Przygoda - analiza scenariusza.doc

(29 KB) Pobierz

PRZYGODA

ANALIZA SCENARIUSZA MICHELANGELA ANTONIONIEGO

 

Michelangelo Antonioni (1912-2007) – włoski reżyser i scenarzysta filmowy,
znany z subtelnych studiów psychologicznych i obserwacji osobistych relacji międzyludzkich; klasyk kina europejskiego.

·         najlepsze swoje filmy stworzył na przełomie lat 50. i 60. oraz w latach 70.
XX wieku

·         najbardziej znane filmy:

·         1960 Przygoda – film autorski (= reżyser, scenarzysta, opiekun artystyczny, montażysta à jeden człowiek)

-          1960 – nagroda w Cannes

·         1962 Zaćmienie

·         1966 Powiększenie

·         1975 Zawód: reporter

·         1993 – nagroda Feliksa za całokształt twórczości

 

 

 

 

1.     Interpretacja scenariusza

 

·         studium stosunków damsko-męskich (w wyższych sferach i nie tylko)

·         film o miłości i emocjach

·         problematyka:

·         klasowość

·         wpływ środowiska na to, jak postrzegamy miłość i relacje damsko-męskie

·         dekadencja burżuazji

·         egzystencjalizm (pesymistyczny)

·         problemy społeczne

·         przesłanie: degeneracja miłości

·         „miłość nie oznacza już tego, co oznaczała dawniej

 

 

2.     Konfiguracja postaci

 

Sandro – imię ironiczne

·         Boticelli – malarz o tym imieniu

·         Sandro, bohater filmu, ma aspiracje malarskie, a jest skończony jako artysta

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.     Akcja i jej struktura

 

AKCJA FILMU





 

 

ZEWNĘTRZNA                                          WEWNĘTRZNA





POSZUKIWANIE ANNY                            ROMANS SANDRA I KLAUDII



(punkt zwrotny – zaginięcie

Anny), które wygasa





romans nie w sensie melodramat.

                               AKCJA ZEWNĘTRZNA                                            – akcja uwewnętrzniona



                                                                                                               





                                          INSTRUMENTACYJNA                                          problemy – w osobowości i świa-

                                                                                                                domości boh. (gł. Klaudii) akcja



                                          POZORNA                                                        rozmyta (film trwa 123 min, „wle-

                                                                                                                cze się”, „nic się nie dzieje”)



                                          PRETEKSTOWA                           



                                                                                                                portrety bohaterów

 

                            NIE WYJAŚNIA SIĘ,                                                        opisy pejzaży (morze, urwiska,

                            GDZIE ZNAJDUJE SIĘ                                                        odludne miejsca, wyspy) à opis

                                          ANNA                                                                      stanów wewn. bohaterów

                                                                                                                (alienacja, pustka, wyobcowanie)

 



                                                                                                                wiele epizodów

             



                                                                                                                akcja podporządkowana opisowi

                                                                                                                (opis środowiska i cywilizacji)

                                                                                                               

                                                                                                                PUNKTY ZWROTNE:

·         Klaudia pozostaje na wyspie

·         rozmowa w Noto

·         zdrada Sandra

 

 

Funkcja fatyczna – schematy

·         melodramatyczny

·         kryminalny

 

 

4.     Budowa postaci

 

Sandro – postać tragiczna, ofiara, rozdarty wewnętrznie, samotny, wyalienowany

·         budzi współczucie

 

 

5.     Dialogi

 

Funkcje dialogów:

·         charakteryzująca środowisko

·         dyskursywna

 

Wiele niedopowiedzeń i tajemnic

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin