GNOZA - Szymon Mag i Helena - Oczami Wyznawców Gnostycyzmu.pdf

(1428 KB) Pobierz
424239248 UNPDF
Artykuł pobrano ze strony eioba.pl
GNOZA: Szymon Mag i Helena - Oczami Wyznawców Gnostycyzmu
SZYMON MAG - GNOZA
Szymon Mag, znany także jako Simon Magus lub Szymon z Gitty (Githon), był
Samarytaninem protognostykiem, czyli pochodził z Samarii w Izraelu. Według
wierzeń starożytnej wspólnoty gnostycznej simonitów (szymonian) był on bóstwem
wcielonym eonem, sefirotem w ludzkiej postaci. Niemalże wszystkie z ocalałych
europejskich źródeł świadczących o życiu i poglądach Szymona Maga są zawarte w
pracach autorów chrześcijańskich. Szymon Mag urodził się w tym samym czasie co
ewangeliczny Jezus Chrystus, jednakże żył ponad sto lat. Różne źródła informacji o
Szymonie Magu zawierają odmienne jego wyobrażenia, różniące się tak bardzo, że
czasem poddaje się pod wątpliwość czy odnoszą się do tej samej osoby. Wprawdzie
poważne źródła mówią, że Szymon Mag był uczniem Dozyteusza, którego nauki już
miały mieć oddźwięk gnostycki, niemniej tak zwani ojcowie kościoła ciągle właśnie
Szymonowi Magowi przypisują bycie ojcem gnozy i w istocie także misterium mistyki chrześcijańskiej. Jego nauki
posiadały motywy hermetyczne i mistyczne, które stały się podstawą doktryn późniejszych gnostyków. Dozyteusz
jako Samarytanin z urodzenia był mistrzem i kapłanem judaizmu oraz starej magii babilońsko- asyryjskiej, czego
nauczał wszystkich swych uczniów, podobnie i Szymona Maga. Jak wiadomo magia i alchemia w starożytnym
judaizmie była elementem ważnym i rozpowszechnionym w zasadzie we wszystkich diasporach. Prorok Henoch
(Hermes) jest uważany za protoplastę magii judaistycznej oraz współczesnej jej wersji znanej jako kabała.
Szymon Mag, to niewątpliwie jedna z najbardziej tajemniczych postaci z przełomu astronomicznych epok Barana i
Ryb, choć pewnie nie tak popularnie czczona jak Jezus Chrystus. Szymon Mag uważany jest za ojca gnostycyzmu i
nazywany ojcem wszelkiej mistyki judejskiej i chrześcijańskiej. Wiadomo bowiem, że był też ochrzczonym
chrześcijaninem, nie tylko gnostykiem, co w misterium gnosis jest zjawiskiem normalnym. Jedni ludzie widzieli w nim
obrońcę prawdziwej wiary chrześcijańskiej, drudzy ojca chrześcijańskiego gnostycyzmu i herezji. Dlatego niektórzy
sądzą, iż mogły występować co najmniej dwie postacie o tym samym imieniu, co jednak nie pasuje do tej
utalentowanej i wybitnej postaci. Trudno bowiem ciasnym ortodoksom uwierzyć, aby przywiązywał przystąpieniu do
chrześcijaństwa zbyt dużą wagę ktoś sam czyniący cuda zadziwiające lud, którego prawie wszyscy samarytanie czcili
jako bóstwo wcielone i który uważany był za wielką moc bożą, który nauczał, że objawił się na górze Synaj jako
Ojciec, następnie ukazał się wśród Żydów nie w ciele, lecz pozornie jako Mesjasz, Jezus Chrystus, potem zaś został
posłany jako Duch Święty, jako Pocieszyciel, którego przyrzekł Chrystus, a więc uznawany i uznający siebie za Boga
trynitarnego, będący hestos (stojący, wyprostowany - niezmienny, nieporuszony, wieczny). W istocie, im większa
duchem postać, tym więcej wymiarów jej działalności i większe dzieło duchowe jakie za sobą na tej ziemi pozostawia.
Towarzyszką życia Szymona była odkryta w domu niewolnic Tyrze kobieta piękna i mądra Helena, uznawana za
wcieloną myśl boską. Helena jako Ennoia (myśl boża) jest postacią symbolicznie szalenie złożoną, uznawaną jako
424239248.002.png
Helena- Sophia, bogini- księżyc, dziewica- ladacznica, kobieta- idea. Dla historyka religii Szymon Mag jest postacią
szczególnie interesującą właśnie ze względu na owe wyniesienie Heleny i zainspirowaną przez nią mitologię żeńskiej
boskości. Związek „maga" i niewolnicy zapewnia powszechne zbawienie, gdyż rzeczywistości był on związkiem
Boga i boskiej Mądrości. W Samarii odkryto statuę Heleny pochodzący z I wieku jako posąg stojącej bogini z
pochodnią Światła w prawej ręce. Można więc sądzić, że mit o dziewicy światła stojącej na wieży jest bardzo stary,
podobnie jak ideał boskości kobiety kultywowany w starożytności. Gnoza Mistrza Szymona Maga nie ma nienawiści
do kobiet ani całej późniejszej katolickiej patologii na temat płci, kobiet i życia seksualnego. Narządy płciowe są
uświęcone, współżycie kobiety i mężczyzny jest świętym boskim aktem, a małżonka duchowego Mistrza również jest
Mistrzynią i Boginią. W kulturze wedyjskiej żonę Guru czczono na równi z Guru, nawet jak nie prowadziła nauczania
ani ascetycznych odosobnień z modlitwami i medytacjami, o czym uczy Księga Manu. Bardzo dużo cech działalności
Szymona Maga jest wyjątkowo dokładnie zbieżnych z nauczaniem wedyjskim.
Szymon Mag był związany z odgałęzieniem judaizmu, które wytworzyli samarytanie, a głosił swoje koncepcje
religijne opierając się na dających się dziś w części zrekonstruować starszych przekazach. Na przykład na gnozie
hermetycznej, która pochodzi od Proroka Henocha (Hermesa), a która jest zalążkiem współczesnej Kabały. Gnoza
szymonian właściwie jest najstarszą i najpierwotniejszą gnozą chrześcijańską, jaką znamy, i to jej różne ujęcia
odnajdujemy w późniejszych dziełach. Dotychczas zwykło się twierdzić, że o samym Szymonie nie da się powiedzieć
nic pewnego, co więcej z niezrozumiałą lekkomyślnością zaprzeczano jego historyczności. Na tle jednak synkretyzmu
mag i towarzysząca mu boska małżonka ukazują się jako archetypy mistyki i duchowości. Historyczność Szymona
Maga jest w świetle faktów i dowodów bardziej nawet oczywista niż historyczność osoby Jezusa Chrystusa. Nauka o
zbawczej roli Mistrza nauczyciela duchowego, jaką nauczają uczniowie Szymona Maga jest typowa dla kultury
Wschodu, ale w odniesieniu do Jezusa Chrystusa jest źle zrozumiana, bo ciasne umysły apostołów nie mogły pojąć, że
ich mistrz nie jest ani jedynym wcielającym się zbawicielem, ani też największym z ówcześnie żyjących. Tak w Grecji
jak i w Egipcie czy Mezopotamii wierzono, że bogowie zstępują w ludzkie inkarnacje parami, tworząc harmonijne
związki międzyludzkie w czasie swego ziemskiego życia, czego Szymon Mag i Święta Helena są idealnym,
praktycznym spełnieniem.
Gnosis, "wiedza", a właściwie „poznanie”, było zasadniczym hasłem ludzi podobnych do Szymona Maga, który uczył
wtajemniczonych rozumienia kosmosu, ludzkiej natury i przeznaczenia. Istniejąca w gnostycyzmie ostra dychotomia
ciała i duszy znalazła kosmologiczną analogię w przeciwstawieniu Demiurga i Bytu Najwyższego, którym według
wielbicieli Szymona Maga był on sam. Mimo iż to Demiurg był tym, który stworzył świat, to jednak Ptolemeusz,
filozof gnostycki, napisał około 160 r. e. ch., że istota ta, "która jest niezdolna, żeby wiedzieć o rzeczach duchowych,
uznała, iż jest jedynym bogiem i rzekła przez proroków: Nie ma innego". Szymon Mag, archetyp czarodzieja, jest
przez chrześcijaństwo wspominany złośliwie tylko wtedy, gdy mowa o symonii, która jest świętokradztwem.
Chrześcijanie nie mając pojęcia o sprawach duchowych i tym bardziej boskich, nie powinni się jednak wypowiadać w
kwestii boskiej magii ani nauk mądrości bożej, jak najbardziej duchowej i anielskiej. Ezoteryczny kult Mitra i jego
inicjacyjna struktura wtajemniczeń jawi się jako bractwo gnostyckiego typu, które jest jedną z okultnych reformacji
życia duchowego i religijnego jaka ogarnęła cywilizację basenu morza Śródziemnego, będąc następstwem takich
wielkich proroków i mesjaszy jak Szymon Mag.
Za panowania cesarza Klaudiusza, w latach 41-54 e. ch. Szymon Mag otwarcie głosił duchowe nauki, zdobywając
coraz więcej uczniów i uczennic, zakładając zbory, gminy gnostyckie, a przy tym praktykując czynnie magię i
charyzmatyczne cuda boskiej magii. Kiedy przybył do Rzymu dzięki swojej charyzmie i erudycji, a także dzięki
424239248.003.png
nadnaturalnym umiejętnościom zyskał wielką sławę wśród ludzi i nawet zjednał sobie przychylność członków Senatu.
Szymon Mag z Githon tak zawładnął umysłami mieszkańców Rzymu, że ufundowany został jego posąg na wyspie na
Tybrze z łacińskim napisem 'Simoni Deo Sancto'. Uczniowie Szymona Maga w czasie misteryjnych ceremonii palili
kadzidła i składali ofiary z czystych pokarmów, co spotykało się z zajadłą nienawiścią chrześcijan, tym bardziej
nieuzasadnioną, że Szymon Mag jest też po części uczniem proroka Jana Chrzciciela, uznawanego nawet przez
chrześcijan za nowe wcielenie proroka Eliasza. Jeszcze w IV wieku ery chrześcijańskiej więcej jest szymonian –
uczniów Szymona Maga niźli samych tak zwanych chrześcijan, gdyż chrześcijaństwo ze swą ciasnotą umysłową nie
wytrzymywało konkurencji pełnej miłości, mądrości i mocy Bożej jaką była magiczna nauka i praktyka dana przez
Szymona Maga. Represje jakie spadły na chrześcijan były w dużej mierze reperkusją, zwrotem karmicznym jakiego
doznali właśnie za pełną nienawiści zajadłość przeciwko misteriom gnostycznym, gdyż to gnoza jest umiłowaną przez
Boga wiedzą i mądrością, włącznie z jej moralnością!
Nauka Szymonian
Według nauki Szymona Maga przedstawionej przez
Ireneusza z Lyonu, jest Jeden Najwyższy, niewyrażalny i
nieskończony Bóg (Elohim, Brahman, Allah); niepojęty
słowem, nienazwany i odwieczny. Z niego narodziła się
Myśl, Ennoia, Kobieta-Idea, zwana najczęściej Sofią
(Sophia, Sufi), tj. Mądrością. Do ich przedstawienia
wyznawcy Szymona wykorzystywali figurę Zeusa i Ateny -
gdyż to właśnie Bogini Atena, bogini roztropności, wywodzi
się z "głowy", a więc umysłu, najwyższego boga. Następnie
Sofia "zstąpiła w niższe rejony" i tam zrodziła aniołów,
archaniołów i władców, którzy bez znajomości najwyższego
Boga stworzyli świat. Nie chcąc pozwolić, by ich Matka
porzuciła ich, i "nie chcąc uchodzić za potomstwo byle kogo",
uwięzili Sofię w świecie, nakazując jej przechodzić z ciała do
ciała - gdzie się zaś pojawiła, tam wybuchały konflikty i
eskalowało się zło, gdyż każda ze światowych potęg chciała
ją mieć dla siebie. Ona była m. in. w ciele Heleny Trojańskiej,
a w końcu wcieliła się w Helenę, piękną i mądrą kobietę z
Sydonu. Dla ratowania swojej boskiej małżonki miał właśnie
zstąpić najwyższy Bóg, przy okazji przynosząc klęskę złym
aniołom. Wiara w to, że Bogini w swej chwilowej, częściowej lub pełnej inkarnacji zawsze jest na świecie obecna jest
charakterystyczna dla całej orientalnej kultury duchowej. Kult Maryji został stworzony około V wieku e. ch. na
podstawie gnostyckich idei, tak aby kościół rzymski mógł się stać konkurencyjnym dla religijności misteryjnej typu
gnostyckiego, jednak relacja matki i syna nie jest tym samym co relacja partnerów takich jak Szymon Mag i Helena
czy Jezus i Maria Magdalena.
Według wyznawców, to właśnie Szymon Mag miał być inkarnacją czy lepiej emanacją wiekuistego Boga, Ojca
Niebieskiego ale nie jedyną. W doktrynie symonian pojawiała się pewna forma Trójcy świętej przejętej potem przez
chrześcijaństwo - jako Ojciec miał on objawić się Izraelowi na Synaju, jako Syn-Jezus miał nauczać w Palestynie i
424239248.004.png
udać ukrzyżowanie w czym pojawia się typowo gnostycki motyw śmierci Chrystusa jako ułudy, zaś jako Duch miał
nauczać w innych krajach. Jednakże - nie jest wykluczone, że nauka ta pojawiła się u szymonian później, wraz z
krystalizowaniem się idei Trójcy w rzymskiej już ortodoksji chrześcijańskiej. Szymon Mag miał nauczać, że żadne
uczynki nie zbawiają, a jedynie wiara w niego, co potem wbrew pozostałym apostołom przejął apostoł Paweł.
Prowadziło to do swoistej religijności wpisanej w doktrynę Szymona Maga, religijności typowej dla związku Guru-
Uczniowie w szkołach Bhakti - można było czynić cokolwiek (byle zgodnie z wolą boską), bo jedynie wyznawanie
jego jako wcielenia Boga miało rzeczywistą moc zbawczą. Był to zaczątek gnozy - zbawiającej wiedzy, w Indii znanej
jako Dźńana (Jńana). Protestanci nawiązujący do apostoła Pawła i jego nauk o zbawieniu z samej wiary mocno tym
nawiązują do doktryn nauczanych przez Szymona Maga i jego zwolenników oraz następców. Była to jednak doktryna
nauczana jako wiedza wstępna, początkowa, tak aby system nauk duchowych mógł praktycznie dawać rezultaty.
Protestanckie szkółki niedzielne poświęcone studiom Biblii wzorowane są na kręgach duchowych studiów
gnostyckich, gdzie czytano i rozważano teksty mistyczno-religijne. Współcześnie działające ruchy Różokrzyża, Agni
Jogi czy Uniwersytet Duchowy E.C.P., to jak najbardziej szkoły myśli gnostycznej. Stąd są tak zaciekle i nienawistnie
zwalczane przez inkwizycyjne ośrodki do mordowania sekt, herezji i wszelkiej maści innowierców.
Helena, piękna i mądra kobieta sydońska, została przez Szymona wykupiona z niewoli u pewnych chrześcijan z Tyru i
podróżowała razem z nim, będąc otaczana czcią i będąc Sofią u boku wcielenia Bóstwa, Szymona Maga który ją
odnalazł i zbawił. Para ta stała się archetypiczną syzygią "mistrza i niewolnicy", jako głównych form działalności
duchowej dla zbawicieli ludzkości. Autorzy chrześcijańscy namiętnie robili z Heleny nierządnicę i osobę o wątpliwej
reputacji, a to na wzór Maryji, matki Jezusa, która wedle żydowskiej tradycji z rzymskim żołnierzem Panderą poczęła
Jezusa w związku z nieprawego łoża, czego się kościoły wstydzą po dziś dzień. Główną przyczyną odrzucenia Jezusa
jako potencjalnego Mesjasza (Christosa) przez Żydów było właśnie to, że Jezus jest poczętym z nieprawego,
pozamałżeńskiego łoża pół- żydem i pół- rzymianinem o 'złocistych włosach', jak opisują go naoczni świadkowie.
Namiętność z jaką apologeci rzymskiego chrześcijaństwa robią z pięknej i mądrej Heleny ladacznicę, dziwkę,
prostytutkę lub nawet właścicielkę burdeli jest zaiste zdumiewająca. Faktem jest jednak, że atakują filozofię i teologię
szymonian, która uznaje fakt wykupienia niewolnicy z miasta Tyr za symboliczne wykupienie Bogini z niewoli
Szatana, gdyż Tyr jest w Biblii miastem symbolem władzy szatana, zepsucia i nierządu, a także zniewolenia. Helena
jest świętą kobietą wyzwoloną przez poznanie Prawdy Bożej z niewoli grzechu, zepsucia, wyzwolona z niewoli
alkoholizmu czy winopilstwa, mięsożerstwa, odurzenia i rozwiązłości seksualnej, czego symbolem był Tyr.
Wymysły chrześcijańskie wspominają o mistycznym pojedynku między Świętym Szymonem Magiem a apostołem
Szymonem Piotrem w Rzymie gdzie Szymon Mag miał za pomocą magii pokazać śmierć i zmartwychwstanie przed
obliczem Nerona, wyśmiewając tym samym doktrynę chrześcijańską. Szymon Mag zademonstrował znany także
joginom rytuał złożenia do grobu i autohibernacji, z którego adept po pewnym czasie wybudza się siłą woli. Jest to też
znany w magii test Ziemi i mocy życia duszy. Rzekomo Szymon Mag miał umrzeć w czasie tej duchowej ceremonii.
W innej wersji zapragnął wniebowstąpienia i kiedy unoszony był w górę przez anioły Boga, Piotr wezwaniem imienia
Chrystusa miał zmusić je do puszczenia gnostyka, który rzekomo roztrzaskał się i zabił. Szymon Mag pokazał jedynie
zdolność do lewitacji, którą dzisiaj bada się w wielu laboratoriach naukowych. Opowieści o uśmierceniu Szymona
Maga z uwagi na brak odniesienia do miejsca i czasu nie mają znamion faktu, a jedynie czczego bajania chorej
wyobraźni chrześcijan niezadowolonych z przychylności cesarza i senatu dla Szymona Maga i jego zwolenników. Jest
to też apoteoza Piotra apostoła, który zginął jako zwyczajny kryminalista, skazany na śmierć za swe domniemane czy
rzeczywiste zbrodnie, tego niestety nie do końca wiadomo.
424239248.005.png
Źródła podają, że Szymon Mag miał trzydziestu najbliższych uczniów duchowych, na wzór trzydziestu eonów
oddzielających człowieka od Boga Absolutu czy 30 Bóstw stanowiących, oprócz Trójcy, Empireum Nieba. Jego
pierwszym i zarazem najważniejszym uczniem jest Menander, Samarytanin z miejscowości Kapparataja, który
zapoznał się z nauką Szymona Maga w Antiochii. Drugim co do rangi uczniem był Satornil z miejscowości Dafne w
Syrii. Szymon Mag jest uważany za mistrza zbawiciela dusz, podobnie jak Henoch, Zaratusztra, Mojżesz, Jezus czy
później Mani. Za zbawicieli zesłanych przez niepoznawalny do końca Absolut powszechnie uważani są także
uczniowie następcy Szymona Maga tacy jak Menander czy Epifanes. Imię Mena-nder, to ten którego zrodziła Mena,
Bogini Pramatka, ten który jest synem Meny! Jest to imię nawiązujące do starożytnych misteriów Bogini z obszaru
Himalajów. O Bogini Mena powiada się w legendach i Śivapuranach, że jest niebianką, która zrodziła 100 synów
dających początek ludzkości. I stąd, że wszyscy ludzie pochodzą od Pramatki, są w swej istocie duchowymi braćmi
tworzącymi ogólnoludzkie, powszechne Braterstwo Duchowe, którego przejawem są lokalne gminy, czyli zbory,
kościoły! Z legendy tej wynika, że jednocześnie na ziemi mogą być wcielone w ludzkie ciała wszystkie te dusze, które
są synami Bogini Mena, czyli może być jednocześnie 100 synów bożych pełnych światła, miłości i mądrości. Na
poziomie dusz, każdy z synów Bogini Mena jest duchowym ojcem dla jakiejś części ludzkości i oczywiście
Mesjaszem, czyli Chrystusem, zbawicielem i wyzwolicielem dla takiej grupy uczniów – dzieci bożych.
Dusza (Jaźń) jest w gnostyckich naukach szymonian przedstawiana jako byt uciśniony przez złe moce, przez siły
mroku i ciemności. Dusza jest uważana za uśpione źródło mądrości, której boska gnoza daje możliwość wyzwolenia
się z materii i możliwość poznania Boga w bezpośredni sposób. Boska wiedza jest pokarmem dla duszy i narzędziem
dla jej przebudzenia. Idea boskiej wiedzy jako pokarmu duszy występuje także w sufizmie oraz w buddyzmie, znana
jest też w mistycznej kulturze wedyjskiej aryan. Mesjasz który przychodzi jako czysty Duch działa w każdym kto jest
gotów na jego przyjęcie, a ci którzy go przyjmują są braćmi i siostrami, stanowią wspólnotę podobnej choć nie
koniecznie identycznej myśli, stają się przyjaźni i tolerancyjni, nie mają tendencji sekciarskich jak ortodoksja
rzymskiego chrześcijaństwa ze swą jedynością i jedynie słuszną acz zgubną dla nauki i postępu dogmatyczną racją.
Dusza oczyszczona i uwolniona od mroku jest zapieczętowana do zbawienia, tolerancyjna, radosna, pełna cudownej
magicznej mocy i łaski. Szatan sieje dogmatyzm i zacieśnia myślenie powodując patologicznie inkwizycyjne tępienie
wolnej myśli i wszelkiej religijnej konkurencji. Od Boga i Mesjasza (Chrystusa) pochodzi miłość, przyjaźń i
Braterstwo, a także sprawiedliwe poczucie równości obydwu płci, szczególnie w dziedzinie mistyczno-religijnej.
Każdy objaw społecznej represji, ucisku, nietolerancji czy cenzury uważa się za przejaw działalności sił zła i mroku, za
skutek władzy Szatana nad tym światem.
Szymon Mag w Biblii
Według chrześcijańskiej interpretacji Dziejów
Apostolskich Szymon Mag usiłował kupić od
apostołów dar udzielania Ducha Świętego (stąd termin
symonia - świętokupstwo). W świetle krytycznej
analizy taka płytka interpretacja nie wytrzymuje
konfrontacji z Prawdą, gdyż powszechnie wiadomo,
że apostołowie przyjmowali cały majątek od osób
wchodzących do wspólnoty. Ofiara z pieniędzy
oferowana przez Szymona Maga nie jest niczym
niezwykłym, skoro apostołowie i uczniowie wszystko
424239248.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin