WZMAGANIE EMOCJI.doc

(42 KB) Pobierz
WZMAGANIE EMOCJI

WZMAGANIE EMOCJI

 

DYNAMIKA: BUDOWANIE NAPIĘCIA

 

Dynamika– szybkość skojarzeń i zdarzeń przesądzająca o wewnętrznym rytmie każdej fabuły. Efekt, jaki wywiera scenariusz, a potem film na wyobraźnię,
co z kolei wiąże się z pojawieniem się i narastaniem wewnętrznego napięcia.

Niemal każda scena w scenariuszu powinna mieć takie napięcie – tj. energia,
która napędza fabułę i wciąga widzów.

Napięcie tworzy się, gdy widzowie obawiają się, że postaciom przydarzy się coś złego lub – odwrotnie – gdy może ich spotkać jakieś istotne korzystne wydarzenie.

                                                       

Napięcie = konflikt + konflikt

 

Sposoby, których można użyć do budowania napięcia:

·        przewidywanie

·        suspense (zawieszenie rozstrzygnięcia)

·        podtekst

·        podniesienie stawki

 

 

NAPIĘCIE: BUDOWANIE PRZEWIDYWAŃ I SUSPENSE’U

 

Przewidywanie – potrzeba wyobraźni.

 

Nie ma prostej i jednoznacznej korelacji między emocjami aktora i widza. Nie udaje się zazwyczaj wywołanie oczekiwanych reakcji widowni w ten sposób, że wywołało się je w aktorze. To, że aktor ucieleśnia smutek, wcale nie znaczy, że widzowie poczują się smutni.

Manipuluje się uczuciami i reakcjami widzów poprzez osobowość postaci,
poprzez sytuacje, w jakich postacie te się znajdują, poprzez podejmowane przez nie ryzyko oraz stopień utożsamienia się widza z działającą na ekranie osobą.

 

Jedną z najpotężniejszych metod manipulowania reakcjami widzów jest odwołanie się do czasy przyszłego wraz z charakterystycznymi dlań niepewnościami – Co się wydarzy?, Czy się wydarzy?, Kiedy się to zdarzy?

 

 

Przewidywanie

 

Przewidujemy wydarzenie się czegoś, bo:

·        zawsze się wydarzało

·        scenarzysta wprowadził to jako normę dla świata przez siebie kreowanego albo jako normę dla konkretnej postaci

 

Tworzenie niespodzianki jest jednym ze sposobów manipulowania przewidywaniami i napięciami widowni.

Widza nie można jednak zaskoczyć jakimś wydarzeniem, jeśli nie przewidywał
w tym miejscu innego wydarzenia.

 

Przewidywanie wymaga przy tym koniecznie zamknięcia. Wymaga czegoś,
co albo je spełni, albo zaprzeczy, albo przerwie oczekiwania.

 

 

Suspense (zawieszenie rozstrzygnięcia)

 

Niepewność rezultatu, jaki przyniesie wydarzenie, wywołuje u widza poczucie zawieszenia.

 

Suspense pojawia się, gdy widzowie tracą pewność, że cel protagonisty zostanie osiągnięty – odnosi się to do scenariusza jako całości.

·        By osiągnąć suspense, niezbędna jest postać mająca potrzebę lub intencję, która jest dla niej niezwykle istotna.

·        Dla realizacji tej potrzeby postać określa swój cel.

·        Jeśli cel jest łatwy do osiągnięcia, nie ma stanu zawieszenia, gdyż nie ma pewności.

·        By realizacja celu stała się niepewna, muszą zaistnieć trudności i to nie byle jakie, ale takie, które poważnie zagrażają osiągnięciu celu.

 

 

Suspense pojawia się też, gdy nie wiemy, jaki rezultat przyniesie podjęte działanie. W tym przypadku należy sprawić, by widzowie odczuwali dwie rzeczy –
nadzieję i strach:

·        nadzieja – że oczekiwany rezultat pojawi się (i jednocześnie strach,
że się nie pojawi),

·        strach– że negatywny rezultat zrealizuje się jednak (i jednocześnie nadzieja, że się nie zrealizuje).

 

Zawieszenie jest równoznaczne z wątpliwością. Mamy do wyboru: pewność
co do rezultatu przeciw niepewności co do rezultatu.

Bez niepewności i wątpliwości nie ma suspense’u.

 

Suspense nie pojawi się, póki nie będą obecne trzy komponenty:

·        intencja (określająca klarowny, zdecydowany cel),

·        trudności, a zwłaszcza przeciwintencja, która wytwarza...

·        ...niepewności co do rezultatu.

 

 

Podtekst

 

To, czego nie widzimy, często wywiera silniejszy wpływ niż pokazanie czegoś.

Przedstawienie reakcji postaci stojącej u drzwi i słuchającej dobiegających
zza nich odgłosów ma emocjonalnie silniejszy skutek niż pokazanie samego zdarzenia.

 

Rosnące stawki

 

Oznaczają zwiększanie ryzyka podejmowanego przez postacie, w miarę
jak te posuwają się przez scenariusz, tzn. postacie te muszą mieć coś do stracenia; albo też stanie się coś złego, jeśli im się nie powiedzie (albo jeśli będą dalej postępować w ten sposób).

 

Owo ryzyko jest dla nich uosobieniem „problemu” i – poprzez utożsamienie – staje się problemem dla widzów.

 

 

TEMPO

 

Potrzebna jest właściwa proporcja punktów wysokiego i niskiego napięcia.

Relacja konflikt-utrudnienie powinna tworzyć linię:

 









 





 









 

 

 

 

 

 

 

 

„PODRASOWANIE MOMENTU PODNIESIENIA”

 

By osiągnąć maksimum emocji ze sceny czy wysoce dramatycznego momentu, trzeba:

·        scenę lub moment wielkiej radości (ulgi) poprzedzić sceną krańcowego napięcia czy niebezpieczeństwa

lub

·        scenę lub moment wysoce dramatyczny (tragiczny) poprzedzić sceną maksymalnego rozluźnienia, spokoju albo ogromnie śmiesznym momentem.

 

 

INFORMACJA W SCENARIUSZU

 

Informacja dociera do widza przez to, co:

·        decydujemy się przed nim ukryć,

·        decydujemy się mu ujawnić,

·        w jaki sposób decydujemy się to ujawnić.

 

Porządek otrzymywania informacji przez widza jest kluczem do tego, jak chcemy, by rozumiał je na płaszczyźnie dramaturgicznej.

 

UJAWNIANIE I UKRYWANIE INFORMACJI

 

Podstawowe możliwości są następujące:

·        postacie i widzowie dysponują tymi samymi informacjami

·        postacie dysponują informacjami, które nie są dostępne widzom

·        widzowie dysponują informacjami, które nie są dostępne postaciom

·        niektóre postaci dysponują informacjami niedostępnymi innym postaciom, widzowie mogą być w jednej lub drugiej z tych pozycji

·        dezinformacja

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin