Rzym.pdf

(146 KB) Pobierz
Łuk Konstantyna (Arco di Constantino)
Łuk Konstantyna (Arco di Constantino)
Zbudowany został w 312 roku przez lud i Senat rzymski dla upamiętnienia zwycięstwa
nad Maksencjuszem na Ponte Milvio. Łuk ten zdobią medaliony i reliefy, które mają już
jednak charakter późnoantyczny. Długi czas panowało przekonanie, że nielicznej już
garstce artystów pozostałych w Rzymie nie udało się wykonać na czas całości
płaskorzeźb i puste pola zastąpiono przypadkowo zgromadzonymi gotowymi ozdobami.
Dzisiejsze badania wskazują jednak na świadome umieszczenie wyobrażeń najlepszych
cesarzy na Łuku Konstantyna, stawiając go tym samym w ich rzędzie.
Koloseum (Colosseo)
Kolosem pierwotnie zwane było Amfiteatrem Flawiuszy, czyli podwójnym teatrem. Nazwa
ta oznacza dokładnie podwójny teatr. Teatry greckie wznoszone były na planie półokręgu
a Koloseum wzniesiono na planie okręgu. Budowę rozpoczął w 72 r. Cesarz Wespazjan
a ukończył jego syn Tytus w 80 roku. Z okazji otwarcia amfiteatru zorganizowano
trwające 100 dni uroczystości. Koloseum mieściło 50 000 widzów, którzy zbierali się tu,
by oglądać słynne, często okrutne, lecz może właśnie dlatego wzbudzające takie
zainteresowanie walki gladiatorów, polowania na dzikie zwierzęta czy bitwy morskie, dla
których potrzeb Koloseum napełniano wodą. Do dziś można zaobserwować resztki
dawnej czteropiętrowej konstrukcji. Na pierwszych trzech kondygnacjach zachowały się
arkady, pomiędzy którymi widać półkolumny w stylu doryckim, jońskim i korynckim.
Ostatnie piętro, nieco wyższe niż pozostałe, stanowiło lity mur z otworami okiennymi.
Obecny swój stan, Koloseum zawdzięcza nie tylko niszczącym siłom przyrody i
trzęsieniom ziemi, ale także dewastującej działalności człowieka, który nie wahał się brać
stąd kamieni i marmurów wykorzystywanych później do budowy własnych domów. Aby
oglądać spektakle publiczność wchodziła do Koloseum pod dolnymi arkadami i później
po nieistniejących już schodach na odpowiedni poziom. Każdy poziom był
zarezerwowany dla określonego stanu: pierwszy dla cesarza i westalek a ostatni dla
zwykłego ludu. Arena, obecnie pozbawiona podłogi, ukazuje system podziemnych
korytarzy, w których znajdowały się skomplikowane mechanizmy sceny, pomieszczenia
dla gladiatorów i dzikich zwierząt.
Bazylika Św. Pawła za Murami (San Paolo Fuori le Mura)
Jest to drugi, po Bazylice Św. Piotra, kościół pod względem wielkości. Został prawie
całkowicie zniszczony przez pożar w 1823 roku. Odbudowa trwała 6 lat (1823-1829).
Fasadę, ozdobioną mozaikami i poczwórnym portalem, który projektował Sacconi.
Ogromne, imponujące wnętrze dzieli na pięć naw 80 kolumn. Pośród wielu niezwykle
cennych dzieł sztuki, które znajdują się w świątyni warto zwrócić uwagę na łuk triumfalny
ozdobiony mozaiką z V w., baldachim Arnolfo Di Cambio ocalony z pożaru,
trzynastowieczną mozaikę w apsydzie, przedstawiającą Chrystusa z Apostołami, piękny
kandelabr z XII w. i Kaplicę Krzyża Świętego z freskami Maderny. Innym wspaniałym
1
5078424.001.png
arcydzielem jest dziedziniec klasztorny zbudowany na początku XIII w. przez
Vassallettiego.
Bazylika Św. Jana na Lateranie (San Giovanni in Laterano)
Od wieków była to główna rezydencja papieży, ale kiedy pod koniec XIV w. papiestwo
wróciło z Awinionu i zastało zrujnowane pałace laterańskie, przeniosło się do Watykanu.
Od IV wieku zawsze stał na tym miejscu jakiś kościół - pierwszy założył Konstantyn.
Obecny - przebudowany przez Borrominiego w XVII w. - świadczy o obfitującej w
wydarzenia historii Rzymu i zawiera elementy z najrozmaitszych okresów jego dziejów.
Do wnętrza bazyliki prowadzi pięcioro drzwi. Drzwi Święte (po lewej) są otwierane, tak
jak w Bazylice Św. Piotra, tylko w Lata Jubileuszowe. Środkowe drzwi kościoła pochodzą
z Curii, czyli Domu Senackiego przy Form Romanum. Na pierwszym filarze z lewej
strony, w prawej nawie bocznej, znajduje się fragment fresku pędzla Giotta
przedstawiający Bonifacego VIII proklamującego rok 1300 Rokiem Świętym. Nieco dalej
znajduje się pomnik papieża Sylwestra I. W pomnik wkomponowano fragment
oryginalnego grobowca Sylwestra, z którego dochodzi ponoć klekot kości, gdy ma
umrzeć kolejny zwierzchnik kościoła. Temu to papieżowi zawdzięczamy zabawy i różne
szaleństwa w ostatnim dniu roku. Za ołtarzem papieskim przechowywane są głowy św.
Piotra i św. Pawła - najważniejsze relikwie w kościele. Natomiast w jednej z sal bocznych
znajduje się tron papieski i rozmaite pamiątki (m.in. szaty pontyfikacyjne Bonifacego
VIII).
Forum Romanum (Foro Romano)
Forum było w starożytności placem otoczonym monumentalnymi
bazylikami i świątyniami, który stanowił ośrodek życia miasta. Teren, na
którym się znajdowało, był podmokły i dopiero prace melioracyjne
podjęte przez króla Tarquinio Prisco umożliwiły późniejsze jego
zagospodarowanie. Forum, dzięki swojemu centralnemu położeniu,
stanowiło idealne miejsce spotkań Rzymian z mieszkańcami okolicznych wsi i oczywiście
wymiany towarowej. To spowodowało powstawanie nowych sklepów, świątyń i różnego
rodzaju kramów aż plac ten stał się sercem miasta. Odbywały się tu także zgromadzenia
ludowe i zebrania Senatu, wybory do rady miejskiej i ceremonie religijne a także
wykonywane tu były wyroki sądu. W 283 roku pożar zniszczył to, co było w Forum
Romanum najpiękniejsze, czyli monumentalny zespół świątyń i bazylik. Wtedy to właśnie
Forum zaczęło tracić swoją wartość. Proces ten zahamował nieco Dioklecjan, który
nakazał odbudowe tego co spłonęło. Jednak po jego śmierci proces niszczenia Forum
znów się wzmógł i był jeszcze potęgowany przez mieszkańców Rzymu, którzy grabili
budulec później wykorzystywany do budowy własnych domów i fortec. W końcu Forum
Romanum przeistoczyło się w ogromną łąkę w środku miasta, na której wśród
starożytnych ruin pasło się bydło. Dopiero w 1700 r. wzrosło na nowo zainteresowanie
dla tego cennego kompleksu budowli poparte pracami archeologicznymi, które trwają po
dziś dzień.
2
5078424.002.png
Via Sacra - ulica przebiegająca przez sam środek Forum, od stóp wzgórza
kapitolińskiego na zachodzie do wschodniego krańca placu i łuku Konstantyna. Była ona
najbardziej znaną ulicą starożytnego Rzymu, wzdłuż której zwycięscy cesarze i
generałowie udawali się procesją dziękczynną do świątyni Jowisza na wzgórzu
kapitolińskim.
Świątynia Westy - płonął tam święty ogień podtrzymywany przez dziewicze kapłanki.
Ogień ten nie mógł zgasnąć, bo źle by to wróżyło miastu. Obok znajduje się dom
Westalek.
Kuria - miejsce zgromadzeń Senatu, wzniesiona z rozkazu króla Tuliusza Hostyliusza i
po licznych przeróbkach, w VII wieku, zamieniona na kościół. Wewnątrz obejrzeć można
odnowioną marmurową posadzkę. Widoczne są także marmurowe postumenty, na
których umieszczane były drewniane krzesła Senatorów. Plac przed Kurią nazywał się
Comitium i było to miejsce, gdzie lud zbierał się na zgromadzeniach, by obierać
członków rady miejskiej czy sędziów.
Kapitol (Campidoglio)
Kapitol jest najsłynniejszym z 7 rzymskich wzgórz. To właśnie tu od zarania dziejów było
centrum życia religijnego i publicznego miasta. Plac Kapitoliński jest zaprojektowany
przez Michała Anioła z polecenia papieża Pawła III. Zgodnie z projektem Michała Anioła
jest on również dziś ograniczony trzema pałacami: Pałacem Konserwatorów, Senatorów i
Pałacem Nuovo. Na plac wchodzi się po kamiennych stopniach, również
zaprojektowanych przez genialnego artystę. U ich podnóża znajdują się dwa egipskie lwy
a na szczycie dwa kolosalnej wielkości posągi Dioskurów: Kastora i Poluksa stojących
obok swoich koni. Wzdłuż balustrady, która zamyka plac, możemy podziwiać Trofea
Mariusza i posągi Konstantyna i Konstantyna II. Pośrodku placu wznosi się pomnik
Marka Aureliusza na koniu. Jest on wykonany z brązu w II w. n.e. i został tu
sprowadzony z Lateranu przez papieża Pawła III wbrew woli Michała Anioła.
Pałac Senatorów (Palazzo dei Senatori)
Jest obecnie siedzibą Rady Miejskiej. Fasadę zdobią dwuspadowe schody, dzieło
Michała Anioła, pod którymi otwiera się nisza z posągiem bogini Romy trzymającej w
ręku kulę - symbol panowania Rzymu nad światem. Po jej obu stronach znajdują się
rzeźby przedstawiające rzeki: Nil i Tybr. W środku znajduje się słynna sala rady z
jeszcze słynniejszym posągiem Juliusza Cezara.
Pałac Konserwatorów (Palazzo dei Conservatori)
3
Został wzniesiony w XV w. przez Giacomo della Porta a wykończony przez Michała
Anioła. Znajduje się tam wiele sali np. Sala Horacjuszy, Sala Kapitanów,
Sala Konserwatorów oraz najsłynniejsza Sala Wilczycy. To właśnie tam
znajduje się Wilczyca Kapitolińska, wykonana z brązu w V w. p.n.e.
przez artystę o nazwisku Pollaiolo Od niepamiętnych czasów jest
symbolem miasta Rzym. Wilczyca ta karmi bliźnięta: Romulusa i
Remusa - legendarnych założycieli Rzymu.
Palazzo Nuovo
Jest zaprojektowany przez Michała Anioła na wzór Pałacu Konserwatorów. Prace przy
nim podjęto w XVII wieku. Wewnątrz znajduję się także wiele sal takich jak: Sala Gołębic
czy Gabinet Wezery, ale dwie zasługują na szczególne uznanie. Sala Imperatorów
mieści 65 popiersi cesarzy rzymskich, stanowiących jedną z najbogatszych i
najciekawszych kolekcji rzeźb tego rodzaju. Sala Filozofów, bierze ona swoją nazwę od
zbioru popiersi myślicieli greckich i rzymskich. Znajdują się tu popiersia m.in. Sokratesa,
Cycerona, Lizjasza czy choćby słynnego Homera.
Pomnik Wiktora Emanuela (Victorianum)
Pomnik ten, nazywany Ołtarzem Ojczyzny, wzniesiony został na przełomie wieków dla
upamiętnienia zjednoczenia kraju. Rzymianie ironicznie nazywają go "maszyną do
pisania", amerykańscy żołnierze ochrzcili go natomiast mianem "tortu weselnego".
Pomnik zbudowany jest z białego marmuru i jest o za bardzo pompatyczny. Król Wiktor
Emanuel II prawdopodobnie również nie byłby nim zachwycony gdyż był bardzo
skromnym człowiekiem. Na szczycie schodów znajduje się Grób nieznanego Żołnierza.
Straż zwasze trzyma przy nim wartę i wciąż płonie ogień. Nawiasem mówiąc, posąg
króla na koniu uchodzi za największy na świecie (same wąsy mają trzy metry długości).
Panteon
Na placu della Rotunda znajduje się jedyna całkowicie zachowana budowla starożytnego
Rzymu i - oprócz Koloseum - najbardziej imponująca wizualnie. Wiedzę inżynierską
Hadriana można najlepiej docenić wewnątrz: wymiary kopuły i wysokość budynku są
idealnie równe (43 m.), a przepuszczający snop światła do mrocznego wnętrza otwór w
środku kopuły ma całe dziewięć metrów. Największe wrażenie robi fakt, że nie widać
żadnych filarów podtrzymujących całość - są one wkomponowane w ściany budynku.
Wnętrze kopuły było ozdobione kasetonami we wnękach stały posągi bogów.
Piazza Navona
4
5078424.003.png
Już Cezar i August zbudowali tu widownię dla greckich przedstawień, a
po pożarze w 62 roku cesarz Dominicjan nakazał tu budowę stadionu,
którego eliptyczną formę plac do dziś zachował. Krajan powiększył stadion do 30 tys.
Miejsc siedzących, a Aleksander Servus tak pięknie go ozdobił, że jeszcze w 1600 r.
nosił nazwę Cirrus Alexandrinus. W okresie renesansu plac stawał się głównym
miejscem karnawałowych zabaw i turniejów. Po zdobyciu Grenady odbyła się tu także
wielka walka z bykiem na styl hiszpański. W 1650 roku Innocenty X nakazał
przeprojektowanie placu. Wtedy to właśnie powstała potężna fontanna (Fontana dei
Fiumi) dzieła Berniniego i jego uczniów. Przedstawia ona personifikacje rzek: Nilu,
Dunaju, Gangesu i Rio de la Plata. Czołowy artysta baroku pozyskał sobie właśnie tym
dziełem sympatię papieża. Dodatkowo, po obu stronach placu umieszczono jeszcze
dwie fontanny: w południowej ustawił Bernini statuę zwaną Il Moro, czyli Maur, w
północnej natomiast dopiero w 1878 roku dodano rzeźbę Neptuna dostrajając ją
szczęśliwie do barokowego wyglądu placu.
Fontanna di Trevi
Nazwa fontanny pochodzi od imienia dziewczynki, Trevi, która pokazała legionom
rzymskim źródło wody, na którym w latach późniejszych wybudowano akwedukt.
Fontanna ta znajduje się właśnie na miejscu tego dawnego akweduktu wybudowanego
przez Agryppę. Została zbudowana przez Salvi'ego w XVII w. Pośrodku fontanny
znajduje się bóstwo oceanów na rydwanie ciągniętym przez dwa konie (trytony). Jeden
symbolizuje spokojne morze a drugi morze podczas sztormu i huraganu. Woda spływa
tarasami od wielkiego posąga Okenosa, wyrzucona przez nozdrza morskich koni do
wielkiego basenu okolonego schodami. Szum tej kryształowej wody wspomni każdy, kto
kiedyś rzucał tu pieniążek, aby znów powrócić do Rzymu.
Plac Hiszpański (Piazza di Spagna)
Na środku Placu Hiszpańskiego znajduje się fontanna w kształcie łodzi (Fontana della
Barcaccio) zaprojektowana przez Berniniego. Prawie sto lat po wybudowaniu fontanny,
na początku XVIII wieku powstały Schody Hiszpańskie zaprojektowane przez Sanctis'a.
Bez przesady można stwierdzić, że jest to jedno z najpiękniejszych rozwiązań
urbanistycznych świata z epoki baroku i tu właśnie styl ten osiągnął szczyt harmonii i
piękna. Na schodach organizowana jest co roku przez Radę Miasta wystawy azali. Na
szczycie znajduje się kościół Trinita dei Monti (Świętej Trójcy), zbudowany w XVI wieku
przez Carla Madernę i sfinansowany przez Ludwika XII. Na lewo od kościoła znajduje się
Villa Medici. Jest to budynek stanowiący od XIX w. własność Francji, a obecnie znajduje
się tam rzymska siedziba Akademii Francuskiej, którą założył Ludwik XIV z myślą o
swoich poddanych, pragnących poszerzyć znajomość sztuki.
Zamek Świętego Anioła (Castel Sant'Angelo)
5
5078424.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin