, dostosowanie środowiska tak by pacjent mógł w nim funkcjonować mimo deficytów. Interwencje te mogą poprawić funkcjonowanie, ale nie spełniają formalnych wymogów psychoterapii. W niektórych typach zaburzeń dziecięcych przeważa ten rodzaj interwencji i mimo, że nie jest psychoterapią, stosowany jest przez psychoterapeutów.
Główne trudności typowe dla psychoterapii dzieci i młodzieży
1. identyfikacja dysfunkcji
2. Pomiar dysfunkcji
3. Pomiar efektów terapii
4. Silna rola kontekstu
5. Zmiany rozwojowe kontekstu
6. Motywacja do uczestnictwa w terapii
5. Zmiany rozwojowe podmiotu terapii
Identyfikacja dysfunkcji w psychoterapii dzieci i młodzieży i związane z tym problemy
• Zachowanie trudne bywają wynikiem etapu rozwoju
• Dokładny wiek, na którym dane zachowania pojawiają się lub zanikają można ustalić jedynie w przybliżeniu
• Wymaga rozstrzygnięcia czy jakościowe i ilościowe cechy zachowania mieszczą się w granicach normy dla danego okresu rozwojowego czy też wykraczają poza tę normę
• Pomiar dysfunkcji
• Dziecko, poniżej 8 r.ż., ze względu na wiek, często nie jest wiarygodnym źródłem informacji
• Relacja dzieci powyżej 8 r.ż. może być wiarygodna, ale wymaga zaadaptowania formy pytań do wieku dziecka (np. która lalka jest do ciebie bardziej podobna) (Mash i Terdal 1997)
• Rodzice jako główne źródło informacji. Oceny rodziców uzyskuje się przy pomocy standaryzowanych skal. Rodzicielska ocena problemu dziecka jest dokonywana przez pryzmat sytuacji rodzica i rodziny
Trudności w pomiarze efektów terapii
• Relacjonowana poprawa funkcjonowania dziecka pod koniec terapii może odzwierciedlać:
a. Rzeczywiste zmiany w funkcjonowaniu dziecka
b. Zmianę oczekiwań rodziców wobec dziecka
c. Nie związaną z funkcjonowaniem dziecka redukcję stresu rodziców
d. Poprawę relacji między członkami rodziny
e. Kombinację tych czynników
• Relacjonowany przez rodziców brak poprawy może wynikać z:
b. nie dostrzegania zmiany przez rodziców
Kontekst (układy środowiskowe, które mają wpływ na funkcjonowanie dziecka)
a. Relacje interpersonalne (np. z rodzicami, z kolegami)
b. Systemy (np. rodzina, klasa)
c. Otoczenie (np. wieś, małe miasto)
• Dzieci są szczególnie silnie zależne od kontekstu
Wybór podmiotu terapii
• W związku z silną zależnością dziecka od czynników kontekstowych powstaje problem wyboru podmiotu terapii- kto ma być adresatem leczenia lub interwencji w celu zlikwidowania dysfunkcji. Mogą to być:
• Dziecko, lub rodzice, lub rodzina jako całość
• Rówieśnicy, lub nauczyciele, lub prawodawstwo lokalne, lub nauczyciele, lub zasady panujące w danej szkole
Rozwojowa zmienność kontekstu
• Kontekst i jego wpływ na dziecko zmienia się w miarę rozwoju
• W zależności od wieku w terapii z różną siłą pojawia się potrzeba uwzględnienia różnych wpływów kontekstowych
Motywacja do uczestnictwa w leczeniu
• Dzieci rzadko same stwierdzają, że doświadczają stresu
• Zapytane o powód zgłoszenia na leczenie, dzieci podaja zwykle inne przyczyny niż rodzice, którzy dziecko przyprowadzili (Yeh i Weisz 2001)
• W terapii dzięcięcej większa część leczenia skierowana jest na problemy zaburzające (dzieci eksternalizujące) a nie na zaburzone (dzieci internalizujące)
• Przedmiotem pracy terapeuty staje się często problem, który wywołuje stres u kogoś innego niż pacjent.
• Dzieci często nie wykazują motywacji do zaangażowania się w zadania, jakich wymaga terapia
• Problem regularnego przychodzenia
• Problem nie dopuszczenia do przedwczesnej rezygnacji z terapii (Kazdin 1996)
Aspekty rozwojowe w badaniach nad psychoterapią1. W trakcie terapii zachodzą zmiany rozwojowe2. Dzieci w tym samym wieku chronologicznym mogą być w różnym wieku rozwojowym mogą być duże różnice w funkcjonowaniu poznawczym, emocjonalnym, fizycznym, społecznym)3. Zachowania rozwojowo prawidłowe w młodszym wieku stają się atypowe w wieku starszym4. Psychopatologia, która leży u podłoża problemu, może manifestować się różnie w zależności od etapu rozwoju5. Tak samo wyglądająca patologia mogła rozwijać się w różny sposób
Co decyduje o tym, że terapia jest zorientowana na rozwój
• Uwzględnia zadania rozwojowe
• Uwzględnia kamienie milowe
• Wystarczająco elastyczna by nadać odpowiednie znaczenie obserwowanym problemom w zależności od stopnia w jakim objawy są rozwojowo atypowe
• Dostosowanie techniki terapeutycznej do wieku (różne wersje tej samej metody mogą służyć dzieciom w różnym wieku)
• Bierze pod uwagę obecny kontekst społeczny dziecka (Forehand i Wierson, 1993)
Czy stosowane obecnie metody terapeutyczne są zorientowane na rozwój? (przegląd 34 badań terapii behawioralno-poznawczej)
• Przegląd (Holmbeck 2000) wykazuje, że 26% z analizowanych badań brało pod uwagę kwestie rozwojowe
• Podręczniki terapii behawioralno-poznawczej podkreślają wagę dostosowania ich do poziomu rozwoju, ale nie dają wskazówek jak to zrobić.
Wpływ rozwoju na wyniki terapii
Poziom rozwoju jako moderator lub mediator skuteczności terapii
• Moderator to zmienna określająca warunki, w których dany czynnik prognozy jest lub nie jest związany z wynikiem. Terapia ma inna skuteczność na jednym poziomie moderatora a inna na innym poziomie. (Np. powiemy, że moderatorem jest płeć, jeśli ta sama terapia będzie miała inna skuteczność dla dziewczynek a inna dla chłopców, lub inna dla młodszych niż dla starszych dzieci)
Mediator to zmienna, określająca czynnik dzięki któremu następuje zmiana.
• Moderatory- poziom rozwoju jako moderator
• W analizie moderatorów chodzi o określenie w jakich warunkach terapia jest skuteczna a w jakich nieskuteczna. Dwa podstawowe moderatory, które moga znaczaco wpływać na skuteczność terapii to poziom poznawczo-rozwojowy i poziom motywacji do zmiany terapeutycznej.
• Poziom rozwoju jako moderator
• Poziom rozwoju jako mediator
• Jeśli znany jest związek przyczynowy między mediatorem a wynikiem, terapia może skupić się na mediatorze
• Z badań Treadwell i Kendall, 1996 wynika, że negatywne wypowiedzi na swój temat wywołuja objawy lęku. Można więc kierować oddziaływania terapeutyczne na zmianę wypowiedzi
• Z badań Guerra i Slaby, 1990 wynika, że poprawa umiejętności rozwiązywania problemów wiąże się ze zmniejszeniem poziomu zachowań przestępczych
• U dzieci, które nie zdołały opanować pewnych zadań rozwojowych i przejawiają problemy w funkcjonowaniu, które wynikają z nieopanowania tych zadań rozwojowych, poziom rozwoju może stanowić cel terapii
Zadania rozwojowe a psychoterapia dzieci i młodzieży
• Metody i cele terapeutyczne ulegają dużym zmianom w ciągu pierwszych 20 lat życia
• Znajomość norm rozwojowych pozwala na formułowanie adekwatnych sądów diagnostycznych (DSM i ICD w niewielkim stopniu uwzględniają aspekty rozwojowe)
• Znajomość norm rozwojowych pozwala podjąć adekwatną decyzję o konieczności podjęcia terapii i o wyborze odpowiedniej metody
• Znajomość norm rozwojowych pozwala zdecydować czy sam rozwój nie powinien być celem terapii
Psychopatologia rozwojowa
• Obraz kliniczny większości zaburzeń różni się w zależności od wieku
• Zadania rozwojowe w kolejnych okresach życia
Niemowlęctwo 0-2 lat
• Pojawienie się emocji
• Rozwój stałości przedmiotu oraz lęku przed separacją
• Rozwój więzi rodzic dziecko (bezpieczna więź przyczynia się do rozwoju zaufania więź bez poczucia bezpieczeństwa powoduje brak zaufania i niepokój u dziecka)
• Początek użycia dźwięków i słów do komunikacji
• Stadium sensoryczno- motoryczne wg. Piageta
Wiek przedszkolny 2-6 lat
• Użycie wielu słów do komunikacji
• Zakończony trening czystości
• Dzieci zaczynają zdawać sobie sprawę z różnic w widzeniu świata przez różnych ludzi (choć główną perspektywą jest egocentryzm)
• Rozwój wyobraźni, pojawienie się zabawy tematycznej, odgrywania ról
• Wzrost poczucia kontroli nad otoczeniem
• Rozwój umiejętności związanych z gotowością szkolną
• Stadium przedoperacyjne wg. Piageta
Średnie dzieciństwo 6-10 lat
• Rozwój myślenia logicznego i rozumowania
• Wzrost roli interakcji z rówieśnikami
• Wzrost samokontroli i umiejętności panowania nad emocjami
• Stadium operacji konkretnych wg. Piageta
• Okres dorastania 10-18 lat
• Pokwitanie, rozwój płciowy
• Rozwój meta-poznania
• Rozwój myślenia abstrakcyjnego
• Rozwój umiejętności przewidywania konsekwencji
• Opanowana umiejętność przyjmowania perspektywy innej osoby
• Separacja od rodzica (nasilenie się konfliktów rodzinnych)
• Rozwój zażyłych relacji z rówieśnikami
• Rozwój poczucia autonomicznego funkcjonowania i autonomiczności
• Stadium operacji formalnych wg. Piageta
Wczesna dorosłość 18-25 lat
• Tworzenie trwałych relacji interpersonalnych
• Uzyskanie wykształcenia i tożsamości zawodowej
Dlaczego znajomość prawidłowego rozwoju jest potrzebna
a. poziom rozwoju poznawczego- wpływa na poziom rozumienia celu terapii i procesu terapeutycznego
b. poziom myślenia abstrakcyjnego i zdolności do przyjmowania perspektywy innego człowieka wpływa na dobór strategii (wymagających wglądu, myślenia abstrakcyjnego, przyjmowania ról)
Psychopatologia rozwojowa- odchylenia w przebiegu normalnego rozwoju- co nam daje ta wiedza dla uprawiania psychoterapii
1. Psychopatologia rozwojowa pokazuje:
a. granice między zachowaniem prawidłowym a zaburzonym;
b. w jaki sposób rozróżnienie między normą a patologią może się zacierać na pewnych etapach rozwoju dla pewnych objawów (np. wagary na różnych etapach rozwoju);
c. niektóre objawy mogą stanowić próbę radzenia sobie z prawidłowymi procesami rozwojowymi
2. Częstość i charakter zaburzeń różni się w zależności od wieku (Loeber, Stouthamer, Van Kammen , 1998 dokumentują różnicę w częstości poszczególnych zaburzeń w poszczególnych grupach wiekowych
3. Charakter tych samych zaburzeń różni się w zależności od tego kiedy się ujawniły (o wczesnym początku vs. Ujawniające się w adolescencji. Psychopatologia rozwojowa pokazuje przebieg zaburzeń w rozwoju i różnice w prognozie w zależności od przebiegu
4. Symptomatologia zaburzeń dzieci i młodzieży jest manifestacją poszczególnych etapów rozwoju
5. Zaburzenia u dzieci i młodzieży różnią się pod względem ciągłości i braku ciąg...
wannad