ziemowit pietras dec polit.pdf

(1268 KB) Pobierz
449711290 UNPDF
^JEMOWIT JACEK PIETRAŚ
WYDAWNICTWO NAUKOWE PWN
HNZOAlIlOd 3INVM0QA330
ZIEMOWIT JACEK PIETBAŚ
DECYDOWANIE POLITYCZNE
Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa-Kraków 1998
Projekt okładki Maryna Wiśniewska
Redaktor
Halina Baszak Jaroń
SPIS TREŚCI
Korekta Zespól
BIBLIOTEKA
Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznydl
Uniwersytetu Wa; go
,,, Nowy świat 69 00-046 Wtf,»<«
tej. 620-03-81 w. 295. 296
TYTUŁ DOTOWANY
PRZEZ MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
COPYRIGHT © BY
WYDAWNICTWO NAUKOWE PWN SA
WARSZAWA-KRAKÓW 1998
ISBN 83-01-12679-5
WYDAWNICTWO NAUKOWE PWN SA ODDZIAŁ W KRAKOWIE, UL. ŚW. TOMASZA 30
Wydanie I. Ark. druk. 30. Druk ukończono w październiku 1998 r.
SKŁAD
Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego
Kraków, u!. Czapskich 4
DRUK I OPRAWA
Drukarnia Wydawnictw Naukowych SA
Łódź. ul. Żwirki 2
2. Typy analizy decyzyjnej 22
3. Walory i niedostatki analizy decyzyjnej 33
4. Kategorie analizy decyzyjnej 44
ROZDZIAŁ II. PROCES DECYDOWANIA POLITYCZNEGO W UJĘCIU
13
WSTĘP 7
ROZDZIAŁ I. POLITOLOGICZNA ANALIZA DECYZYJNA .... 13
1. Założenia analizy decyzyjnej
SYSTEMOWYM 57
1. Sytuacja decyzyjna 61
2. Ośrodek decyzyjny 76
3. Proces decyzyjny 97
4. Decyzja polityczna 127
5. Implementacja polityczna 156
ROZDZIAŁ III. PROCES DECYDOWANIA RACJONALNEGO . . 175
1. Założenia teorii gier 176
2. Dwuosobowe gry współpracy 209
3. Dwuosobowe gry o pełnym konflikcie 218
4. Dwuosobowe gry o częściowym konflikcie
223
5. Dwuosobowe gry o słabej zgodności (gry rokowań)
257
6. Wieloosobowe gry koalicyjne 269
ROZDZIAŁ IV. PROCES DECYDOWANIA EMOCJONALNEGO . 295
1. Biologiczne uwarunkowania decydowania politycznego 301
2. Osobowość polityczna 319
3. Typologie osobowości politycznej 328
4. Wpływ osobowości jednostki na procesy decydowania politycz
nego 361
5. Wpływ frustracji i stresu na procesy decydowania politycz
nego 367
6. Wpływ kryzysu na procesy decydowania politycznego 390
5
$? 'W TT
:rf(!nti:!-»:t!ir,jrtff(ffl
ROZDZIAŁ V. PROCES DECYDOWANIA WYBORCZEGO .... 401
1. Organizacja kampanii wyborczych
401
2. Kandydat i jego wizerunek 418
3. Marketing polityczny
432
4. Decyzje wyborców 446
WYBRANE POZYCJE BIBLIOGRAFICZNE
459
WSTĘP
Niniejszy podręcznik stanowi próbę syntetycznej prezentacji najważniejszych zagadnień teorii i
praktyki decydowania politycznego. Podejmowanie decyzji traktujemy jako istotę wszelkiej
działalności politycznej. Według określenia K. Opałka będzie to więc prezentacja teorii polityki
„sensu stricto". Przyjmujemy, że polityka jest procesem podejmowania i realizacji decyzji
politycznych. Natomiast podstawowy cel analizy politycznej stanowi hipotetyczna rekonstrukcja
powodów, dla których decyzje zostały podjęte, a zjawiska i procesy polityczne będące ich skutkiem
— zaistniały.
Decydowanie jest czynnością powszechną, stanowi element codziennych zachowań człowieka.
Polega na wyobrażaniu sobie obecnego stanu rzeczywistości, następnie stanu pożądanego, ustalaniu
zakresu różnic i możliwości ich eliminacji, wyborze sposobu postępowania oraz na działaniu,
którego celem jest przekształcenie stanu istniejącego w pożądany. W przypadku decyzji
kierowniczych skutki decyzji dotyczą nie tylko jednego człowieka, ale całej instytucji czy
organizacji. Decyzje polityczne są jednym z rodzajów decyzji kierowniczych, ale ich znaczenie jest
o wiele większe — skutki podejmowanych centralnie decyzji politycznych odczuwają wszyscy
obywatele państwa, często mają one wpływ także na stosunki międzynarodowe i obywateli państw
obcych. Ranga tych decyzji powoduje, iż ich jakość powinna być na najwyższym poziomie.
Potrzeba wiedzy na temat decydowania politycznego wydaje się bezdyskusyjna; jest ona
niezbędna obywatelom każdego państwa po to, aby rozwijali swe umiejętności rozumienia i
wyjaśniania decyzji politycznych, świadomie je akceptowali lub odrzucali oraz kontrolowali ich
realizację. Jest potrzebna politykom wszystkich szczebli, ponieważ może być wykorzystywana do
optymalizacji projektów decyzji, a także pracownikom środków przekazu do prezentowania
głębszych uwarunkowań polityki, a nie tylko zjawisk pojawiających się na powierzchni życia
politycznego. Jest oczywiście potrzebna
'' | ' ? ? U ,J rĄ-
studentom politologii, prawa, dziennikarstwa, socjologii czy ekonomii. Istotnym zadaniem
politologów jest więc opanowywanie istniejącej w tym zakresie wiedzy, jej twórczy rozwój i
dostosowywanie do lokalnych tradycji, a także jej popularyzacja.
W obecnych warunkach transformacji politycznej w Europie Środkowo-Wschodniej oraz
związanych z nią turbulencji wewnętrznych i międzynarodowych, takie publikacje stają się jeszcze
bardziej potrzebne i, mamy nadzieję, wzbudzą zainteresowanie czytającej publiczności.
Podręcznik jest przede wszystkim kierowany do studentów. Jego geneza sięga roku 1980, kiedy
to, po raz pierwszy w Europie Środkowo-Wschodniej, autor rozpoczął regularne, kursowe wykłady
dla studentów politologii z Podstaw Teorii Decyzji Politycznych. Wykład ten jest kontynuowany,
pod nazwą Teoria Polityki, na Wydziale Politologii UMCS a, przez kilka lat, był prowadzony dla
studentów socjologii na Wydziale Nauk Społecznych KUL. Podręcznik z pewnością będzie
wykorzystywany także w innych ośrodkach akademickich. Na studiach politologicznych jako
lektura obowiązkowa lub uzupełniająca w przedmiotach Teoria Polityki i Teoria Stosunków
Międzynarodowych oraz jako podstawa bardzo atrakcyjnych wykładów monograficznych lub
przedmiotów fakultatywnych. Na podstawie dotychczasowej praktyki widzę również możliwość
jego wykorzystania w dydaktyce wydziałów prawa, ekonomii czy socjologii.
W Polsce opublikowano dotychczas tylko kilka prac na ten temat: cenną monografię A. Bodnara
Decyzje polityczne. Elementy teorii, Warszawa 1985, E. Cziomera i Z. J. Pietrasia Teoria i praktyka
decydowania w polityce zagranicznej Stanów Zjednoczonych i Republiki Federalnej Niemiec,
Kraków 1986, pracę zbiorową Decyzje polityczne w systemach społecznych (pod red. A. Bodnara),
Z. J. Pietrasia Teoria decyzji politycznych, Lublin 1990, a także prace bardziej szczegółowe.
Światowa literatura przedmiotu obejmuje natomiast kilka tysięcy pozycji książkowych. Jedną z
najciekawszych z nowych prac napisał P. de Bruyne La decision politiąue, Louvain-Paris 1995.
Podczas pięciu długoterminowych pobytów za granicą autor miał okazję przestudiowania wielu
opracowań, szczególnie w trakcie wykładów
w University of Wisconsin w semestrze letnim roku akademickiego 1995-1996 i w czasie stażu w
Brukseli w 1997 r.
Od czasu wydania poprzedniej wersji podręcznika, w sposób zasadniczy zmieniła się sytuacja
decyzyjna w Polsce, co wymaga uwzględnienia i nowego opracowania. Obecna wersja podręcznika
różni się od poprzedniej nie tylko zakresem wykorzystanej literatury, uwzględnieniem nowych
wydarzeń, ale głównie innym sposobem podejścia do problemu oraz zupełnie nową strukturą
wykładu.
Oryginalność prezentowanej pracy wynika przede wszystkim z położenia nacisku na metodę
politologicznej analizy decyzyjnej oraz z oparcia się w znacznym zakresie na literaturze przedmiotu
powstałej lub wykorzystywanej w ramach teorii stosunków międzynarodowych, gdzie teoria ta
została stworzona i gdzie uzyskano bardzo interesujące rezultaty, zwłaszcza w sferze analizowania
procesów decyzyjnych przebiegających w państwach obcych, a dotyczących zarówno ich polityki
zagranicznej, jak i wewnętrznej.
Poprzednia wersja podręcznika oparta była na podziale na dziesięć rozdziałów, odnoszących się
kolejno do głównych kategorii teorii decyzji politycznych. Obecnie proponujemy bardziej
dynamiczne ujęcie problemu: „decydowanie polityczne" zamiast „teorii decyzji politycznych".
Spowodowało to konieczność zmiany struktury pracy, dlatego teraz składa się ona z pięciu
rozdziałów.
W rozdziale I, po ogólnym wprowadzeniu do zagadnień politologicznej analizy decyzyjnej,
przedstawiamy założenia analizy, jej typy, walory i niedostatki oraz podstawowe kategorie.
W rozdziale II omawiamy proces decydowania politycznego w ujęciu systemowym i analizujemy
pięć podstawowych kategorii analizy decyzyjnej, którymi, naszym zdaniem, są: sytuacja decyzyjna,
ośrodek decyzyjny, proces decyzyjny, decyzja polityczna oraz implementacja polityczna.
Przyjmujemy więc szeroką definicję decydowania politycznego, obejmującą wszystkie fazy tego
procesu, łącznie z wykonaniem decyzji. Decydowanie polityczne można też rozumieć wąsko, nie
jako proces, ale jako akt woli decydenta, polegający na świadomym wyborze jednej z możliwych
do przyjęcia opcji decyzji. W takiej interpretacji decydowaniem politycznym stałby się tylko jeden
z elementów procesu decyzyjnego.
9
W rozdziale III przedstawiamy obszerny wykład na temat procesu racjonalnego decydowania
politycznego, analizowanego w kategoriach teorii gier. W 1994 r. za rozwój tej teorii trzem
uczonym, zajmującym się, między innymi, decydowaniem politycznym, przyznano Nagrodę Nobla.
Przedstawiamy tu założenia teorii gier, a następnie gry dwuosobowe oraz wieloosobowe gry
koalicyjne. Omawiamy kilkanaście, z 78 podstawowych gier dwuosobowych, w których strony
posiadają po dwie strategie, podając liczne przykłady ich zastosowania politologicznego, a
następnie także gry sekwencyjne i niesymetryczne. Inaczej niż w wielu podobnych opracowaniach
(np. J. Morrow Gamę Theory for Political Scientists, Princeton 1994), naszym założeniem jest w
miarę proste, strategiczne prezentowanie porusznych problemów i unikanie przesadnej mate-
matyzacji wywodu, ponieważ skomplikowane analizy matematyczne mają niewielkie zastosowanie
w praktyce politycznej.
Celem rozdziału IV jest interpretacja procesów politycznego decydowania irracjonalnego, a więc
jego uwarunkowań osobowoś-ciowo-emocjonalnych. Zajmujemy się tu biologicznymi
uwarunkowaniami decydowania politycznego, zdefiniowaniem osobowości politycznej i jej
typologiami, a także zagadnieniami wpływu na procesy decydowania politycznego, wywieranego
przez osobowość jednostki, jej frustracje i stresy oraz kryzysowe stany środowiska politycznego.
W rozdziale V, zajmujemy się procesami decydowania wyborczego, zakładając, iż w czasie
kampanii wyborczych działającym podmiotem jest jakaś struktura decyzyjna, a jej produktem
kandydat i jego wizerunek. Organizacja realizuje cele marketingu politycznego, a proces wyborczy
kończy decyzja podejmowana przez wyborców. Obecnie nasze rozważania poszerzamy o ten wątek,
ponieważ literatura przedmiotu jest w Polsce mało znana, praktyka polityczna dość uboga, a
problem podejmowania decyzji przez wyborców ma w państwie demokratycznym wielkie
znaczenie.
Struktura podręcznika została zbudowana na podstawie dwóch kryteriów: przedmiotowego i
podmiotowego. Przedmiotem rozdziału I jest wprowadzenie teoretyczno-metodologiczne, natomiast
pozostała część pracy dotyczy właściwych procesów decydowania politycznego. Kryterium
oddzielające pozostałe rozdziały ma charakter podmiotowy (kto podejmuje decyzje?). W
rozdziałach II, III i IV
10
omawiamy zagadnienia podejmowania decyzji politycznych przez decydentów centralnych i
lokalnych, prezentując tu trzy podstawowe teorie decydowania politycznego (systemową,
racjonalną i psychologiczną). Natomiast w rozdziale V zajmujemy się decyzjami politycznymi
podejmowanymi przez obywateli.
Problem podejmowania decyzji jest zjawiskiem bardzo skomplikowanym i trudnym do analizy.
Zajmują się nim przedstawiciele wielu nauk. W podręczniku prezentujemy trzy teorie poli-
tologiczne, wyrastające kolejno z dorobku nauki o zarządzaniu, matematyki i psychologii. Te teorie
decydowania politycznego nie wykluczają się wzajemnie, ale uzupełniają. Są jak trzy rodzaje
promieni Roentgena, za pomocą których można sięgnąć pod powierzchnię zjawisk politycznych. W
ujęciu systemowym możemy obserwować dynamiczne funkcjonowanie struktur politycznych,
stosując teorię gier dostrzeżemy rzeczywistą czy tylko pozorną racjonalność decydentów
politycznych, a założenie o emocjonal-no-osobowościowym kontekście decydowania doprowadzi
nas do wniosku, że polityka jest w zasadzie nieracjonalna i niemożliwa do zrozumienia.
Oczywiście, wszystkie te podejścia są częściowo słuszne. Politycy podejmują czasem decyzje w
sposób dość mechaniczny, najczęściej w rutynowych sytuacjach normalnych. Czasem są bardzo
racjonalni, ale bywa, że istotne decyzje stają się przede wszystkim funkcją ich wewnętrznych
napięć i stresów. Każdy proces decydowania politycznego należy więc wyjaśniać za pomocą tych
trzech podejść i, naszym zdaniem, nie można z góry przesądzać o tym, które przesłanki decyzyjne
przeważają w wymiarze abstrakcyjnym — struktura organizacyjna, umysł czy serce decydenta.
Jesteśmy więc zwolennikami czynnikowego podejścia do analizy politycznej.
Uważamy, iż połączenie teorii decyzji racjonalnych (męskiej) z teorią decyzji emocjonalnych
(żeńską) jest możliwe, na przykład dzięki zastosowaniu podejścia cybernetycznego, ale w obecnej
sytuacji teoretycznej i rzeczywistej nie byłoby to celowe, obie te teorie mają bowiem swą moc
wyjaśniającą i wyraźnie uzupełniają się, co jest widoczne przede wszystkim w państwach
znajdujących się w fazie transformacji systemowej oraz w trakcie tworzenia nowych podstaw
kultury politycznej.
11
ROZDZIAŁ I
POLITOLOGICZNA ANALIZA DECYZYJNA
1.1. ZAŁOŻENIA ANALIZY DECYZYJNEJ
Analiza decyzyjna jest metodą badawczą, polegającą na docieraniu do istoty zjawisk i procesów
politycznych. Punktem wyjścia jest tu decyzja polityczna i jej wykonanie (eksplanandum, czyli to
co podlega wyjaśnianiu). Natomiast punktem docelowym (eksplanansem, czyli tym co wyjaśnia) są
zmienne niezależne, które spowodowały podjęcie decyzji. Podstawą wnioskowania jest zawodne
rozumowanie redukcyjne, na podstawie którego możemy formułować jedynie hipotezy na temat
funkcjonowania zmiennych niezależnych. Mając do wyboru opisową koncepcję nauki,
koncentrującą uwagę badaczy na powierzchni zjawisk politycznych oraz „epi-stemologiczną
niepewność", wynikającą z wnioskowania redukcyjnego, należy jednak wybrać poszukiwanie sensu
rzeczywistości, nawet jeśli będziemy w stanie sformułować jedynie hipotezy na jego temat1.
Politologia spełnia określone funkcje, to znaczy cele, do których dąży lub czynności wykonywane
w jej ramach. Jej funkcję podstawową stanowi eksplanacja, polegająca na wyjaśnianiu, dlaczego
zaistniały badane fakty, zjawiska czy procesy polityczne. Funkcja deskryptywna poprzedza
wyjaśnianie i polega na opisie stanu sytuacji politycznej w przeszłości i teraźniejszości. Dzięki
hipotezom wyjaśniającym możliwe staje się realizowanie funkcji predyktywnej, polegającej na
formułowaniu hipotez prognostycznych, określających, w jaki sposób badana rzeczywistość będzie
ewoluowała w przy-
1 Por. B. Krauz-Mozer, Metodologiczne problemy wyjaśniania w nauce o polityce, s. 29, 47-50;
W. Conolly, Appearance and Reality in Politics, (w:) Interpreting Politics, s. 148.
13
szlości. Opis, wyjaśnianie i prognoza mogą stać się podstawą spełniania dwóch zewnętrznych
funkcji politologii: instrumentalnej, skierowanej do grupy rządzącej oraz popularyzatorskiej, w
ramach której uczeni zwracają się do obywateli państwa.
Analiza decyzyjna pełni bardzo istotną rolę w procesie wyjaśniania zjawisk i procesów
politycznych, wydatnie przyczynia się też do rozwoju politologii. Tak jak i inne nauki
Zgłoś jeśli naruszono regulamin