ubezpieczenia komunikacyjne mienia i na życie.doc

(257 KB) Pobierz
POLITECHNIKA LUBELSKA

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

 

 

 

 

 

PRACA PRZEJŚCIOWA

 

Logistyka, eksploatacja i ubezpieczenia w firmach spedycyjnych. Ubezpieczenia komunikacyjne, mienia i na życie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

1. Wstęp                                                                                                                                                          3

2. Cel i zakres pracy                                                                                                                              4

3. Rodzaje ubezpieczeń komunikacyjnych w Polsce.                                                        5

              3.1. Ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej OC                                          5

              3.2. Ubezpieczenia autocasco AC                                                                                    10

              3.3. Ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków NW                            29

              3.4. Ubezpieczenia Zielona Karta                                                                                    34

              3.5. Ubezpieczenia mienia w transporcie                                                                      37

4. Ubezpieczeń grupowych na życie                                                                                                   43

5. Ubezpieczeń majątkowych                                                                                                                57

6. Zakończenie                                                                                                                                            62

7. Literatura                                                                                                                                             64

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

 

              Dana praca jest próbą analizy rynku ubezpieczeń dostępnych na polskim rynku.

 

              Rozwój motoryzacji i szybki wzrost liczby pojazdów w naszym kraju powoduje ryzyko wypadków. Firmy ubezpieczeniowe wychodzą naprzeciw temu, oferując szeroką ofertę ubezpieczeń korzystają nie tylko poszkodowani, ale również i sprawcy, którzy nie muszą wypłacać osobiście odszkodowań.

 

              Ubezpieczenia majątkowe w działalności gospodarczej umożliwiają firmom nie ponoszenie często ogromnych kosztów za losowe oraz nieszczęśliwe wypadki, związane ze zniszczeniem pomieszczeń służbowych, hal produkcyjnych czy też maszyn lub materiałów składowanych na terenie firmy.

 

              Ubezpieczenia grupowe na życie, to odpowiedzialność cywilna za wypadki pracowników. Towarzystwa ubezpieczeniowe wypłacają odszkodowania za utratę zdrowia, zdolności do pracy jak również z tytułu zgonu ubezpieczonego. Ten fakt jest dużym odciążeniem finansowym dla pracodawcy.

 

              Każda z firm ubezpieczeniowych ma szeroką ofertę dla swoich klientów. W niniejszej pracy postaram się dokonać porównań ofert niektórych firm będących na naszym rynku ubezpieczeniowym.

 

             

 

 

 

2. CEL I ZAKRES PRACY

 

              Celem pracy jest przedstawienie obecnej sytuacji panującej na polskim rynku ubezpieczeń oraz analiza i porównanie ofert towarzystw ubezpieczeniowych działających w naszym kraju.

 

              Praca została następująco zredagowana.

              Punkt 1 zawiera wstęp dotyczący sytuacji na polskim rynku ubezpieczeniowym.

              Punkt 2 to cel i zakres pracy.

              Punkt 3 zawiera ubezpieczenia komunikacyjne w Polsce.

              Punkt 4 to ubezpieczenia grupowe na życie.

              Punkt 5 to rodzaje ubezpieczeń majątkowych.

              W punkcie 6 znajdują się wnioski wynikające z napisanej pracy i analizy materiałów zamieszczonych w niej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. RODZAJE UBEZPIECZEŃ KOMUNIKACYJNYCH W POLSCE

3.1.Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej OC

 

              Rozdział ten jest opisywany na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 czerwca 2000 roku, w sprawie ogólnych warunków obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych, za szkody powstałe na terytorium Polski, w związku z ruchem tych pojazdów.

Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej jest obowiązkowe. Istotą tego ubezpieczenia jest ochrona poszkodowanych w wyniku ruchu pojazdów. Z ubezpieczenia korzystają również sprawcy gdyż nie muszą płacić poszkodowanym odszkodowań, które obejmują nie tylko koszty pomocy medycznej dla ofiar i koszty likwidacji bezpośrednich skutków wypadków, lecz także świadczeń długoterminowych i renty wypłacane ofiarom, a także zwrot utraconych dochodów.

Ubezpieczenie OC musi posiadać każdy właściciel pojazdu mechanicznego. Zakłady ubezpieczeniowe działające w Polsce oferują ubezpieczenia OC, które oparte jest na Rozporządzeniu Ministra Finansów.

W rozumieniu tego rozporządzenia za pojazdy dopuszczone do ruchu na terytorium Polski przyjmuje się:

- pojazdy zarejestrowane w Polsce oraz motorowery,

- pojazdy zarejestrowane za granicą,

- inne pojazdy będące w posiadaniu jednostek podległych ministrom obrony narodowej i spraw wewnętrznych, napędzane umieszczonym na nich silnikiem, wraz z ciągniętym wszelkiego rodzaju sprzętem.

- pojazdy podlegające rejestracji, które nie są zarejestrowane, a mimo to są wprowadzone do ruchu.

- pojazdy podlegające rejestracji, które nie są zarejestrowane a mimo to są wprowadzone do ruchu.

Jeżeli pojazd jest zarejestrowany czasowo lub jest zarejestrowany za granicą to ubezpieczenie OC zawiera się na czas krótszy niż 12 miesięcy. We wszystkich innych przypadkach ubezpieczenie zawierane jest na okres 12 miesięcy, i ulega ono przedłużeniu na następne 12 miesięcy, chyba, że posiadacz pojazdu nie później niż na jeden dzień przed upływem okresu, na jaki zostało zawarte ubezpieczenie, powiadomi zakład o jego wypowiedzeniu.

Umowę ubezpieczenia OC zawiera się na wniosek posiadacza pojazdu lub osoby przez niego upoważnionej, złożony ubezpieczycielowi, który zawarcie tej umowy potwierdza polisą lub innym dokumentem ubezpieczenia.

Odpowiedzialność ubezpieczyciela rozpoczyna się z chwilą zawarcia umowy i zapłacenia składki lub pierwszej jej raty. Można ustalić inny termin rozpoczęcia odpowiedzialności, ale tylko wówczas, gdy umowę zawiera się na czas krótszy niż 12 miesięcy lub przed zarejestrowaniem pojazdu. W razie opłacania składki ubezpieczeniowej w ratach niezapłacenie przez posiadacza pojazdu raty w oznaczonym terminie nie powoduje ustania odpowiedzialności ubezpieczyciela. System taryf ustalany jest na podstawie:

- oceny i klasyfikacji ryzyka przejmowanego przez ubezpieczyciela w ramach ubezpieczenia OC.

- stosowanych zniżek składki z tytułu bezszkodowego przebiegu ubezpieczenia,

- stosowanych podwyżek składki z uwagi na szkodowy przebieg ubezpieczenia. Stawka składki podstawowej ustalana jest przez zakład ubezpieczeniowy na dwunastomiesięczny okres ubezpieczeniowy, i może zostać podwyższona, jeżeli; w ciągu jednego kwartału średni wzrost cen w gospodarce narodowej przekroczy; 10 % w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zniżka składki za każde 24 miesiące bezszkodowego przebiegu ubezpieczenia nie może być niższa niż 10% stawki podstawowej, a stopa zniżek z tego tytułu nie może przekroczyć 60 % stawki podstawowej. Jeżeli chodzi o podwyżkę składki, to zależnie od ubezpieczenia nie może ona przekroczyć 160 % stawki podstawowej. Posiadacz pojazdu traci prawo do zniżki, jeżeli okres przerwy w posiadaniu pojazdu przekroczy 2 lata. Firmy ubezpieczeniowe stosują też zniżki za jednorazowe opłacenie składki oraz za posiadanie ubezpieczenia AC.

Posiadacz pojazdu obowiązany jest zawrzeć umowę ubezpieczeniową OC najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu. W razie nabycia pojazdu już zarejestrowanego, na jego nabywcę przechodzą prawa i obowiązki zbywcy wynikające z powyższego ubezpieczenia. Ponadto zbywca musi bezzwłocznie powiadomić ubezpieczyciela o fakcie sprzedaży pojazdu, z podaniem danych osobowych nabywcy. Jeżeli sprzedający pojazd - wbrew obowiązkowi - nie posiadał ubezpieczenia OC, to nabywca jest zobowiązany zawrzeć umowę ubezpieczenia w dniu nabycia pojazdu. Umowa ulega rozwiązaniu z chwilą wyrejestrowania pojazdu. Jeżeli chodzi o osoby kierujące pojazdem mechanicznym zarejestrowanym za granicą to wjeżdżając na obszar Polski muszą one posiadać dowód ubezpieczenia OC na okres przebywania pojazdu na tym obszarze. Umowa taka nie może być zawarta na okres krótszy niż 15 dni. W razie braku dowodu ubezpieczenia OC, po przekroczeniu granicy należy natychmiast takie ubezpieczenie zawrzeć.

Z ubezpieczenia OC przysługuje odszkodowanie za koszty spowodowane ruchem pojazdu, którego właściciel był ubezpieczony. Za szkodę uważa się:

- śmierć, uszkodzenie ciała,

- rozstrój lub utratę zdrowia,

- zniszczenie lub uszkodzenie mienia,

- oraz szkody powstałe podczas:

- wsiadania lub wysiadania z pojazdu,

- załadunku i rozładunku pojazdu,

- postoju i naprawy pojazdu na trasie jazdy,

- garażowania.

Wielkość odszkodowania ustala się i wypłaca w granicach odpowiedzialności cywilnej posiadacza lub kierującego pojazdem, najwyżej jednak do ustalonej w umowie sumy gwarancyjnej. Należy też dodać, że odszkodowanie zostanie wypłacone również wtedy, gdy sprawca szkody nie został zidentyfikowany lub nie posiadał ubezpieczenia OC. W takiej sytuacji odszkodowanie zostaje wypłacone przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Ubezpieczyciel zobowiązany jest też do zwrotu kosztów mających na celu zapobieżeniu zwiększenia szkody oraz pokrycia kosztów obrony sądowej przeciw roszczeniom osoby trzeciej w sporze prowadzonym na polecenie ubezpieczyciela lub za jego zgodą.

Zakład ubezpieczeń nie odpowiada za szkody:

- dotyczące uszkodzenia, zniszczenia lub utraty mienia, wyrządzone przez kierowcę posiadaczowi pojazdu,

- wynikłe z przewożonych za opłata ładunków, przesyłkach lub bagażu, chyba, że odpowiedzialność za powstałą szkodę ponosi posiadacz innego pojazdu niż pojazd przewożący,

- polegające na utracie gotówki, biżuterii, papierów wartościowych, dokumentów, zbiorów filatelistycznych, numizmatycznych i podobnych,

- w następstwie, których zanieczyszczeniu lub skażeniu uległo środowisko naturalne,

- które łącznie nie przekraczają 50 % najniższego wynagrodzenia pracowników, ustalonego przez Ministra Pracy.

W razie zaistnienia wypadku kierujący pojazdem powinien:

- przedsięwziąć odpowiednie środki w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu w miejscu wypadku,

- starać się o złagodzenie skutków wypadku,

- zapewnić pomoc lekarską osobom poszkodowanym,

- zapobiec, w miarę możliwości, zwiększeniu się szkody,

- udzielić osobom poszkodowanym niezbędnych informacji, koniecznych do identyfikacji ubezpieczyciela, łącznie z podaniem danych dotyczących zawarcia umowy ubezpieczenia OC,

- w razie kolizji z innym pojazdem ustalić ubezpieczyciela, u którego posiadacz tego pojazdu jest ubezpieczony,

- powiadomić policję o wypadku z ofiarami w ludziach oraz o wypadku powstałym w okolicznościach nasuwających przypuszczenie, że popełniono przestępstwo.

Posiadacz pojazdu lub osoba zgłaszająca roszczenie powinna przedstawić ubezpieczycielowi posiadane dowody dotyczące wypadku, oraz ułatwić mu ustalenie okoliczności wypadku i rozmiar szkód. Ubezpieczyciel niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia przeprowadza postępowanie dotyczące ustalenia stanu faktycznego wypadku, zasadności roszczeń i wysokości odszkodowania. Jeżeli okaże się, że posiadacz lub kierujący pojazdem nie dopełnili obowiązków, jakie na nich spoczywają i będzie to miało wpływ na ustalenie zakresu ich odpowiedzialności cywilnej bądź też na zwiększenie rozmiarów szkody, to ubezpieczyciel może dochodzić od tych osób zwrotu części utraconego odszkodowania. Ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie w terminie 30 dni, licząc od dnia otrzymania zawiadomienia o wypadku. Jeżeli odszkodowanie nie przysługuje lub przysługuje w innej wysokości niż określona w zgłoszonym roszczeniu, to wówczas Ubezpieczyciel informuje o tym na piśmie osobę zgłaszającą roszczenie i posiadacza pojazdu. Kierujący pojazdem musi się także liczyć z koniecznością zwrotu otrzymanego odszkodowania, jeżeli:

- wyrządził szkodę umyślnie lub w stanie nietrzeźwym,

- wszedł w posiadanie pojazdu wskutek popełnienia przestępstwa,

- nie posiadał wymaganych uprawnień do kierowania pojazdem, z wyjątkiem przypadków, gdy chodziło o ratowanie ludzkiego życia lub mienia albo ściganie przestępcy.[16].

Jak już wspomniałem ubezpieczenie OC jest obowiązkowe. Jednak nie wszyscy dostosowują się do tego przepisu. Jeżeli kierujący pojazdem nie posiada polisy OC, to policjant musi uniemożliwić dalszą jazdę i może ukarać kierowcę mandatem. Odholuje też samochód na parking policyjny, by nie powodował na drodze ryzyka powstania szkód, za które nie zapłaci żaden ubezpieczyciel. Pojazd można odebrać dopiero po wykupieniu ubezpieczenia OC i uiszczeniu opłat za holowanie i parkowanie pojazdu. O braku obowiązkowego ubezpieczenia policja zawiadomi też Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który nałoży na właściciela karę pieniężną. Od decyzji UFG wymierzającej karę nie ma odwołania.

3.2 Ubezpieczenie autocasco AC

 

Ubezpieczenie autocasco chroni nasze pojazdy przed uszkodzeniem, zniszczeniem i kradzieżą. Nie jest ono obowiązkowe, a mimo to wielu właścicieli pojazdów, zwłaszcza tych drogich i luksusowych decyduje się na jego zakup. Świadczy o tym fakt, iż ubezpieczenie autocasco stanowi największy procent rynku ubezpieczeń majątkowych i osobowych w Polsce i jest o 10 % większe niż obowiązkowe ubezpieczenie OC.

 

Porównanie ogólnych warunków ubezpieczenia AC w polskich towarzystwach ubezpieczeniowych. W OWU AC można zauważyć również podobieństwa, które są charakterystyczne dla wszystkich towarzystw ubezpieczeniowych działających w naszym kraju. Po opłaceniu dodatkowej składki bądź na warunkach szczególnych można ubezpieczyć szkody powstałe:

- podczas jazd wyścigowych i konkursowych oraz treningów do tych jazd jak również podczas użycia pojazdu jako rekwizytu,

- w pojazdach prototypowych oraz używanych do jazd próbnych,

- w pojazdach wykorzystywanych do nauki jazdy,

- w pojazdach wynajmowanych (rent a car),

- w pojazdach używanych do zarobkowego przewożenia osób i towarów.
Za dodatkową opłatą można również zabezpieczyć wyposażenie dodatkowe pojazdu. Ten wariant jest oferowany przez wszystkie towarzystwa. Za wyposażenie dodatkowe rozumie się według OWU AC elementy niebędące wyposażeniem seryjnym pojazdu a zamontowane w nim w sposób trwały.

Są to:

- sprzęt audio foniczny i audiowizualny,

- głośniki i anteny,

- pokrowce siedzeń i dywaniki,

- spojlery i nakładki,

- sprzęt łączności radiofonicznej i telefonicznej,

-taksometr i tachograf,

- bagażnik zewnętrzny,

- napisy i naklejki reklamowe,

- dyktafon, barek, dodatkowa instalacja gazowa,

- system nawigacji satelitarnej,

- klimatyzacja.

Firmy zawierają umowę ubezpieczenia AC na podstawie pisemnego wniosku...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin