KOMUNIKAT KOMISJI DLA RADY I PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (w sprawie GMO).pdf

(240 KB) Pobierz
Microsoft Word - DGagri-PE-COM_2006_104-coexistence OGM 5790_PL_ACTE.doc
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH
Bruksela, dnia 9.3.2006
KOM(2006) 104 wersja ostateczna
KOMUNIKAT KOMISJI DLA RADY I PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
Sprawozdanie w sprawie wdrożenia krajowych środków w zakresie współistnienia
upraw genetycznie modyfikowanych oraz upraw tradycyjnych i ekologicznych
{SEC(2006) 313}
PL
PL
34011644.001.png
1. W STĘP
Współistnienie upraw polega na zapewnieniu rolnikom praktycznej możliwości wyboru
pomiędzy hodowlą upraw tradycyjnych i ekologicznych oraz upraw genetycznie
zmodyfikowanych (GMO). Stanowi jednocześnie podstawę wyboru, jakiego dokonuje
konsument. Komisja zdecydowanie uważa, iż konsumenci i producenci powinni mieć
możliwość realnego wyboru rodzaju produktów rolnych oraz rodzaju produkcji, jaki preferują.
Krajowe akty prawne w zakresie współistnienia upraw powinny zezwalać na swobodne
funkcjonowanie podmiotów na rynku, zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym.
Jako że rolnictwo uprawiane jest na otwartej przestrzeni, nie można wykluczyć
przypadkowego wystąpienia upraw genetycznie zmodyfikowanych w uprawach nie
poddanych genetycznej modyfikacji, co może wywrzeć skutki ekonomiczne z uwagi na fakt,
iż wspomniane dwa typy upraw mają inne wartości rynkowe. Oznacza to, że istnieje potrzeba
wprowadzenia wykonalnych i opłacalnych środków w zakresie współistnienia upraw, które to
środki zagwarantują, że produkcja upraw zmodyfikowanych genetycznie i upraw
niezmodyfikowanych odbywa się zgodnie z normami prawnymi, jakie mają zastosowanie na
szczeblu wspólnotowym.
Ponieważ w Unii Europejskiej można hodować jedynie zatwierdzone organizmy
zmodyfikowane genetycznie, a aspekty środowiskowe i zdrowotne zostały uregulowane w
aktach wspólnotowych, w szczególności dyrektywą 2001/18/WE w sprawie zamierzonego
uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie 1 oraz rozporządzeniem
(WE) nr 1829/2003 w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy 2 , kwestie, jakie
należy poruszyć w kontekście współistnienia upraw dotyczą wyłącznie ekonomicznych
aspektów mieszania się upraw genetycznie zmodyfikowanych z uprawami
niezmodyfikowanymi oraz odpowiednich środków zmierzających do zapobieżenia mieszaniu
się tych upraw.
Art. 26a dyrektywy 2001/18/WE wzywa państwa członkowskie do opracowania krajowych
przepisów w zakresie współistnienia upraw, które pozwolą uniknąć niezamierzonego
wystąpienia organizmów genetycznie zmodyfikowanych w innych produktach. Postanowienia
tego artykułu nie nakładają jednak na państwa członkowskie obowiązku podjęcia działań.
Wspomniany artykuł należy interpretować w połączeniu z postanowieniami innych
wspólnotowych aktów prawnych oraz Traktatu WE. W szczególności, na mocy art. 22
dyrektywy 2001/18/WE, państwa członkowskie nie mogą zakazywać, ograniczać ani
utrudniać wprowadzenia do obrotu zatwierdzonych organizmów GMO.
W dniu 23 lipca 2003 r. Komisja przyjęła zalecenie 2003/556/WE w sprawie wytycznych
dotyczących rozwoju krajowych przepisów i wzorców w celu zapewnienia współistnienia
upraw genetycznie zmodyfikowanych, tradycyjnych i ekologicznych 3 , które ma na celu
wesprzeć państwa członkowskie przy opracowywaniu, w formie aktów prawnych lub w innej
formie, krajowych przepisów w zakresie współistnienia upraw. Zalecenie przedstawia zestaw
zasad ogólnych, jakie należy uwzględnić w trakcie opracowywania przepisów krajowych, a
także wykaz środków technicznych.
1
Dz.U. L 106 z 17.4.2001, str. 11, zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1829/2003 (Dz.U. L 268 z
18.10.2003, str. 1).
2
Dz.U. L 268 z 18.10.2003, str. 1.
3
Dz.U. L 189 z 29.7.2003, str. 36.
PL
2
PL
Odpowiednie środki w zakresie współistnienia upraw zależą od wielu czynników, które różnią
się od siebie w zależności od regionu, takich jak warunki klimatyczne i glebowe, wielkość i
rozłożenie pól, struktura upraw oraz płodozmian, etc. Podejście do kwestii współistnienia
upraw oparte o zasadę pomocniczości pozwoli państwom członkowskim dostosować środki do
warunków lokalnych.
2.
D OŚWIADCZENIA W HODOWLI UPRAW ZMODYFIKOWANYCH GENETYCZNIE
Dotychczas komercyjna hodowla zmodyfikowanych genetycznie upraw w Unii Europejskiej
ograniczała się do dwóch przypadków genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy (linia Bt176
oraz MON810).
W Hiszpanii hodowlę kukurydzy linii Bt prowadzono na obszarze 58 000 ha w 2004 r., co
stanowi około 12 % obszarów przeznaczonych w tym kraju na hodowlę kukurydzy. W innych
państwach członkowskich hodowla zmodyfikowanej genetycznie kukurydzy ogranicza się do
kilkuset hektarów. Dlatego doświadczenia krajów Unii Europejskiej w zakresie hodowli
upraw zmodyfikowanych genetycznie są bardzo ograniczone.
3.
P ODEJŚCIA PRZYJĘTE W USTAWODAWSTWIE PAŃSTW CZŁONKOWSKICH
Niniejszy raport przygotowano w oparciu o trzy główne źródła informacji: przyjęte
ustawodawstwo krajowe i projektowane ustawodawstwo krajowe, zgłoszone Komisji;
informacje podane w odpowiedziach na pytania kwestionariusza przesłanego do właściwych
organów krajowych; oraz informacje przedstawione przez ekspertów krajowych w ramach
grupy roboczej ds. koordynacji w zakresie współistnienia upraw (COEX-NET).
Do końca 2005 r. konkretne akty prawne w zakresie współistnienia upraw przyjęto w czterech
państwach członkowskich (Niemcy, Dania, Portugalia oraz sześć landów austriackich, por.
Załącznik). Jednak w większości pozostałych państw członkowskich opracowano jedynie
projekty środków w zakresie współistnienia upraw. W niektórych państwach członkowskich
ustawodawstwo regulujące współistnienie upraw opracowuje się na szczeblu regionalnym.
Do końca 2005 r., zgodnie z dyrektywą 98/34/WE ustanawiającą procedurę udzielania
informacji w zakresie norm i przepisów technicznych, zgłoszono 20 projektowanych aktów
prawnych z siedmiu państw członkowskich. W 10 przedstawionych przypadkach Komisja
uznała, że zgłoszone środki mogą stanowić przeszkodę dla swobodnego przepływu towarów;
w czterech przypadkach Komisja nie zgłosiła tego typu zastrzeżeń. Dwie notyfikacje
wycofano, a cztery pozostałe były pod koniec 2005 r. wciąż analizowane.
Dialog pomiędzy Komisją a władzami powiadamiającymi w ramach procedury notyfikacji
przyczynił się do znacznego ulepszenia proponowanych środków w zakresie współistnienia
upraw, nawet wówczas, gdy uwagi Komisji nie zostały w pełni uwzględnione w przyjętym
ustawodawstwie.
Czechy powiadomiły o tymczasowych środkach w zakresie współistnienia upraw, które
odnosiły się do hodowli genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy w 2005 r., podjętych w
ramach czeskiego programu rozwoju obszarów wiejskich.
W uzupełnieniu do wyżej wymienionych środków w zakresie współistnienia upraw, państwa
członkowskie i samorządy lokalne podjęły dalsze kroki, które wywarły wpływ na hodowlę
upraw zmodyfikowanych genetycznie. Austriackie landy Oberösterreich i Salzburg odwołały
się do art. 95 ust. 5 TWE i powiadomiły Komisję o projektowanych aktach prawnych, które
nakładają całkowity zakaz hodowli genetycznie zmodyfikowanych upraw w tych regionach,
odstępując w ten sposób od zharmonizowanych przepisów określonych w dyrektywie
PL
3
PL
2001/18/WE. Salzburg później wycofał notyfikację. Komisja odrzuciła notyfikację
przedstawioną przez land Oberösterreich, twierdząc, iż warunki określone w art. 95 ust. 5
TWE nie zostały spełnione. Decyzja ta została następnie podtrzymana w październiku 2005 r.
wyrokiem Trybunału Pierwszej Instancji 4 . W grudniu 2005 r. land Oberösterreich i Republika
Austrii odwołały się od wyroku do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Słowenia uzależniła objęcie rolników środkami z zakresu rolnictwa i ochrony środowiska w
ramach programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2004-2006 od tego, czy wstrzymają się
z zastosowaniem genetycznie zmodyfikowanych organizmów. Komisja poinformowała
władze słoweńskie, że taka restrykcja jest niezgodna z rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999 w
sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i
Gwarancji Rolnej (EFOGR), zmieniającym i uchylającym niektóre rozporządzenia 5 , ponieważ
stosowanie genetycznie zmodyfikowanych organizmów nie wywiera w widoczny sposób
niekorzystnego wpływu na środowisko, jeżeli organizmy te są stosowane zgodnie z
warunkami dotyczącego ich zezwolenia. Władze słoweńskie potwierdziły, że niestosowanie
genetycznie zmodyfikowanych organizmów nie będzie już warunkiem uzyskania wsparcia w
ramach programu rozwoju rolnictwa i ochrony środowiska dla tradycyjnej hodowli upraw.
Niektóre przyjęte przez Państwa Członkowskie środki dotyczące genetycznie
zmodyfikowanych organizmów nie zostały zgłoszone. Zazwyczaj przepisy krajowe nie są
wiążące wobec osób fizycznych, jeżeli zostały przyjęte bez odpowiednich procedur notyfikacji
zgodnie z jurysdykcją Trybunału Sprawiedliwości. W przypadkach, w których przepisy
krajowe wprowadzają całkowity zakaz hodowli zmodyfikowanych genetycznie upraw, są one
niezgodne z prawodawstwem wspólnotowym i nie można ich uważać za legalne przepisy
regulujące współistnienie upraw na podstawie art. 26a dyrektywy 2001/18/WE.
Włoski dekret z mocą ustawy, przyjęty w listopadzie 2004 r. i zmieniony w styczniu 2005 r.,
nakłada całkowity zakaz hodowli we Włoszech upraw zmodyfikowanych genetycznie do
czasu uchwalenia przez regiony włoskie przepisów regulujących współistnienie upraw. Przed
uchwaleniem krajowych aktów prawnych kilka regionów włoskich wprowadziło zakazy
stosowania genetycznie zmodyfikowanych organizmów na obszarach tych regionów. Aby
przeanalizować prawo włoskie pod kątem jego zgodności z dyrektywą nr 2001/18/WE,
Komisja zwróciła się do Włoch o przedstawienie więcej informacji. Wskutek niedostarczenia
przez Włochy tych informacji Komisja wysłała do Włoch w październiku 2005 r. pisemne
ostrzeżenie w związku z naruszeniem art. 10 TWE.
W lutym 2005 r. 20 regionów z różnych państw członkowskich, z których wiele nie ma
uprawnień do stanowienia prawa w zakresie współistnienia upraw, podpisało we Florencji
kartę, w której wyrażono sprzeciw wobec hodowli genetycznie zmodyfikowanych upraw na
obszarach tych regionów. Od tego czasu do grupy tej dołączyły inne regiony.
Przegląd krajowych środków w zakresie współistnienia upraw
Przegląd środków wdrożonych lub proponowanych przez państwa członkowskie lub regiony
jest uporządkowany według ogólnych zasad określonych w zaleceniu 2003/556/WE.
4
Połączone sprawy T-366/03 i T-235/04: wyrok Trybunału Pierwszej Instancji z 5.10.2005 – Land
Oberösterreich i Austria przeciwko Komisji.
5
Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.
PL
4
PL
Aspekty ekonomiczne współistnienia upraw a aspekty ochrony środowiska i kwestie zdrowotne
O ile większość państw członkowskich w trakcie procedury udzielania zezwoleń dla
genetycznie zmodyfikowanych organizmów wyraźnie rozdziela ekonomiczne aspekty
współistnienia upraw i aspekty ochrony środowiska i zdrowia, niektóre państwa
zaproponowały umieszczenie w krajowym ustawodawstwie regulującym współistnienie upraw
określonych przepisów na temat ochrony środowiska. W szczególności niektóre państwa
członkowskie zaproponowały, by zakazać hodowli lub ograniczyć hodowlę upraw genetycznie
zmodyfikowanych w regionach chronionych i ekologicznie wrażliwych. W tych przypadkach
Komisja wyraźnie stwierdziła, że krajowe środki w zakresie współistnienia upraw nie mogą
wprowadzać wymogów ochrony środowiska, które wykraczałyby poza zakres postanowień
prawodawstwa wspólnotowego.
Przejrzystość i udział zainteresowanych stron
Większość państw członkowskich przeprowadziła konsultacje na szeroką skalę z szeregiem
zainteresowanych stron, co oznacza przejrzystość procedur w opracowywaniu środków w
zakresie współistnienia upraw.
Decyzje oparte na wiedzy naukowej
Większość państw członkowskich przedstawiła ukończone lub planowane badania, które
wykorzystano przy opracowywaniu tych środków.
Oparcie o istniejące metody/praktyki segregacji upraw
Zważywszy na ograniczone doświadczenia praktyczne w zakresie hodowli upraw
zmodyfikowanych genetycznie, niewiele państw członkowskich oparło swoje środki o
istniejące metody lub praktyki produkcji upraw zmodyfikowanych genetycznie. W
przedstawionych przypadkach uzasadnienie dla podjęcia określonych środków w zakresie
współistnienia upraw oparte było głównie o techniki certyfikowanej produkcji nasion, które
zostały częściowo zmodyfikowane, aby uwzględnić różnice pomiędzy produkcją nasion a
produkcją upraw, lub które, w innych przypadkach, zostały przejęte i obecnie funkcjonują jako
środki w zakresie współistnienia upraw.
Niektóre środki wykraczają poza strategie zazwyczaj wykorzystywane w istniejących
praktykach segregacji rolnej. Takie środki obejmują procedury indywidualnego zatwierdzania
dla poszczególnych gospodarstw rolnych lub procedury notyfikacji hodowli upraw
zmodyfikowanych genetycznie, które mogą prowadzić do procesu podwójnych zezwoleń na
użytkowanie upraw zmodyfikowanych genetycznie, które wcześniej uzyskały zezwolenie na
mocy prawodawstwa wspólnotowego.
Proporcjonalność
Zalecenie Komisji nr 2003/556/WE stanowi, że środki w zakresie współistnienia upraw nie
powinny wykraczać poza to, co niezbędne, aby zagwarantować, że przypadkowe
występowanie śladów organizmów zmodyfikowanych genetycznie nie przekracza progów
określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1829/2003 i dyrektywie 2001/18/WE, co pozwoli na
uniknięcie niepotrzebnych obciążeń dla zainteresowanych stron.
O ile niektóre państwa członkowskie uwzględniły to zalecenie, inne państwa zaproponowały
lub przyjęły przepisy, które mają na celu zmniejszenie przypadkowego występowania
organizmów zmodyfikowanych genetycznie poniżej tego poziomu. W niektórych przypadkach
wydaje się, że zaproponowane środki, takie jak przepisy regulujące odległości segregujące
PL
5
PL
Zgłoś jeśli naruszono regulamin