Autonomizacja- kierunek w jakim powinien rozwijać się uczeń. On ponosi odpowiedzialność za sukcesy i porażki
Indywidualizacja nauczania?
Czyżby?
Autonomia kontra półautonomia
Autonomia
ü Względne pojęcie
ü Nie można oczekiwać, że każdy uczeń ją osiągnie (nie przejawia się, nie jest pożądana)-> brak celów w nauczaniu
Półautonomia
NIE!
To współuczestniczenie w kierowaniu własnym samorozwojem
Powód?
Ø Przyzwyczajenia uczniów (bierność intelektualna, brak zainteresowania w wykorzystaniu zdobytej wiedzy) -> trudno zmienić ich nastawienie do nauki autonomii
Ø Hierarchiczność szkół-> brak partnerstwa oraz brak dzielenia się odpowiedzialnością
Ø Nawet nauczanie uniwersyteckie utrudnia definiowanie celów nauczania i określenie indywidualnych programów studiów (mamy zaliczenia, dyplomy, egzaminy)
Autonomia a poziom zaawansowany
Poziom zaawansowany odznacza się wysokim poziomem autonomii w komunikacji i w dalszym dokształcaniu. Samodzielność ta jest naturalna etapem w edukacji.
Najskuteczniejszą drogą do budowania autonomii jest budowanie indywidualnej kompetencji komunikacyjnej (autentyczność uczenia) i zaangażowanie ucznia w proces odkrywania właściwości języka obcego.
Rola nauczającego?
o Autonomizacja stopniowa
o Wyczulenie na napotkane trudności i kłopoty
Jak?
§ Uwzględnienie perspektywy uczącego się
§ Wytyczenie celów
§ Pomoc w planowaniu
§ Przygotowanie wyników
§ Ocena wyników
Zalety autonomizacji :
ü Stymulowanie samorozwoju
ü Wykorzystanie potencjału uczącego się
ü Szybsze kształtowanie tożsamości w języku obcym
ü Poprawa sprawności komunikacyjnej (także w języku ojczystym)
Samouctwo:
Autonomia jest mało doceniana w rodzinie jak i w szkole (tu: „przerabianie” materiału)
W odróżnieniu od samodzielnej nauki , autonomizacja jest świadomie kształtowana (szerszy wachlarz strategii i ich racjonalne wykorzystanie).
Autonomizacja stopniowa i świadoma wzbudza chęć rozwijania wśród uczniów
Celowość współpracy:
Dlaczego?
a) Uczeń może mieć problemy z wytyczeniem celów uczenia zwłaszcza jeśli to pierwszy język obcy
b) Nauczyciel nie może zastąpić ucznia w uczeniu się
Ważna równowaga w celu zwiększenia autonomii uczącego się
Rola nauczyciela:
a) Rozpoznanie problemów ucznia
b) Wspieranie wysiłków w przezwyciężaniu problemów ucznia
c) Rozwijanie indywidualnych zdolności uczenia się i komunikacji poprzez budowanie samodzielności
d) Inicjowanie i stymulowanie pracy indywidualnej
e) Wspieranie spontanicznych, osobistych wysiłków uczącego się i zapewnienie im ewaluacji zewnętrznej
f) Zapewnienie szacunku, zaufania, życzliwości
Cenne umiejętności nauczyciela: zdolność przystosowania się i elastyczność
Harmonia dydaktyczna:
Dążenie aby w danej sytuacji osoba ucząca się wykonywała zadanie z maksymalną samodzielnością, na jaką ją stać. A nauczający?-> wspieranie w przygotowaniu i monitorowaniu działań
Interwencja nauczyciela?
Powinna mieć miejsce przed i po wykonaniu zadania
Zastosowanie harmonii dydaktycznej:
Nauczający i uczący się, którzy :
Nadrzędnym celem w autonomii jest utworzenie partnerskiego układu tak aby uczący się mógł obejść się bez przewodnika (nauczającego)
Ylayda