Arkusz_obserwacyjny_dziecka_z_niepełnosprawnością_OD_kURECZK.doc

(126 KB) Pobierz
ARKUSZ OBSERWACJI DZIECKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOSCIĄ

ARKUSZ OBSERWACJI DZIECKA Z NIEPEŁNOSPRAWNOSCIĄ

 

 

Imię dziecka: ........................................................................................................................

Data urodzenia: ....................................................................................................................

Rodzaj niepełnosprawności: ...............................................................................................

Placówka, do której uczęszcza dziecko: .............................................................................

 

1. Rozwój sprawności ruchowej:

a) motoryka duża

Ø      chodzenie – prawidłowe, skoordynowane, niepewne, nieprawidłowe

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      chodzenie po śladach, wzdłuż wyznaczonego toru – pewne, skoordynowane, niepewne, mało skoordynowane

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      bieganie – sprawne, pewne, powolne, mało skoordynowane

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      skoki, podskoki – na jednej nodze, obunóż, sprawne, niepewne, oczekuje pomocy ze strony nauczyciela

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      chodzenie na czworakach – prawidłowe, z głową uniesioną do góry, mało skoordynowane

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      chodzenie po schodach – prawidłowe, po jednym schodzie, z pomocą, ruchy mało skoordynowane

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      uczestnictwo w zabawach ruchowych – chętnie, sprawnie, lubi zajęcia ruchowe, niechętnie, mało sprawnie, nie lubi zajęć ruchowych

.................................................................................................................................................

q       Umiejętności wykształcone: ...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

q       Umiejętności niewykształcone lub słabo wykształcone ...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

b) motoryka mała:

Ø      malowanie i rysowanie – chętnie maluje ( dłońmi, palcami, pędzlem, kredką, pisakiem), ochoczo bazgrze, rysuje głowonogi, potrafi odwzorować linie poziome, pionowe, skośne, faliste, koło, złożone wzory graficzne, narzędzie pisarskie trzyma prawidłowo, nacisk właściwy, synkinezje

...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      zamalowywanie powierzchni ograniczonej konturem

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      rysowanie po śladzie – dokładne, skoordynowana praca oka i ręki, niedokładne, mało skoordynowane

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      układanie z różnych elementów – układa, oczekuje zachęty, nie podejmuje

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      wycinanie, wydzieranie – chętnie, oczekuje zachęty, nie podejmuje

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      konstruowanie – potrafi piętrzyć, szeregować klocki, układać sekwencje według podanego wzoru, nie potrafi układać według wzoru, nie piętrzy, nie szereguje klocków

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      modelowanie, lepienie ( z plasteliny, z różnego rodzaju mas ) – chętnie, stroni od zajęć, oczekuje zachęty, nie podejmuje

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

q       Umiejętności wykształcone: ...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

q       Umiejętności niewykształcone lub słabo wykształcone: ...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

c) lateralizacja:

Ø      preferuje używanie prawej ręki, nogi

.................................................................................................................................................

Ø      preferuje używanie lewej ręki, nogi

.................................................................................................................................................

Ø      zmienia ( często, sporadycznie, zawsze, tylko podczas...)

.................................................................................................................................................

d) orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni

Ø      rozpoznaje i pokazuje określone części ciała

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      potrafi odróżnić prawą stronę ciała od lewej

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      zna określenia stosunków przestrzennych i potrafi zlokalizować dany przedmiot

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

e) samodzielność w zakresie czynności codziennych

Ø      jedzenie unika sytuacji z jedzeniem, oczekuje lub domaga się karmienia, je samodzielnie, prawidłowo trzyma łyżkę, nieprawidłowo trzyma łyżkę, pije z kubka, wymaga dokarmiania, posługiwanie się sztućcami, estetyczne spożywanie posiłków

...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      ubieranie i rozbieranie się – domaga się pomocy przy ubieraniu, zakłada niektóre części garderoby samodzielnie, ubiera się samodzielnie, dobiera odzież do odpowiednich części ciała, nie dobiera, zapinanie różnych zapięć

...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      higiena osobista – sygnalizuje potrzeby fizjologiczne (zawsze, czasami, nigdy), oczekuje lub domaga się pomocy w ubikacji, samodzielnie korzysta z ubikacji

...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      mycie się – myje samodzielnie ręce (dokładnie, niedokładnie, wymaga pomocy), wyciera ręce (samodzielnie, dokładnie, wymaga pomocy, oczekuje pomocy, robi to niedokładnie), mycie zębów

...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      posiadanie nawyków higienicznych, zwłaszcza mycia rąk – po wyjściu z toalety, przed posiłkami – posiada, nie posiada

.................................................................................................................................................

q       Umiejętności wykształcone: ...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

q       Umiejętności niewykształcone lub słabo wykształcone: ...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2. Aktywność dziecka w różnych formach:

a) mowa czynna:

Ø      krzyk, płacz, wokalizacja, ekspresja emocji

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      sylaby, pierwsze słowa, zasób słów, czy słowa wypowiadane są w sposób znaczący, echolalia, mowa swoista

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

b) mowa bierna:

Ø      rozumie proste polecenia słowne, wykonuje polecenia (chętnie, zachęcane lub przymuszane, posiada tzw. gotowość zadaniową)

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      rozumie, gdy o nim się mówi, reaguje na swoje imię

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      rozumie nazwy przedmiotów codziennego użytku i podstawowych czynności (je, śpi, myje, płacze)

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      rozumie nazwy cech ilościowych przedmiotów ( mały, duży, mało, dużo, więcej, mniej)

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      rozumie określenia stosunków przestrzennych między przedmiotami ( na, pod, obok, za, przed, tu, tam)

.................................................................................................................................................

.................................................................................................................................................

Ø      rozumie złożone polecenia

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      odpowiada na zadane mu pytanie (poprawnie, błędnie, nie odpowiada)

.................................................................................................................................................

c) komunikacja niewerbalna:

Ø      kiwa głową na ,,tak”, i na ,,nie”

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      używa ręki osoby dorosłej

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ø      zaburzenia mowy

......................................

Zgłoś jeśli naruszono regulamin