Transport wodny.DOC

(37 KB) Pobierz
KLASA III - 3h zajęć

 

 TEMAT: TRANSPORT MORSKI.kl.III

 

CELE OPERACYJNE:

A.   Uczeń zna:

·        wszystkie litery i dwuznaki

·        słowa i melodię piosenki

·        tabliczkę mnożenia w zakresie 100

B.   Uczeń potrafi:

·        przeczytać i zinterpretować wiersz

·        odpowiedzieć na pytania dotyczące treści wiersza

·        pokazać handlowe i rybackie porty morskie

·        uzupełnić tabelę

·        śpiewać piosenkę

·        korzystać podczas uzupełniania tabeli ze słowniczka ortograficznego

·        rozwiązywać proste zadania tekstowe

·        naśladować odgłosy: syreny statku i szumu morza

·        wyjaśnić znaczenie pojęć: transport, fauna, flora, bandera, ochrona przyrody

C.   Uczeń rozumie:

·        pojęcia: transport, fauna, flora, bandera, ochrona przyrody

·        znaczenie transportu morskiego dla człowieka

·        znaczenie ochrony nadmorskiej przyrody

 

 

METODY:

 

§        praca ze słowniczkiem ortograficznym

§        słowna

§        oglądowa - pokaz, obserwacja

§        zabawa

§        działanie praktyczne

§        rozmowa kierowana

 

 

FORMY:

 

·        zbiorowa

·        indywidualna

·        grupowa

 

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

 

·         mapa Polski

·         wiersz Zbigniewa Przyrowskiego - "Czym popłyniemy?"

·         ilustracje statków

·         tabela - "Rodzaje statków"

·         słowniczki ortograficzne

·         butelki, kartki papieru

·         nagranie - "Pod żaglami Zawiszy"(piosenka)

·         treści zadań tekstowych o tematyce morskiej

·         gazety, farby, plastelina, kartki z bloku technicznego, klej

·         emblematy "Ekoludków" i znaczki - "Klub Miłośników Zielonej Ziemi - Ochrona Przyrody”

 

TOK LEKCJI:

 

1.     Czytanie przez uczniów wiersza Zbigniewa Przyrowskiego pt. "Czym popłyniemy?"

Do swych kabin - mogę przysiąc -
pasażerów weźmie tysiąc.
Nie lęka się morskiej burzy
pasażerski statek duży.

Zamiast kabin - ma ładownie.
A w ładownie te, dosłownie,
wszystko zabrać jest gotowy:
ciężki statek towarowy.

Jedzcie ryby - bądźcie zdrowi!
Ale ryby trzeba złowić!
Więc na połów, po głębinie
już rybacki statek płynie.

Na banderze biały orzeł.
Okręt wyszedł w pełne morze.
Okręt z orłem na banderze
polskiego nam morza strzeże.

Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela dotyczące powyższego tekstu:

·        o jakich statkach i okrętach jest mowa w wierszu?

·        co znaczy wyraz bandera?

Bandera:

flaga morska wskazująca, do jakiego państwa statek należy, a także, czy jest to statek np. handlowy, czy okręt wojenny.

 

2.     Pokazanie Morza Bałtyckiego na mapie Polski, portów handlowych - Szczecin, Gdańsk, Gdynia i rybackich - Ustka, Władysławowo, Świnoujście, Łeba, Darłowo.

3.     Oglądanie ilustracji przedstawiających różne statki pływające po morzach i oceanach naszego globu.

4.     Uzupełnianie tabeli (praca w grupach):

Statki
handlowe

Statki
pasażerskie

Statki
rybackie

tankowiec

prom

trawler

kontenerowiec

żaglowiec

kuter

prom

wodolot

 

drobnicowiec

inne statki
pasażerskie

 

 

 

 

5.     Wyjaśnianie pojęć: (praca w grupach)

Tankowiec:

przewozi np. ropę naftową

Kontenerowiec:

przewozi towary w kontenerach

Prom:

 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin