Ellerbe Helen - Ciemna Strona Historii Chrzescijanstwa.pdf

(4683 KB) Pobierz
Ellerbe Helen - Ciemna Strona Historii Chrzescijanstwa
19357513.001.png
"Jest to po prostu ksi ąŜ ka, któr ą ka Ŝ dy powinien przeczyta ć . W czasach,
kiedy tak zwane prawo religijne utrzymuje, Ŝ e warto ś ci chrze ś cija ń skie
uratuj ą ludzko ść od szerz ą cego si ę grzechu, wła ś nie zwykły człowiek
powinien pozna ć w jaki sposób Ko ś ciół próbował ratowa ć ludzi w
przeszło ś ci. Jest to sroga lekcja, niemniej niezb ę dne jest przyswojenie jej
sobie".
- Alice Walker, autorka "The Color Purple, Possessing
the Secret of Joy" "The Temple of My Familiar".
"W jasnym, obiektywnym i przyst ę pnym stylu Helen Ellerbe przedstawia
pewne długo ukrywane skandaliczne tajemnice zorganizowanej religii
patriarchalnej. Jej fascynuj ą ca ksi ąŜ ka jest niezb ę dna dla kompletnego
obrazu rozwoju zachodniej cywilizacji."
- Barbara G. Walker, autorka "The Woman's
Encyclopedia of Myths and Secrets, The Crone" "The
Woman's Dictionary of Symbols and Sacred Objects ".
"Je ś li u ś cisk mroku jest niezb ę dny do uzdrowienia duszy, wówczas Ciemna
Strona Historii Chrze ś cija ń stwa pomo Ŝ e nam oczy ś ci ć religi ę
chrze ś cija ń sk ą z demonicznych elementów i pozwoli ponownie usłysze ć
dobre wie ś ci".
- Sam Keen, autor "Fire in The Belly, Hymns to an
Unknown God"
Zaprzeczaj ą c złu wyrz ą dzamy krzywd ę . Zaprzeczaj ą c nocy
przyciemniamy ś wiatło. Przez okres prawie dwóch
tysi ą cleci Ko ś ciół terroryzował i gn ę bił miliony ludzi
pragn ą c osi ą gn ąć kontrol ę nad ich Ŝ yciem duchowym
"Ciemna strona historii chrze ś cija ń stwa" ujawnia szczegóły
tragedii, smutku i niesprawiedliwo ś ci narzuconej ludzko ś ci
przez Ko ś ciół.
Ellerbe Helen - Ciemna Strona Historii Chrze ś cija ń stwa
Tytuł oryginału:
The Dark Side of Christian History by Helen Ellerbe Morningstar books
© Copyright 1995 by Helen Ellerbe
Na okładce wykorzystano rycin ę ze strony 107 Skład: Marzena Dobras
ISBN 83-904658-1-7
Skład i łamanie: Wydawnictwo S i S
Druk i oprawa: Zakłady Graficzne im. KEN S.A. Bydgoszcz, ul. Jagiello ń ska 1
Bydgoszcz1997
Spis tre ś ci:
Przedmowa.............................................................................................................................................4
Wprowadzenie .......................................................................................................................................5
Rozdział 1: Ziarna tyranii 100-400 n. e. ...............................................................................................7
Rozdział 2: Polityczne intrygi 200-500 n. e.........................................................................................12
Rozdział 3: Ustanowienie doktryny: seks, wolna wola, reinkarnacja, walka - 300-500 n.e. ..............22
Rozdział 4: Ko ś ciół triumfuje 500 - 1000r. .........................................................................................29
Rozdział 5: Ko ś ciół walczy ze zmianami 1000 -1500 r. .....................................................................37
Rozdział 6: Kontrola duszy. Inkwizycja i zniewolenie 1250 -1800r..................................................51
Rozdział 7: Reformacja 1500 -1700r...................................................................................................60
Rozdział 8: Polowania na czarownice. Koniec magii i cudów 1450-1750r. ......................................73
Rozdział 9: Alienacja przyrody ...........................................................................................................87
Ś wi ę ta...........................................................................................................................................91
Uroczysto ś ci.................................................................................................................................93
Czas..............................................................................................................................................97
Ś mier ć ..........................................................................................................................................98
Rozdział 10: Ś wiat bez Boga 1600 – r...............................................................................................102
Rozdział 11: Wnioski.........................................................................................................................114
Ksi ąŜ ka dedykowana wolno ś ci i godno ś ci człowieka
Helen Ellerbe
Przedmowa
Kilka lat temu z zapartym tchem słuchałam, jak mój znajomy starał si ę udowodni ć , i Ŝ
religia chrze ś cija ń ska urzeczywistniała najlepsze ideały zachodniej cywilizacji i przynosiła
pokój i zrozumienie prostym ludziom. Zastanawiałam si ę , jak człowiek ten mógł pogodzi ć
si ę z wieloma okrutnymi momentami w historii Ko ś cioła, obsypuj ą c go przy tym
nieuzasadnionymi pochwałami? Czy, po prostu, mógł by ć nie ś wiadomy ciemnej strony
przeszło ś ci Ko ś cioła? Wówczas to postanowiłam napisa ć krótk ą kronik ę mrocznych dziejów
chrze ś cija ń stwa - chronologicznie uporz ą dkowan ą prac ę pomagaj ą c ą zrównowa Ŝ y ć pogl ą d
mówi ą cy, Ŝ e zorganizowani chrze ś cijanie ryli zgodnie z głoszonymi przez siebie zasadami i
ideami.
Przypuszczałam, Ŝ e bez trudu znajd ę w ksi ę garni czy bibliotece wszelkie potrzebne
informacje, jednak wkrótce doznałam szoku widz ą c jak niewiele jest powszechnie
dost ę pnych na ten temat wiadomo ś ci. Z cał ą pewno ś ci ą historycy, od czasu do czasu,
opisywali ponur ą stron ę historii chrze ś cija ń stwa, niestety ich prace w wi ę kszo ś ci
przypadków nie opuszczały murów uczelni. Niektórzy z nich przedstawiali rol ę
chrze ś cija ń stwa w kreowaniu ś wiata, w którym ludzie odczuwali niech ęć do Ko ś cioła jako
instytucji. Dlaczego wi ę c w czasach, kiedy tak wielu ludzi poszukuje gł ę bokiego duchowego
sensu Ŝ ycia, nie ma dost ę pnych materiałów o historii instytucji, która jest rzekomo
no ś nikiem takiej duchowej prawdy? Bez znajomo ś ci i zrozumienia ciemnej strony historii
religii niejeden człowiek mo Ŝ e by ć przekonany, Ŝ e religia i jego Ŝ ycie duchowe to jedno i to
samo. Jak dotychczas, zorganizowana religia ma bardzo dług ą histori ę ograniczania i ha-
mowania rozwoju duchowego, prywatnego zwi ą zku z Bogiem, ś wi ę to ś ci ą i wiar ą .
Ksi ąŜ ka ta jest czym ś w rodzaju krótkiego przedstawienia tematu. Moim zamiarem nie
było opisanie całej historii chrze ś cija ń stwa, ale jedynie tej jego strony, która tak bardzo
zaszkodziła i wyrz ą dziła wiele zła Ŝ yciu duchowemu człowieka.
W Ŝ adnym razie celem tej ksi ąŜ ki nie jest pomniejszanie ogromu przepi ę knej pracy, któr ą
wykonali chrze ś cijanie pomagaj ą c innym i z pewno ś ci ą nie nale Ŝ y jej traktowa ć jako
pochwał ę czy obron ę jakiejkolwiek innej religii.
Helen Ellerbe Maj, 1995
Wprowadzenie
Ko ś ciół chrze ś cija ń ski przej ą ł spu ś cizn ę , która latami przesi ą kała ka Ŝ d ą
dziedzin ę Ŝ ycia społecze ń stwa zachodniego, i to zarówno pod wzgl ę dem ś wieckim jak i
religijnym. Jest to dziedzictwo pogl ą dów popieraj ą cych seksizm, rasizm, nietolerancj ę
wszystkiego co odmienne oraz profanacj ę ś rodowiska naturalnego. Przez wi ę ksz ą cz ęść
okresu swojej historii Ko ś ciół demonstrował brak poszanowania dla wolno ś ci, godno ś ci oraz
d ąŜ enia do samookre ś lenia si ę człowieka. Starał si ę sterowa ć , panowa ć i ogranicza ć rozwój
duchowych wi ę zi jednostki z Bogiem. Religia chrze ś cija ń ska wspierała rozwój społe-
cze ń stwa, w którym ludzie s ą obcy nie tylko w stosunku do samych siebie, ale równie Ŝ w
stosunku do wiary. Tak zwane „chrze ś cija ń stwo ortodoksyjne" osadzone jest w wierze w
jedynego apodyktycznego Boga płci m ę skiej, który domaga si ę bezwzgl ę dnego
posłusze ń stwa i bezlito ś nie karze wszelkie odst ę pstwa od wiary. Ortodoksyjni chrze ś cijanie
uwa Ŝ aj ą , Ŝ e strach jest podstaw ą tego, co oni postrzegaj ą za ś wi ę ty nakaz hierarchicznego
porz ą dku, w którym na samym szczycie niepodzielnie panuje niebia ń ski Bóg, z dala od
ś wiata i rodzaju ludzkiego.
Chocia Ŝ ortodoksyjni chrze ś cijanie od samego pocz ą tku reprezentowali jeden z wielu
kierunków wczesnej religii chrze ś cija ń skiej, to jednak byli tymi, którzy zdobyli polityczn ą
władz ę . Poprzez dostosowanie swoich pogl ą dów
przenikn ę li do rz ą du rzymskiego, zdobywaj ą c autorytet i bezprecedensowe przywileje. Nowo
zdobyta władza umo Ŝ liwiła im narzucenie przestrzegania ich zasad i rytuałów. Jednak Ŝ e,
prze ś ladowanie tych, którzy nie stosowali si ę do
nakazów, wymagało od Ko ś cioła oczyszczenia jego własnej doktryny i ideologii oraz
dokładnego okre ś lenia co jest, a co nie jest herezj ą . Wprowadzaj ą c to w Ŝ ycie, Ko ś ciół bez
przerwy zmieniał doktryny i pogl ą dy, wybieraj ą c te, które najbardziej wspierały mo Ŝ liwo ś ci
kontroli jednostki i społecze ń stwa.
Po upadku Cesarstwa Rzymskiego i przej ę ciu władzy w Europie, Ko ś ciół w przysłowiow ą
perzyn ę obrócił nauk ę , technik ę , edukacj ę , medycyn ę , histori ę , sztuk ę i gospodark ę .
Zgromadził niezmierzone bogactwa, a tymczasem reszta społecze ń stwa gin ę ła w mroku
dziejów. Gdy dramatyczne zmiany społeczne zapocz ą tkowane na przełomie tysi ą cleci,
doprowadziły do upadku ery izolacji, Ko ś ciół rozpocz ą ł walk ę o utrzymanie zwierzchnictwa
i kontroli nad społecze ń stwem. Polegała ona na podsycaniu wrogiego nastawienia do
rzeczywistych przeciwników Ko ś cioła, nawołuj ą c do ataku na muzułmanów, wschodnich
chrze ś cijan ortodoksyjnych i ś ydów. Kiedy wyprawy krzy Ŝ owe nie doprowadziły do ich
ujarzmienia, Ko ś ciół zwrócił swoje siły przeciwko narodom europejskim, przyst ę puj ą c do
brutalnego szturmu na południu Francji i powołuj ą c Ś wi ę ta Inkwizycj ę .
Krzy Ŝ owcy i Ś wi ę ta Inkwizycja w pierwszych wiekach ich działalno ś ci niewiele czyniły,
aby nauczy ć zwyczajnych ludzi prawdziwego zrozumienia religii ortodoksyjnych
chrze ś cijan. Zrealizował to dopiero ruch reformatorskich protestantów i liberalnych
katolików. Jedynie w okresie Reformacji pospólstwo w Europie przej ę ło wi ę cej ni Ŝ tylko
ogład ę chrze ś cija ń sk ą ; ludzie byli terroryzowani tak Ŝ e zagro Ŝ eniem ze strony diabła i
czarownic. Powszechnie s ą dzono, Ŝ e ś wiat fizyczny przenikni ę ty był obecno ś ci ą Boga, co w
okresie Reformacji, jak gdyby za dotkni ę ciem czarodziejskiej ró Ŝ d Ŝ ki, zast ą piono now ą
wiar ą głosz ą c ą , Ŝ e boskie wsparcie nie jest ju Ŝ dłu Ŝ ej mo Ŝ liwe, a ś wiat fizyczny nale Ŝ y
wył ą cznie do diabła. Nadszedł 300 letni okres niszczenia wszystkich, którzy mieli odwag ę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin