Psychoterapia dzieci i młodzeży.docx

(135 KB) Pobierz

Psychoterapia dzieci i młodzeży-definicja

                      Każda interwencja, której celem jest zmniejszenie dolegliwości psychicznych, zredukowanie zachowania nieprzystosowawczego, poprawienie zachowania przystosowawczego, i która posługuje się takimi środkami jak poradnictwo czy ustrukturalizowane interwencje behavioralne ( Weisz, Weiss, Han, Granger i Morton, 1995)

Cel interakcji psychoterapeutycznej

                      Zmiana uczuć, myśli, postaw lub działań osoby, która szukała pomocy lub której   opiekunowie szukali dla niej pomocy

                      Poprawa przystosowania

                      Redukcja niedomagań

Rola pacjenta i rola terapeuty

                      Terapeuta stwarza odpowiednie warunki do rozwoju relacji interpersonalnej (wsparcie, akceptacja, zachęta) oraz dostarcza doświadczeń, które prowadzą do zmiany

                      Pacjent i jego opiekunowie opisują problemy, warunki, w których występują problemy oraz oczekiwania dotyczące zmiany. Pacjent i/lub jego opiekunowie stosują środki, zalecane przez terapeutę dla osiągnięcia zmiany.

Środki prowadzące do zmiany

                      rozmowa z pacjentem,

                      rozmowa z opiekunami,

                      zabawa,

                      stosowanie behawioralnych technik modyfikacji zachowania,

                      ćwiczenie czynności,

                      eksperymenty myślowe

Z definicji psychoterapii wyklucza się

  Interwencje, które wykorzystują środki biologiczne i medyczne (dieta, leki),

  Interwencje ukierunkowane na polepszenie wyników w nauce

  Interwencje środowiskowe typu taniec, harcerstwo, sport, dostosowanie środowiska tak by pacjent mógł w nim funkcjonować mimo deficytów. Interwencje te mogą poprawić funkcjonowanie, ale nie spełniają formalnych wymogów psychoterapii. W niektórych typach zaburzeń dziecięcych przeważa ten rodzaj interwencji i mimo, że nie jest psychoterapią, stosowany jest przez psychoterapeutów.

Główne trudności typowe dla psychoterapii dzieci i młodzieży

1. identyfikacja dysfunkcji

2. Pomiar dysfunkcji

3. Pomiar efektów terapii

4. Silna rola kontekstu

5. Zmiany rozwojowe kontekstu

6. Motywacja do uczestnictwa w terapii

5. Zmiany rozwojowe podmiotu terapii

Identyfikacja dysfunkcji w psychoterapii dzieci i młodzieży i związane z tym problemy

                      Zachowanie trudne bywają  wynikiem etapu rozwoju

                      Dokładny wiek, na którym dane zachowania pojawiają się lub zanikają można ustalić jedynie w przybliżeniu

                      Wymaga rozstrzygnięcia czy jakościowe i ilościowe cechy zachowania mieszczą się w granicach normy dla danego okresu rozwojowego czy też wykraczają poza tę normę

                      Pomiar dysfunkcji

                      Dziecko, poniżej 8 r.ż., ze względu na wiek, często nie jest wiarygodnym źródłem informacji

                      Relacja dzieci powyżej 8 r.ż. może być wiarygodna, ale wymaga zaadaptowania formy pytań do wieku dziecka (np. która lalka jest do ciebie bardziej podobna) (Mash i Terdal 1997)

                      Rodzice jako główne źródło informacji. Oceny rodziców uzyskuje się przy pomocy standaryzowanych skal. Rodzicielska ocena problemu dziecka jest dokonywana przez pryzmat sytuacji rodzica i rodziny

Trudności w pomiarze efektów terapii

                      Relacjonowana poprawa funkcjonowania dziecka pod koniec terapii może odzwierciedlać:

a. Rzeczywiste zmiany w funkcjonowaniu dziecka

b. Zmianę oczekiwań rodziców wobec dziecka

c. Nie związaną z funkcjonowaniem dziecka redukcję stresu rodziców

d. Poprawę relacji między członkami rodziny

e. Kombinację tych czynników

                      Relacjonowany  przez rodziców brak poprawy może wynikać z:

  1. braku zmiany w funkcjonowaniu dziecka

b. nie dostrzegania zmiany przez rodziców

Kontekst  (układy środowiskowe, które mają wpływ na funkcjonowanie dziecka)

a. Relacje interpersonalne (np. z rodzicami,  z kolegami)

b. Systemy (np. rodzina, klasa)

c. Otoczenie (np. wieś, małe miasto)

                      Dzieci są szczególnie silnie zależne od kontekstu

Wybór podmiotu terapii

                      W związku z silną zależnością dziecka od czynników kontekstowych powstaje problem wyboru podmiotu terapii- kto ma być adresatem leczenia  lub interwencji w celu zlikwidowania dysfunkcji. Mogą to być:

                      Dziecko, lub rodzice, lub rodzina jako całość

                      Rówieśnicy, lub nauczyciele, lub prawodawstwo lokalne, lub nauczyciele, lub zasady panujące w danej szkole

Rozwojowa zmienność kontekstu

                      Kontekst i jego wpływ na dziecko zmienia się w miarę rozwoju

                      W zależności od wieku w terapii z różną siłą pojawia się potrzeba uwzględnienia różnych wpływów kontekstowych

Motywacja do uczestnictwa w leczeniu

                      Dzieci rzadko same stwierdzają, że doświadczają stresu

                      Zapytane o powód zgłoszenia na leczenie, dzieci podaja zwykle inne przyczyny niż rodzice, którzy dziecko przyprowadzili (Yeh i Weisz 2001)

                      W terapii dzięcięcej większa część leczenia skierowana jest na problemy zaburzające (dzieci eksternalizujące) a nie na zaburzone (dzieci internalizujące)

                      Przedmiotem pracy terapeuty staje się często problem, który wywołuje stres u kogoś innego niż pacjent.

                      Dzieci często nie wykazują motywacji do zaangażowania się w zadania, jakich wymaga terapia

                      Problem regularnego przychodzenia

                      Problem  nie dopuszczenia do przedwczesnej rezygnacji z terapii (Kazdin 1996)

 

Aspekty rozwojowe w badaniach nad psychoterapią

1. W trakcie terapii zachodzą zmiany rozwojowe
2. Dzieci w tym samym wieku chronologicznym mogą być w różnym wieku rozwojowym mogą być duże różnice w funkcjonowaniu poznawczym, emocjonalnym, fizycznym, społecznym)
3. Zachowania rozwojowo prawidłowe w młodszym wieku stają  się atypowe w wieku starszym
4. Psychopatologia, która leży u podłoża problemu, może manifestować się różnie w zależności od etapu rozwoju
5. Tak samo wyglądająca patologia mogła rozwijać się w różny sposób

Co decyduje o tym, że terapia jest zorientowana na rozwój

                      Uwzględnia zadania rozwojowe

                      Uwzględnia kamienie milowe

                      Wystarczająco elastyczna by nadać odpowiednie znaczenie obserwowanym problemom w zależności od stopnia w jakim objawy są rozwojowo atypowe

                      Dostosowanie techniki terapeutycznej do wieku (różne wersje tej samej metody mogą służyć dzieciom w różnym wieku)

                      Bierze pod uwagę obecny kontekst społeczny dziecka (Forehand i Wierson, 1993)

Czy stosowane obecnie metody terapeutyczne są zorientowane na rozwój? (przegląd 34 badań terapii behawioralno-poznawczej)

                      Przegląd  (Holmbeck 2000) wykazuje, że 26% z analizowanych badań brało pod uwagę kwestie rozwojowe

                      Podręczniki terapii behawioralno-poznawczej podkreślają wagę dostosowania ich do poziomu rozwoju, ale nie dają wskazówek jak to zrobić.

Wpływ rozwoju na wyniki terapii

Poziom rozwoju jako moderator lub mediator skuteczności terapii

                      Moderator to zmienna określająca warunki, w których dany czynnik prognozy jest lub nie jest związany z wynikiem. Terapia ma inna skuteczność na jednym poziomie moderatora a inna na innym poziomie. (Np. powiemy, że moderatorem jest płeć, jeśli ta sama terapia będzie miała  inna skuteczność dla dziewczynek a inna dla chłopców, lub inna dla młodszych niż dla starszych dzieci)

Mediator to zmienna, określająca czynnik dzięki któremu następuje zmiana.

                      Moderatory- poziom rozwoju jako moderator

                      W analizie moderatorów chodzi o określenie w jakich warunkach terapia jest skuteczna a w jakich nieskuteczna. Dwa podstawowe moderatory, które moga znaczaco wpływać na skuteczność terapii to poziom poznawczo-rozwojowy i poziom motywacji do zmiany terapeutycznej.

                      Poziom rozwoju jako moderator

                      Poziom rozwoju jako mediator

                      Jeśli znany jest związek przyczynowy między mediatorem a wynikiem, terapia może skupić się na mediatorze

                      Z badań Treadwell i Kendall, 1996 wynika, że negatywne wypowiedzi na swój temat wywołuja objawy lęku. Można więc kierować oddziaływania terapeutyczne na zmianę wypowiedzi

                      Z badań Guerra i Slaby, 1990 wynika, że poprawa umiejętności rozwiązywania problemów wiąże się ze zmniejszeniem poziomu zachowań przestępczych

                      U dzieci, które nie zdołały opanować pewnych zadań rozwojowych i przejawiają problemy w funkcjonowaniu, które wynikają z nieopanowania tych zadań rozwojowych, poziom rozwoju może stanowić cel terapii

Zadania rozwojowe a psychoterapia dzieci i młodzieży

                      Metody i cele terapeutyczne ulegają dużym zmianom w ciągu pierwszych 20 lat życia

                      Znajomość norm rozwojowych pozwala na formułowanie adekwatnych sądów diagnostycznych (DSM i ICD w niewielkim stopniu uwzględniają aspekty rozwojowe)

                      Znajomość norm rozwojowych pozwala podjąć adekwatną decyzję o konieczności podjęcia terapii i o wyborze odpowiedniej metody

                      Znajomość norm rozwojowych pozwala zdecydować czy sam rozwój nie powinien być celem terapii

Psychopatologia rozwojowa

                      Obraz kliniczny większości zaburzeń różni się w zależności od wieku

                      Zadania rozwojowe w kolejnych okresach życia

                                                        Niemowlęctwo  0-2  lat

                      Pojawienie się emocji

                      Rozwój stałości przedmiotu oraz lęku przed separacją

                      Rozwój więzi rodzic dziecko (bezpieczna więź przyczynia się do rozwoju zaufania więź bez poczucia bezpieczeństwa powoduje brak zaufania i niepokój u dziecka)

                      Początek użycia dźwięków i słów do komunikacji

                      Stadium sensoryczno- motoryczne wg. Piageta

                                          Wiek przedszkolny 2-6 lat

                      Użycie wielu słów do komunikacji

                      Zakończony trening czystości

                      Dzieci zaczynają zdawać sobie sprawę z różnic w widzeniu świata przez różnych ludzi (choć główną perspektywą jest egocentryzm)

                      Rozwój wyobraźni, pojawienie się zabawy tematycznej, odgrywania ról

                      Wzrost poczucia kontroli nad otoczeniem

                      Rozwój umiejętności związanych z gotowością szkolną

                      Stadium przedoperacyjne wg. Piageta

                                          Średnie dzieciństwo 6-10 lat

                      Rozwój myślenia logicznego i rozumowania

                      Wzrost roli interakcji z rówieśnikami

                      Wzrost samokontroli i umiejętności panowania nad emocjami

                      Stadium operacji konkretnych wg. Piageta

                      Okres dorastania 10-18 lat

                      Pokwitanie, rozwój płciowy

                      Rozwój meta-poznania

                      Rozwój myślenia abstrakcyjnego

                      Rozwój umiejętności przewidywania konsekwencji

                      Opanowana umiejętność przyjmowania perspektywy innej osoby

                      Separacja od rodzica (nasilenie się konfliktów rodzinnych)

                      Rozwój zażyłych relacji z rówieśnikami

                      Rozwój poczucia autonomicznego funkcjonowania i autonomiczności

                      Stadium operacji formalnych wg. Piageta

                                          Wczesna dorosłość 18-25 lat

                      Tworzenie trwałych relacji interpersonalnych

                      Uzyskanie wykształcenia i tożsamości zawodowej

Dlaczego znajomość prawidłowego rozwoju jest potrzebna

  1. Wpływa na decyzję o konieczności podjęcia terapii;
  2. Wpływa na wybór metody

a. poziom rozwoju poznawczego- wpływa na poziom rozumienia celu terapii i procesu terapeutycznego

b.  poziom myślenia abstrakcyjnego  i zdolności do przyjmowania perspektywy innego człowieka  wpływa na dobór strategii (wymagających wglądu, myślenia abstrakcyjnego, przyjmowania ról)

Psychopatologia rozwojowa- odchylenia w przebiegu normalnego rozwoju- co nam daje ta wiedza dla uprawiania psychoterapii

  1. Będzie mógł udzielić odpowiedzi na następujące pytania:
  1. Czy prawdopodobne jest, że bez terapii zaburzenie dziecka zmieni się, osłabnie, zintensyfikuje, lub pozostanie bez zmian w miarę upływu czasu
  2. Czy obserwowane zaburzenie jest typowe dla problemów zwykle występujących  u dzieci w danym wieku

1. Psychopatologia rozwojowa pokazuje:

a. granice między zachowaniem prawidłowym a zaburzonym;

b. w jaki sposób rozróżnienie między normą a patologią może się zacierać na pewnych etapach rozwoju dla pewnych objawów (np. wagary na różnych etapach rozwoju);

c. niektóre objawy mogą stanowić próbę radzenia sobie z prawidłowymi procesami rozwojowymi

2. Częstość i charakter zaburzeń różni się w zależności od wieku (Loeber, Stouthamer, Van Kammen , 1998 dokumentują różnicę w częstości poszczególnych zaburzeń w poszczególnych grupach wiekowych

3. Charakter tych samych zaburzeń różni się w zależności od tego kiedy się ujawniły (o wczesnym początku vs. Ujawniające się w adolescencji. Psychopatologia rozwojowa pokazuje przebieg zaburzeń w rozwoju i różnice w prognozie w zależności od przebiegu

4. Symptomatologia zaburzeń dzieci i młodzieży jest manifestacją poszczególnych etapów rozwoju

5. Zaburzenia u dzieci i młodzieży różnią się pod względem ciągłości i braku ciąg...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin