Indywidualny program edukacyjno.doc

(71 KB) Pobierz

Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny

na rok szkolny ……./……

 

 

Nazwisko i imię dziecka:             

 

Data urodzenia:                           

 

 

Rozpoznanie wiodące: upośledzenie rozwoju umysłowego, niepełnosprawność ruchowa oraz przewlekłe schorzenie neurologiczne.

 

 

Oddział:    zerówka

                                                  

Wychowawcy:                                                        

 

Pedagog specjalny:             

 

 

I.              Charakterystyka psycho – pedagogiczna dziecka (na podstawie obserwacji                               i dokumentacji)

 

Zaburzenia tempa i rytmu rozwoju psychoruchowego o złożonej etiologii.

Aktualnie rozwój umysłowy na poziomie upośledzenia umysłowego w stopniu umiarkowanym.

porusza się samodzielnie ale z osłabioną sprawnością. Chód jest chwiejny, na szerokiej podstawie, a pokonywanie przeszkód bardzo słabe.

Chwyt przedmiotów mało precyzyjny, nakładkowy. Manipulacja mało specyficzna. W poznaniu przedmiotów dziewczynka wykorzystuje proste schematy poznawcze – potrząsanie, rzucanie, uderzanie. Rysunek na poziomie bazgrot linearnych, śladowych.

Rozwój mowy opóźniony. ….. wypowiada kilka pojedyńczych słów o dużym ładunku emocjonalnym. Fonacja cicha, nieczysta. Rozumienie mowy nieco lepsze. Dziewczynka reaguje na swoje imię, proste polecenie – daj, masz itp. Napęd do mówienia bardzo niski.

W funkcjonowaniu…… obserwuje się bardzo wyraźne osłabienie wahanie aktywności, nastroju i ogólnego samopoczucia. W okresach pogorszenia bardzo wyraźne osłabienie z zaburzeniami chodu.

W zakresie zaradności samoobsługowej – nie sygnalizuje potrzeb fizjologicznych, wymaga pomocy przy karmieniu, ubieraniu się oraz stałego zwiększonego nadzoru. …… jest spokojna, lubi przebywać w grupie rówieśniczej. W aktywność zadaniową wchodzi jednak bardzo słabo, krótkotrwale.

 

Mocne strony dziecka:

-           okazywanie zainteresowania osobami dorosłymi,

-           próby nawiązywania kontaktu wzrokowego,

-           spokojne usposobienie.

 

II.                Cel główny indywidualnego programu

 

 

Edukacyjny

Wdrażanie do funkcjonowania społecznego, postrzegania siebie jako niezależnej osoby, rozwijanie komunikacji z otoczeniem, samodzielności i zaradności w życiu codziennym

Terapeutyczny

Budowanie relacji z rówieśnikami i nauczycielami, wspieranie aktywności i samodzielności oraz wspieranie rozwoju umysłowego i ruchowego poprzez zajęcia rewalidacyjne, psychologiczno – logopedyczne i rehabilitacyjne.

 

 

III.              Program edukacji

 

1.      Zasadnicze treści programowe (realistyczne dla dziecka) wynikające z podstawy programowej wychowania przedszkolnego – modyfikacja „Programu wychowania            i kształcenia oraz wspomagania rozwoju sześciolatków w przedszkolach, w klasach zerowych i w placówkach integracyjnych” E. Gruszczyk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej, G. Grabowskiej (nr dopuszczenia: DKOS-5002-39/03)

 

 

                         Kształtowanie nawyków zdrowotnych i sprawności ruchowej

-           udział w zabawach ruchowych, spacerach i krótkich wycieczkach

                         Dbałość o bezpieczeństwo własne oraz innych

-           wyrabianie nawyku unikania niebezpiecznych przedmiotów, roślin

                         Radzenie sobie z samoobsługą oraz utrzymywanie ładu i porządku

-           rozwijanie umiejętności samodzielnego spożywania posiłków

-           kształtowanie umiejętności samodzielnego ubierania i rozbierania się

                         Zgodne współdziałanie z rówieśnikami i dorosłymi

-           kształtowanie umiejętności zgodnego współdziałania z innymi dziećmi w zabawach i różnych sytuacjach zadaniowych

                         Przynależność do rodziny

-           wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną

                         Rozumienie oraz poszanowanie świata roślin i zwierząt

-           obserwowanie zmian w przyrodzie w zależności od pory roku

-           obserwowanie wybranych ptaków w naturalnym środowisku

-           dostrzeganie najczęstszych zjawisk atmosferycznych: deszcz, śnieg, wiatr, słońce

-           poznawanie właściwości wody, śniegu, lodu

                         Troska o rozwój mowy

-           kształtowanie umiejętności skupiania uwagi i słuchania innych

-           wdrażanie do słuchania czytanych lub opowiadanych baśni i innych utworów literackich

-           stymulowanie do stosowania różnych form komunikacji (werbalnej i niewerbalnej)

                         Przygotowanie do nauki czytania i pisania

-           wyrabianie spostrzegawczości wzrokowej: skupianie uwagi

-           wyrabianie wrażliwości słuchowej: rozpoznawanie dźwięków z otoczenia,

-           wyrabianie sprawności manualnej: manipulowanie tworzywami przekształcalnymi, rysowanie, malowanie palcami na dużych powierzchniach,.

                         Edukacja matematyczna

-           kształtowanie świadomości własnego ciała:

-           skupianie uwagi na rytmach: próby układania prostych 2-elementowych

                         Wyrażanie własnych myśli i uczuć w różnorodnych formach plastycznych

-           stwarzanie okazji do działalności plastycznej poprzedzonej doświadczeniami           w sferze ruchowej i przestrzennej

-           stwarzanie okazji do działalności plastycznej poprzedzonej przeżyciami muzycznymi

                         Słuchanie, rozumienie i tworzenie muzyki

-           słuchanie piosenek

-           wyrażanie muzyki ruchem

-           pomaganie dziecku w lepszym funkcjonowaniu społecznym poprzez muzykę            i ruch

                         Małe formy teatralne, dziecko widzem i aktorem

-           wdrażanie do skupiania uwagi na opowiadającej (czytającej głośno) nauczycielce i uważnego słuchania

-           zabawy z wykorzystaniem dźwięku i muzyki (ruch stymulowany muzyką, spontaniczne rekcje ruchowe)

                         Działalność konstrukcyjna

-           budowanie z klocków plastikowych, drewnianych

-           lepienie z plasteliny, masy solnej, ciastoliny

-           wykonywanie prostych konstrukcji przestrzennych przy użyciu różnorodnego materiału: klej, papier, patyczki itd.

 

2.      Rodzaj pomocy i wsparcia niezbędny dla realizacji celów głównych i treści nauczania

-          ze strony rówieśników: współpraca w parach, zespołach, grupie

-          ze strony nauczyciela: stawianie wymagań adekwatnych do możliwości dziecka

-          ze strony pedagoga specjalnego: dobra znajomość możliwości ucznia ze szczególnym uwzględnieniem jego mocnych stron, kierowanie do dziecka krótkich, zrozumiałych poleceń, podczas zajęć sadzanie go blisko siebie

-          ze strony specjalistów: prowadzenie dodatkowych indywidualnych zajęć psychologicznych, logopedycznych i rehabilitacyjnych

-          ze strony rodziców: uzgadnianie wszystkich działań, stały, dwustronny kontakt

 

 

 

 

 

 

Obszar

Standard

Rodzaje umiejętności

I półrocze

II półrocze

                                                                Samoobsługa    

1.    Mycie rąk

- zabawy w wodzie i bez wody – obserwowanie,

- zabawy z mydłem, mydlenie rąk, pocieranie,  próby łapania mydła z pomocą nauczyciela

 

 

 

2.    Spożywanie posiłków

 

 

 

 

 

 

 

 

- zabawy naśladowcze między posiłkami –otwieranie i zamykanie buzi

- próby utrzymywania w ręku kubka, kanapki,

          Rozwój emocjonalno-        społeczny                                                                                                                                               

1.    Poznawanie swojego ciała

- zabawy dotykowe (naśladowcze)- wyczuwanie własnego ciała (zabawy przy lustrze, oglądanie i dotykanie dużych części ciała)

- zabawy przy lustrze,

 

 

2.    Naśladowanie innych

- zabawy ruchowe z nauczycielem przy muzyce, obroty dookoła własnej osi, podnoszenie rąk do góry, opuszczanie, kucanie, podnoszenie się przy pomocy n-la

- wspólne zabawy ruchowe z innymi dziećmi

- wspólne zabawy z nauczycielem

- reagowanie na głos nauczyciela

 

                      Sfera poznawcza

1.      Zmysły:

dotyk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Smak i węch

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin